Lapset leirillä nälissään! Mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Kiukkuinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kiukkuinen äiti
Ei poika ollut sanonutkaan siitä leirillä, mutta sanoi mulle kun tuli bussista ulos.
Nilkka turvoksissa ja puremaan jäljet. Tuskin kuitenkaan ollut kyy, koska puremasta oli jo reilu vrk eikä ollut muita oireita tullut.
Näytin nilkkaa ohjaajalle ja sanoin, että poikani väittää, että käärme on purrut jalkaan.
Ohjaaja sanoi, että poika juksaa. Ja kysymmekin, että miksi ei ollut heti leirillä kertonut. Ei ollut sanonut kun ei se ollut pahasti kipeä.
Kun ohjaaja sanoi mulle, että poika juksaa niin katsoin häntä kyllä silmiin ja kysyin, että miksi sitten nilkka on turvonnut ja jäljet nilkassa?
Ei vastannut vaan kohautti olkiaan ja sanoi heipat.


Menimme tämän jälkeen apteekin kautta lääkäriin. Annoin varuiksi kyypakkauksen pojalle. Nilkka yhä turvoksissa.
En syytä tästä leiriä, mutta tuo, että heti sekin kuitattiin juksaukseksi niin oli outoa. Varsinkin kun sen näkee nilkassa kaukaa, että jotain on tapahtunut.


Mut nyt ei kerkiä enään vastailemaan. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719130:
Eli johtaja itse sanoi minulle, että ruoka on laskettu niin ettei yleensä jää mahdollisuutta ottaa lisää.
Unohdin jo tuon eli valehteli minulla tuosta keiton santsaamisesta selvästikin.
Taidan laittaa s.postia. Ja tiedustella tarkemmin, että kummin se asia nyt sitten oikein olikaan eli oliko ruokaa määräseltään vai ei?
Ja jos oli niin miksi väitti minulle muuta?


Pojan mukaan lisää ei saanut hakea, koska ruokaa ei ollut.
Eli liian tarkkaan laskettu määrä.
Jos _yleensä_ ei jää mahdollisuutta ottaa lisää, silti esim. sitä keittoa on voinut olla reilummin, eli sitä on saanut lisää.

Tartu ennemmin tuohon hoitamattomaan käärmeenpurema- asiaan, jos siitä on sinulla lääkärintodistus.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719289:
Ei poika ollut sanonutkaan siitä leirillä, mutta sanoi mulle kun tuli bussista ulos.
Nilkka turvoksissa ja puremaan jäljet. Tuskin kuitenkaan ollut kyy, koska puremasta oli jo reilu vrk eikä ollut muita oireita tullut.
Näytin nilkkaa ohjaajalle ja sanoin, että poikani väittää, että käärme on purrut jalkaan.
Ohjaaja sanoi, että poika juksaa. Ja kysymmekin, että miksi ei ollut heti leirillä kertonut. Ei ollut sanonut kun ei se ollut pahasti kipeä.
Kun ohjaaja sanoi mulle, että poika juksaa niin katsoin häntä kyllä silmiin ja kysyin, että miksi sitten nilkka on turvonnut ja jäljet nilkassa?
Ei vastannut vaan kohautti olkiaan ja sanoi heipat.


Menimme tämän jälkeen apteekin kautta lääkäriin. Annoin varuiksi kyypakkauksen pojalle. Nilkka yhä turvoksissa.
En syytä tästä leiriä, mutta tuo, että heti sekin kuitattiin juksaukseksi niin oli outoa. Varsinkin kun sen näkee nilkassa kaukaa, että jotain on tapahtunut.


Mut nyt ei kerkiä enään vastailemaan. :)
:LOL: Kylläkyllä
 
..
kyllä reklamoisin ja kirjottaisin asiasta lehteen pyytäen muitakin leiriläisiä ilmottautumaan. voisitte sitten yhdessä pohtia jatkotoimia.

asiaa ei pidä jättää tähän, oli kyse sitten pahasta ruuasta vai liian vähäisestä ruuasta. SELVITTÄKÄÄ ASIA !
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719289 Nilkka turvoksissa ja puremaan jäljet. [/QUOTE:
Voi olla paarman puremia, pahimmat turpoavat vasta seuraavana päivänä, pahimmillaan on turvonnut niin, että menee mustelmille koko nilkka.

Jatkossa kannattaa kyllä lastakin opastaa, että JOS käärme puree, niin silloin siitä kerrotaan heti ja käydään lääkärissä.
 
"Vieras"
Kannattaisi opettaa lapselle että käärmeenpuremasta pitää ilmoittaa heti aikuiselle. Mitä sä leirin ohjaajaa siitä syytät, jos poika on itse sitä piilotellut.

