Lapsettomien käsitys lapsiperheiden elämästä

  • Viestiketjun aloittaja Sipi&Tylvesteri
  • Ensimmäinen viesti
Kyllähän siitä lapsen saamisesta parisuhde "kärsii" ja talouskin "kärsii". Aika moni asia kuitenkin muuttuu mutta sehän onkin siinä miten ne muutokset hallitsee. Ja varmasti moni on tyytyväinen ilman lapsia ja heidän elämänsä varmasti kärsisikin lapsesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tutsa:
ihme kinaamista, mulla on ainakin omasta tahdostaan lapsettomia ystäväpariskuntia (joista yhdestä tulee toisen lapsen kummi), eikä me kinastella tai edes keskustella asiasta. mua ei hetkauta onko ihmisellä kymmenen kakaran lauma vai lapseton elämä.
Enemmän ihmetyttää se että pitää jotenkin "todistella" omaa valintaansa paremmaksi extempore seksillä tai elämässäni ei ole mitään ilman lapsia asenteella. Jokainen tekee valinnan itse (siis ne joilla on annettu valita, tahattomasti lapsettomat ovat sitten asia erikseen).
Ja mitä parisuhteeseen tulee, ei ne lapset sitä pilaa tai kukaan muukaan ulkopuolinen, kyllä ne pilaajat löytyy aina niistä kahdesta jotka sitä suhdetta elävät. täytyy opetella elämään oman arkensa kanssa.
Ja itse pidän kyllä lapsen kanssa lomailua lomana, sehän riippuu mistä pitää. Jos tahtoo kulautella skumppaa illat ravintelissa ja maata koko päivän rantsulla ilman että joutuisi eväänsä liikuttamaan, niin ei siihen muksut välttämättä kuvaan sovi. itse tykkään enemmänkin lähteä vuorille kävelemään, paikallisen asustuksen keskellä pälyilemään, enkä koe lapsen olevan siinä millään tavalla tiellä.
siis montako lasta? Yksi lapsi menee aikuisten paikoissa ihan ok, mutta jo sisaruspari yleensä ei. Siksihän monet hotellitkin sulattavat sen, että netistä saa vain yksi lapsinen perhe varata huoneen.

LÄhes sisaruspari kuin sisaruspari keksii tappelun tai riehumaleikin kun aikuisten juttuja yrittää tehdä.
 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mutta, mutta... Eiköhän nuo ole aika yksilöllisiä juttuja miten asiatn kokee?

Mahtaakohan monikaan lapsiperheellinen oikeasti ymmärtää (vapaaehtoisesti) lapsettomien pariskuntien elämää? Monilla kun on ajatuksena että lapset olisivat joku perheen edellytys ja jokaisen pariskunnan toive nr.1. Eli ilman lapsia elämästä puuttuisi jotain oleellista eikä ihminen voi olla onnellinen.
No minä ainakin ymmärrän. Olen yli 3-kymppiseksi ollut lapseton, ihan omasta halusta ja ihan onnellinen silloinkin olin. Ei lapset pelkästään onnea ihmiselle tuo, kyllä sen onnen voi löytää monesta muustakin asiasta. Se on ihan ookoo, jos ei lapsia halua. Itsekin olisin voinut ihan hyvin jäädä lapsettomaksi, mutta kiva näinkin =D

 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :LOL:

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.
Hoh hoo, mäkin kävin useita vuosia vauvapalstoilla viisastelemassa ja aukomassa päätäni "tyhmemmilleni", kunnes biologinen kello käynnistyi. Sille ei sit voinut enää mitään ja äitihän mustakin tuli. Mut älä huoli, aivan yleistähän se nykyään on, että parikymppiset vihaa oman lajinsa jälkeläisiä, kunnes ne yhtäkkiä alkaakin kiinnostaa...
 
vieras meillä toinen tulossa. kyllä mun frendeistä on ainakin lapsien kanssa (useammankin kuin kaksi) ihan onnistuneesti reissuja tehneet. Vähemmän mua nahistelevat muksut reissunpäällä haittaa kun samaa harrastavat pariskunnat (kokemusta siitäkin :D ).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :LOL:

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.
Hoh hoo, mäkin kävin useita vuosia vauvapalstoilla viisastelemassa ja aukomassa päätäni "tyhmemmilleni", kunnes biologinen kello käynnistyi. Sille ei sit voinut enää mitään ja äitihän mustakin tuli. Mut älä huoli, aivan yleistähän se nykyään on, että parikymppiset vihaa oman lajinsa jälkeläisiä, kunnes ne yhtäkkiä alkaakin kiinnostaa...
Minulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä esim johonkin jääkiekkopalstoille (onko sellaisia edes) roikkumaan ja aukomaan päätäni, kun en aiheesta ole tippaakaan kiinnostunut. Siis jotkutko pitävät lapsia hankkineita niin "tyhminä", että oikein jaksavat vaivautua mammapalstoille heitä haukkumaan?
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :LOL:

