Lapset ja lomat ja vapaat ja työ.

Olipas siinä otsikko poikineen mutta kertokaapa mielipiteenne siitä onko "lapsellisella" oikeus valita loma-aikansa työpaikalla ja kuuluuko lapsellisen toiveet täyttää.
Entäs lapsettoman? Täytyykö lapsettoman tinkiä lomistaan/vapaistaan/vuoroista vai onko se ammatinvalinta kysymys?

Pohdittiin vaan asiaa ystävän kanssa.
 
J
Eiköhän noissa lomajutuissa yleensä vuorotella? Mutta kyllä minä ainakin ymmärrän sen, että koululaisten vanhemmat haluavat lomansa koulujen lomien aikaan. Minulle se on aina sopinut paremmin kuin hyvin. Itse en haluaisi lomaani niihin aikoihin viettääkään, kun silloin on kaikki paikat populaa täynnä ja matkustaminen kalliimpaa. Muutaman vuoden päästä tosin sekin edessä, mutta siihen saakka pidän mielelläni lomat muulloin, kuin koulujen lomien aikaan.
 
vieras
No meillä on asia ratkaistu ainakin siten että lomat ovat kiertävät, jos nyt tänä kesänä olet kesäkuun lomalla niin ens vuonna olet heinäkuun... ja talvilomasta lapselliset tappelee verissä päin kuka sen saa joka on koulujen kanssa samaan aikaan.
 
---
Mun mielestä molemmilla samat oikeudet. Eihän lapsettomat ole sen huonompia ihmisiä, jotta heille jämäpaloja vaan annettaisiin. Toki voi hyvässä sovussa lomista keskustella.
 
minä
Mun mielestä sekä että.. mut oikeesti mä en oo vielä ollut sellaisessa duunissa etten olis saanu lomaani silloin kun oon sen halunnu.

Lapsettomana tykkäsin olla kesäkuun alussa ja elo-syyskuussa kun lapselliset halus juhannuksesta eteenpäin. Nyt oon paljon ollu elokuussa lomalla kun lapset on ollu hoidossa/koulussa. Talvilomaa lapsellisena oon aina saanu vkon 8 kun se ei lapsettomille kelpaa
 
meillä
Oli sellanen systeemi entisessä työpaikassa, että lapselliset sai olla vapaalla joulun ja pääsiäisen, me (sillon oli vielä) lapsettomat sitten vapaalla uudenvuoden ja vapun. Ei tullu kyllä murinoita.
 
vieras
Kumpikaan ei saa etuilla, mutta jos kaikille sopii lomat koulujen lomilla niin fine. On tosi tylsää jos lapselliset aina ottaa yleiset lomat, niin lapsettomat ei koskaan pääse lapsellisten ystävien kanssa reissuun :(

Kaikkia pitää kohdella lain mukaankin tasapuolisesti, ja näistä jää helpoimmin kiinni jos valituksia tulee. Lapsilla mm ON varahoitopaikka... meillä kerran yksi yritti tällä perusteella heinäkuun 4 viikkoa kun hoitopaikka on kiinni. Sori vaan, mites me muut joilla on sama tilanne?
 
ammatinvalinnan yhteyttä en nyt näe tähän asiaan ollenkaan.

mun mielestä perheelliset ei mee muiden edelle lomien, vapaiden ja vuorojen suhteen. jokaisella on parhaat perusteet, miksi juuri hänen toiveensa tulisi toteuttaa ensin ja sitten vasta muiden.

tietenkin vuorojen suhteen jos puhutaan, niin ymmärrän tuon ammatinvalinnan. perheelliselle helpompi tehdä tietynlaisia vuoroja esim. ei liian aikaisin töihin että päiväkodit on ehtineet aueta ja tarpeeksi ajoissa kotiin että ehtii lapset hakea ja tehdä päivällisen.

joustavuus työpaikalla on kyllä mukavaa. kunhan se menee puolin ja toisin, että ei mennä syrjinnän puolelle. onhan työehtosopimuksissakin (ainakin kaupan alalla) että viikonloppuvapaiden sun muiden tulee kiertää ja täytyy olla tietty määrä vapaita.

mihis pohdintoihin te tulitte?
 
Mä olen nyt kuunnellut kolmea lapsetonta ystävää ja vähän toisaalta suruissani heidän takiaan koska heidän työpaikoillaan aika paljon lapselliset sanelee vapaat. Esimerkiksi joulua ei tarvisi lapsettoman viettää :/
Ja just esim. tuo "heinäkuun on päiväkoti kiinni"-kortti on heitetty.
Toisaalta ymmärrän että jos lapsi on koululainen niin lomien olisi kiva olla yhtäaikaa.
Itsellä ei onneksi noita murheita ole kun muutenkaan meillä ei arkea tai pyhää tai lomasesonkia juurikaan tunneta miehen työn takia mutta kokemuksia teiltä on kiva kuulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
mihis pohdintoihin te tulitte?
Itse olin vähän sitä mieltä että jos mä en pysty tekemään esim. yövuoroa niin ehkä mun ei kannata hakeutua työpaikalle jossa sitä tehdään. Tai jos työhön kuuluu matkustaminen enkä voi matkustaa niin silloin se ei ehkä ole mun homma.

Mutta tämähän pätee kaikkeen,oli lapsia tai ei.
 

Yhteistyössä