Lapset menossa päiväkotiin, pääseekö sisarukset samaan ryhmään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmijuusto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmijuusto

Vieras
Mulla on 1-ja 3-vuotias. PK:n sivuilta luin että pienimpien ryhmä on 1-3v. Tarkoittaako se että kun täyttää kolme, pääsee toiseen ryhmään vai kolmevuotias on vielä pienten ryhmässä? Minusta olisi vain lohdullista jos sisarukset saisivat olla samassaryhmässä, niin ois pienemmälle siskosta hieman turvaa..

Meillä on pantu 1 ja 3v eri ryhmiin. Ne 3v ovat silti isoja sinne pienten porukkaan ja saavat ikätovereilta seuraa. Ulkona saavat sisarukset olla yhdessä ja välillä kyläillään ryhmien välillä. Ja aina se riippuu talon tilanteestakin mihin sijoitetaan.

Sisarusryhmässä tuo ainakin onnistuisi. Mun lapset tulevat olemaan 2 ja 4, ja samaan ryhmään aiotaan toivoa paikkaa. Lähipäiväkodissa ei ole sisarusryhmää, joten haetaan vähän kauemmaksi, työmatkan varrelle kuitenkin.

Ja riippuu siitäkin onko se 3v lähes 4 vai vasta täyttäny sen 3. Samaan ei voi laittaa jos tilaa ei ole ja katsotaan että isompi ei saa riittävästi sielä taaperoiden keskellä. Se on kuiteen aika eri jo kun sellanen 1-2v.

ja sit kannattaa kyllä miettiä että minkälaiset tilat siellä oikeesti on: itsellä sydäntä riipii vieläkin muisto omien lasten pk:sta missä oli 2 pienten ryhmää ja sitten 3-5-vuotiaitten ryhmästä tuli sisarusryhmä kun siellä oli muutama vanhempi vaatinut että 4-vuotiaiden vuodenvanhat sisarukset pitää päästä samaan ryhmään ja oikeesti tilat ja lelut ja ulkoilupihat oli kyllä isommille lapsille. oma samanikäinen oli siellä virallisessa pientenryhmässä joka oli suunniteltu tuonikäisille (vaikka isompi sisarus oli siellä isompien ryhmässä) ja olin kyllä ihan onnellinen tästä vaihtoehdosta. eli vaikka vanhemmista olisi toositoosi kiva että lapset on samassa niin luojantähden kuunnelkaa vähän mitä ne hoitajat itse suosittelee!!! toisekseen, on paljon kivempi lapselle saada sitä omaa huomiota kun on eri ryhmissä, eikä olla se sama isompi sisarus siellä pk:ssa kuin kotonakin.
eli itse kyllä puolustan lapsen kannalta sitä että saa olla omissa ryhmissään!!! jos ikävä tulee, sisarukset kyllä voi näkyillä muutenkin kuin ulkona.

On siinä rajalla, että miten käy. Riippuu miten ryhmissä on tilaa. Vahvemmin uskon, että menevät molemmat vielä pienten ryhmään. Voit siitä myös hakemuksessa mainita.

Isompi vaihtaisi sitten kesken vuotta tai viimeistään seuraavana syksynä isojen ryhmään. Olen kuitenkin samaa mieltä, saisivat toisistaan turvaa alkuun ja olisi varsinkin pienelle ehdottomasti hyvä juttu. Omani menivät sisarusryhmään puolitoista ja vähän vajaa kolmevuotiaina. Nyt kun pienempi vajaa kolme, niin ihan hyvin menisi jo ilman isoa sisarusta ja saisivat eri ryhmistä myös hyötyä, mutta vielä tänä syksynä ei vaihdeta muiden syiden takia.

Yhteistyössä