Lapset pulkkamäessä autotiellä

Ei hyvänen aika... Taas on meidän mäki täynnä muksuja pulkkiensa kanssa. Tossa touhussa joku pääsee vielä hengestään. On toi mäennyppylä sillain et yhtään ei autolla tulessa näe jos joku on pulkan kanssa edessä :(

Ihmettelen vaan et eikö näiden lasten vanhemmilla yhtään järki pakota päätä kun annetaan lasten leikkiä autotiellä, olkoonkin et tässä on vähän liikennettä ja on alueen ainoa "hyvä" mäki. Siihen onnettomuuteen kuitenkin riittää yksi ainoa auto!

Tie on siis yksityistie ja sitä kautta kuljetaan neljän omakotitalon pihaan. Olemme asuneet täällä kohta 5v ja tämä on ollut joka talvi riesana. Lasten vanhemmille on asiasta sanottu, mutta suuttuivat vaan kun tämä on kuulemma alueen paras pulkkamäki. Talvisin ihan oikeasti jo pelottaa ajaa kotiin, kun koskaan ei tiedä kuka hyppää lumipenkan takaa auton eteen. Pidempään täällä asuneet osaavat jo ajaa mäen varovasti, mutta yhteen taloon muutti kesällä uusi asukas, parikymppinen nuori mies jonka luona käy paljon kavereita remonttiapuna. He tuskin osaavat ottaa huomioon että joku saattaa tulla eteen ihan koska vain...

Tuntuu toivottomalta. Onko ideoita mitä asian eteen voisi tehdä?
 
"naapuri"
Ei ole ideoita valitettavasti. Meidän naapurin lapset kanssa leikkii autotiellä, pimeällä, ilman heijastimia, keskellä tietä. Lasten vanhemmat vaan päivittelee, kun yksi lapseton "ajaa niin kovaa" =normaalia vauhtia. Kun olen asiasta sanonut, niin tulee vaan kommenttia "joo pitää lapsia muistuttaa", mutta mitään ei tapahdu. Muutenkin kyllä sellasia, jotka ei pätkääkään osaa mitään rajoja lapsilleen pitää tai muutenkaan pitää kunnolla turvallisuudesta huolta. Ärsyttäviä!
 
"vieras"
Jos ei sanominen auta, kutsu poliisi. :( Itse silti ehkä miettisin vaihtoehtoja. Miten pitkästä tienpätkästä on kyse? Voisko autoa jättää mäen alle? Tai jos ehdottais vanhemmille, että muutaman kerran pitäisitte mäenlaskupäivän valoisaan aikaan, sillain, että joku aikuinen on aina seisomassa siinä tiellä autovahdissa?
 
[QUOTE="vieras";27650414]Jos ei sanominen auta, kutsu poliisi. :( Itse silti ehkä miettisin vaihtoehtoja. Miten pitkästä tienpätkästä on kyse? Voisko autoa jättää mäen alle? Tai jos ehdottais vanhemmille, että muutaman kerran pitäisitte mäenlaskupäivän valoisaan aikaan, sillain, että joku aikuinen on aina seisomassa siinä tiellä autovahdissa?[/QUOTE]

Koko tienpätkän pituus on 600m ja tää mäki on vähän ennen puoliväliä. Täsä on siis notko risteyksen ja talojen välissä. Nää mäenaskijat on tuossa vastapuolen mäessä eli ei oo mahdollista jättää autoa toiselle puolelle kun pitäisi sit raahata omat muksut ja kauppakassit 400m päästä.

Olen ihan oikeasti huolissani noiden lasten turvallisuudesta. Autotie ei missään tilanteessa ole mielestäni oikea paikka mäenlaskulle!
 
[QUOTE="vieras";27650456]Siinä olet ihan oikeassa. Mutta, mielestäni 4 talon pihatie ei ole varsinainen autotie.[/QUOTE]

No tuonkin voi ajatella monella tapaa. Tässä kuitenkin kulkee asukkaiden lisäksi työkoneita jne. eli ei todellakaan turvallinen paikka. Sen nyt vielä jotenkuten ymmärtäisinkin, jos asuisivat tämän tien varrella, mutta kun yksikään ei täällä asu.