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.
Hoh hoo, mäkin kävin useita vuosia vauvapalstoilla viisastelemassa ja aukomassa päätäni "tyhmemmilleni", kunnes biologinen kello käynnistyi. Sille ei sit voinut enää mitään ja äitihän mustakin tuli. Mut älä huoli, aivan yleistähän se nykyään on, että parikymppiset vihaa oman lajinsa jälkeläisiä, kunnes ne yhtäkkiä alkaakin kiinnostaa...
Minulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä esim johonkin jääkiekkopalstoille (onko sellaisia edes) roikkumaan ja aukomaan päätäni, kun en aiheesta ole tippaakaan kiinnostunut. Siis jotkutko pitävät lapsia hankkineita niin "tyhminä", että oikein jaksavat vaivautua mammapalstoille heitä haukkumaan?
No mullepa tuli:D Tosin en mäkään sellaisilla palstoilla käynyt, mitkä eivät oikeasti kiinnostaneet hevon huttua. Eli vauvapalstat kiinnosti kovastikin, vaikken sitä itsellenikään tunnustanut. Enkä mä äitejä automaattisesti tyhminä tietenkään pitänyt, mutta kyllähän jotkut avuttomat kyselyt silloin nauratti, ihan kuten tänä päivänäkin. Tiedonjano lapsiasioista oli kova ennen vauvakuumettakin;)
 
vieras
Minusta on naurettava oletus, että lapsettomien elämä on pelkkää shoppailua, biletystä ja matkustelua. Lapsettomilla elämä voi olla "ihan" samanlaista arkea kuin perheellisillä siis töitä, kotitöitä, rahan säästelyä, perhesuhteiden ylläpitämistä jne. Erona, että ei ole vastuuta kuin itsestään. Vaikka itsellä ei olisikaan lapsia, voivat lapset silti kiinnostaa. Sisarusten lapsia ja kummilapsia voi rakastaa kuin "omiaan".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :LOL:

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.
Hoh hoo, mäkin kävin useita vuosia vauvapalstoilla viisastelemassa ja aukomassa päätäni "tyhmemmilleni", kunnes biologinen kello käynnistyi. Sille ei sit voinut enää mitään ja äitihän mustakin tuli. Mut älä huoli, aivan yleistähän se nykyään on, että parikymppiset vihaa oman lajinsa jälkeläisiä, kunnes ne yhtäkkiä alkaakin kiinnostaa...
Minulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä esim johonkin jääkiekkopalstoille (onko sellaisia edes) roikkumaan ja aukomaan päätäni, kun en aiheesta ole tippaakaan kiinnostunut. Siis jotkutko pitävät lapsia hankkineita niin "tyhminä", että oikein jaksavat vaivautua mammapalstoille heitä haukkumaan?
No mullepa tuli:D Tosin en mäkään sellaisilla palstoilla käynyt, mitkä eivät oikeasti kiinnostaneet hevon huttua. Eli vauvapalstat kiinnosti kovastikin, vaikken sitä itsellenikään tunnustanut. Enkä mä äitejä automaattisesti tyhminä tietenkään pitänyt, mutta kyllähän jotkut avuttomat kyselyt silloin nauratti, ihan kuten tänä päivänäkin. Tiedonjano lapsiasioista oli kova ennen vauvakuumettakin;)
No juu, ymmärrän tuon sinun kohdalla, koska sittemmin käännyit vakaumuksestasi, mutta täällä taisi olla muitakin huutelijoita. Missä he ovat nyt?
 
vela
Alkuperäinen kirjoittaja Strösselivuori:
Toisinaan elämä lapsen kanssa on yhtä helvettiä ja tuntuu, ettei sitä jaksaisi enää yhtään, mutta onneksi aika usein tapahtuu jotain, joka pelastaa koko päivän - ja enemmänkin. Vaikka en aikaisemmin tiennyt, millaiseen tulikokeeseen me miehen kanssa vanhempina joudutaan, en nyt enkä vastaisuudessa suostu luopumaan lapsestani mistään hinnasta.

Vapaaehtoisesti lapsettomat saavat olla sitä mieltä kuin haluavat, sillä he eivät tiedä, mistä jäävät paitsi.
Miten vapaaehtoisesti lapsettomat jäävät jostain paitsi? Mistä? Vaippojen vaihdosta ja menojen äkkiperuutuksista kersan kuumeen takia? Luojalle kiitos, että jään niistä paitsi!

