Hei
Me emme todennäköisesti tule mieheni kanssa adoptoimaan, vaikka olemme jo kolme vuotta kärsineet lapsettomuudesta. Emme ole vielä kuitenkaan tehneet lopullista päästöstä.
Tunnen henkilökohtaisesti erittäin hyvin kolme perhettä, jossa on adoptoitu lapsi. Olin nuorempana erään tällaisen adoptoidun ystävä, nyt vanhempana tunnen itse vanhemmat paremmin kuin varsinaisen "adoption kohteen". Kaikissa kolmessa perheessä adoptoitu lapsi on nyt 20-35 vuotias eli jo itse aikuinen.
Tästä ei paljon puhuta tai se ei olisi ehkä mediaseksikästä puhua, mutta adoptio voi mennä ja meneekin joskus puuhun ja pahasti. Näiden kolmen aikuisen elämä on mennyt tai menossa enemmän tai vähemmän karille. Eräs kärsii siitä, etteivät vanhemmat kertoneet hänen olevan adoptoitu, toinen kärsii siitä, että vanhemmat kertoivat heti lapsesta saakka asian olevan näin. Nämä asiat ovat aiheuttaneet yhdessä tuntemassani perheessä sellaisen paineen, että seurauksena oli lopulta avioero, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
Uskon vilpittömästi, että ainakin pahin tapaus näistä olisi ollut onnellisempi ilman adoptioon ryhtymistä.
Adoptio ei ole vain keino hoitaa lapsettomuutta. Se on käytännössä venäläistä rulettia, koska et voi koskaan olla varma mitä saat. Yleensä Suomesta ei adoptoitavia lapsia löydy, joten on mentävä ulkomaille lasta hakemaan. Monesti pieniä vauvoja ei ulkomailta tahdo saada, vaan lapsi on jo hieman vanhempi. Lapsi viedään pois omasta kulttuuristaan, kielestään, uskonnostaan ja maastaan paikkaan, jossa hän yleensä erottuu katukuvasta tai ainakin perheestään melkolailla. Tämä ei meille mieheni kanssa olisi välttämättä este, koska tunnemme molemmat erinomaisesti erään tällaisen adoptiomaan kulttuurin ja puhumme myöskin erinomaisesti tuota kieltä, koska asuimme siellä useita vuosia.
Mutta:
Monesta maasta voi adoptoida vain sairaita lapsia; terveitä ei ulkomaan eläville anneta, vaikka olisi lastenkodit väärällään.
Ihminen, joka jättää lapsensa on 90% narkomaani, mielisairas tai alkoholisti tai tätä kaikkea. Osa adoptioon tuotavista lapsista on varmasti joko todella köyhästä perheestä tai esim. raiskauksen tulos.
Kuitenkin normaali kunnon ihminen -rutiköyhäkin- pyrkii hoitamaan lapsensa itse. En ole varma, haluanko sitoutua lapseen, jonka aivot mielisairas narkkari äiti on grillannut jo puolustuskyvyttömän lapsen ollessa kohdussa; tai kenties lapselle puhkeaa mielisairaus myöhemmin.
Tietysti myös itselle voisi aivan täysin mahdollisesti syntyä vammainen/mielisairaslapsi, mutta ainakin itse tietäisi, ettei ole sitä lapselleen tahallaan aiheuttanut. Adoptiolapseen varmasti rakastuisi aivan kuin biologiseenkin lapseen ja sattuisi ehkä liikaa nähdä oman lapsen kärsimys, jonka joku hullu alkoholisti/narkkari/tupakoiva biologinenäiti olisi lapselleen tehnyt.
Eli: pelkään. Pelkään joissakin tapauksissa koko adption toimivuutta, pelkään mitä nyytti toisi ulkomailta tullessaan, koska olen jopa nähnyt näiden lastenkotien oloja ja tunnen (hieman) ulkomailla adoptioon tulevien lasten taustoja. Kuitenkin minä voin vaikuttaa adoptiolapseen vain 50% (ympäristö), geenit määräävät tämän hetkisen tieteellisen ymmärryksen mukaan loput...
Haluaisin lapsellani olevan minun geenini, jotta voisin ainakin paremmin ymmärtää lastani ja hänen taustaansa, vaikka voihan sitä omatkin geenit mennä pieleen, mutta se olisi kuitenkin minulle eri juttu.
En epäile pätkääkään, etteikö adoptiolasta rakastaisi yhtä paljon kuin biologistakin...