Lapset tarhaan, jos äiti on sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Huono Omatuntoinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:
vaihtoehto ois lähteä raahamaan monen kilometrin päähän hoitoon.ja vielä sellasta sairautta mulla ei ole ollutkaan että en olisi kotona pystynyt lapsia hoitamaan.miten ihmeessä ne joilla ei ole hoitopaikkaa pärjäävät kotona.. asennekysymys kenties :whistle:
En pärjännytkään. Ainakaan mitenkään asiallisesti.
Jos lapsella olisi ollut hoitopaikka niin mä todellakin olisin vienyt lapsen hoitoon, vaikka sitten taksilla. Siinä kunnossa ei muu olisi edes onnistunut

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
mä taas kun olen esim kuumeessa ollut ni olen hoitanut ihan itse kotona.
Mutta onko siinä lopulta järkeä hoitaa lapset sairaana kotona vaikka voimat siihen juuri ja juuri riittäisivät? Varmasti lepäämällä parantuisi nopeammin ja voisi lapsillakin olla mielekkäämpää hoidossa kun kotona neljän seinän sisällä.

Ja mitä tuohon omaan lepäämiseen tulee, niin itse saisin kyllä töissä levättyä paremmin kuin kotona lasten kanssa. Mutta ei vaan työnantajakaan taitaisi tykätä että pyörisin töissä tartuttelemassa työkavereita ja asukkaita... :whistle:
vaihtoehto ois lähteä raahamaan monen kilometrin päähän hoitoon.ja vielä sellasta sairautta mulla ei ole ollutkaan että en olisi kotona pystynyt lapsia hoitamaan.miten ihmeessä ne joilla ei ole hoitopaikkaa pärjäävät kotona.. asennekysymys kenties :whistle:
Kärsi, kärsi, niin kirkkaammaan kruunun saat. Voi pyhä sylvi. vai että asennekysymys.
Katsos kun sen sairasloman tarkoitus on saada työssäkäyvät mahdollisimman nopeasti parantumaan ja takaisin töihin. Kotiäideillä ei ole niin nöpönuukaa vaikka tauti kestäisikin kauemmin.

Mutta onko siinä lopulta järkeä hoitaa lapset sairaana kotona vaikka voimat siihen juuri ja juuri riittäisivät? Varmasti lepäämällä parantuisi nopeammin ja voisi lapsillakin olla mielekkäämpää hoidossa kun kotona neljän seinän sisällä.

Ja mitä tuohon omaan lepäämiseen tulee, niin itse saisin kyllä töissä levättyä paremmin kuin kotona lasten kanssa. Mutta ei vaan työnantajakaan taitaisi tykätä että pyörisin töissä tartuttelemassa työkavereita ja asukkaita... :whistle:
Riippuu kai lapsista, käytössä olevista kulkuvälineistä jne. Mutta siis omassa tilanteessani sitä kevyemmin taittaisi jo melkoisen matkan päiväkotiin jos sen jälkeen saisi levätä rauhassa vaikka sen 6-7h. Noiden kotona ollessa ei juuri päiväunien lisäksi lepäillä, mikä kai kuitenkin olisi sairausloman idea.

Voipi hyvin olla asennekysymys. Kyllä ihan hyvillä mielin laitan lapset hoitoon sellaisenkin sairauden aikana milloin vielä kykenisin itse heitä hoitamaan. On kuitenkin meillä parempi ratkaisu kaikille osapuolille. =)

Ja todellakin, työssäkäyvillä on kovempi kiire parantua työkuntoon kuin kotiäideillä. Joista varmaan heistäkin moni laittaisi lapset hoitoon jos pystyisi.

En mä ainakaan pärjännyt kovin hyvin. Mutta sain jotenkuten hoidettua lapset sekä itseni kun haahuilin 41 asteen kuumeessa, kamalassa päänsäryssä, jne. Siitä oli lapsiltakin ilo kaukana, kun äiti ei pystynyt tekemään yhtään mitään. Joskus mies joutui jäämään kotiin kun mulla oli kamala migreenikohtaus, joka piti sängyn pohjalla. Myös munuaistulehdus on sellainen, että en todellakaan pystyisi silloin hoitamaan lapsia.
Eipä lapsillekaan ole paljon iloa raatona makaavasta äidistä, kivempaa on tarhassa jossa saa leikkiä ja ulkoilla...
Mutta kiva, että sulla on sellainen ASENNE että et koskaan sairastu niin, ettet pystyisi hoitamaan lapsiasi :whistle: .

Mulle on lääkäri sanonut, kun flunssan takia olen "hakenut sairaslomaa" (ei sitä haeta, lääkäri määrää sen jos katsoo tarpeelliseksi) että lapset PITÄÄ viedä hoitoon, sairasloma on sairastamisloma eikä kotityö- ja lastenvahtimisvapaa. Joten vien hoitoon.