Miksi ihmeessä pitäisi hyväksyä se, että koko kylän lapset kokoontuvat laskemaan mäkeä tänne, kun ihan oikeasti näkyvyys on huono ja paikka vaarallinen?
 
"vieras"
No tuonkin voi ajatella monella tapaa. Tässä kuitenkin kulkee asukkaiden lisäksi työkoneita jne. eli ei todellakaan turvallinen paikka. Sen nyt vielä jotenkuten ymmärtäisinkin, jos asuisivat tämän tien varrella, mutta kun yksikään ei täällä asu.

Miksi ihmeessä pitäisi hyväksyä se, että koko kylän lapset kokoontuvat laskemaan mäkeä tänne, kun ihan oikeasti näkyvyys on huono ja paikka vaarallinen?
Ai, oisit heti sanonut! Oletin tietenkin, että lapset asuvat tien varrella. Eihän se turvallisuutta lisää, jos omalla tiellä laskee, mutta heikentää entisestään, jos pulkalla kuljetaan kauempaa varta vasten laskemaan.
 
"nuuh"
Mussa on sen verran Justiinaa että menisin tässänyt ja heti siihen mäelle ja keräisin nuttura savuten pentujen pulkat ja kelkat pois. Raahaisin ne kotiini ja huutaisin mukuloille että saavat tulla vanhempiensa kanssa hakemaan lähimmältä poliisilaitokselta.Siellä nyt jonkun lätkäjunnun isä kuuden kaljan höyryissä huutaisi Matlokkia apuun mutta mitä sitte? Menis viesti perille paremmin kuin verhojen välistä kauhistelemalla...
 
  • Tykkää
Reactions: miata
"vieras"
Olen itse harrastanut "liikenteenohjausta". Meillä puistossa on hyvä mäki, joka hyvässä vauhdissa ( ennenkuin tien ja jalkakäytävän väliin tulee aurauksen jäljiltä kunnon penkka) päätyy erittäin vilkkaalle päätielle. Olen ohjannut lapsia laskemaan kaartaen puistoon ja käynyt kieltämässä lapsia laskemaan ajotielle, Vieraita ja omiani. Olen varmaan lasten mielestä ilkeä ja paha, mutta en välitä siitä - kunhan kukaan ei heitä henkeään!
 
kdjdj
musta on huvittavaa, että näihin ketjuihin tulee aina joku puolusteleva vastaus, jonka mukaan asukkaiden tulisi toimia toisin. Tässäkin ketjussa tuo "onko autolla pakko ajaa omaan pihaan" kommentti on mielestäni naurettava. Jos lapset aiheuttaa vaaratilanteita, ei sitä voi hyväksyä ja mahdollistaa lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: miata ja Tepadj
"jep"
musta on huvittavaa, että näihin ketjuihin tulee aina joku puolusteleva vastaus, jonka mukaan asukkaiden tulisi toimia toisin. Tässäkin ketjussa tuo "onko autolla pakko ajaa omaan pihaan" kommentti on mielestäni naurettava. Jos lapset aiheuttaa vaaratilanteita, ei sitä voi hyväksyä ja mahdollistaa lisää.
Niin, jos huomaat kotonasi murtovarkaita, käänny kannoillasi, jotta et häiritse heitä työssään.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja miata
Hiekoita mäki, niin ei enää pulkka luista.
Mies justiinsa uhkasi hakea töistä pyöräkoneen kotiin ja aurata tuon murskeelle asti :D Siinähän sit laskevat mäkeä, NIH!

Ihan vakavasti ottaen, tuo mäki on vissiin pakko hiekoittaa. Tänään tuli taas huomattua kuinka hemmetin vaarallista touhua harrastavat. Oltiin tulossa tallilta kotiin ja ihan hissukseen tultiin mäennyppylän yli kun ovat nyt paljon tuossa olleet. No eikö siellä nyppylän takana taas ollut kolme pikkulikkaa pulkkien kanssa ja ihan keskellä tietä. Alle meinasivat jäädä kun hiljaisesta vauhdista huolimatta auto ei meinannutkaan pysähtyä. Ja eivät muuten millään väistä. Argh!!!
 

Yhteistyössä