Lapset pienellä ikäerolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteliäs

Vieras
Hei,

te joilla on lapset pienellä ikäerolla (alle 2 v), millaista on elämänne? Oliko raskausaika rankka, kun piti hoitaa pientä lasta? Miten vanhemmat lapset ovat suhtautuneet uuteen vauvaan?

Meneekö kaikki samalla väsymyksellä vai tekisitkö toisin?

Olen kysellyt tätä samaa :)
Olemme päättäneet yrittää pikku kakkosta jo nyt kun ensimmäinen on vasta 4kk. Tämä on ihan olosuhteiden pakosta, jos emme yritä nyt tulee ikäerosta muuten monta vuotta.
Sitten nähdään kuinka jaksetaan, lähinnä tuo taloudellinen puoli mietityttää..

Meillä esikoinen 1v2kk ja toinen tulossa viikoilla 26. Ainakin tässä raskausaikana olen kokenut helpotuksena sen, että esikoinen on nukkunut reiluja päikkäreitä ja on saanut itsekin siten levättyä. Olen toki myös miettinyt, millainenhan vauvavuodestamme kakkosen kanssa tulee, mutta toisaalta raskasta se voi yhtä lailla olla, vaikka isompi sisarus olisi 2- tai 3-vuotiaskin.

Eli opiskeluni jatkuvat 07vuoden lopussa, ja opiskeluista suoraan on työllistyttävä tai muuten voin heittää hyvästit tälle alalle (parturi-kampaaja) jos tulee pitkä tauko. Työssäkin on oltava pitkä pätkä ennen kuin lasta yrittää, koska työkokemusta arvostetaan tällä alalla enemmän kuin mitään muuta.
Joten, koska haluan pienen ikäeron on sen oltava näin pieni (jos nyt on tärpännyt/pian tärppää), muuten siitä tulisi monia vuosia.
Tämä siis olosuhteiden pakosta.

minulla on lapsilla ikäeroa 1 v 11 kk ja rankkaahan se alkuaika oli, varsinkin kun jäin yksinhuoltajaksi nuoremman ollessa 3 kk. Rahallisesti selvisi, vaikka tiukkaa oli. Nyt kun lapset ovat isompia 6 ja 8 v on heistä kaveria toisilleen paljon. Molemmat olleet ns. helppoja tapauksia ja koskaan en ole katunut tuota että pojat on niin lähekkäin syntyneet. Raskaus aika oli toiselta ihan helppo ja meni muuten paljon nopeammin kuin ensimmäinen raskaus. :)

Minulla ja isosiskollani on ikäeroa 1,5 vuotta ja ollaan myös oltu aina hyviä ystäviä.

Hei,

miten se aika meni, kun uusi vauva tuli taloon - protestoiko esikoinen sitä kovasti ja miten pystyit antamaan aikaa molemmille; varsinkin kun jäit vielä yksinhuoltajaksi! Hattua nostan sinulle!

Meillä lapset ovat syntyneet poika 01/05 ja tyttö 03/06, ikäeroa 1v 1,5kk. Nyt reilun kahden viikon jälkeen tuntuu hyvältä, vaikkakin väsyttää. Eikä tietysti voi kieltää etteikö olisi työläämpää ja raskaampaa kuin yhden kanssa.

Raskausaika oli mulle henkisesti tosi raskas. Pahoinvointi toisessa raskaudessa oli aivan yhtä kamalaa kuin ensimmäisessäkin, ja molemmissa raskauksissa se on kestänyt aina synnytyssaliin asti. Viime kesän muistikuvat ovat lähinnä lattialla makaamista oksennus kurkussa, yrittäen pitää seuraa puolivuotiaalle joka innolla tutustuu uusiin asioihin ja alkaa opetella liikkumista. Siihen lisättynä vielä järkyttävä väsymys, ja yrittäjämies, niin voitte kuvitella.

Niin pian uudelleen raskaaksi tulo oli lievä yllätys, lääkäri oli juuri viikkoa ennen sanonut ettei pidä todennäköisenä raskaaksi tuloani, koska kärsin vielä siihen aikaan edellisen raskauden jälkeisistä runsaista (valko)vuodoista. Ja kas kummaa, heti jätettyämme pillerit pois, sai toinen lapsi alkunsa. Lääkäri kyllä muistutti jälkeen päin, että hän sanoi ettei ota sitä lasta hoitaakseen jos näin käy =o), mutta piti hyvänä vaihtoehtona pillereiden (hormonit) pois jättöä vuotojen tasaamiseksi. Joka tapauksessa meillä oli tarkoitus yrittää saada lapset parin vuoden ikäerolla, ja ajattelimme että yrittäessä menee varmasti se puoli vuotta.

Nyt elämä tuntuu taas valoisalta, kesä tulossa, ja itsellä on tieto siitä että tänä kesänä saa rentoutua pitkästä aikaa ilman isoa mahaa ja pahoinvointia, pääsee taas harrastamaan ja viettämään muutenkin täysipainoisempaa elämää. Kaksi edellistä kesää kun meni raskaana ollessa ja pahoinvoidessa.

Olen siitä onnellisessa asemassa että oma äitini jäi vähän tämän meidän tilanteen vuoksi vuorotteluvapaalle vuodeksi, ja on paljon apuna. Samoin anoppi ja appiukko hoitelevat esikoista paljon, mm. ulkoilevat tämän kanssa. Ilman heitä jaksaminen olisi varmasti paljon raskaampaa.

Tsemppiä ja jaksamista kaikille äideille joilla on lapset pienellä ikäerolla! =o)

Esikoisen suhtautumisesta jäi kirjoittamatta.

Meillä on mennyt tosi kivuttomasti, ainakin tähän asti. Odotin kyllä pahempaa. Ehkä reilun vuoden ikäinen ei vielä osaa olla kovin mustasukkainen. Ja kyllä siihen on koko ajan panostettukin, että hänen kanssaan leikitään ja häntä otetaan huomioon ihan niin kuin ennenkin, samoin hän on paljon mukana vauvan syöttö- ja hoitotilanteissa.

Vahtia tietysti saa ettei työntele sormia liian voimallisesti vauvan silmiin tai nenään, se on oikeastaan se suurin ""ongelma"".

Sen verran on vielä kirjoitettava, että tällaisiakin hetkiä on, että molemmat nukkuvat samaan aikaan, ja ehtii istuskelemaan koneella... =o)

Yhteistyössä