Lapsettomuus ja hoidot: IVF ja DHEA

  • Viestiketjun aloittaja Elisi
  • Ensimmäinen viesti
Elisi
Moikka, takana yksi epäonnistunut IVF-hoito ja tarkoituksena nyt syksyllä kokeilla toisen kerran. Lapsettomuuden taustalla vaikea endometroosi sekä erittäin matala AMH. Ikää molemmilla 39 v, joten toivotaan ihmettä. :)

Aloin syömään kuukausi sitten lääkärin määräämää DHEA:ta ja kyselisin onko muille tullut tuosta sivuoireita? Onko kuukautisten poisjäänti tyypillinen oire?
 
vierailija
Netissä on ristiriitaista tietoa tuon syömisestä. Amerikassa seurataan veriarvoja tarkasti, jos tuota syö. En koe kovin järkeväksi syödä jotakin valmistetta, jos sen tarvetta ei ole todettu. Meillä tulokset huononi tuon myötä, mutta eipä sitä voi tietää mistä johtui, koska veriarvoja ei seurattu...
 
vierailija
Netissä on ristiriitaista tietoa tuon syömisestä. Amerikassa seurataan veriarvoja tarkasti, jos tuota syö. En koe kovin järkeväksi syödä jotakin valmistetta, jos sen tarvetta ei ole todettu. Meillä tulokset huononi tuon myötä, mutta eipä sitä voi tietää mistä johtui, koska veriarvoja ei seurattu...
Moikka! Huomasin saman, että monenlaista tietoa ja ”tietoa” löytyy. Minulle tuota määrättiin nimenomaan vähäisten ja huonolaatuisten munasolujen vuoksi, joita koitetaan nyt kaikilla konsteilla puhaltaa henkiin.
 
Moikka, takana yksi epäonnistunut IVF-hoito ja tarkoituksena nyt syksyllä kokeilla toisen kerran. Lapsettomuuden taustalla vaikea endometroosi sekä erittäin matala AMH. Ikää molemmilla 39 v, joten toivotaan ihmettä.

Aloin syömään kuukausi sitten lääkärin määräämää DHEA:ta ja kyselisin onko muille tullut tuosta sivuoireita? Onko kuukautisten poisjäänti tyypillinen oire?
Mulla myös oli matala AMH. DHEAsta tuli finnejä selkään ja hartioihin, muuta sivuvaikutusta en huomannut. Mahdollisesti paransi tuloksia, ekassa IVF:ssa saatiin vain kolme munasolua ja yksi alkio, kolmannella kierroksella kuukausia myöhemmin kahdeksan joista viisi hedelmöittyi ja neljä alkiota. (Näistä yksi tärppäsi ja nyt rv 24, ikää jo 41)
 
vierailija
Moikka! Huomasin saman, että monenlaista tietoa ja ”tietoa” löytyy. Minulle tuota määrättiin nimenomaan vähäisten ja huonolaatuisten munasolujen vuoksi, joita koitetaan nyt kaikilla konsteilla puhaltaa henkiin.
Jos sinulla on dhea arvot ok, voi munisten huono laatu johtua muustakin. Ubiquinol on ollut sellainen valmiste, josta en ole lukenut mitään negatiivista. Siitä olen lukenut lukuisia juttuja, joissa mainitaan, että saatu enemmän blastoja. Aika näyttää onko tuo DHEA hyväksi vai ei. Osalla se toimii, osalla ei.
 
vierailija
Jostakin luin, että dhea arvoa voisi nostaa urheilemalla. Saattaa olla vääräkin muistikuva.
Tämä löyty heti googlesta:
"For example, research has shown that regular moderate cardiovascular activity, such as briskly jogging for 30 minutes, and performing resistance exercises such as squats can increase DHEAS levels over time for women of all ages and activity levels."
 
Mulle määrättiin DHEA huono munasolutilanteen takia, olin silloin 32 v ja AMH 0,44. Jouduin lopettamaan kuurin alkuunsa kum tuli niin huono olo, muistaakseni sydämen tylystä, heikotusta ja sellaista yleistä äärimmäisen huonoa ja heikkoa oloa. En ole muuten mikään herkkis, en ole kokenut ivf-lääkkeistä mistään mitään oireita enkä pienistä valita mutta tuo ei ainakaan minulle sopinut. Tulin sitten kuitenkin raskaaksi tokan ivf:n 1. PASsista ja lapsi syntyi ja on nyt jo vuoden ikäinen. Kohta uudelleen hoitoihin ja aion kyllä kokeilla DHEA:ta uudelleen jos tarve vaatii.
 

Yhteistyössä