lapsettomuus jo nuorella iällä.

  • Viestiketjun aloittaja lapseton
  • Ensimmäinen viesti
lapseton
Kuinka yleistä on, että 20-25vuotias ("ns" parhaimmassa iässä) joutuu käymään lapsettomuushoidoissa?
Tunnen itseni todella mahoksi muiden superhedelmällisten rinnalla..
Onko muita?
 
b
Mun sukulaistyttö kävi. Yrittivät raskautta yli neljä vuotta. Aluksi ilman hoitoja ja lopuksi hoidoilla. Nyt heille syntymässä kauan toivottu vauva ,noin kuukauden kuluttua:)
 
ap
jannica: niinpä tavallaan tulee sellanen vielä pahempi fiilis siitä kun on niin nuori verrattuna useimpiin, että on tavallaan vielä enemmän epäonnistunut:/
Mutta toisaalta syyllistää ne vanhemmatkin äidit taas korkeaa ikäänsä jne:/
Onse kyllä yhtä ittensä solvaamista välillä...huoh..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jannica: niinpä tavallaan tulee sellanen vielä pahempi fiilis siitä kun on niin nuori verrattuna useimpiin, että on tavallaan vielä enemmän epäonnistunut:/
Mutta toisaalta syyllistää ne vanhemmatkin äidit taas korkeaa ikäänsä jne:/
Onse kyllä yhtä ittensä solvaamista välillä...huoh..
eihän se oma vika ole, vaikka ei luomusti lapsia voi saada..onnea hoitoihin!

 
Joo, ei se ikää katso. Syitä lapsettomuuteen on kuitenkin niin monia, että mahdotonta yleistää johonkin ikäryhmään. Esimerkiksi polykystiset munasarjat voivat olla missä iässä vaan. Älä lannistu! Ei läheskään kaikki ole mitään "superhedelmällisiä" niinkuin sanot.
 
ihna
Me oltiin hoidoissa kun mä olin 22.. eli aikasta nuoria :)

Mutta enpä mä tuollaista edes silloin ajatellut, vaikka tosiaan "kaikki" muut olivat reilusti vanhempia!

Tsemppiä hoitoihin!!
 
Voi itku. Muistan ite joskus ne kamalat sukujuhlat, joissa jotkut sukulaistätsät kyseli, et ´millos sitä teille lapsia...?´ Kun sillon ei tiietty, tuleeko ikinä. Toivottavasti tilanne ratkeaisi jollain tavalla teidän onneksenne. Voimia!
 
Jaa, aattelin jo, et jotain bannia paukahtanu tai jotain kun ei nimeä näy. Mitenköhän se muuten tulee; ilmottaako modet yv:llä vai...? Tosi törkeetä tällasessa ketjussa tämmösiä miettiä, tunnustan.
 
Ite oon ollu 21 vuotiaasta asti ilman ehkäsyä, siitä n. vuoden päästä sain endo diagnoosin ja nyt sitte 25 vuotiaana oon ekaa kertaa raskaana hoitojen avulla. Välillä oon kironnu kohtaloa kovastikkin, mutta minkäs teet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eihän se ikää katto. Eikä ole oma syy.
Voi se olla oma syykin, kuten itselläni. Tosin en tiennyt sitä vielä silloin joskus. Mutta nyt tiedän, olen tiennyt jo jonkin aikaa ja siltikään en ole tehnyt juuri mitään asian eteen, päinvastoin, en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni.

Juu ja asiaan eli 22v ja 3,5 vuotta yritetty, varsinaisia lapsettomuushoitoja ei ole käyty mutta clomifenia ja terolutia on kokeiltu. Nyt luomuhoitoja jotka riippuu omasta aktiivisuudesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eihän se ikää katto. Eikä ole oma syy.
Voi se olla oma syykin, kuten itselläni. Tosin en tiennyt sitä vielä silloin joskus. Mutta nyt tiedän, olen tiennyt jo jonkin aikaa ja siltikään en ole tehnyt juuri mitään asian eteen, päinvastoin, en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni.

Juu ja asiaan eli 22v ja 3,5 vuotta yritetty, varsinaisia lapsettomuushoitoja ei ole käyty mutta clomifenia ja terolutia on kokeiltu. Nyt luomuhoitoja jotka riippuu omasta aktiivisuudesta.
Mitä ihmeen luomuhoitoja?
 
Lohdutuksen sananen vanhemmalta tädiltä. Hedelmättömyyteen voi olla monia syitä, ja ikä on vain yksi niistä. Korkea ikä on kuitenkin sellainen asia, mihin ulkopuolisten on helppo tarttua ja kuvitella, että se selittää lapsensaantivaikeudet. Sillä tavalla on kiva ulkoistaa uhka omastakin mahdollisesta lapsettomuudesta "niihin muihin, omasta syystä liian vanhoihin lapsenhankkijoihin", ja "ei koske minua" ajatteluun.

Kuitenkin esim. monirakkulaiset munasarjat, endometriossi, hormonihäiriöt ja sukupuolitautien aiheuttamat tuhot esim. munanjohtimissa ovat arkea myös nuorille 20+ ikäisille naisille.

Älkää syyllistäkö itseänne, sama nakki voi napsahtaa kelle vain. Suuret syyt ovat kuitenkin geneettisiä (alttius saada monirakkulatauti ja suvun endomterioositaipumus, esim) ja ympäristötekijöistä johtuvia (ympäristömyrkyt -- hormonihäiriöt).

Voimia kaikille hoitoihin.

-Ja noita ihmetarinoita ei aina jaksaisi näissä yhteyksissä kuulla "minun serkun kummin kaima oli 10 v hoidoissa, ja sitten niiden loputtua tuli luomusti raskaaksi" , joopa joo ja lehmätkin lentää. Nuo tarinat ovat niin harvinaisia, että ne eivät oikeasti auta ketään jaksamaan vaan tekevät lapsettoman olosta entistä epätoivoisemman. Samaa sarjaa ovat nämä "älä kuule stressaa, niin kyllä paksuksi paukahdat" idiotismit. Jos stressi olisi hyväkin ehkäisykeino, ei sotien aikana ja ian sen jälkeen olisi syntynyt yhtään lasta..
 

Yhteistyössä