Lapset hoidossa, itse kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija ??

Vieras
Kertokaa kokemuksenne tai mielipiteenne tilanteesta jossa toinen vanhempi lomautettuna, työttömänä tai sairauslomalla pidemmän jakson ja vie lapsensa hoitoon joka päivä.

Esimerkiksi
Onko hoitomaksut pienentyneet?
Onko päiväkodista tullut palautetta, että lapset voisi hoitaa kotona?
Oletko käyttänyt aikaasi työnhakuun vai harrastuksiin?
Oletko toipunut nopeampaa, kun lapset kodin ulkopuolella hoidossa?
Onko vaikuttanut liiton maksamaan ansiosidonnaiseen päivärahaan?
Mitä muuta pitäisi tällaisissa tilanteissa huomioida?

Närästää tällaisen asian pohtiminen ja suoraa vastausta ei saa päiväkodista eikä muilta tahoilta.

Mahdollisuuksien mukaan pitäisin lapset kotona. Ainut jonka ymmärrän joissakin tapauksissa, jos sairaslomalla ja lapset hoidossa. Sekin riippuu paljon miksi sairaslomalla, vaikuttaako toipumiseen onko lapset hoidossa vai ei. Muuten en ymmärrä miksi lapset pitäisi hoitoon tiedä ja itse kotona. Se on itsekästä. Ei se ole lapsillekaan mitään juhlaa olla isossa porukassa päivästä toiseen. Lapsetkin kaipaavat päiväkodista lomaa! Hiljaisempaa ja rauhallisempaa elämää.

Oli lyhyttä päivää kun olin työttömänä ja se oli päikylle ok. Käytin tottakai hoitoaikaa työnhakuun ja hyvä että poika oli valmiiksi hoidossa koska kaksi kertaa työ alkoi 2vrk varoitusajalla. Oli mahdollista ottaa vastaan haluamansa työ. Tämäkin nykyinen paikka tuli silleen puskista yllättäen. Ei meillä ollut edes ketään hoitamaan lasta haastattelureissujen aikana jos ois ollu vaan kotona. Automaattisesti minusta työttömän, saikkulaisen jne ei tarvitse kokonaan pitää kotona lapsiaan, mutta sitäkään en ymmärrä että jokapäivä ja pitkään on hoidossa.

Mä vien kohta lapset hoitoon vaikka jään kotiin kun oon flunssassa. Mutta joudun tekemään jonkin verran etänä töitä joten lapset eivät voi olla häiritsemässä. Mies nukkuu yövuoron jälkeen joten veisin varmaan lapset hoitoon joka tapauksessa.

Mahdollisuuksien mukaan pitäisin lapset kotona. Ainut jonka ymmärrän joissakin tapauksissa, jos sairaslomalla ja lapset hoidossa. Sekin riippuu paljon miksi sairaslomalla, vaikuttaako toipumiseen onko lapset hoidossa vai ei. Muuten en ymmärrä miksi lapset pitäisi hoitoon tiedä ja itse kotona. Se on itsekästä. Ei se ole lapsillekaan mitään juhlaa olla isossa porukassa päivästä toiseen. Lapsetkin kaipaavat päiväkodista lomaa! Hiljaisempaa ja rauhallisempaa elämää.

Ylleensä ollaan sairaslomalla kun ei voida olla töissä, kun ollaan niin kipeitä. Minun kohdallani lastenhoito on huomattavasti rakempaa, kuin duunipäivä.
Minusta olisi itsekästä pitää lapset himassa sairaan vanhemman kanssa, joka ei jaksa tai pysty heitä hoitamaan.

Onko hoitomaksut pienentyneet? Jos tulot tippuu huomattavasti niin tottakai myös hoitomaksut pienenee, ei liity suoraan siihen onko vanhempi kotona vai ei vaan riippuu tuloista.
Onko päiväkodista tullut palautetta, että lapset voisi hoitaa kotona? Ei kokemusta mutta tuskin ainakaan heti palautetta tulee, tilanteen jatkuessa pitkään voi tullakin vähintään kysymyksiä että oletko ajatellut siirtää lapsia vähemmille päiville kun hoidon tarve ei johdu työstä tai opiskelusta.
Oletko käyttänyt aikaasi työnhakuun vai harrastuksiin? Käyttäisin työnhakuun jos olisin työtön.
Oletko toipunut nopeampaa, kun lapset kodin ulkopuolella hoidossa? Riippuu sairauden laadusta, harva sairaus kuitenkaan paranee sängyssä makaamalla eli pieni aktivointi on usein hyödyksi.
Onko vaikuttanut liiton maksamaan ansiosidonnaiseen päivärahaan? Lasten päivähoito ei vaikuta työttömyysrahoihin millään lailla.
Mitä muuta pitäisi tällaisissa tilanteissa huomioida? Lasten etu.

Minä olin toissa vuonna lomautettuna kotona ja meidän tyttö oli silloin 5-6-v. ja kulki pk:ssa 2-3 krt/vko. Meillä hoitomaksut puolittuivat. Hoidossa vaan sanottiin, että hyvä kun käy siellä aina silloin tällöin pyörähtämässä. Meidän tyttö on ujo ja saattaa välillä jotenkin lukkiutua, jos joku vieraampi yrittää jutella. Ollaan sitä yritetty vähän kannustaa ja rohkaista.

Leikkauksen jälkeen lapset oli 2vko päiväkodissa, olivat silloin 1v 1kk ja himpun alle 3v. Täydellinen nostelukielto ja käden käyttökielto. Muulloin ovat kotona vanhempien loma-aikoina, vapaapäivinä ja muulloinkin kun jompikumpi on kotona.

Yhteistyössä