 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :LOL:

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.
Hoh hoo, mäkin kävin useita vuosia vauvapalstoilla viisastelemassa ja aukomassa päätäni "tyhmemmilleni", kunnes biologinen kello käynnistyi. Sille ei sit voinut enää mitään ja äitihän mustakin tuli. Mut älä huoli, aivan yleistähän se nykyään on, että parikymppiset vihaa oman lajinsa jälkeläisiä, kunnes ne yhtäkkiä alkaakin kiinnostaa...
Minulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä esim johonkin jääkiekkopalstoille (onko sellaisia edes) roikkumaan ja aukomaan päätäni, kun en aiheesta ole tippaakaan kiinnostunut. Siis jotkutko pitävät lapsia hankkineita niin "tyhminä", että oikein jaksavat vaivautua mammapalstoille heitä haukkumaan?
No mullepa tuli:D Tosin en mäkään sellaisilla palstoilla käynyt, mitkä eivät oikeasti kiinnostaneet hevon huttua. Eli vauvapalstat kiinnosti kovastikin, vaikken sitä itsellenikään tunnustanut. Enkä mä äitejä automaattisesti tyhminä tietenkään pitänyt, mutta kyllähän jotkut avuttomat kyselyt silloin nauratti, ihan kuten tänä päivänäkin. Tiedonjano lapsiasioista oli kova ennen vauvakuumettakin;)
No juu, ymmärrän tuon sinun kohdalla, koska sittemmin käännyit vakaumuksestasi, mutta täällä taisi olla muitakin huutelijoita. Missä he ovat nyt?
Niilläkin on se prosessi vielä kesken. Pitää vaan odotella muutama vuosi niin eiköhän suuri osa niistäkin löydä itsensä nyytti kainalossa;)
 
vieras
Yrittäkää nyt edes ymmärtää ettei kaikki halua lapsia. Toisilla on sen verran vastuuta, ettei tee väkisin niitä lapsia, jos tietää ettei heistä ole vanhemmiksi. Se varmasti ei ole keneltäkään pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Lapsettomat eivät vaan yksinkertaisesti ymmärrä, millaista elämä lasten kanssa on, niinkö se on?
Tällaiset yleistykset suututtavat. Ihan kuin taas haettaisiin, että asiat ovat joko mustia tai valkoisia, ja koska toinen ei mitään ymmärrä, ei hänellä voi olla mitään sanottavaa asiasta. Joskus voisi kysyä, ymmärtävätkö äidit lapsettomia, vai pitävätkö näitä vain itsekkäinä nautiskelijoina.

Meitä on moneen junaan, eikä se, että minulla ei olisi lapsia tee minusta täysin ymmärtämätöntä tai sellaista, jolla ei ole oikeutta sanoa lapsiperheiden elämästä mitään. Työpaikalla äideillä saattaa olla sellaisia "oikeuksia", joita lapsetomilla ei ole tai niitä pidetään perusteettomina. Vanhempien silmissä lapsettomat ovat erilaisia kuin lapset, joilta on saatu lapsenlapsia.

Avarakatseisuutta, puolin ja toisin - kiitos.

 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yrittäkää nyt edes ymmärtää ettei kaikki halua lapsia. Toisilla on sen verran vastuuta, ettei tee väkisin niitä lapsia, jos tietää ettei heistä ole vanhemmiksi. Se varmasti ei ole keneltäkään pois.
Minä ainakin ymmärrän varsin hyvin. No problem. Fiksumpia ovat kuin minä. Eipä tullut mieleenkään miten ihminen väsyy, kun on jaksettava aina, 20 vuotta sapuskaa pöytään ja siivoa jäljet, ajattele muita.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yrittäkää nyt edes ymmärtää ettei kaikki halua lapsia. Toisilla on sen verran vastuuta, ettei tee väkisin niitä lapsia, jos tietää ettei heistä ole vanhemmiksi. Se varmasti ei ole keneltäkään pois.
Mä uskon, etteivät sellaiset ihmiset käy tällä palstalla ollenkaan. Tai sitten ne lukevat kaikki kauhujutut vahvistaakseen haluaan pysyäkin lapsettomana. Tietenkään kaikki eivät halua lapsia, kuten kaikki eivät halua omakotitaloa, koiraa tai poniakaan.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on naurettava oletus, että lapsettomien elämä on pelkkää shoppailua, biletystä ja matkustelua. Lapsettomilla elämä voi olla "ihan" samanlaista arkea kuin perheellisillä siis töitä, kotitöitä, rahan säästelyä, perhesuhteiden ylläpitämistä jne. Erona, että ei ole vastuuta kuin itsestään. Vaikka itsellä ei olisikaan lapsia, voivat lapset silti kiinnostaa. Sisarusten lapsia ja kummilapsia voi rakastaa kuin "omiaan".
Naulankantaan! Olen kummitäti kahdelle pallerolle, aivan ihanalle tytölle ja pojalle ja opiskelen opettajaksi. En vihaa lapsia. Kuitenkin yhtälö naisesta, joka pitää lapsista, muttei halua ikimaailmassa itse äidiksi tuntuu olevan täysin käsittämätön asia niin monelle. Vähän liian monelle. Olen kyllästynyt antamaan syitä vapaaehtoiselle lapsettomuudelle.
 

Yhteistyössä