Lapset ja vhh-ruokavalio?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karppi

Vieras
Olen jonkinverran lukenut/opiskellut karppausta ja alkanut soveltaa sitä itseeni. Mieskin tykkää, kun aloin ostaa oikeaa voita yms. kun ei ole koskaan kevyttuotteista piitannut.
Mutta mitä tapahtuu lapsille jos teen ruokaa kermalla höystäen, käytetään voita, rasvaista juustoa jne. ja he saavat silti normaaliin tapaan hiilareita? (En osais kuvitella ettei lapset sais leipää, perunaa ym. vaikka itseltäni ne jätänkin)
Alkaako tollanen ruokavalio lihottaa heitä ja olla epäterveellinen = rasva ja hiilarit yhdessä? Vai miten mä heidän kohdallaan teen... *miettii*

No meillä ei lapset suostuneet käyttämään oikeaa voita ja syömään rasvaista.He ei vaan tykänneet. Joten siirryin itsekkin ihan oivariiniin ja leipään.
Karppasin itse kuukauden ja se ei ollut minun tai meidän perheen juttu lainkaan. ja edelleen laihdun ja laihdutan mut mielestäni paljon terveellisemmin kuin karppaamalla ;)

Mä suosittelen,et jos jos haluat käyttää voita/oivariiniä niin lisäät vaan lapsille kasviksia ruokavalioon ja liikuntaa. En usko et voi/kerma lapsia lihottaa,se on kaikki muu mässy mikä niitä kiloja tuo. ja määrä paljon sitä ruokaa syö.

Meillä ei lapsetkaan syö viljoja tai pottua kuin satunnaisesti.

Minä en ymmärrä miksi syöttäisi lapselleni ravintoköyhää ruokaa, kun itse herkuttelen terveellisillä ja maukkaislla kasviksilla?

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Minä en ymmärrä miksi syöttäisi lapselleni ravintoköyhää ruokaa, kun itse herkuttelen terveellisillä ja maukkaislla kasviksilla?

Ai sä kuvittelet,et jos ihminen syö viljoja niin hänen ruokavalio on täysin ravintoköyhää?:D
Joo eihän me syödä ku sokerista vehnäpullaa;)

Ei kaikki vilja ole ravintoköyhää, riippuu siitä jalostusasteesta. Vijan kuoressahan ne kaikki rikkaudet on ja viljat on hyviä kuitujen lähteitä. Eli vaikka itsekin karppi olen liputan kyllä kunnon puuron nimeen, varsinkin lapsilla jotka tarvitsevat taatusti enemmän sitä "nopeaa energiaa" mitä juuri viljoista hiilihydraatteina saa. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että asutaan maaseudulla ja täällä on tuollainen paikallinen pikku mylly josta saa ostettua oikein kunnon puuroaineita =)

No kouluikäiset on jo tottuneet perunaan ja leipään, en osais kuvitella että mukisematta hyväksyisivät jotain kukkakaaligratiinia perunan tilalle. Ja mies ei myöskään luovu noista ikipäivänä. Toki lapset lisukkeena syö salaattia ja vihanneksiakin ja hedelmät maistuu.

Herkkuja meillä syödään lähinnä silloin kun on vieraita ja laitan kahvipöytään jotain, tai jos joku tuo/antaa. Jätskiä joskus muuten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai sä kuvittelet,et jos ihminen syö viljoja niin hänen ruokavalio on täysin ravintoköyhää?:D

Muista pistää sinne sokerisen vehnäpullan sisälle läjä ravintoköyhää pastaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä en ymmärrä miksi syöttäisi lapselleni ravintoköyhää ruokaa, kun itse herkuttelen terveellisillä ja maukkailla kasviksilla?

En kuvittele. Ei kannata vetää mitään toisten tekstistä omia johtopätöksiä, mitä siihen ei ole kirjoitettu.

Viljat (myös ne täysjyväversiot), riisi ja peruna ovat absoluuttisesti ravintoköyhempiä kuin monipuoliset kasvikset. Jos viljat/riisi/peruna "korvataan" kasviksilla, niin väkisillä saa enemmän ravintoaineita kuin aiemmin. Vaikka perunan/riisin/viljojen lisäksikin on aiemminkin syönyt kasviksia.

Yhteistyössä