LAPSET PIENELLÄ(n.1v) IKÄEROLLA,KOKEMUKSIA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Eli meillä on kolme alle kouluikäistä lasta,nuorin vajaa 3kk.Ehkäisyvalinnan kans ongelmia ja aikomuksena kuitenkin tehdä ainakin vielä yksi lapsi.Nyt kaipaan kokemuksia pienellä ikäerolla olevista sisaruksista,kuinka arki sujuu?varsinkin jos perheessä useampia lapsia.....Esikoisen ja keskimmäisen välillä on 1v9kk,mutta kaipaan nyt kokemuksia lähinnä vielä pienemmästä ikäerosta.
Miehen kans mietitty,että oltais periaatteella "Nelonen tulee,kun on tullakseen",mutta tuo arjen sujuminen sitten mietityttää(tietty ei oo varmaa että heti tärppäisi,mutta kuitenkin.....)

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia:
Eli meillä on kolme alle kouluikäistä lasta,nuorin vajaa 3kk.Ehkäisyvalinnan kans ongelmia ja aikomuksena kuitenkin tehdä ainakin vielä yksi lapsi.Nyt kaipaan kokemuksia pienellä ikäerolla olevista sisaruksista,kuinka arki sujuu?varsinkin jos perheessä useampia lapsia.....Esikoisen ja keskimmäisen välillä on 1v9kk,mutta kaipaan nyt kokemuksia lähinnä vielä pienemmästä ikäerosta.
Miehen kans mietitty,että oltais periaatteella "Nelonen tulee,kun on tullakseen",mutta tuo arjen sujuminen sitten mietityttää(tietty ei oo varmaa että heti tärppäisi,mutta kuitenkin.....)

Kokemuksella 1v1kk ikäeroa on tosi hyvä. Kun eka vuosi mennyt on jo leikkikaveri. Mulla 6 lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia:

Kokemuksella 1v1kk ikäeroa on tosi hyvä. Kun eka vuosi mennyt on jo leikkikaveri. Mulla 6 lasta.

oliko pieni ikäero "oma valinta"?!?!?Jouduitteko hommaan esim. kaksi pnnasänkyä ym. ?!?!

Meillä ikäeroa 1v3kk ja niin että esikoinen kehitysvammainen eli nyt kuopuksen ollessa 1v4kk ovat monelta osin kuin kaksoset. Meillä tarvittiinkin sitten monia asioita tuplina; tuplarattaat, kaksi pinnasänkyä, kahdet syöttötuolit jne.

Mutta siis yleisesti tykkään että ihan kivasti on mennyt. Laskettiin heti alkuun että meillä on sitten kaksi vauvaa ja onhan tuossa välillä tekemistä ollut. :D Toisaalta taas ovat melkoinen parivaljakko, viihdyttävät toisiaan jne. Ehkä joissain asioissa päästiin helpommallakin kuin mitä olisi isommalla ikäerolla päästy, esikoinen ei vielä kuopuksen syntyessä ollut uhmaiässä vaan itseasiassa helppo ja aurinkoinen reilu 1v.

Itse olen ajoittain kokenut rankaksi tuon kahden kävelytaidottoman yhdistelmän, selkä ei aina tykkää... Mutta normaalistihan tuo on nopeasti ohi menevä vaihe, että eiköhän sen kanssa pärjää!

Meillä lapsilla ikäeroa 1v4kk ja hyvin ollaan saatu asrki pyörimään. Nyt kun tytöt on jo 2v6kk ja 1v2kk leikkiivät jo keskenään paljon, mutta myös nahistelevat päivittäin ja yllyttävät toisiaan millon mihinkin ja se kyllä uuvuttaa välillä. Mutta silti en isompaa ikäeroa NÄILLE tytöille olis halunnutkaan...nyt kun miettii...

Ai ihan TEHDÄ se yksi lapsi vielä? :o No toivottavasti se tekemällä onnistuu! Joskus sitä melkein toivoo tuollaisille ihmisille että joutuisivat keskenmenon jos toisenkin kokemaan että tajuaisivat ettei niitä lapsia todellakaan niin vaan tehdä! :ashamed: Lykkyy pyttyyn vaan!

Meidän kahdella eka lapsella on ikäeroa viikkoa vaille vuosi. Neljäs syntyi niin, että vanhin oli kolme ja puol vee. Rankkaa oli, mutta pakko oli selvitä. Yllättävän äkkiähän ne lapsoset kasvaa. Sairausajat oli tosin ihan hirveitä!