Ja minusta on todella edesvastuutonta mennä kipeänä töihin. Jos ei tartuta työkaveriaan, voi työkaveri kuitenkin viedä pöpön kotiin ja sieltä se taas menee jonkun muun kruununkiillottajan mukana seuraavaan työpaikkaan.

Sille joka arvostelit sitä että sairaslomalainen pörrää kylillä tehden vaikka mitä, sanoisin että on se hyvä kun toisilla on aikaa vahtia toisten menemisiä. Ystävän käsi leikattiin, olisiko pitänyt maata sängyssä koko parin kuukauden sairasloma? Itselläni oli yskä, kesti noin 6 viikkoa sairasloma ja näitä yskä- ja sairaslomajaksoja on ollut minulla useampi. Kotonako pitäisi vaan maata? Lääkäri SUOSITTELI rauhallisia kävelylenkkejä, parantaa oloa ja limakalvoja. Ja kun kaupassa on kuitenkin käytävä, ja kampaajalla, ja virastoissa, silloinhan sitä on aikaa käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Kärsi, kärsi, niin kirkkaammaan kruunun saat. Voi pyhä sylvi. vai että asennekysymys.
Katsos kun sen sairasloman tarkoitus on saada työssäkäyvät mahdollisimman nopeasti parantumaan ja takaisin töihin. Kotiäideillä ei ole niin nöpönuukaa vaikka tauti kestäisikin kauemmin.
en vissiin ole sanonut kärsineeni =) teit niin tai näin tällä palstalla ei ole mikään oikein aina joku kana väliin kitisemässä :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja Huono Omatuntoinen:
Olen tässä miettinyt, että viettekö lapset tarhaan, jos olette sairaslomalla? En nyt tarkoita, että makaisitte vaan sängynpohjalla 40 asteen kuumeessa. vaa jos on vain esim. nuhaa, pientä kuumetta?
No enpä todella kehtaisi!
Heh... :D Eikös sairaana kuulu pitää sairaslomaa, äidinkin ?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
En mä ainakaan pärjännyt kovin hyvin. Mutta sain jotenkuten hoidettua lapset sekä itseni kun haahuilin 41 asteen kuumeessa, kamalassa päänsäryssä, jne. Siitä oli lapsiltakin ilo kaukana, kun äiti ei pystynyt tekemään yhtään mitään. Joskus mies joutui jäämään kotiin kun mulla oli kamala migreenikohtaus, joka piti sängyn pohjalla. Myös munuaistulehdus on sellainen, että en todellakaan pystyisi silloin hoitamaan lapsia.
Eipä lapsillekaan ole paljon iloa raatona makaavasta äidistä, kivempaa on tarhassa jossa saa leikkiä ja ulkoilla...
Mutta kiva, että sulla on sellainen ASENNE että et koskaan sairastu niin, ettet pystyisi hoitamaan lapsiasi :whistle: .

joo niinhän mä väitinkin tässä että en koskaan sairastu niin...laitoin että en AINAKAAN vielä ole sairastunut.. :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

joo niinhän mä väitinkin tässä että en koskaan sairastu niin...laitoin että en AINAKAAN vielä ole sairastunut.. :headwall: :headwall:
Palataan asiaan sitten, jos sairastut, ja katsotaan onko se edelleen vain asennekysymys :saint:

Vieras
Sinulla ei ole ollut, mutta muilla on voinut olla. Toki olisin voinut lapseni kotonakin hoitaa, mutta se olisi ollut äärettömän typerää. Mulla ei välttämättä olisi tätä toista lasta, jos olisin marttyyriäitiä ruvennut leikkimään. Mutta kukin tavallaan, onneksi ei ole tarvetta moiseen.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

en vissiin ole sanonut kärsineeni =) teit niin tai näin tällä palstalla ei ole mikään oikein aina joku kana väliin kitisemässä :kieh:
Huomaatkos, että minä en ole yksin mielipiteideni kanssa. SInä kenties olet...

Alkuperäinen kirjoittaja muistakaa tää:
sairausloma on sairastamista varten, ei lastenhoitoa varten!
riippuen sairaudesta mut mut....
jos jaksaa raahata lapset hoitoon ja takas ni jaksaa raahautua töihinkin :whistle:
Jaa, voihan se mieskin viedä lapset hoitoon.

Sairasloma on nimenomaan sitä varten, että toivutaan työkuntoiseksi. Jos on oikeasti sairas, lapsista huolehtiminen ei ole lepoa - toipuminen kestää pidempään kuin niin, että saa olla rauhassa kotona.