Toiseksi toi taulun tallominen kuulostaa hölynpölyltä.

Kolmanneksi ihmettelen, että miksi et puhelimessa selvittänyt tarkemmin, että saako ruokaa hakea lisää vai ei.
 
Seuraavalla kerralla käyt itse ruoka-aikana paikalla ja katsot että lapsesi ja muutkin lapset saavat tarpeeksi ruokaa tai sitten et enää ilmoita lastasi leirille. Minkä ikäinen lapsesi on? Se "nälkä" voi olla koti-ikävääkin.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;28719289:
Ei poika ollut sanonutkaan siitä leirillä, mutta sanoi mulle kun tuli bussista ulos.
Nilkka turvoksissa ja puremaan jäljet. Tuskin kuitenkaan ollut kyy, koska puremasta oli jo reilu vrk eikä ollut muita oireita tullut.
Näytin nilkkaa ohjaajalle ja sanoin, että poikani väittää, että käärme on purrut jalkaan.
Ohjaaja sanoi, että poika juksaa. Ja kysymmekin, että miksi ei ollut heti leirillä kertonut. Ei ollut sanonut kun ei se ollut pahasti kipeä.
Kun ohjaaja sanoi mulle, että poika juksaa niin katsoin häntä kyllä silmiin ja kysyin, että miksi sitten nilkka on turvonnut ja jäljet nilkassa?
Ei vastannut vaan kohautti olkiaan ja sanoi heipat.


Menimme tämän jälkeen apteekin kautta lääkäriin. Annoin varuiksi kyypakkauksen pojalle. Nilkka yhä turvoksissa.
En syytä tästä leiriä, mutta tuo, että heti sekin kuitattiin juksaukseksi niin oli outoa. Varsinkin kun sen näkee nilkassa kaukaa, että jotain on tapahtunut.


Mut nyt ei kerkiä enään vastailemaan. :)
Joopa joo.. ei ole kovin uskottava tämä tarinasi. Mutta kiva, jos sait jotakin mielekästä tekemistä :)
 
entinen leiriohjaaja
Kyllä ap:n kuvailemat asiat ovat todella saattaneet leirillä tapahtua. Itse olen nähnyt kaikenlaista ohjaajana ollessani ja vaikka lasten hyvinvoinnista pyritään huolehtimaan ei aina ohjaajien ja leiriläisten määrä kohtaa. Leirien järjestäminen saattaa olla yllättävän kallista ja kuulostaa siltä että tässä kohtaa on valitettavasti päädytty säästämään ruuassa.

Voisitko pyytää järjestäneeltä taholta vaikka muiden poikien huoltajien puhelinnumeroita? Lapsesi jäi kaipaamaan uutta ystävää, tavarat ovat vaihtuneet yms ovat ihan hyviä tekosyitä tai pyydä että jättävät sinulta soittopyynnön jos yhteystietoja eivät voi antaa. Juttele muiden vanhempien kanssa ja tee kirjallinen valitus järjestäjä taholle. Pyydä myös vastaus kirjallisena. Varaudu kuitenkin siihen että johtaja ja ohjaajat selittävät tapahtuneen parhain päin. Valitus saattaa kuitenkin auttaa ettei ensi kesän leireillä enää vastaavaa tapahdu.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
Ei tämä ole mitenkään uniikkia. Liikuntaleirikoulun iltapala oli yksi näkkäri, siivu juustoa ja puolikas banaani per lapsi. Mikä on aika köyhää esimerkiksi liikkuvalle, kasvavalle 12-vuotiaalle pojalle. Itse muistan myös että riparilla (10v sitten) ruokaa oli rajallisesti per nuori eikä se määrä kovin huima ollut (siellä tosin porukka osti sitten niitä herkkuja ihan urakalla). Joten vaikka aterioita olisi viisi päivässä, ei se kerro kuin osan totuudesta.
 
"vieras"
Täällä monikin on jo todennut,ettei se ruoan määrä ratkaise vaan laatu. Jos ruoka on ravinneköyhää ja vähäenergistä niin ei se lapselle riitä. Halvallahan ne noi ruoat tollasella leirillä tekee. Ei siinä paljon ravintoarvot merkkaa.
 
"vieras"
Voisitko pyytää järjestäneeltä taholta vaikka muiden poikien huoltajien puhelinnumeroita?
Jos he luovuttavat noita tietoja, niin siitä vasta voi iso haloo nousta, niitä kun ei saa antaa. Sitä voi kokeilla, että pyytää laittamaan omat tietonsa muille.

Kuvittelisin kyllä tuon ikäisen lapsen vaihtaneen numeroita muiden kanssa, sitä kautta ottaa yhteyttä.
 
mun
Leirillä...

