Lapsettomuuden syynä ohut kohdun limakalvo - estrogeenihoito

Olisiko jollain lapsettomuudesta kärsivällä ollut niukat kuukautiset/ohut kohdun limakalvo ja sen myötä vaikea tulla raskaaksi? Olen 38v ja yritämme mieheni kanssa iltatähteä. Ekaa poikaamme tehdessä olimme ilman ehkäisyä 3v ja viimeinen vuosi yritimme "täysillä", kun sitten saimme ajan lapsettomuustutkimuksiin, tulinkin spontaanisti raskaaksi. Toinen lapsi sai helposti alkunsa, kun esikoinen oli vuoden. Sitten minulla oli hormonikierukka 9v ajan ja sen poiston jälkeen kk alkoi normaaleina 35 pv kuluttua. Sen jälkeiset vuodot ovat kerta kerralta niukentuneet ja lyhentyneet. Ovulaatot tapahtuvat säännöllisesti testien mukaan. Jotain syitä raskaaksi tulemisen vaikeuteen on jo selvinnyt, kohtuni on kuulemma täynnä pieniä myoomia ja eräs lääkäri totesi kantansa suoraan, eli ettei usko että kohtuni kanssa enää voi raskautua. En tyytynyt tähän vaan hain toisen mielipiteen ja tämä lääkäri totesi lapsensaantivaikeuksieni johtuvan todennäköisesti olemattomasta kohdun limakalvosta -> siksi kk ovat niin niukat. Myoomat heikentävät limakalvoa ja saattaa sen ohuuteen olla hormonaalisiakin syitä. Lääkäri antoi minulle estrogeenireseptin, sillä on tarkoitus "turvottaa" limakalvoa, jolloin hedelmöittynyt alkio voisi kiinnittyä. Hoito saattaa ajan myötä hieman kasvattaa myoomia, mutta tässä ei olekaan tarkoitus kokeilla mitään pitkää hoitoa ja kohdunpoisto on jokatapauksessa edessä. Hoito saattaa myös lamata munasarjoja, mutta niitä voidaan sitten stimuloida toisella lääkkeellä. Olemme yrittäneet lasta nyt vuoden ja tämä hoito aloitettiin tässä nykyisessä kierrossa.

En ole mistään löytänyt kohtalotovereita, olisi niin kiva jakaa kokemuksia ja kuulla onko joku raskautunut tällaisesta tilateesta tai tällä estrogeenihoidolla.

Minä olen alkanut epäillä samaa...yritystä on 2v...mutta aloitimme hoidot vasta nyt...tästä kierrosta alkaa clomit...ihmettelen kyllä suuresti tätä menkkojen keston lyhyyttä...tuntuu kuin veri ei pääsisi tulemaan ulos kunnolla tai sitten sitä vaan tulee vähän ja nyt kp2 se loppui...tänä vuonna tämä olisi jo kolmas kerta kun vuoto kestää vain 2 päivää...normaalisti 3 ja aivan max4...pakko kai testata vielä ja varmistaa ennenkuin huomenna aloitan clomit...mutta nyt otan kyllä tämän asian puheeksi ultrassa...
Viime ultrassa kp9 limakalvo oli 4mm...pitää varmaan ultrata pari kertaa sit tässä kierrossa....ja eikös clomit vielä heikennä sitä limakalvoa...

Juu, kysy ihmeessä pitäisikö sunkin tilanteessa ensisijaisesti kohdistaa hoito limakalvoon, tuo sun limakalvo on ilmeisesti aika ohut. Oletko testannut ovulaatioita kotitestein? Jos ovulaatiot ovat säännöllisiä, ei Clomifenilla varmaankaan kannata aloittaa. Clomifen on antiestrogeeni eli limakalvoon sillä ei tosiaan ole hyvää vaikutusta. Estrogeeni sitten taas voi lamata munasarjoja ja sitten voidan käyttää Clomeja piiskaamaan niitä. Mutta limakalvon on syytä olla tuossa vaiheessa kunnossa. Mulla on tänään eka ultra hoidon aloituksen jälkeen, jännittää kovasti paljonko limakalvo on paksuuntunut :eek:

Tuu sitten kertomaan miten limakalvo on paksuuntunut :)

Juu täytyy ottaa puheeks sit folliultrassa...oon kyl epäilly koko ajan et vika olis kiinnittymisessä, mutta ehkä se ei pääse kiinnittyyn jos ei ole mihin kiinnittyä...folliultraan on kyl vielä aikaa...10pvää...

Moi taas :) Olin silloin 11.11. tosiaan ultrassa ja limakalvo oli ihan kivasti paksuuntunut, 7.8 mm (kp 11). Ikävä uutinen oli se, että munasarjat olivat täysin lamaantuneet, lääkäri ei meinannut edes löytää niitä :'( Olin kyllä aika apea, mutta onneksi omaan ihanan ystävän joka osaa ja jaksaa aina mua kannustaa :flower: No, hoito siis jatkuu. Nyt käytän tämän viikon vielä pelkkää laastaria ja ensi maanataina aloitetaan rinnalle Primolut -keltarauhaskuuri 12 pv. Sitten kk pitäisi tulla ja raportoin lääkärille vuodon määrästä. Jos edelleen niukka -> estradot+primolut uusitaan (eieiei...) ja jos vuoto on aiempaa runsaampaa, aloitan Tamofen-kuurin 5 pv ajaksi. Tamofen toimii kuten Clomifen, piiskaa munasarjoja, mutta ei lamaa limakalvoa. Tuota Tamofenia odotan kovasti!!!

Kerro sitten mitä sulle kerrottiin ultrassa ja mitä lääkäri tuumi sun limakalvonkasvatusvinkeistä =) Ota vaikka Tamofenkin puheeksi jos lääkäri ei ota.

Mulla oli lapsettomuuden syy ohut kohdunlimakalvo, syynä kaavinta. Olin ilman menkkoja aikani ja söin jos mitä hormonia siihen. Kun mentiin sitten lapsettomuuspolille, sain "diagnoosin". Vuosi meni, että alkoi tapahtumaan, mutta aika epätoivosta oli. Mulla oli ne (muistaakseni) Estradot-laastarit ja sit jotain tabletteja rinnalla. Ovulaation induktiolla sitten koitettiin 3 kertaa, joista viimeinen toi tuloksen, vaikka limakalvo oli vimpassa ultrassa alle 6mm. Munasoluja oli yksi, vaikka piikitin menogonia. (muistankohan noiden lääkkeiden nimet oikein).
Meillä oli siis onnea, saimme pojan ja toisen sitten reilu 3 vuoden päästä, luomusti. Ehkäisyä ei tarvittu tuossa välissä.
Onnea teille matkaan!!

Yhteistyössä