Lapset ja kotityöt - erimielisyyksiä miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jessi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jessi

Vieras
Pakko kysyy mielipidettä muiltakin.

Meillä on pojat, 12 vuotias ja tänä vuonna 14 v täyttävä. Minkä verran heiltä voi edellyttää omien jälkiensä siivoomista esim. keittiössä? Ite oon sitä mieltä, että omat jäljet (leivän muruset, rasvajäljet, kurkun palaset ym) pitää siivota, miehen mielestä tuntuu olevan liikaa vaadittu.

Lisäks on ollu vääntöä syömisajoista. Mun mielestä pitäis tulla kotiin viim. kuudelta syömään lämmin ruoka, miehen mielestä on ok, että tullaan vasta ysiltä lämpimälle ruualle, ja sit klo 23 jälkeen voi vielä syödä leipää "iltapalaks". No joo, kyllä saa syödä jos on nälkä, mut ärsyttää ylikaiken että yhet kolistaa ja sottaa tuolla keittiössä kun ite olen jo nukkumassa.

Sanokaa jotain! Mun mielestä mies on älytön ja ite oon oikeessa, tietenkin ;) Mies ei vaan osaa perustella noita omia juttujaan millään, et jos joku teistä on sen kaa samaa mieltä ni kertokaa miks jne. :D

Minusta sinulla on ihan kohtuulliset toiveet ja järkevät ajatukset tuosta poikien syömisestä ja miten toivoisit heidän korjaavan jälkensä. Samoin meillä on menty samalla ikäerolla olevien veljesten kanssa.

Noinhan se menee.. Itsellä lapset vielä pieniä, mutta tuossa iässä täytyisi jo omat jäljet osata siivota missä tahansa, eli kun on syöty ruoka, niin astiat astianpesukoneeseen tai ainakin tiskipöydälle ja roskat roskiin. Ulkovaateet naulakkoon eikä lattialle jne.

Ja syömässä tulis käydä ruoka-aikana, mutta viikonloppuna ainakin voi ulos lähteä uudestaan ja joustaa asioissa hiukan enemmän... Kai hirmu vaikea vielä sanoa mikä se käytäntö tulee olemaan sitten yli kymmenen vuoden päästä, mutta näin toimittiin kun itse olin tuossa iässä.

Mun mielestä sinun toiveesi on järkevämmät, mutta jos se on miehen mielestä liikaa vaadittu niin voittehan sopia että mies siivoaa lasten jäljet. Syökööt milloin lystäävät, mutta keittiön on oltava siisti kun sinä aamulla heräät. Miltäs kuulostaa?

samaa vääntöä käydään meilläkin. Miehen mielestä pojan 13v. ei tarvitsisi tehdä juuri mitään ja itse kyllä haluaisin nuoren jo osallistuvan kotitöihinkin.

no meillä neiti 6v siivoaa pääasiallisesti oman huoneen ja mä imuroin ja pyyhin pölyt+ lattian.

tuo lautaset tiskipöydälle syönnin jälkeen.

kyllä todellakin voi edellyttää mainitsemiasi asioita!!

tottakai pojille opetetaan samat asiat kuin tytöille niin säästetään tulevia vaimojen koulutustuskaa!

ja pitäähän sitä omassakin kotona sitten tehdä noi kaikki vai meinaako pojat muuttaa suoraan tyttöystävän kanssa tai elää omassa kotona paskan keskellä.

Kyllä meillä 15v ja 9v osallistuu paljonkin kotihommiin. isomman hommaa on vessanpesu ja oman huoneen siivoaminen (tosin haluaa kokkailla ja touhuta muutenkin kaikkea) 9v hommia on roskat, pölyt ja vauvalelujen koriin laitto, myös oman huoneen siisteys kuuluu hommiin paitsi nyt kun kaikki samba jutut on hänen huoneessa levällään....molemmat myös siivoaa jälkensä. Nämä ovat tehtäviä jotka he ovat itse halunneet ottaa vastuulleen ja homma hoituu hyvin.

Mä olen itse 21-vuotias ja olen todellakin sitä mieltä, että tuonikäisten kuuluu siivota ihan kaikki omat sotkunsa! Oman huoneen siivous lattioiden pesusta alkaen, ei ole todellakaan liian rankka juttu tuonikäisille. Mun mielestä yläasteikäisen kuuluu osallistua myös yleisten tilojen viikkosiivoukseen, esim. keittiön, olkkarin ja eteisen imurointi.

Tottakai pitää siivota omat jälkensä, sehän on päivänselvää, kyllä minäkin opetan 7v:tä siivoomaan omat jäljet ja vie kyllä lautasensa ym. tiskipöydälle ym. Mun mielestä myös säännöllinen ruokailu on hyvä ja kun on ruoka-aika niin selloin syödään!

Kiitos vastauksista!

Meillä nuo pojat siis miehen lapsia, joten hankalaks on menny, kun.. no, ehkä ymmärrätte. (eli en ole biologinen äiti) Sillon kun tavattiin miehen kanssa, pojat ei tehnyt mitään kotitöitä ikinä, nyt sentään laittavat ite pyykit kaappiin, siivoavat n. kerran viikossa huoneensa, lautaset ja muut menee kyllä koneeseen jne.. mut "automaattisesti" ei mitään tapahdu, tota jälkien korjaamista nyt meinaan.

Mutta hurraa! Mies nyt kuitenkin näistä teiän vastauksista tajus (näytin :D), että on ollu liian lepsu.. vielä ennen ku kirjotin tän, hän sanoi, että "vanhemmalta voi PIKKU HILJAA alkaa odottamaan, että siivoaa syömisjälkensä, mutta ei se välttämättä aina muista..." No joo, jos 7-vuotiaskin siivoaa, niin eiköhän nuokin meiän poitsut siihen kykene.

p.s. Mies on ite tosi laiska kotitöissä eikä sen oo lapsena/nuorena tarvinnu tehä juuri mitään äitinsä ollessa pph ja aina kotona.. Että tältä pohjalta :D Onneks se tajus, et mehän noi pojat "koulutetaan", ihan niiden omaks parhaaks on hyvä oppia tekeen kotitöitä :)

Yhteistyössä