Lapset ja aurinko?

Ollaan lähdössä lasten kanssa Thaimaaseen pariks viikoks. Aiemmin ollaan kyllä matkusteltu muttei lasten kanssa "rantalomalla". Nyt tarvisinkin vinkkejä mitä kannattais ottaa huomioon. Nuorimmainen on alle vuoden ikäinen. Konttaa kovaa kyytiä ja kaikki menee suuhun. Miten olette saaneet suojattua lapset auringolta? Entä miten ruokatouhut? Tarkoitus olis ottaa ruuat Suomesta mukaan, mutta mites niiden lämmitys jne...
 
Kannattaa hommata sellainen purkin/pullonlämmitin, tosin ei ole mitään hajua paljon ne maksavat. Mutta helppo lämmittää hotellihuoneessa ruuat ja maito. Alle vuoden ikäiselle ei aurinkorasvaa suositella joten vaatteilla vaan pakko suojata.. suosittelen muuten myös pientä vedenkeitintä mukaan ja maitojauhetta ja puurojauhetta niin saa lämmitettyä juomat ja myös kuumalla vedellä tiskattua pullot. Sellaisia saa tosi halvalla.
 
Aurinkorasva suositukset ovat todella vaihtelevia. Toiset sanoo ,että rasvoja vasta yli 3- vuotiaalle. Apteekissa on kuitenkin myytävänä rasvoja ,joissa suositus yli 6 kk. Me käytimme rasvaa vuoden ikäiselle taaperolle aurinkolomalla, koska vaatteilla on kaiken aikaa huono suojata esim. uimassa. Ennemmin tuon reissun ajan käytin rasvaa kuin ,että olisi käynnyt niin ,että olisi palanut.
 
Meillä oli viime reissulla nuorin 10-11 kuukautta ja ruokaa löytyi oikein hyvin, vaikka evästä ei ollu mukana lainkaan.
Tuotreet hedelmät ja "stamed rice" käy makuihi tottumattomammallekin vauvalle ja erilaisia pillimaitoja löytyy pilvin pimein kaupoista. Eli en kyl ottais eväitä.
Aurinko rasvaa mä en voi kommentoida, kun meillä on niin paksunahkainen ja tumma perhe, että mies ja lapset on parissa päivässä kahvinpapuja ja mulle taas ei tapahdu yhtään mitään.
 
Tuohon aurinkoon meillä on hyphen haalari eli tälläinen uv-suoja asu! 80 cm on kai pienin koko, mutta voisi mennä hyvin alle vuoden ikäisellekkin kun ostettaessa suositellaan aina isompaa kokoa....ja paljaisiin kohtiin apteekin aurinkovoidetta!
 
Aurinkorasvaa ehdottomasti. Me oltii joulukuussa Phuketissa ja saimme ystävältäni lainaksi ns.sukelluspaidan. Tosi hyvä juttu. Peitti koko yläosan ja etenkin ne olkapäät. Mutta kun meidän poika ( 9v) viihtyi kovasti vedessä ja altaassa niin naamahan siinä ja korvat sitten paloivatkin. :x Paita oli pitkähihainen ja UV-UVB suojattu. Pari ekaa päivää käytti ja sitten laitettiin rasvaa. Ei palannut olkapäät. Minä sitten poltinkin vähän sitä ja tätä kohtaa!!!! B) B)
 
Apteekissa myydään aurinkovoiteita, jossa on mekaaninen suoja.
Vaatteilla saa hyvin suojattua auringolta. Itse olimme Kyproksella pahimpaan helleaikaan. Poika oli tuolloin 9 kk. Ihan hyvin meni aurinkovoiteiden ja vaatteiden avulla. Sieltä sitten ostin myöskin
tulevaa kesää varten aurikosuojapuvun, joka oli huomattavasti halvempi kuin Suomessa.
Itse emme lämmittäneet pojan ruokia lainkaan, koska paikan päällä oli niin kuuma. Hyvin kelpasi huoneenlämpöinen ruoka eikä tarvinnut etsiä mikroa joka paikasta.
Emme myöskään vieneet mitään ruokia Suomesta.Paikan päältä sai kaikkea vaipoista maitoon.
Kannattaa tarkistaa, josko sielläkin olisi vauvanruuat, jotta ei niitä
tarvitsisi raahata monen viikon edestä mukana.
Oikein hyvää matkaa!!!!! :whistle: :wave:
 
Ammattilainen
Tutustu "uuden sukupolven" aurinkosuoja-aineisiin. (merkkejä esim. Ultrasun, P20) Osaa voi käyttää myös lapsilla. Ainetta levitetään vain kerran päivässä ja se todella suojaa koko päivän tropiikissakin. Lisäksi aine ikäänkuin haihtuu iholta, eikä jätä oloa tahmeaksi, niinkuin tavanomaiset aurinkovoiteet. Satunnainen käyttö lapsella tuskin aiheuttaa mitään ongelmia (ainakin Ultrasun-merkkiä suositeltiin myös lapsille).

