Lapset vilkuili koulussa auringonpimennystä

  • Viestiketjun aloittaja "Poikienäiti"
  • Ensimmäinen viesti
tää päivä
Luulin alkuun, että aloitus on provo... Mutta ihan tosissaan vaikuttaa ainakin osa olevan.

Ettekö te itse ole koskaan aurinkoon vilkaisseet? Eihän sitä nyt uskaltaisi ulos mennä aurinkoisella säällä ollenkaan, jos olisi pelkona että sokeaksi tulee, kun aurinkoon erehtyy katsomaan. Auringonpimennyksen aikaan se auringon vilkuileminen ei ole yhtään vaarallisempaa kuin normaalisti.

Liialla hysterisoinnilla ja lapsien telkemisellä sisälle aikaansaadaan helposti turhia ja liioiteltuja pelkoja lapsissa. Alkavat vielä pelätä aurinkoa, murehtivat että voivat sokeutua jos vahingossakin aurinkoon päin katsovat. Ihan luontainen reaktio on kääntää katse niin nopeasti pois, ettei silmille ehdi mitään vahinkoa tulla. Se on uhkana vain, jos ihan väkisin yrittää aurinkoa (tai auringonpimennystä) pitkään tuijottaa.
On sillä aika iso ero että on joku tietty aika jolloin aurinkoa pitää varoa. Kyllähän jokanen nyt tietää jo että kaikki on hyvin taas. Mulla ainakaan ei ole kiinnostusta ihmetellä jotain tollasta asiaa niin paljon että tiedettäisiin miten voidaan katsoa ja miten ei voida katsoa. Mieluummin mä itsekin vältän sitten ulos menemistä jos mahdollista ja jos on pakko niin vältän aurinkoon katsomista. Voin ihan tässä sanoa että mä en katsoisi oli mitkä lasit tahansa ja kuka tahansa sanomassa että voit katsoa. Eipä olisi ensimmäinen kerta kun joku sanoisi että anteeks ei ollutkaan niin kun luulin. Mä rakastan auringonottoa mutta ei mua kiinnosta siinä muut asiat. On se nyt ihan hirveen vaikeeta joillekin hyväksyä. Eikä mitenkään voi olla kyse samasta asiasta normaalin auringon kanssa. Kaikki tää muka ihan turhaan.
 
wwieraas
Auringosta on nykyään tullut kummallinen mörkö :(
Vauvatkin pidetään vaunuissa niin hyvin peitettynä, oli sitten kesä tai talvi, etteivät nää päivänvaloa koskaan.
 
vieras*
Auringosta on nykyään tullut kummallinen mörkö :(
Vauvatkin pidetään vaunuissa niin hyvin peitettynä, oli sitten kesä tai talvi, etteivät nää päivänvaloa koskaan.
Mörkö? Johtuneekohan siitä että esim. melanoomasta tiedetään nykyään enemmän kuin joksus 60-70- luvuilla? Maltti on valttia auringonkin kanssa.

Osittaistakaan pimennystä ei saa katsoa ilman järeää suojautumista. Tulos voi olla palovamma.

”Se voi tulla kymmenessä sekunnissa ja heikentää näköä pysyvästi”, Kivelä toteaa.

Vaikka kirkkauden saisi himmennettyä, lämpösäteily pääsee kehnojen suojien läpi ja vaurioittaa näkevää verkkokalvoa silmänpohjassa.

Jos silmän lämpötila kohoaa yli 60 celsiusasteen, se vahingoittaa silmän uusiutumattomia valoaistinsoluja. Syntyy pieni, pysyvästi sokea kohta.

”Se syntyy juuri siihen kohtaan silmää, jolla esimerkiksi luetaan pientä tekstiä”, Kivelä kertoo.

