Lapset mukana synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko Amerikassa ihan oikeasti lähes normaali käytäntö se, että lapset otetaan mukaan synnytykseen? Katsoin tänään Vauva tulossa -ohjelmaa ja siinä lapset harmittelivat, kun eivät olleetkaan päässeet seuraamaan synnytystä vaikka alunperin olisi ollut niin tarkoitus. Synnytys oli kuitenkin kuvattu videolle ja sitten sitä katsottiin yhdessä koko perheen kanssa. Onkohan tuollainen nyt ihan hyväksi pienille lapsille? Itse en ainakaan ole edes viisivuotiaalle edes sanonut, että mistä vauvat oikeasti tulevat.

Siellä on suurin piirtein aina koko suku ja kuka vain voi tulla jos haluaa..itse ne ottaisi mistään hinnasta edes sisaruksia sinne.muutenkin siellä meno ihan erilaista kun meillä.Suomessa vierailu ajat siellä mennään ja tullaan suurin piirtein miten vain.Mutta monet siellä synnyttääkin vähän kodinomaisimmissa paikoissa joten kai se johtuu siitä.

Samaa olen ihmetelly. Meidän 8 vuotiaskaan ei vielä tiedä mistä vauvat tulee ja miten ne sinne mahaan menee. Suomessa ei ainakaan pääse kun täysikäset, kysyin asiaa 2 vuotta takaperin kun vanhin lapseni(tyttö) olisi halunnut synnytykseen mukaan.(opiskelee lastenhoitoalaa)mutta oli silloin ala ikänen niin eivät päästäneet...sanoivat että voi olla liian järkyttävää katottavaa. (Vaikka en ois tyttöä päästänytkään kurkkimaan sinne jalkopäähän)

Se jakso on tainnut tulla jo pari kertaa ja minusta se on melko outoa. Kyllähän 5-vuotialle on hyvä kertoa mistä vauvat tulevat, onhan aihetta käsitteleviä lastenkirjojakin paljon. Mutta ei sitä koko toimitusta nyt lasten tarvitse nähdä, melko rankka kokemus varmaan, kun muakin aikuisena ällöttää katsoa synnytystä esim ohjelmista ja kirjojen kuvista.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Samaa olen ihmetelly. Meidän 8 vuotiaskaan ei vielä tiedä mistä vauvat tulee ja miten ne sinne mahaan menee. Suomessa ei ainakaan pääse kun täysikäset, kysyin asiaa 2 vuotta takaperin kun vanhin lapseni(tyttö) olisi halunnut synnytykseen mukaan.(opiskelee lastenhoitoalaa)mutta oli silloin ala ikänen niin eivät päästäneet...sanoivat että voi olla liian järkyttävää katottavaa. (Vaikka en ois tyttöä päästänytkään kurkkimaan sinne jalkopäähän)

aika jännä. . . entäs sit alaikäinen isä?

Musta se on tosi kauheeta. Onhan synnytys tosi luonnollinen tapahtuma ja niin pois päin... Mutta kaikki se äidin tuska, veri ja eritteet, neulat jne.. Todella järkyttävää varmasti pikkulapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja viers:

Eiköhän alaikäinen isä pääse mukaan, alaikäinen äiti pääsee ainakin. ?wirn?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Se jakso on tainnut tulla jo pari kertaa ja minusta se on melko outoa. Kyllähän 5-vuotialle on hyvä kertoa mistä vauvat tulevat, onhan aihetta käsitteleviä lastenkirjojakin paljon. Mutta ei sitä koko toimitusta nyt lasten tarvitse nähdä, melko rankka kokemus varmaan, kun muakin aikuisena ällöttää katsoa synnytystä esim ohjelmista ja kirjojen kuvista.

No mun mielestä 5 vee ei tee vielä yhtään mitään sillä tiedolla, mistä vauvat tulevat!

Alkuperäinen kirjoittaja tulia:
Alkuperäinen kirjoittaja viers:

Eiköhän alaikäinen isä pääse mukaan, alaikäinen äiti pääsee ainakin. ?wirn?

Samaa kysyin silloin, mutta laitoksella pidettiin sitä eri asiana. mutta sanottiin siellä sekin että on paljon kätilöstä kiinni,jotkut antaa tulla ala-ikäsen, jotkut ei.

Ei pidä paikkaansa ainakaan Tyksissä. Mun 13v tyttö oli synnytyksessä mukana ja hän oli mukana myös viimeks ollessaan 17v.

Normaalikäytännöstä en tiedä, mutta lienee kulttuuri siellä muutenkin aika erilaista kuin suomessa. Ääripäisempää ja perhekeskeisempää ainakin. Mutta ei kai lasten läsnäolossa mitään vikaa ole, jos ei liian yksityiskohtaisesti pääse katsomaan... Lapsille (tietenkin iästä riippuen) voi kuitenkin selittää melko pitkällekin asioita -vaikkapa äidin kivun- niin, ettei ne pelota.

synnytyshän on ihan luonnollinen juttu. itse olen selittänyt heti asian oikean laidan, kun ovat sitä kysyneet ja kyllä ekaluokkalainen jo tietää oikean lastenteko & -tulotavan. en usko lainkaan synnytyksen seuraamisen traumatisoivan ketään, koska se on luonnolinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
synnytyshän on ihan luonnollinen juttu. itse olen selittänyt heti asian oikean laidan, kun ovat sitä kysyneet ja kyllä ekaluokkalainen jo tietää oikean lastenteko & -tulotavan. en usko lainkaan synnytyksen seuraamisen traumatisoivan ketään, koska se on luonnolinen asia.

