Lapset eri ryhmiin päiväkodissa - miten toimia aamulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikki uutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikki uutta

Vieras
Ei saatu lapsille paikkoja sisarusryhmästä, vaan aloittavat päiväkodin eri ryhmissä. Pienempi on 2 v ja isompi 4 v. Ryhmissä on eri ulko-ovet (ja eteiset), vaikkakin rakennus on sama.

Miten kannattaisi aamuisin toimia? Vienkö ensin isomman lapsen omaan ryhmään ja vasta sitten pienemmän, vai toisinpäin. Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Mä vein vuorotellen, ensin alkuun pienempi oli vakuuttunut että lähden isomman kanssa kotiin, mutta kun muutama viikko oli käyty niin sujui ihan mallikkaasti.
Tosin meillä pääsi sisäkautta ryhmästä toiseen.

Meillä oli aikoinaan samoin. Mä vein ensin pienemmän ja sen jälkeen isomman. Helpompi oli ensin riisua pienempi ja jättää hänet kuin että ensin olisin pienempää vahtiessa odottanut isomman riisuvan.

meidän päiväkodissa yleensä tuovat isomman kanssa yhdessä ensin pienemmän, se varmasti toimii paremmin, että tuo ensin sen jolla on vähemmän kärsivällisyyttä odottaa.

Meillä aikoinaan vein isomman ensin ja sitten pienemmän sisäkautta kuljettiin toiseen ryhmään. Ulkovaatteet siis kummallakin isomman eteisessä pois.
Isompi saatteli useimmiten pienemmän mun kanssa ryhmään. Ja usein olivat aamulla samassa ryhmässä koko päiväkodin porukka.

meillä pääsee sisäkautta (ja itseasiassa siihen aikaan kun vien lapset kaikki menevät samalle osastolle josta n tunnin kuluttua hajaantuvat omille osastoille) joten menemme pienemmän ovesta sisään, vaatteet pois. esikon tavarat ja ulkovaatteet kannan kainalossa ja lampsitaan sinne isomman puolelle.

Mennään koko konkkaronkka pienemmän ovesta sisään. Isompi riisuu kengät ja odottaa että riisun pienemmältä ulkovaatteet ja vaihdan kuulumiset pienemmän hoitajien kanssa. Sit sisäkautta isomman puolelle.

Itse vein alkuun ekana isomman (6v) joka ei kuitenkaan olisi malttanut odottaa siellä pienten eteisessä kun oli kova kiire kavereiden luo ja toisaalta taas pienempi (2v) halusi mukaan sinne isomman ryhmään joka tapauksessa, jos vein hänet ensin. Loppuvuodesta tein jo niin, että autossa kysyin kumpi viedään ekana ja aina milloin mitenkin lapset halus, joskus vietiin ekas pieni, joskus iso.

Meidän päiväkodissa moni 2 lapsen vanhempi tekee niin, että ensin saatetaan isompi ovesta sisään. Isompi jää riisumaan itsekseen sillävälin kun vanhempi vie ja riisuu pienemmän. Sen jälkeen vanhempi menee isomman luokse sanomaan heipat.

Meillä melkein sama juttu edessä.Sisarukset alottaa nyt niin,että isompi menee päiväkotiin ja pienempi jatkaa perhepäivähoitajalla ja samaa olen miettinyt että miten tämän tapauksen kanssa pitäisi toimia.Pienempi meillä siis todella kovasti isomman perään,että kaikenmoisia vinkkejä otetaan vastaan..

Minä päästin ensin isommat (2x 3 v->) heidän eteiseensä riisumaan vaatteita. Sitten palasin pienimmän kanssa riisumaan hänet. Vein hänet ryhmäänsä, mikäli tarvetta, ja sisäkautta kävin tarkistamassa isompien tilanteen. Monesti pienin tuli mukana ja aina ennen 7.00 kaikki lapset olivat samassa ryhmässä, joten yleensä jäivät samaan paikkaankin.

Toisessa pk:ssa lapset olivat osin samassa eteisessä, joka oli kaapeilla rajattu kahdeksi eri eteiseksi ja portti välissä, aamuisin auki. Pyysin lapsille siitä jakavasta kaapistosta kaapit, jolloin saatoin aamuisin vahtia molemmat samalla kertaa (enää 2 lasta pk:ssa). Yleensä riisuin nuoremman ja vanhempi hoiti itse itsensä.

Ensi syksystä alkaen onkin vain kaksi lasta isommissa. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, heille ei ole yhteensä kuin yksi kaappi. En kyllä tajua, miten siihen saa tungettua kahden eri kokoisen ja sukupuolisen vaatteet (sisä- + ulko-). Samoja vaihtovaatteita ei voi edes kuvitella (vrt. 90 cm ja 116 cm), tyttö rakastaa mekkoja, poika ei niitä pidä :) Talvella 2 toppahaalaria, 2 kuravaatteet, 2 hatut, 2 rukkaset jne. Ja 2 reppua, jossa varaulkovaatteet ja vaihtosisävaatteet.

Yhteistyössä