Puhelimia ei saanut ottaa mukaan, rahaa 2€/pv.

Lapsi oli leirin toisena päivänä sairastunut kuumeeseen, josta leirin henkilökunta oli kyllä tietoisia, mutta meille vanhemmille ei kukaan muistanut soittaa. Listassa kyllä luki että omat lääkkeet mukaan, mutta kuvittelin sen tarkoittavan normaaleja päivittäin käytösä olevia lääkkeitä, eikä varmuuden vuoksi särkylääkkeitä, osaisiko 8-v edes itse ottaa oikean annostuksen mukaan lääkettä?

Lapsi oli ollut omasta mielestään (ja samassa mökissä olleiden kavereiden mukaan kipeenä leirillä loput 3 päivää), kukaan ei kertaakaan käynyt mökissä lasta katsomassa, tai mitannut edes kuumetta, saati että olisi edes vointia kysynyt. Ruokaa oli saanut kun oli muiden mukana mennyt ruokailuun, mutta eihän se kipeenä maistu, joten huonon olon oli siitä vain saanut.

Kun menin lasta eilen iltapäivällä hakemaan, näin heti että hän on sairas, tärisi ihan horkassa, silmänaluset ihan sinisenä. Kotona mittasimme kuumeen, ja sitä oli yli 39.

Leirin ohjaajilta asiaa kysyttäessä, totesivat, että he luulivat ettei lasta vain kiinnosta olla leirillä, joten siksi välinpitämättömyys lapsen vointia kohtaan. Voi elämä....
maanantaina aion kyllä olla yhteydessä leirin järjestäjiin (seurakuntaan siis)

Kyselin millasta ruokaa oli saanut, niin mm. makaroonivellliä jauhelihalla (=makaronilaatikko) ja samanlaista velliä riisistä ja kanasta (yök). Ensimmäisen päivän ruoka oli ollut hyvää (se syötiinkin vanhempien vielä ollessa paikalla, jos tällä jotain merkitystä) parina päivänä makkaraa, ja kerran pizzaa. No eipä tuo hintakaan 50/vk olllut kovin paha, ehkä sillä ei parempaan pysty.
 
On se maailma muuttunut...ennen laitettiin lapset kesäleirille nimenomaan siksi, että saisivat syödäkseen.nykyään ei uskalleta laittaa koska ruoka on niin paskaa tai sitä ei ole tarpeeksi.
Oliko lapsella jatkuva nälkä vai oliko kyse yhdestä päivästä, yhden lounaan jälkeisestä muutamasta tunnista ennen seuraavaa ruokaa? Itse en pidä satunnaista näläntunnetta, edes kasvavilla pojilla, kovinkaan vaarallisena. Joskus se voi tehdä ihan hyvääkin. Mutta kannattaa sun selvittää mistä on ollut kyse, ehkä voisit kysellä muidenkin vanhempien tuntemuksia ja kokemuksia?
 
Kuppi nurin
Ei jumalauta mitä lehmiä täällä on. Siis miten helvetissä naiset on näin tyhmiä? Joka ikiseen asiaan väitetään vastaa ja asiaa väännetään ja käännetään, ei uskota mitään, haukutaan toisia, syytellään, ja ei todellakaan vastata itse aiheeseen. Pakko kitistä ja nurista joka helvetin aiheesta. Jos omat pennut ei tee muuta kuin valehtele ja valita turhista, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki pennut on sellaisia. Tai voiko olla, että jos oman lapsen hyvinvointi oikeasti ei kiinnosta, niin ihmisille joita se kiinnostaa, täytyy rääpiä turpaa?
Tää palsta on täynnä helvetin huonoja äitejä, ystäviä ja puolisoita, koulutukseen, ikään, omaisuuteen, asuinpaikkaan, kirjoitustaitoon, asumismuotoon, häiden järjestelyyn, vaatetyyliin ja automerkkiin katsomatta.
Painukaa kaikelle narisevat lepakot vittuun!
 
Leirillä...

Puhelimia ei saanut ottaa mukaan, rahaa 2€/pv.

Lapsi oli leirin toisena päivänä sairastunut kuumeeseen, josta leirin henkilökunta oli kyllä tietoisia, mutta meille vanhemmille ei kukaan muistanut soittaa. Listassa kyllä luki että omat lääkkeet mukaan, mutta kuvittelin sen tarkoittavan normaaleja päivittäin käytösä olevia lääkkeitä, eikä varmuuden vuoksi särkylääkkeitä, osaisiko 8-v edes itse ottaa oikean annostuksen mukaan lääkettä?