Kävimme viime talvena Thaimaassa, tyttö oli silloin 1v1kk. Joka aamu valelimme hänet tuolle Ultrasunilla. Hänen vaalea ihonsa herätti kummastusta: "Miten olette saaneet pidettyä hänet noin valkoisena?" Toki pitkähihaisilla vaatteilla suojaaminen on myös tärkeää. Mereenkin mentiin uimaan pitkähihaiset päällä. Mut meillä ei siis ollut mitään uv-suojavaatteita. Niin, ja nuu aineet on siis ihan huippuja aikuisillakin. Itse en aio enää ikinä käyttää mitään muuta! Kalliita tosin... :whistle:
 
JONSERED Karhunkantaja
Ei olla käytetty mitään aurinkosuojaa, ei hattuja tai sen sellaista. :ashamed: Esikoinen oli 3,5 kk ensimmäisellä matkallaan ja vuosittain olemme reissussa olleet. Nykyään neljän tai viiden lapsen kanssa.

Yksikään ei ole palanut tai saanut auringonpistosta tai lämpöhalvausta. Toimintaperiaate on ollut hyvin yksinkertainen: rantaan iltapäivällä, aluksi tunniksi-pariksi. Välillä varjoon juomaan. MUTTA ennen kuin saan taas paheksuvia kommentteja sanon, ettei ehkä toimi kaikkein herkimmillä valkonahoilla... Meillä geeniperimä lienee sopivampi tropiikkiin, kuin tänne pohjoiseen.

Lotus, Big C ja Carrefour myyvät amerikkalaisia lasten purkkiruokia, joilla pärjää, jos omat loppuvat, 7eleven myös. Puurojjauhetta ja maitojauheta (NAN) löytyy myös. Hedelmilläkin pieni lapsi jaksaa aika pitkälle, kuumalla ei kaikille muu maistu. Urheilujuomia tai Osmosalin tapaisia juomia voi ihan pienellekin antaa toisinaan, jos pelkää, ettei saa tarpeeksi nestettä. Rintaruokinnalla oleva on helppo matkakaveri: omat eväät aina mukana.

Thaimaahan ei ole järkeä roudata mukana omia vedenkeittimiä tms. maksavat siellä murto-osan Suomen hinnoista ja mistä tahansa supermarketista löytyy. Olen muutamankin kiehuttavan termoskaatimen jättänyt siivoojien iloksi =)

Itse olen syöttänyt muksut ihan paikallisella ruualla, meillä on aina ollut keittomahdollisuus. Eli kaupasta tarvikkeet ja kokkaamaan! Vähän isommat (n. vuoden ikäiset) ovat syöneet ravintolassa minun lautaseltani ja hyvin ovat pärjänneet.

Sama arki Thaimaassakin on ja paikallisillakin on lapsia, eli normaalilla maalaisjärjellä ja avoimin mielin pärjää. Nauttikaa matkasta!
 
[quote="Jonsered
Itse olen syöttänyt muksut ihan paikallisella ruualla, meillä on aina ollut keittomahdollisuus. Eli kaupasta tarvikkeet ja kokkaamaan! Vähän isommat (n. vuoden ikäiset) ovat syöneet ravintolassa minun lautaseltani ja hyvin ovat pärjänneet.

Sama arki Thaimaassakin on ja paikallisillakin on lapsia, eli normaalilla maalaisjärjellä ja avoimin mielin pärjää. Nauttikaa matkasta![/quote]


Tästä tuli mieleeni että toi meidän 2v (mut se onkin käyty Thaimaassa tekemässä :D ) dippaa ranskalaisensa mieluummiin sweet chili-kastikkeeseen kun ketsuppiin :D
Ja tosiaan eli oikein hyvin 10-11 kuisena hedelmillä ja katukeittiön kanalla ja mä en lomalla tee ruokaa, vaikka olis mahdollisuus -enkä varsinkaan thaimaassa, kun alle 100 bhatilla saa mahansa täyteen ulkkonakin- joten sitä ravintola/katukeittiö ruokaa se närppi vanhempien ja isompien sisarusten lautaselta.
(Ja mul on matkakuume ja rahat loppu |O Pelkään, ettei tänävuonna päästä :headwall: )
 

Yhteistyössä