Lapset E I V Ä T mahdu päiväkoteihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eipäs leikata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27573560:
Musta vähän tuntuu, että tässä loppujen lopuksi käy niin, että kotihoidontukea maksetaan edelleenkin siihen asti kunnes lapsi täyttää 3 v, mutta subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen on tähän asti herättänyt paljon vastustusta, joten tämä keskustelu kotihoidontuesta voisi muuttaa kansalaisten asenteita ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen hyväksyttäisiin paremmin, jos vastineeksi siitä saadaan pitää kotihoidontuki.

On myös puhuttu siirtymisestä hoitomaksuissa tuntilaskutukseen. Tämä olisi mielestäni järkevää.

Luulen myös, että hoitomaksuja korotetaan.

Tässä tehdään nyt aika lailla oletuksia... 1) kaikilla kotiäideillä on työpaikka odottamassa. Miten niin? Ja entä jos se äiti palaa töihin, mihin hänen sijaisensa sitten menee? 2) Kaikki kotiäidit lähtevät heti töihin, jos kotihoidontuki loppuu. Miten niin? Enpä usko hetkeäkään, että se muutama satanen kuussa on tässä se oleellinen kynnys ihan koko kotiäitiporukalle. 3) Vanhempainpäiväraha kyllä säilyy, eli ei kaikkia lapsia olla suoraan synnäriltä päiväkotiin heivaamassa. 4) Kaikki kotiäidit eivät ryntää töihin samana päivänä, eli ei niitä päiväkoteja tarvitse maasta polkaista.

Ja tosiaan, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuisi samassa rytäkässä, nähtäisiin heti ns. todellinen hoidontarve.

On myös puhuttu siirtymisestä hoitomaksuissa tuntilaskutukseen. Tämä olisi mielestäni järkevää.

Toi tuntilaskutus ois tosi hyvä homma, mun lapset ei oo ikinä täyttä päivää/viikkoa hoidossa, mutta me maksetaan silti täydet maksut. PAITSI jos tuo tarkoittaa sitten sitä, että resurssit vedetään varmuuden vuoksi vielä tiukemmalle, siinä uskossa että entistä useampi vanhempi järjestelee työnsä niin, että lapset voivat olla lyhyempää päivää hoidossa...

Tuo tuntilaskutus edellyttää kuitenkin investointeja jonkinlaisiin kulunvalvontajärjestelmiin ts kellokortteihin, koska hoitajien aika tuskin riittää merkitsemään ylös, mihin aikaan Nico-Petteri tuli ja mihin aikaan lähti. Myöskään hoitajien muistin varaan asiaa ei voi jättää eli "lähtiköhän Nico-Petteri klo 15:45 vai 16:15". Jos taas tuntilaskutus perustuisi ennalta ilmoitettuihin hoitoaikoihin eikä esim liikenteestä aiheutuvia myöhästymisiä - tai siitä, että ei just tismalleen tiettyyn kellonaikaan päässytkään lähtemään töistä vaan meni puoli tuntia pidempään - laskettaisi, aika moni varmaan ilmoittaisi lapsen tarvitseman hoitoajan alakanttiin säästääksen hoitomaksuissa. Jotta hoitomaksu perustuisi todellakin toteutuneisiin tunteihin, tarvittaisiin lapsille kellokortit. Sinänsä tuntilaskutus olisi ihan hyvä juttu.

[QUOTE="Jenis";27573655] PAITSI jos tuo tarkoittaa sitten sitä, että resurssit vedetään varmuuden vuoksi vielä tiukemmalle, siinä uskossa että entistä useampi vanhempi järjestelee työnsä niin, että lapset voivat olla lyhyempää päivää hoidossa...[/QUOTE]

Noin tulisi ilmeisesti käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27573250:
Nykyisin vaaditaan. Ja sillä, onko soveltuva perhepäivähoitajaksi ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten hyvin hoitaa omat lapsensa. On paljon naisia, jotka rakastavat omia lapsiaan yli kaiken ja hoitavat heitä erinomaisen hyvin, mutta eivät pidä vieraista lapsista. Siinä olet oikeassa, että perhepäivähoitajalta vaaditaan soveltuvuutta alalle. Kaikki naiset eivät ole socveltuvia hoitoalalle, vaikka ovatkin hyviä äitejä. Mutta tuo on aika tyypillistä ajattelua - varsinkin miehen suusta, sorry :D - että kun on nainen, niin tottakai on soveltuva hoiva-alalle.

En minä usko kaikkien naisten soveltuvan hoitoalalle. En usko kaikkien soveltuvan äideiksikään.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27573250:
Nykyisin vaaditaan. Ja sillä, onko soveltuva perhepäivähoitajaksi ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten hyvin hoitaa omat lapsensa. On paljon naisia, jotka rakastavat omia lapsiaan yli kaiken ja hoitavat heitä erinomaisen hyvin, mutta eivät pidä vieraista lapsista. Siinä olet oikeassa, että perhepäivähoitajalta vaaditaan soveltuvuutta alalle. Kaikki naiset eivät ole socveltuvia hoitoalalle, vaikka ovatkin hyviä äitejä. Mutta tuo on aika tyypillistä ajattelua - varsinkin miehen suusta, sorry :D - että kun on nainen, niin tottakai on soveltuva hoiva-alalle.

Mun äiti toimi pph:na ilman koulutusta kun mä olin lapsi ja juuri siksi että sai olla meidän lasten kanssa kotona. ja muistan kyllä kuinka valitti ihan suoraan meille lapsille, että " miten ärsyttävää on kun tuo vauva kakkaa koko ajan ja pitää vaihtaa vaippaa" ym. Hoidossa oli siis just tollainen alle vuoden ikäinen ja itse olin jo koulussa.

Muutenkin äiti oli koko ajan kärttyisiä eikä kuitenkaan läsnä meille omillekaan lapsille samalla tapaa koska oli "töissä". Mun äiti ei nyt muutenkaan ollut mikään unelmaäiti eikä tosiaan tykkä muiden lapsista (hyvä jos omistaan..) ja silti toimi pph:na koska jostain piti rahaa saada, mutta ei halunnut mennä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27573964:
Entäs isät? Sopivatko kaikki isät perhepäivähoitajiksi? Jos eivät, niin lienevät iseinäkin aika huonoja? ;)

En erottele sukupuolia tässä. Ei perhepäivähoitajana olo ole vaikeaa. En silti ole ottamassa lapsia näiltä huostaan, vaan antamassa heille tukea kotiin. Tällä olisi myös työllistävä vaikutus.

En erottele sukupuolia tässä. Ei perhepäivähoitajana olo ole vaikeaa. En silti ole ottamassa lapsia näiltä huostaan, vaan antamassa heille tukea kotiin. Tällä olisi myös työllistävä vaikutus.
Eli isät, jotka eivät halua ryhtyä perhepäivähoitajiksi, ovat huonoja isejä? Perhepäivähoitajana olohan ei ole vaikeaa, kuten itse sanoit, ja tällaisten isien perheissä tarvittaisiin tukea kotiin?

Yhteistyössä