Lapsettomuushoidoissa olevat

IVF-hoidossa puolison on oltava mukana ensikäynnillä (olettaisin että myös suunnittelukäynnillä, mikäli se on erikseen) sekä punktiossa. Infektiolabrat ovat voimassa vain 3 kuukautta ja vastausten on oltava saatavilla viimeistään noin viikkoa ennen punktiota, mikä kannattaa myös huomioida, jos labroja ei voi ottaa perusterveydenhuollossa tai ei halua niitä maksaa yksityisellä.

Kävimme omasta valinnastamme hoidoissa noin 200 km päässä ja käyntejä kertyi seuraavasti:
- ensikäynti
- suunnittelukäynti ja munatorvien aukiolotutkimus kp 8
- kohtupolyypin poisto kp 3
- Procrenin jälkeen nollaultra kp 6
- follikkeliultra kp 13
- punktio kp 18
- tuoresiirto kp 20 (nega)

Alkioista yksi kehittyi blastoksi ja saatiin pakkaseen, PAS:ia varten käynnit heti seuraavasta kierrosta (ymmärtääkseni joissain paikoissa punktion jälkeinen kierto jätetään suosiolla väliin, koska usein kierrolla menee hetki normalisoitua):
- ultra kp 10 - limakalvo vasta 2 mm, joten päätettiin jättää tämä kierto väliin
- seuraavassa kierrossa ultra jo kp 9 (koska kp 10 osui viikonlopulle), limakalvo ohut, aloitettiin kevyet stimulaatiot
- uusi ultra kp 13
- PAS kp 21

Lisäksi hoitokierrokseen kuuluu lopputuloksesta riippuen äitiysultra tai loppukeskustelu. Puolisoni oli mukana ensikäynnillä, suunnittelukäynnillä, follikkeliultrassa (koska kävi samassa yhteydessä infektiolabroissa), punktiossa sekä tuoresiirrossa.
kiitos kattavasta vastauksesta 😊
 
vierailija
Hei,

Olen aikaisemmin tänne kirjoitellut pari kertaa omasta tilanteestani. Aktiivista yritystä 12/2022 alkaen, säännölliset ovuloimiset joka kierto ja muutenkin kaikki suht ok. Itsestäni ei löytynyt ikinä mitään ongelmaa ja miehelläni muuten hyvä tilanne, mutta siittiövasta-aineita. Miehellä kuitenkin aikasemmasta parisuhteesta lapsi, joka tärppäsi heti.

Kävimme 4 kertaa tuloksettomissa inseminaatioissa ja popsin letrozoleja kesästä saakka tämän vuoden helmikuuhun. Yhtäkään plussaa ei vilahtanut testeissä. Ivf-hoidot olisimme aloittaneet nyt toukokuussa. Helmikuussa lopetin letrozolit ja menimme täysin luomuna ja kuinka ollakaan, tärppäsi! Olimme vuodenvaihteessa mieheni kanssa päättäneet kokeilla kehon tulehdustilaa laskevaa gluteenitonta, maidotonta + ei punaista lihaa -ruokavaliota ja heti toisesta kierrosta tuolla ruokavaliolla onnistuimme.

En tiedä oliko tuo täysin sattumaa, mutta uskon että ruokavalio vaikutti onnistumiseemme. En myöskään tiedä oliko syynä esimerkiksi gluteenittomuus vai maidottomuus vai kenties yhteisvaikutus. Lisäksi tietysti tulee muistaa huolehtia ruokavalion aikana, ettei paino putoa ja että sää kaikki tarvittavat ravintoaineet muista lähteistä.

Tiedän, että lapsettomuudesta kärsivät eivät välttämättä kaipaa neuvoja tai poppaskonsteja ja ovat varmasti kaiken maailman keinot kokeilleet jo itsekin. Lisäksi lapsettomuuden taustalta voi olla löytynyt jokin ihan selkeä syy, johon ei ole muuta hoitokeinoa kuin lääketiede. Silti ajattelin tulla teille kertomaan tästä ruokavaliokokeilusta, mikäli joku, jolla selkeää syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt, innostuisi sitä kokeilemaan. Toivon sydämeni pohjasta kaikille lasta haluaville pientä kääröä lopulta syliin
Minäkin sain aikoinaan ruokavaliosta selkeästi avun noin 1,5- 2 vuotta kestäneeseen lapsettomuuteen. Eli mitään selkeää vikaa ei ollut, mitä nyt ovulaation ajankohdassa heittelyä ja joskus jäi ovisplussa tulematta mutta kuitenkin yleensä sen sain kiinni. Mulla auttoi ketoruokavalio, jolle siirryttyä plussasin ehkä kolmessa kuukaudessa. Se raskaus meni kesken mutta plussasin pian uudestaan, josta syntyi esikoinen.

