Lapset menossa hoitoon. Tarvivatko lääkärintodistukset?

• Viestiketjun aloittaja "äiti kahdelle"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti kahdelle"
Eli meillä nuoremmalla maitoallergia ja vanhemmalla laktoosi-intoleranssi... Näitä ei ole tutkittu lääkärillä, mutta olen lääkärin ohjeesta itse suorittanut tutkimukseni kotona altistuksilla ja ruokavaliomuutoksilla. Tarviiko hoitoon vietäessä todistusta näistä vaivoista, jotta saa lapsille erityisruokavaliot?

Mietin myös kun nuorempi on vielä niin nuori, eli 10kk kun vien hänet hoitoon, niin mitä ruokaa hänelle annetaan? Vetävätkö he soseeksi normaalin ruoan mitä muutkin lapset syövät? Enkä tarvi saarnaa siitä, miten voin olla niin kamala, että vien lapsen noin pienenä hoitoon. Mulla ei valitettavasti ole nyt vaihtoehtoja :/

"hoitaja"
Meillä alle vuoden ikäiselle tulee omat soseruoat, jotka on valmistettu vauvaa varten. Siitä sitten pikkuhiljaa siirrytään samoihin ruokiin. Ja lääkärintodistus tarvitaan kyllä. Muuten olisi tuhannen erilaista "allergiaa". ;)

mä soitin neuvolaan ja sieltä lähettivät todistuksen laktoosittomasta ruokavaliosta pojalle päiväkotiin. ripulit meni pitkin kinttuja viime kesänä, viisi päivää laktoosittomalla ja homma normalisoitui, aika hyvä DIY diagnoosi jopa sairaanhoitajalta ihan kotona.

"aapee"
[QUOTE="joopajoo";29661662]Maidoton kymmenkuinen päivähoitoon, vieläpä tee-se-itse -diagnoosilla... Onnea vaan. Siis sille henkilökunnalle.[/QUOTE]

No kuuleppa. Meillä lastenlääkäri yksityisellä antoi ohjeet maidottomaan kokeiluun. Sanoi, että turhaan testaillaan, jos muutos on selvä. Joten äläpäs nillitä. Ja viedään nuorempiakin hoitoon. Kyseessä pieni ryhmä, ja molemmat lapset menevät samaan ryhmään. Kuten sanoin, mulla ei nyt ole vaihtoehtoja, pakko mennä töihin. Mutta alankin tästä soittelemaan aikaa maitoallergiatestiin sitten. :)

"wieras"
Kysy todistusta siltä lääkäriltä joka antoi noi ohjeet. Voi olla että hän ei halua teettää altistusta vaan kirjoittaa todistuksen. Kannattaa kysyä. Varaat vaikka näin aluksi soittoajan kyseiselle lääkärille.

Ja noille epäilijöille. Monilla lapsilla on kaiken maailman allergioita ja alle kolme vuotiaalla maitoallergia on ihan tavallinen allergia. Joten kyllä monessa päivähoidossa on varmaan totuttu maidottomaan ruokavalioon.

akava
Kyllä meidän pkk:ssa ihan purkkisoseet tilataan niitä vielä syövälle lapselle. Siitä sitten hiljalleen samaan kun muut, muussattuna toki. Ja tiettyjä ruokia kun on niin pienten ryhmiin tulee 2 eri ruokaa(esim hernekeitto ja maksalaatikko). Ja monenlaisia maitoja on tänä päivänä käytössä muutenkin.

vieras_
Välttämättä et tarvitse altistustestiä. Varmista ensin, että päivähoito haluaa lääkärintodistuksen. Nykyään kai ovat tuosta tarkempia. Meillä ei aikoinaan aina tarvittu. Lääkäri saattaa kirjoittaa tuon todistuksen ilman varsinaista altistustakin. Kelan todistukseen tarvitaan virallinen altistus. Mitä korviketta käytätte?

Yhteistyössä