Lapset juhlimassa huumepäissään

Ei kyllä ajattelen, että se on kanssa kehittyville aivoille erit. haitallista. Aivothan kehittyy 25-vuotiaaksi asti että sinällään... parastahan se olisi että jättäisi moiset asiat ainakin 20 vuoden paremmalle puolelle....
No en tiedä.. on nähty niitäkin, jotka saavat maistaa vapautta ja läträtä alkoholin kanssa 20 paremmalla puolella ja oman näkemyksen mukaan nämä tyypit ovat olleet aivan liian naiveja, hölmöjä ja lapsellisen inokkaita, kun ovat päässeet irti vanhempiensa otteesta vasta liian myöhäisellä iällä.
 
Allekirjoitan, tosin ehkei olis tarvinnut tuota rasistista loppua tuonne heittää. Ennenvanhaan (ja toki vieläkin) ne oli ne autojannut, jotka käytti hyväksi alle 15v tyttöjä. Nyt kenties vähentynyt, joten hyväksikäyttäjät on niitä jotka eivät muualta saa...

En kyllä tajua miten vanhemmat päästävät tilanteen semmoiseksi, että ne alta 15v tuolla minimekoissa ja siiderikänneissä sekoilee. Toki ymmärrän, että joillakin tytöillä tuo murrosikä iskee todella rankasti. Omat lapset olleet helppoja. En osaa sanoa, että onko osa siitä ollut kasvatuksemme ansiota vai ovatko vaan luonteeltaan tuossa suhteessa helpompia.

Omat tytöt nyt 19v ja 17v. Eivät koskaan sekoilleet tuossa suhteessa (ainakaan tietääkseni). Molemmat toki joskus alkoholia juoneet, mutta ylilyönneiltä on kyllä vältytty.

Kuulisin mielelläni mielipiteitä niiltä jotka antoivat tyttölastensa tuolla sekoilla. Miksi annatte heidän mennä? Vai ettekö kykene estämään.

Ja valitan, että olen epätasa-arvoinen tässä suhteessa. Se on vaan niin, että tytöt ovat juuri tuossa iässä usein se suurempi riskiryhmä. Omakin poika pelaa 15v mieluummin kotona pleikkaa kuin lähtee kaupungille. Toki harrastaa futista, ettei pelkästään pelaamista.
Rasistinen loppu? Ikävä kyllä, tosiasioiden sanominen ei ole rasistista.

En tiedä millaista sinun nuoruutesi on ollut, mutta minun aikanani vanhempia sumutettiin ihan huolella. Ne minimekot oli joillakin housujen alla piilossa ja siiderit kätketty piha aidan suojiin. Koulut meni hyvin ja kotona oltiin hurjan kilttejä ja kunnollisia. Vanhemmat eivät edes ymmärtäneet epäillä mitään. Useimmiten kertoivat kylillä, että "ei meidän tytöt"... ja oikeasti oltiin koitettu saada niitä samoja tyttöjä selviämään änkyräkännistään ennen kotiinmenoaikaa...
 
Itse periaatteessa kannatan jopa kannabiksen laillistamista. Mutta ei sitä tarkoita, että ajattelisin sen olevan ongelmaton.

Suomessa kananbis on yhä niin pieni asia, että varmaan sitä ei haluta laillistaa siksi, että parhaiten ongelma pysyy hallinnassa näin. Alko taas on melkoinen ongelma, mutta juurtunut osa kulttuuria (joka tosin pikkuhiljaa muuttunut paremmaksi), että ei siihenkään voi kajota.

Jenkeissä esim. melkein jokainen käyttänyt kannabista, niin se laittomuus on ollut pelkkä riesa. Silti ei voi mielestäni verrata Coloradon ja Kalifornian kokemuksia Suomeen. Tuollahan tuosta on valtavia taloudellisiakin hyötyjä. Suomessa jos kannabis ja sen johdannaiset tulisivat vaikkapa apteekkiin, niin en usko ostoryntäykseen.

Lapsien ja nuorten aivoille muuten alkoholi on todella haitallista. Mitä vanhemmaksi ne ekat kokeilut, saatikka suuremman käytön saisi, sen parempi. Omat lapseni ovat 16v ja 14v ja eivät ainakaan vielä kajonneet alkoholiin. Olemme sopineet, että juhannuksena saavat meidän seurassa ottaa ruokaviiniä.
Ei kai mikään päihde ole ongelmaton...
Periaatteessa mulle on aivan sama laillistetaanko se vai ei. Hyvät verotulot valtio siitä saisi netottua itselleen, jos kannabis laillistettaisiin.
 
Nuoriso on kai kokoontunut tapaamaan toisinaan keskuksiin kautta aikojen. Jotenkin sekin tuntuu vähän hassulle, etteikö 14- vee saisi tavata kavereitaan... toki maailma on muuttunut minun nuoruudestani ja luojan kiitos me asutaan suhteellisen pienessä kylässä, jossa riittää vahtivia silmäpareja:ROFLMAO:
Tässä kai juuri sitä mitä koitin oman arvomaailmani kautta selittää. 14-vuotias on lapsi, ei nuori. Kun ikää on vaikka se 16v, niin asia on toinen.
 
Tässä kai juuri sitä mitä koitin oman arvomaailmani kautta selittää. 14-vuotias on lapsi, ei nuori. Kun ikää on vaikka se 16v, niin asia on toinen.
Ok. Itse ehkä koen, että ylä- aste ikäiset alkaa olla nuoria ja alkavat laajentaa reviiriään. Toiset 14- vuotiaat voi olla ihan lapsia ja toiset vaikuttaa paljon ikäistään vanhemmille.
En meinaa sitä, ettäkö minun 14- vuotiaani saisi kohnata yötä myöden kännissä kartsalla... mutta ehkä tuossa vaiheessa rajoja voi alkaa pikkuhiljaa venyttää ja saa pyöriä kavereiden kanssa urheilukentän nurkalla räkimässä maahan ja kalastelemassa tyttöjen huomiota.

Toki, kuten sanoin, asumme pienellä paikkakunnalla, jossa on suhteellisen yhteisöllinen meininki. Muiden lapsia ojennetaan samoin kuin omiakin ja vanhempien korviin kukeutuu kaikki hölmöilyt hyvinkin nopeasti. Mikäli sattuisimme asumaan Helsingin keskustassa, niin voin kertoa, ettei se keskustassa pyöriminen iltamyöhällä tulisi kuuloonkaan.
 

Yhteistyössä