Lapset yksin leikkipaikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyty"

Vieras
Äsken pyöräilin 5- ja 7-vuotiaitten lasteni kanssa leikkipuistoon. Saatoin lapset puistoon, ja lähdin hoitamaan yhden asian. Olin n. puoli tuntia pois, jonka ajan lapset olivat keskenään leikkipaikalla. Kun tulin takaisin, yksi täti tuli sanomaan että "Et sä voi lapsia tollain tänne keskenään jättää."

Sanokaas mielipide. Teinkö nyt jotenkin väärin?

Monet asiat varmaan teen ihan päin seiniä, mutta minusta tuon ikäiset voivat olla jonkin aikaa keskenään leikkimässä.

Kyllä nuo turhan pieniä vielä on.. Sen kyllä ymmärrän, että omassa pihassa olisivat ja voisivat tulla pyytämään tarpeen tullen apua ja itse näkis ikkunasta. Tuossa jos olisi tullut vahinko, esim. toinen liukastunut kiivetessään telineeseen ja pudonnut päälleen niin mitäs siinä olisi tehty? Ohikulkija soittanut ambulanssin ja kun palaat takaisin niin lapset hukassa ja toinen sairaalassa, toinen lastensuojelussa.

No oletan että 7- vuotiaalla oli puhelin jolla olisi voinut soittaa sinulle?
5-v on tietty vähän siinä rajoilla ehkä en olisi jättänyt. ainakaan jos olit sen verran kaukana ette olisi hetkessä wnnättnyt paikalle.

Meidän asukaspuistossa esim on sääntö että alle kouluikäiset on siellä vain oman aikuisen seurassa.
Silti puiston aukioloaikojen ulkopuolella siellä joskus noita 5-6 vuotiata näkyy yksinään.mutta siis asuvat naapuritaloissa joten vanhemmat ovat lähellä.

[QUOTE="tyty";29651562]a minusta tuon ikäiset voivat olla jonkin aikaa keskenään leikkimässä.[/QUOTE]

riippuu ihan lapsista. jos ovat suht rauhallisia ja 'kilttejä' ja isompi osaa soittaa, ei minusta ole ongelmaa. jos on yhtään pelkoa, että saattavat esim. lähteä pois, lyödä jotain toista, riehua tai tippua pää edellä liukumäen katolta, ei minusta pitäisi jättää.

No on tuolla isommalla puhelin. Ja alle kilometrin päässä olin.

Ja tuo isompi nyt aina kävelee koulusta kotiakin. Ja täällä oman talon nurkilla ovat kyllä yleensä aina ilman aikuista ulkona... kun ovat ulkona.

Olin omien lasteni kanssa aidatulla leikkipuistoalueella, jossa kaksi omien sanojensa mukaan kuusivuotiasta kaverusta. Toinen lapsista asui ilmeisesti puiston viereisessä rivitalossa ja kaveri oli heillä kylässä. Rivarin ja puiston välissä kulki autotie, vilkkaasti liikennöity, mut kumminkin. Nämä lapset sitten hieman villiintyivät siinä ja mun oli pakko mennä väliin rauhoittelemaan, koska meinasi mennä vähän oman lapseni kiusaamiseksi. Kävivät välillä kotosalla ja juoksivat taas tien yli puistoon. Olin näkevinäni ikkunasta, että äiti tai äidit olivat kotosalla, mutteivät missään vaiheessa tulleet itse puistoon lastensa kanssa.

Eli hirmu paljon riippuu lapsista ja leikkipuistosta. Omat lapseni ovat muutaman vuoden nuorempia, joten oon jäävi sanomaan, mut vanhempi ei vielä kyllä omassakaan pihassa oleile yksinään.

Toki 7 v voi olla yksin leikkipuistossa. Mutta minusta 5 v on kyllä liian pieni. Olen valitettavan monta kertaa nähnyt näitä tapauksia kun isompi "vahtii" pienempää ja se vahtiminen unohtuu heti kun äiti katoaa näköpiiristä.

Yhteistyössä