Eli minä olen todella vienyt lapset hoitoon suoraan itse aivan hirmuisen näköisenä, suurinpiirtein pyjamassa, autolla ja palannut suoraan petiin nukkumaan.

kumma että vedetään tämmöiseenkin asiaan omantunnon tuskat tai moraali mukaan! Hitto jos saa sairauslomaa eli ei voi tehdä työtä, niin miksi pitäisi jotenkin hävetä sitä, että jää jopa ihan YKSIN kotiin hoitamaan ITSENSÄ terveeksi. Pienten lasten kanssa kun se lepääminen ei onnistu ja sairastelu pitkittyy ja tulee jälkitauteja. Ei siinä ole mitään moraalitonta tai tarvi huonoa omaatuntoa potea tuon takia. Hiukan vaan järkeä kehiin, leidit.
PEESI tälle! Jos lapset on kipeenä, niin toki ollaan koko porukka poissa, mutta jos mulla itsellä on kuumetta tai migreeni, selkä paskana tai muuta, niin parempi niiden lasten on siellä osaavissa ja JAKSAVISSA käsissä kuin mun kanssa kotona jos mä itse makaan tyyliin puolikuolleena sohvalla peiton alla ja palelen.

Minkätakia lapset olisi koko päivän sisällä kattomassa kuumeessa ja hirveessä räkätaudissa vääntelehtivää äitiään |O Parempi lasten olla hoidossa jossa pääsee ulos normaalisti jne. Vai viettekö lapset ulkoilemaan ite sairaana saikulla :headwall:

Kotiäitinä ollessa vaihtoehtoja ei paljon ole....Siksipä kuumeisena luistiradan reunalla juur toissapäivänä värjöttelin. Ei viitti pitää terveitä lapsia päivä toisensa perään sisällä, kun tulevat ihan mökkihöperöksi.

mullepas kerran hoitotäti sanoi,että jos olet kipeä,niin tuo tyttö hoitoon ja saat levätä rauhassa :D onneksi niitä kertoja ei tullut..paitsi sillon,kun sain km:n (hb oli about 90,niin en oikeen tolpilla pysynyt ).Sillon mies vei hoitoon ja haki 3:na pvänä ja kaks pvää vietti mun kans kotona sitten.Ja seuraavan vkon oli hoidossa,vaikka mä olin kotona..

hoitsu
En vie yleensä, mutta nyt jouduin sairaslomalle ennenaikaisten supistusten takia ja lääkäri mua vielä vannotti, että vien nuo kaksi isompaa 2v ja 3,5v hoitoon ja lepään.

Niin ja joku taisi tuolla aiemmin kehua olevansa myyntityössä kuumeisenakin...Siis voin sanoa että tosiaan ärsyttää mennä sellaselle kassalle jossa räkä nenästä valuen myyjä selvästi sairaana vaan töissä vääntää ja kehuskelee viereiselle kassalle kuinka monta buranaa on pitäny vetää että jaksaa vuoron lopuun. Miten kukaan voi olla työssään niin korvaamaton ettei voi sairaana sairastaa kotona?

maisa
sairausloma on sairastamista varten, ei lastenhoitoa varten!
riippuen sairaudesta mut mut....
jos jaksaa raahata lapset hoitoon ja takas ni jaksaa raahautua töihinkin :whistle:
Noniimpä niin...monet kerrat oon lapsia saikulla todellakin raahannu puolikuolleena hoitoon, et sais ees muutaman tunnin oikeasti levätä ja yrittää tervehtyä..

aikamoinen väite et jaksaa raahautua töihinkin jos lapset jaksaa viedä hoitoon, mun työtä ei ainakaa oo mitään asiaa lähteä puolikuntoisena tekemään, sori vaan! Äidin tehtävähän on hoitaa lapsensa vaikka pää kainalossa, hoitoon vieminenhän on aina lapsille pahin mahdollinen kohtalo:(

no
minä olin pitkällä sairaslomalla loppuraskaudessa ja vein kaksi muuta lasta hoitoon. Yleensä kyllä mies vei, koska en päässyt kunnolla edes kävelemään, saati ajamaan autoa.
Minä sairastan kyllä ihan kunnolla sitten jos sairaslomalla olen, lepään ja nukun, YKSIN. Eli vien ehdottomasti lapset hoitoon, korjaan, mies vie, minähän olen sairas ;)

Mulle olisi ihan itsestäänselvyys että lapsi menee tarhaan jos toinen vanhemmista makaa sairaana kotona.. Vihaan ylikaiken huolehtia kenestäkään jos makaan sängyssä kauheassa jysärissä tai horkassa...paljon parempaa hoitoa lapsi tarhassa saisi.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
minä olin pitkällä sairaslomalla loppuraskaudessa ja vein kaksi muuta lasta hoitoon. Yleensä kyllä mies vei, koska en päässyt kunnolla edes kävelemään, saati ajamaan autoa.
Minä sairastan kyllä ihan kunnolla sitten jos sairaslomalla olen, lepään ja nukun, YKSIN. Eli vien ehdottomasti lapset hoitoon, korjaan, mies vie, minähän olen sairas ;)
Eikä siinä mitään silmäniskuja tarvita. Jos kerran oikeasti sairas olet! =)

Yhteistyössä