Onhan se luonnollista, hyvinkin, mutta en usko että pienelle lapselle on hyväksi nähdä äidin kiemurtelu/kiljuminen jne. tuskissaan oleminen, kaikki piikit ja välineet, kätilön rajut otteet ym. kun monen aikuisenkin tekee pahaa nähdä rakkaan ihmisen olevan sen touhun keskellä :whistle:

Alaikäisen mukana olosta (jos nyt ei puhuta syntyvän lapsen vanhemmista) niin mulla oli tytön synnytyksessä mukana myös mun sisko, silloin 16v.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Onhan se luonnollista, hyvinkin, mutta en usko että pienelle lapselle on hyväksi nähdä äidin kiemurtelu/kiljuminen jne. tuskissaan oleminen, kaikki piikit ja välineet, kätilön rajut otteet ym. kun monen aikuisenkin tekee pahaa nähdä rakkaan ihmisen olevan sen touhun keskellä :whistle:

Täysin samaa mieltä. Pienen lapsen ei tarvitse sitä nähdä, olkoonkin sitten vaikka kuinka luonnollista. Ihan varmasti lasta traumatisoi äidin suuri kärsimys.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Täysin samaa mieltä. Pienen lapsen ei tarvitse sitä nähdä, olkoonkin sitten vaikka kuinka luonnollista. Ihan varmasti lasta traumatisoi äidin suuri kärsimys.

no en ole kiljunut kertaakaan. ja miksi lapselta pitäisi salata se, että se käy kipeää? sehän käy ja se kuuluu asiaan. en pakottaisi lapsia mukaan, mutta jos joku lapsi tahtoisi tulla, en estäisi, ikäraja ehkä yli 5v.

Tää kuulostaa erikoiselta, mikäli on totta. Jenkithän on ihan ylihysteerisiä mm. alastomuuden näkemisen suhteen, joten aika suhteetonta jos siellä sit kuitenkin lapsilauma pääsee mukaan synnytykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

no en ole kiljunut kertaakaan. ja miksi lapselta pitäisi salata se, että se käy kipeää? sehän käy ja se kuuluu asiaan. en pakottaisi lapsia mukaan, mutta jos joku lapsi tahtoisi tulla, en estäisi, ikäraja ehkä yli 5v.

No en minäkään kiljunut. Kiroilin kyllä... :xmas:
No mutta miksi pienen lapsen pitäisi saada tietää ja nähdä että se tekee kipeää???
Ei esim. alle teini-ikäisen tarvitse vielä noita murehtia ja miettiä. Iän myötä oppii ja iän myötä on valmiimpi ymmärtämään sen että niin me maailmaan tullaan.
Kun taas juuri joku 5v ei tee sillä tiedolla mitään. Eikä varmasti jää mistään elämän suuresta opista paitsi, jos ei joudukaan äidin synnytystä seuraamaan.

Lapsilta salataan monia asioita, joita heidän mielensä ei vielä ole valmis käsittelemään, kuten aikuisen. Ja hyvä niin.
Kehitystaso pitäisi ottaa huomioon, kun miettii sitä mikä voi traumatisoida ja mikä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:

Lapsilta salataan monia asioita, joita heidän mielensä ei vielä ole valmis käsittelemään, kuten aikuisen. Ja hyvä niin.
Kehitystaso pitäisi ottaa huomioon, kun miettii sitä mikä voi traumatisoida ja mikä ei.

:flower: Se on myös luonnollista, että leijonaurokset tappaa toisten leijonien pentuja. Mutta kuinka moni antaa leikki-ikäisen vaikka katsoa semmoista telkkarista? En ainakaan minä.

Synnytys on ihan yhtä luonnollista kuin esim. seksi. Kuinka moni olisi valmis ottamaan sisarukset mukaan siihenkin vaiheeseen kun vauva saa alkunsa??

Siinä ohjelmassa, jos nyt oli sama minkä minä olen aiemmin nähnyt, synnytys oli vieläpä kuvattu aika yksityiskohtaisesti. Tosi kivasti näky kun vauva tulee äiteen alakerrasta ulos... Kuka lapsi haluaa ihan oikeasti nähdä äitinsä siitä kulmasta???

mä olen katsonut aika paljon noita usalaisia synnytysohjelmia fakta-kanavalta, ja usein on tosiaan lapset mukana. kerrankin oli neljä lasta, joista vanhin oli ehkä 6v. luulsi että pienille voi jäädä traumoja kun äiti huutaa tuskissaa ja on verta ym. kerran yksi lapsi itkikin ihan hysteerisenä mummonsa sylissä synnytyksen aikana.

Yhteistyössä