Auringonpimennys polttaa suojattomaan silmään palovamman - Suomenkuvalehti.fi
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja mitä?;30731374:
onko aurinko jotenkin vaarallisempi pimennyksen aikana kuin normaalisti?
Normaalisti häkäisevä auringonpaiste luontaisesti estää sen tuijottamisen pitkään eli katse tulee käännettyä ajpossa pois suorasta aurinkoon tuijotuksesta.
Kun aurinko on osittain pimennettynä voit tuijotella sitä ilman häikäisyn tunnetta liian pitkään ja silmä vaurioituu.
 
joopa joo
Normaalisti häkäisevä auringonpaiste luontaisesti estää sen tuijottamisen pitkään eli katse tulee käännettyä ajpossa pois suorasta aurinkoon tuijotuksesta.
Kun aurinko on osittain pimennettynä voit tuijotella sitä ilman häikäisyn tunnetta liian pitkään ja silmä vaurioituu.
Höpö höpö. Tämä osittainen auringonpimennys käytännössä haikäisee silmiä saman verran kuin täysi aurinko. Et ilmeisesti viitsinyt testiksi vilkaista paljain silmin auringonpimennystä.

Vaatii sinnikkyyttä, että jaksaa pitkään tuijottaa auringonpimennystä paljain silmin, vaikka aurinko näkyy koko ajan vain kirkkaana pisteenä.
 
Höpö höpö. Tämä osittainen auringonpimennys käytännössä haikäisee silmiä saman verran kuin täysi aurinko. Et ilmeisesti viitsinyt testiksi vilkaista paljain silmin auringonpimennystä.

Vaatii sinnikkyyttä, että jaksaa pitkään tuijottaa auringonpimennystä paljain silmin, vaikka aurinko näkyy koko ajan vain kirkkaana pisteenä.
Näinpä. Mistähän ihmiset noita "faktojaan" repii :LOL:
 
"huolestunut"
Meidän lapset eivät mene enää ulos ilman täydellistaä hitsausmaskia. Vaihdettiin maskeihin DIN 11 -lasien tilalle DIN 14 -lasit. Tuolla ne lapset nyt kävelee pitkin seiniä ja törmäilevät puihin, mutta ei ole vaaraa auringosta!!!
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Niin, mutta ei se auringon tiirailu osittaisen pimennyksen aikana ole hitustakaan vaarallisempaa, kuin ihan normaalisti :D. Samat vaarat siinä normaalistikin on. Toki pimennyksen aikaan saattaa kiinnostaa enemmän vilkuilla, niin on se silmävaurion syntyminen siten todennäköisempää. Jos siis on niin typerä, että sitä aurinkoa tuijottaa ilman asianmukaista suojaa.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja tää päivä;30731150:
On sillä aika iso ero että on joku tietty aika jolloin aurinkoa pitää varoa. Kyllähän jokanen nyt tietää jo että kaikki on hyvin taas. Mulla ainakaan ei ole kiinnostusta ihmetellä jotain tollasta asiaa niin paljon että tiedettäisiin miten voidaan katsoa ja miten ei voida katsoa. Mieluummin mä itsekin vältän sitten ulos menemistä jos mahdollista ja jos on pakko niin vältän aurinkoon katsomista.
.....
Eikä mitenkään voi olla kyse samasta asiasta normaalin auringon kanssa. Kaikki tää muka ihan turhaan.
Mitä ihmettä sekoilet? Jokainen normaali ihminen tietää, että aurinkoon katsominen auringonpimennyksen aikaan ei ole tippaakaan vaarallisempaa, kuin aurinkoon katsominen ihan tavallisena päivänä. Ei ole mitään tiettyä aikaa, jolloin aurinkoa pitäisi erityisesti varoa.

Ja oikeasti, kymmenen sekuntia auringon tuijottamista (joka siis niitä vaurioita voisi aiheuttaa), on tosi pitkä aika. Ei sellaista vahingossa käy, koska ihan luonnostaan jo sekunnissa sulkee silmät/kääntää katseen.
 

Yhteistyössä