Lapset ja vieraat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helisevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helisevä

Vieras
Olen antanut itselleni aiheen ahdistua siitä, kun meille tulee vieraita ja lapset eivät osaa käyttäytyä. Olen itsekseni miettinyt, että meidän lapsilla ei ilmeisesti ole vielä oppia siitä, mitä vieraiden kanssa voisi tehdä. Ongelma meillä on, että lapset ovat jatkuvasti esillä, monesti niin, että hyppivät vieraiden päälle tai hakevat meiltä vanhemmiltansa monin ärsyttävin tavoin huomiota. Huomiota tietysti lapsille pitää antaankin, se on selvä, mutta jatkuva ja aggressiivinen huomionhaku saisi loppua.

Kertokaa viisaat, miten opastaisin lapsiamme vieraiden kanssa toimimisessa? Miten muilla lapset vieraiden läsnäollessa käyttäytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Helisevä;22695255:
Olen antanut itselleni aiheen ahdistua siitä, kun meille tulee vieraita ja lapset eivät osaa käyttäytyä. Olen itsekseni miettinyt, että meidän lapsilla ei ilmeisesti ole vielä oppia siitä, mitä vieraiden kanssa voisi tehdä. Ongelma meillä on, että lapset ovat jatkuvasti esillä, monesti niin, että hyppivät vieraiden päälle tai hakevat meiltä vanhemmiltansa monin ärsyttävin tavoin huomiota. Huomiota tietysti lapsille pitää antaankin, se on selvä, mutta jatkuva ja aggressiivinen huomionhaku saisi loppua.

Kertokaa viisaat, miten opastaisin lapsiamme vieraiden kanssa toimimisessa? Miten muilla lapset vieraiden läsnäollessa käyttäytyy?

Pohjatyö olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten! Lapsille rajat ja käyttäytyisohjeet pienestä pitäen. Omat 8v ja 5v osaavat kyllä käyttäytyä vieraiden aikana, koska huonoa käytöstä ei sallita muulloinkaan.

Minkä ikäisiä lapsia? Meillä vanhempi on vasta 3v ja kovasti jännittää vieraiden kohtaamista, vaikka olisivatkin ihan tuttuja. Jännitys purkautuu joskus ihan mahdottomana riekkumisena. Vieraiden päälle ei kyllä mennä pomppimaan tai mitään sellaista päällekäyvää, mutta kyllähän noista ääntä ja liikettä lähtee vieraidenkin aikana. Ollaan kyllä opetettu, että aikuiset välillä keskustelevat omia asioitaan rauhassa ja silloin ei puhuta päälle tai tulla siihen soheltamaan omiaan. Tällöin lapselle ei anneta huomiota vaikka kuinka yrittäisi. Myös jäähy on käytössä vieraidenkin aikana jos meno menee liian aggressiiviseksi. Aika usein alkuriehumisen jälkeen kyllä ryhtyvätkin leikkimään omia leikkejään ja me aikuiset saamme jutustella rauhassa..

Yhteistyössä