lapsettomille kysymystä kummilapsen kuvista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähettäisin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lähettäisin..

Vieras
Netti kun on pullollaan kirjoituksia kuinka me "ajattelemattomat äidit" lähetämme joulukorttikuvia lapsistamme ja sitten lapsettomat kuvan saajat pahoittaa mielensä..

Ajattelin lähettää joulukortin mukana (tai sitten tehdä kortin johon tulee useampi kuva) lapsen kummeille muutamia valokuvia joissa mm. he itse ovat lapsen kanssa ja muita mukavia yhteisiä muistoja vuoden varrelta. Kaikille siis henkilökohtaisesti valitut kuvat.

Yksi kummi pariskunta on kärsinyt lapsettomuudesta kuutisen vuotta.
Kysyisin muilta lapsettomuudesta kärsiviltä että loukkaisiko teitä enemmän saada kuvia joissa pitelet vastasyntynyttä kummilasta sylissä, uitat häntä kesällä tai muuten vain olette yhdessä vai kuulla myöhemmin että te saitte erilaisen joulutervehdyksen siksi ettei kummilapsen vanhemmat halunneet pahoittaa mieltänne?

Muistelen että kun odotin lastamme kummitäti sanoi ettei hänestä tunnu kurjalta (eihän se kivaa ole kun ei itselle sitä suoda, mutta ei hän masennu) kun muut kertoo vauva uutisia ja saa lapsia, he ovat vielä nuoria, hän sanoi.

Kuinka läheisiä nämä kummit ovat lapsen kanssa eli pitävätkö paljonkin yhteyttä? Itse olin pitkään todella lapsirakas sinkku joka meinasi jäädä kokonaan lapsettomaksi ja olin onnellinen kaikista minulle tärkeiden lasten (kummilapset, sisarusten ja ystävien lapset) kuvista joita sain. Kun niitä omia lapsia ei ollut, muiden lapset tulivat tärkeiksi. Lapsettomuudesta kärsivällä tunteet voivat toki olla erilaiset.

Kummi on aika tavalla eri asia kuin mikä tahansa tutun kersa. Lisäksi henkilökohtaisesti valitut kuvat on paljon hienommat ja ihanammat kuin perus joulukorttivalokuva. Itse olen kärsinyt lapsettomuudesta, mutta ei mua todellakaan kummilasten kuvat loukanneet, vaikka moni asia loukkasi. En olisi suostunut kummiksi jos se olisi ollut joku kynnyskysymys.

En tiedä, kuinka paljon lapsettomia tälle palstalle "eksyy", mutta minäpä nyt tänne ajauduin ja vastaan: Kyllähän kummilastenen kuvat AINA ilahduttavat :), vaikkei omia lapsia olekaan. Mutta minä olenkin ns. vapaaehtoisesti lapseton. Silti tuntuu oudolta, että jos kummiksi on suostunut eikä sitten haluaisi kummilapsistaan valokuvia saada. Rohkeasti vain kuvia kummeille.

Eiköhän niitä kuvia voi laittaa menemään... Ette te voi olla vastuussa siitä, että miten joku toinen asian ottaa. Itse en ole lapseton, enkä voi tietää lapsettoman todellisia tunteita, mutta näin ajattelen. Ei hekään saisi olettaa, että teidän pitää koko ajan ajatella, ettette vaan astuisi heidän varpailleen. Teidänkin täytyy saada olla omia itsejänne. Ne, jotka kirjoittelee netissä, niin ne ovatkin enemmän ehkä sellaisia, joilla on niin voimakkaita tunteita asiasta, että haluavat jakaa ne kaikkien kanssa... Tai on ehkä väärin sanoa, että tunteet olisi sen voimakkaampia kuin toisilla, mutta heillä on tarve käsitellä asiaa niin, että siitä puhutaan useammalle. Ne, jotka taas pystyvät käsittelemään asiaa itsekseen ja jatkamaan normaalia elämäänsä ilman sen suurempaa harmia, ei kirjoittelekaan asioita nettiin, eikä pahoita mieltänsä tollaisesta. Uskon aika vahvasti, että se on aika iso vähemmistö, joka mielensä tollaisesta pahoittaisi.

Meillä on nyt lapsi, mutta kärsimme aikoinaan lapsettomuudesta. Itselleni ei ollut mitenkään vaikeaa kuulla muiden raskaus-/lapsijuttuja, saada lasten valokuvia tms. Tiedän kyllä monia lapsettomuudesta kärsiviä, jotka tuntevat ja ajattelevat ihan toisin... Mutta mä kyllä laittaisin kuvia menemään, etenkin kun on kyse lapsen kummeista.

Uskoisin, että kummi ilahtuu saadessaan kuvia itsestään kummilasten kanssa. Jos on kummiksi ryhtynyt ja viettänyt aikaa kummilasten kanssa, asiassa ei varmasti ole mitään ongelmaa. Olet kuitenkin hyvin hienotunteinen, kun mietit asiaa toisen näkökulmasta. Myönnän, että joskus pahimpina lapsettomuusaikoina (lapsettomuutta kesti 6 vuotta) tuntui vaikealta saada lapsenkuvallisia joulukortteja. Usein näytti siltä, että ei edes siihen kuvaan oltu yhtään panostettu mitään jouluteemaa vaan kunhan saadaan oman lapsen kuva esille. Yleensä häpesin ajatuksiani, koska kuitenkin joulukortin saaminen on aina kivaa!

Yhteistyössä