Ekalla ja tokalla on ikäeroa 1v 3 viikkoa.Rankkaa oli (toka raskaus oli vahinko),tietoisesti en olisi ikinä tehnyt toista lasta ihan putkeen.Esikoinen oli 1v vauvan syntyessä ja vauvalla oli koliikkia,oli vaativa tapaus muutenkin.Olin niin väsynyt,että sain jo ihan fyysisiä oireita....en osannut nauttia kummastakaan lapsesta,pelkkään perushoitoon meni kaikki energia.Yksivuotiaskin on vielä ihan vauva ja tarvitsee paljon äidin huomiota.Kolmas lapsi syntyi niin,että keskimmäinen oli 4v 4kk ja tuntui kyllä luksukselta! En ollut puolikuollut väsymyksestä vaan jaksoin nauttia vauvasta ihan eri tavalla! Toki pienellä ikäerolla lapsista on seuraa toisilleen nopeammin,mutta kyllä ne sitten tappeleekin!!! Pienin on otettu hyvin leikkeihin mukaan ja isommat lapset tykkäävät leikittää kuopusta (lapset nyt 8v,7v ja 2,5v).
Jotkut tietty tykkää pienestä ikäerosta...minusta on kivempi että isompi (isommat) lapset ovat jo jonkin verran omatoimisia.

4 lasta syntyneet 02/03,04/04,11/05 ja 06/07.ja 2 ekaa oli tarkotuksella. mut ehk'äsy ongelma oli joten nuo 2 viimestä vaan tuli =) on tää aikas hälinää ja menoa. kauppa reissut on hankalia koska pakko saada hoitaja osalle koska en jaksa raahautua muuten kauppaan =) nyt oon käyny sterilisaatios joten ei pelkoa enää ;)

Meillä on ikäeroa 1v3kk..rankin vaihe oli varmaan se kun olivat 1 ja 2 v vipeltäjiä..nyt ovat 5 ja 6v ja niin "yhteen kasvaneet",toisilleen tärkeitä.aina kaveri vieressä..kannatan pientä ikäeroa..tosin meillä ei muita lapsia oo(eikä tuu)

Alkuperäinen kirjoittaja kolme kesken:
Ai ihan TEHDÄ se yksi lapsi vielä? :o No toivottavasti se tekemällä onnistuu! Joskus sitä melkein toivoo tuollaisille ihmisille että joutuisivat keskenmenon jos toisenkin kokemaan että tajuaisivat ettei niitä lapsia todellakaan niin vaan tehdä! :ashamed: Lykkyy pyttyyn vaan!

Sellainen ihminen, joka toivoo toisille keskenmenoja, ei ansaitse itsekään lasta. Oikeasti.
Ja se TEKEMINEN on vain sanonta. Ei sen kummallisempi juttu. Mulle lapsen tekeminen tarkoittaa seksiä ilman ehkäisyä, ovulaation aikaan. Ilman tuollaista tekemistä ei lapsia tule, se on selvää.

meillä on ikäeroa 1v6kk,muuten menee mukavasti mutta esikoinen ei anna vauvan olla lattialla.koko ajan kimpussa.esikoinen on muutenkin vähän villin luonteinen.pelottaa ettää kuopus ei opi kunnolla liikkuun kun aina pitää olla sylissä tai pinnasängyssä.muuten menee oikein mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

Sellainen ihminen, joka toivoo toisille keskenmenoja, ei ansaitse itsekään lasta. Oikeasti.
Ja se TEKEMINEN on vain sanonta. Ei sen kummallisempi juttu. Mulle lapsen tekeminen tarkoittaa seksiä ilman ehkäisyä, ovulaation aikaan. Ilman tuollaista tekemistä ei lapsia tule, se on selvää.

Noinhan se menee. Joskus sitä jää miettimään mitä sanaa on "luvallista" käyttää näissä jutuissa. Yleensä itse päädyn vaihtoehtoon "yrittää lasta". Kun ap:n kirjoituksen lukee, ei hänkään oleta että lapsi noin vain tulisi tekemällä, muistaakseni hän kirjoitti tyyliin "nelonen saa tulla jos on tullakseen" ja vielä etteihän se tarkoita että heti tärppäisi. Seksi ilman ehkäisyä oikein ajoitettuna voitaneen laskea lapsen tekemiseksi, eri asia sitten saako sillä lapsen aikaiseksi.

Keskenmenon toivominen toiselle kuulostaa kyllä varsin ikävältä. :/

:o

Oletpa ehkä maailman ilkein ihminen johon olen palstalla törmännyt!

Yhteistyössä