Lapsi oli ollut omasta mielestään (ja samassa mökissä olleiden kavereiden mukaan kipeenä leirillä loput 3 päivää), kukaan ei kertaakaan käynyt mökissä lasta katsomassa, tai mitannut edes kuumetta, saati että olisi edes vointia kysynyt. Ruokaa oli saanut kun oli muiden mukana mennyt ruokailuun, mutta eihän se kipeenä maistu, joten huonon olon oli siitä vain saanut.

Kun menin lasta eilen iltapäivällä hakemaan, näin heti että hän on sairas, tärisi ihan horkassa, silmänaluset ihan sinisenä. Kotona mittasimme kuumeen, ja sitä oli yli 39.

Leirin ohjaajilta asiaa kysyttäessä, totesivat, että he luulivat ettei lasta vain kiinnosta olla leirillä, joten siksi välinpitämättömyys lapsen vointia kohtaan. Voi elämä....
maanantaina aion kyllä olla yhteydessä leirin järjestäjiin (seurakuntaan siis)

Kyselin millasta ruokaa oli saanut, niin mm. makaroonivellliä jauhelihalla (=makaronilaatikko) ja samanlaista velliä riisistä ja kanasta (yök). Ensimmäisen päivän ruoka oli ollut hyvää (se syötiinkin vanhempien vielä ollessa paikalla, jos tällä jotain merkitystä) parina päivänä makkaraa, ja kerran pizzaa. No eipä tuo hintakaan 50/vk olllut kovin paha, ehkä sillä ei parempaan pysty.
Ota ihmeessä yhteyttä sinne järjestävään tahoon, eihän nyt noin kohdella leiriläisiä. Oli kyseessä sairaus tai mielenpäällä jotain.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28719515]Täällä monikin on jo todennut,ettei se ruoan määrä ratkaise vaan laatu. Jos ruoka on ravinneköyhää ja vähäenergistä niin ei se lapselle riitä. Halvallahan ne noi ruoat tollasella leirillä tekee. Ei siinä paljon ravintoarvot merkkaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä
 
On se maailma muuttunut...ennen laitettiin lapset kesäleirille nimenomaan siksi, että saisivat syödäkseen.nykyään ei uskalleta laittaa koska ruoka on niin paskaa tai sitä ei ole tarpeeksi.
Oliko lapsella jatkuva nälkä vai oliko kyse yhdestä päivästä, yhden lounaan jälkeisestä muutamasta tunnista ennen seuraavaa ruokaa? Itse en pidä satunnaista näläntunnetta, edes kasvavilla pojilla, kovinkaan vaarallisena. Joskus se voi tehdä ihan hyvääkin. Mutta kannattaa sun selvittää mistä on ollut kyse, ehkä voisit kysellä muidenkin vanhempien tuntemuksia ja kokemuksia?
Samanlaisia ruokia oli aikanaan jo leireillä, keittoja ja laatikoita jne. Hyvin pärjäsi hötömmälläkin kun sitä sai riittävästi ja ruokavälit oli kuiteen sen 3h vain, Ei ollu lounailla jälkkäreitä. Se vaan on niin että leiriruokarahalla ei saa sitä ravintorikasta ja hiilaritonta sapuskaa. Pasta, peruna ja riisi kera lisukkeiden on se linja. Kotona tarjotkaa mitä pähkinöitä haluatte, lapsi ei kuole siihen että se syö kesällä leiriruokaa, kuten makaronia.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28719684]Sillon ennen se ruoka ei ollutkaan rasvatonta niinkuin nykyisin.
Tänään lapsille syötetään rasvatonta ruokaa.[/QUOTE]

Voi kyynel. On se kumma, jos ei kolmea tuntia pärjää kinkkukiusauksella tai jauhelihakeitolla.
 
"heh"
Sitä mä vaan ihmettelen että miten se johtaja muka tietää kuinka monta lautasellista kukakin on ottanut :D Siis kyttääkö se ja laskee joka lapsen ruokalautaset?! Ei ihan vakuuta mua tuo johtaja ja olisin itse ihan yhtä kiukkuinen kuin ap.
En tajua näitä ap:n haukkujia ja leirin puolustelijoita.

Oliko aterioilla mahdollisuus syödä leipää niin paljon kuin haluaa? Keittoruoat ei nälkää hirmusesti pidä ellei ole paljon perunaa ja lihaa mukana. Ja muutoinkin varmasti nälkä tulee liikkuessa nopeammin. Voi myös olla ettei poika ole osannut tai uskaltanut sanoa kuinka paljon sitä ruokaa sinne lautaselle haluaa ja siksikin jäänyt nälkä. Ihan sama vaikka olis hakenut kymmenen kertaa lisää, jos se annos on ollut luokkaa lokin ruikku.
 

Yhteistyössä