Mun mielestä tämä on tosi mielenkiintoinen aihe, miten ravinnolla voi monessa tilanteessa auttaa elimistöä oikeaan suuntaan. Ei tietysti siitä kaikille ole apua, mutta varmasti on paljon niitä joilla huono ruokavalio vaikuttaa esim hormonitasapainoon. Mulla oli tuolloin yrittäessä tosi sokeripitoinen ruokavalio ja sen vuoksi varmasti just tuota ovulaatiohäikkää. Ja ikää mulla oli tuolloin 38 eli nuori en missään nimessä ollut esikoisen saadessani.
 
Käytiin viimein ensikäynnillä julkisella. Mutta mulla oli paino hiukan noussut talvesta, jolloin lähete hyväksyttiin ja nyt oli bmi yli rajan, joten ei tehdä mitään. Ei edes aukiolotutkimusta eikä antanut luteaalitueksi mitään lääkettä, vaikka pyysin. Täytyy nyt saada kiloja pois ja olen tiedostanut asian jo. Mutta kotona punnitessa on siinä rajoilla. Vastaanotolla punnittiin vaatteet päällä eikä mitään vähennystä siitä ja oli 2 kg isompi lukema. Turhauttaa vaan, mutta täytyy koittaa ryhdistäytyä. En pysty enkä halua mihinkään dieettiin alkaa.
 
  • Surullinen
Reactions: haaveillen
Lääkäri myös sanoi ultratessaan, että oikean puolen munasarjassa näkyy helminauhamaisuutta. Folleja oli 14 ja vasemmalla 8. Ei kuitenkaan pco-diagnoosiin riitä, kun kierto on aina ollut säännöllinen eikä mitään oireita aiheuta. Paitsi oikean puolen munasarjoissa jomottelee useammin ja myös silloin, kun ovis on vasemmalta. En tiedä onko tuo osasyy siihen, että kiloja pääsee kertymään ja niistä on vaikea päästä eroon. Syön kuitenkin perus ruokaa, kasviksia jne. herkkujakin menee, mutta ei mitenkään erityisen paljon.
Onko täällä kokemuksia pco-tyyppisistä munasarjoista ja vaikutuksesta raskautumiseen ilman että olisi kiertohäiriöitä?
 
Käytiin viimein ensikäynnillä julkisella. Mutta mulla oli paino hiukan noussut talvesta, jolloin lähete hyväksyttiin ja nyt oli bmi yli rajan, joten ei tehdä mitään. Ei edes aukiolotutkimusta eikä antanut luteaalitueksi mitään lääkettä, vaikka pyysin. Täytyy nyt saada kiloja pois ja olen tiedostanut asian jo. Mutta kotona punnitessa on siinä rajoilla. Vastaanotolla punnittiin vaatteet päällä eikä mitään vähennystä siitä ja oli 2 kg isompi lukema. Turhauttaa vaan, mutta täytyy koittaa ryhdistäytyä. En pysty enkä halua mihinkään dieettiin alkaa.
eikä, ompa kurjaa kun tyssäsi tässä vaiheessa tuollaiseen asiaan, joutuu odottelemaan vielä lisää 🙁 Aiotko harkita että kävisit yksityiseltä kyselemässä luteaalitukea? 🤔 outoa etteivät julkisella kirjoittaneet reseptiä edes siihen 😶
 
  • Tykkää
Reactions: RLiisukka
eikä, ompa kurjaa kun tyssäsi tässä vaiheessa tuollaiseen asiaan, joutuu odottelemaan vielä lisää 🙁 Aiotko harkita että kävisit yksityiseltä kyselemässä luteaalitukea? 🤔 outoa etteivät julkisella kirjoittaneet reseptiä edes siihen 😶
En taida tässä välissä yksityiselle mennä. Katsotaan nyt kesä ja pari kuukautta painonhallintaa niin sitten voisi päästä eteenpäin. Tuntuu vain, että julkisella on aika tarkkaa ja kaavamaista toimintaa.
 
Sanoivat vain, että joka käynnillä punnitaan, mikä kuulostaa vähän kyttäämiseltä. Jos olisin tiennyt jo neuvolalääkärin jälkeen kiinnittää vähän enemmän huomiota niin olisin tässä kolmen kuukauden odotuksen aikana voinut tehdä asialle jotain. Mutta en ole käynyt puntarilla ja jäin siihen kuvitelmaan, että lähete hyväksyttiin niin asia on ok.
 

Yhteistyössä