Lapset päiväkotiin samaan vai eri ryhmään, en osaa päättää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Eli saivat periaatteessa paikan samasta ryhmästä, mutta jos haluamme niin laittavat eri ryhmiin. Lapset ovat hoidon alkaessa poika 3v1kk ja tyttö 4v9kk ja ryhmässä on yli 3-vuotiaita. Kotona tappelevat paljon ja ovat koko ajan toistensa kimpussa ja voi olla että päiväkodissakin ainakin alkuun pyrkivät olemaan yhdessä. Toisaalta pienemmälle on sitten paljon turvallisempi aloittaa hoito siskon kanssa, ja muutenkin sopeutuvat varmaan hyvin päiväkotiin kun saisivat olla yhdessä. Ja helpompi käytännössäkin hakea aina yhdestä ryhmästä molemmat samalla kertaa ym. Mutta tuleeko sitten ongelmia siitä että etenkin tyttö huolehtii liikaakin pikkuveljestä, tai että ovat siellä toistensa kimpussa.. Kumman itse valitsisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Laittaisin eri ryhmiin. Näin molemmat saavat mahdollisuuden muodostaa ihan omia kaverisuhteita, eikä isomman tarvitse huolehtia veljestä.

Samoin. Ja onhan ne ulkoiluissa varmaan sitten samoissa porukoissa? Ja varmaan pääsevät kyläilemään toistensa ryhmissä, jos tulee ikävä. Näin ainakin meillä.

Eri ryhmiin. Ei tule kummallekkaan sitten tarvetta kilpailla paremmuudesta (tämä taitaa kyllä tulla vasta koulussa) eikä kavereista.

(oma kohtaisia kokemuksia siskon kanssa kilpailusta joka hemmetin asiassa ja paikassa, ei kivaa varsinkaan kun oon aina ollu se huonompi ja sisko vei kaikki kaverit)

Itse laittaisin samaan ryhmään.
Olen ollut päiväkodissa töissä, ja huomannut sen että varsinkin jos lapset eivät ennen ole olleet päiväkodissa niin parempi on jos sisarukset ovat samassa ryhmässä, varsinkin kun kuitenkin on kyseessä yli 3-vuotiaiden ryhmä.
Eriasia olisi jos olisivat alle 3-vuotiaita, ja toinen kuitenkin melkein kolme, niin vanhempi voisi turhautua siellä "vauvojen" kanssa.
Mutta kyllä mielestäni on parempi että saisivät turvaa toisistaan, ja jos myöhemmin näyttää siltä, että tappelevat, tai muuta, niin sitten voisi harkita toisen siirtämistä eriryhmään.

Itse laittaisin samaan ryhmään. Omat lapseni ovat kyllä vähän nuorempia, mutta ovat samassa ryhmässä ja mielestäni oli hyvä vaihtoehto. Hoidossa on muitakin lapsia ja ainakin omat lapseni leikkivät hoidossa muiden lasten kanssa, eivät keskenään. Lapsillani ikäeroa reilu vuosi. Vanhempi leikkii hoidossa vanhempien lasten kanssa ja nuorempi nuorempien, eli leikkivät oman ikäistensä kanssa. Kuitenkin siitä sisaruksesta on turvaa, kun on siinä lähellä. Ja tosiaan meillä vanhemmilla asioiden hoitaminen sujuu paremmin yhden ryhmän hoitajien kanssa. Kyllähän meilläkin lapset kotona riitelevät ja tappelevat ja ovat toisissaan kiinni. Mutta hoidossa on muitakin lapsia, joiden seura kiinnostaa!

Yhteistyössä