Lapsettomuuden syyt

Elikkäs mistä kaikesta tuo lapsettomuus siis voi johtua?
Olen 21 v. eikä ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa munasarjoissa eikä kohdussa, ovistestit ovat myöskin näyttäneet plussaa. Voinko silti kärsiä lapsettomuudesta?
Yritystä on takana nyt 13 yk ta.
Mieheni on 32v. ja harrasti eksänsä kanssa kuulemma 5 vuotta keskeytettyä yhdyntää, eikä nainen missään vaiheessa tullut raskaaksi.. Sperma on myös aina ihan läpinäkyvää. Voiko sperman väristä tai koostumuksesta päätellä mitään? Olisiko vika kuitenkin miehessäni? Olen pyytänyt häntä käymään lääkärissä, mutta tuntuu kääntävän asian vitsiksi eikä ota sitä vakavasti.

No esim. mulla ei endosta tiedetty pariin vuoteen (aavistus oli kyllä itellä), jonka ajan siis oli yritetty turhaan, ennenkun se näkyi ultrassa. Muutenhan ei näy jollei niitä pesäkkeitä oo munasarjoissakin. Onko mitään kummallisia oireita, kuten outoja kipuja tai ylimääräsiä vuotoja? Oireet voi olla lieviäkin, tai olla oireetonkin.
Vika voi hyvinkin olla miehessä, sehän ei selviä muuten kun tutkimalla. Ehkä asia on niin arka miehelle ettei ole valmis ottamaan sitä tietoa vastaan että vika vois olla mahdollisesti hänessä.
Kyllähän sitä ihan samoin kärsii lapsettomuudesta, jos turhaa yritystä on yli vuoden vaikka tilanne oiskin selittämätön. Osa jää selittämättömäksi.
Mutta yritä nyt rohkaista miestäkin tutkimuksiin, koska ei tuo asia oikein muuten mihinkään etene, ja toivottavasti tärppää pian!

• Tykkää
Reactions: salkku
Hei, salkku!

Kyllä tosiaan miehen siemennesteen tutkiminen on ihan perusjuttu lapsettomuustutkimuksissa. Itse kärsin puolisoni kanssa selittämättömästä lapsettomuudesta. Gynekologisen perustutkimuksen jälkeen (jossa ei siis havaittu mitään poikkeavaa) tutkittiin miehen sperma ennen kuin jatkettiin minun tutkimistani eli munanjohtimien aukiolotutkimus oli seuraavana tiedossa.

Kyllä selitys voi löytyä kummasta tahansa teistä, mutta aivan yhtä hyvin voitte jäädä myös selittämättömiksi. Osa haasteista ratkeaa yksinkertaisella hoidolla, osa ei niillä rankimmillakaan. Joka tapauksessa miehesi olisi hyvä ymmärtää, kuinka tärkeää siittiöistä johtuvan syyn poissulkeminen on. Ette käytännössä voi saada apua ongelmaanne, ellei miestä tutkita. Tuntuisi suorastaan epäreilulta, jos naisen pitäisi kokeilun vuoksi syödä esim. kasa hormoneja (joilla voi olla erinäisiä sivuvaikutuksia) eikä mies voisi yhtä spermanäytettä antaa... Mutta tosiaan, asia voi olla miehelle hyvin arka. Tutkimalla asia kuitenkin selviää ja parhaimmassa tapauksessa on yksi huolenaihe vähemmäksi.

Toivottavasti löydätte miehesi kanssa yhteisen sävelen avun hakemisessa lapsettomuuteenne ja toivottavasti kuulutte siihen ehdottomaan enemmistöön, jolle apu tuottaa myös toivotun tuloksen! Paljon on kuulemma niitäkin tarinoita, että raskaus yllättää positiviisesti, kun vasta odotellaan aikaa tutkimuksiin/hoitoon... :) Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: salkku
Mulla ei muuta epäilyä tosta endosta ole, kun että ennen kuukautisia ja niiden jälkeen ilmaantuvat virtsatietulehduksen oireet. Nekin kuitenkin hävisivät lähes kokonaan hormoni kierukan jälkeen..

Yhteistyössä