Lapset heitteillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vm69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vm69

Vieras
Kohta taas kesä ja lapset kirmaavat kesälomille, niin ja tietenkin ilman valvontaa.kuka näitä koululaisia on valvomassa päivisin mitä puuhailevat. Siinä kerkee päiväkännit ottaa ennen kun vanhemmat tulevat töistä. Usein kuulee vanhemmilta ettei se meidän pirkko mitään tee , kavereiden kanssa se yleensä on. Niinpä nii, kun ei tiedetä. Nykyisin eipä ole hankala sitä alkoholia saada jopa 11 vuotiaan. Muistaakaa vanhemmat että on ne lapset lapsia vielä sen 3 vuotta täyttettyäänki. Ja teinit ovat kuin 2- vuotiaita uudelleen, kun kaikkia pitää kokeilla, tupakka, alkoholi, ym.ym. Omasta puolesta voin sanoa ,sillä minä olin joskus aikoinani se heitteille jätetty teini, ja voin sanoa että alkoholia meni 14 vuotiaana todella paljon. Ainut selvä viikko oli se kun olin rippileirillä sinä kesänä. Ja arvatkaapa kuinka lyessä narussa meidän 13 vuotias kulkee, jäin pois töistä ja vahdin kuin haukka hänen touhujaan, on meillä vielä kaksi alkavaa teiniä tuossa pyörimässä, joten vahdittavaa on. Ja voin sanoa etta tarvetta on ollut, on jäänyt vanhempi jo kiinni tupakasta ja alkoholista, ja vielä sen verran etten käytä itse alkoholia ollenkaan enkä polta tupakkaa, joten ei se siitä ole kiinni mitä kotona tehdään. Itseasiassa kaikki lapsemme ovat kilpaurheilijoita, ettei siitäkään ole kiinni etteikö heillä olisi muuta puuhaa. Mutta villin luoteen ovat varmaan perineet geeneissä. Mutta vanhemmiten se kyllä laantuu.

... pois töistä ja vahdin kuin haukka hänen touhujaan, on meillä vielä kaksi alkavaa teiniä tuossa pyörimässä, joten vahdittavaa on. Ja voin sanoa etta tarvetta on ollut, on jäänyt vanhempi jo kiinni tupakasta ja alkoho...

Hah hah. Kyllä ne sinua jallittaa mennen tullen. Ajattele omaa teiniaikaasi. Mutta tsemppiä kasvatukseen!!! :flower:

Ainut selvä viikko riparilla?! Meillä nää vanhimmat muksut ovat sellaisia hiljaisia nörttityyppejä, suurin "rike" mistä heidät voi saada kiinni on sallitun peliajan ylityksestä. :D Ovat aikamoisia raittiusintoilijoita, enkä usko heidän kokeilleen mitään aamukahvia tujumpaa päihdettä.

Mutta eivät ole kesää heitteillä muutenkaan. Päivisin leikkipuistoon menevät syömään ja minä jään kesäkuun alusta ensin kesälomalle ja sitten mammalomalle.

No itse olin ekaluokkalaisesta lähtien kesät yksin kotona. Yläasteikäisenä ei enää tarvinnut tulla vanhempien mukana mökille jos en halunnut, vaan sain olla yksin viikonloput kotona. Minusta huolehdittiin, mutta ei kytätty vaan luotettiin. Ja mites sitten kävikään. No ysin papereilla ulos peruskoulusta ja sieltä lukioon. Joskus hiukan alkoholia maistelin, mutta alle 18-vuotiaana en ikinä juonnut itseäni känniin. Nykyään käytän kohtuudella alkoholia, tupakkaa en ole ikinä maistantu ja olen hyväpalkkaisessa työssä. Ja perusluonteeni on kiltti tyttö, enkä ikinä ole kokenut että minut olisi jätetty heitteille.

ei ole koskaan vahdittu tai estelty mitenkään.

Nyt yli nelikymppinen ja en ole koskaan juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa. Ne kerrat kun olen johonkin "viihteelle" lähtenyt seuraksi nuorena taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa. Ei kiinnosta katsoa toisten juopottelua.

En koe menettäneeni mitään olennaista, sen sijaan elämäni on erinomaisen hyvää. Ihana perhe, hyvä ammatti, hyviä ystäviä, mielekästä puuhaa elämässä.

Ei, en ole uskovainen.

Mä olin ainakin teininä kiltti. Pahin mitä tein oli kulkeminen sisään ja ulos yläkerran ikkunasta, eikä sitäkään oikein ollut kielletty. Meillä ei kielletty turhia asioita, mistään viinoista ei tarvinnut edes puhua, oli itsestäänselvää ettei sellaista aleta harrastaa.

En siis ymmärrä miksi vahtisin hulluna omaa lastani, joka on aina ollut ihan kiltti. Kysyy luvan siihenkin saako mennä koneelle tai kattoa telkkaria.

Yhteistyössä