lapset auttoi pihatöissä rekkamiestä,naapuri uhkaa ilmottaa isännöitsijälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Osaisiko kukaan neuvoa miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?

Me asutaan siis rivitalossa ja tässä on yhteinen pihapiiri neljän rivitalon kanssa. Tänä aamuna rekka kävi nostamassa pihalla olevat puuromut kyytiin ja minun kolme lasta olivat siinä kattomassa ja auttamassa. Aina kun nostin oli pois käytöstö, lapset auttoivat raahaamaan puuromua lähemmäs rekkaa. Ja menivät sitten sivuun kun rekkamies alkoi nostaa tavaraa kyytiin. Meillä on sitten sellainen naapuri joka on ennenkin vahannut lapsia (meillä on pihapiirissä paljon lapsia) että mitä lapset tekee ja mitä ne tekee väärin. Ja jopa ottanut kuvia yhden naapurin omalta pihalta kun lapset olivat siinä askartelemassa.Kuulemma sotkevat.Omalla pihallahan saa tehdä mitä haluaa. ja roskathan oli tarkoitus kerätä kun askartelu on ohi. Nyt tänään se naapuri otti tai ainakin yksi lapsista tuli itku kurkussa sanomaan että taas se naapuri otti kuvia kun he olivat auttamassa rekkamiestä. MInä kävin kysymässä siltä rekkamieheltä onko minun lapset ollu häiriöksi ja eivät kuulemma olleet. Ja minä menin sitten siltä naapurilta kysymään että miksi hän oli ottanut valokuvia ja se kertoi että on työturvallisuusriski että lapset on siinä auttamassa rekan vieressä. no tottahan se tietenki on että voihan siinä sattua vaikka mitä mutta kun kuitenkin minä katsoin perään että olivat pois edestä kun se mies nosti niitä lautoja. No se naapuri näytti että hällä ei ole kuvia puhelimessa.. MItä jos nyt tuleeki mulle joku kun kävin syyttämässä naapuria.. Saattoihan se poistaa ne kuvat. Ja kun lapset kertoivat että sillä oli puhelin ollut siinä asennossa että kuvaa heitä.. Niin se naapuri sanoi että on lupa ottaa kuvia ja näyttää sitten isännöitsijälle ne. Se naapuri yrittää saada lapsiperheet pois täältä asumasta. Kertokaa oonko tehny väärin jotain.. Harmittaa vähän kun kävin sanomassa naapurille kuvaamisesta..

Ihana naapuri teillä, miksi se ei itse muuta jonnekin missä ei ole lapsia jos ne noin häiritsee. Mut ei sun tartte olla huolissaan, eiköhän se isännöitsijäkin jo tiedä millaisesta tyypistä on kyse.

Joo nyt kun alkaa miettiä tarkemmin niin oon kyllä aivan turhaan huolissaan. Se isännöitsijä kysyiki silloin alkuaikoina kun muutettiin että miten on juuri sen naapurin kanssa mennyt. on ollut hankala tapaus ennenkin. kiitos vastauksista.

ihania lapsia sinulla kun menevät auttamaan kumpa kaikki vanhemmat kasvattais lapsensa näin niin maailma olis vähän kevyempi asua, voit olla ylpeä, toivottavasti se naapuri kyllätyy teihin ja muuttaa helekatin kuuseen vähintäänki

Ei siinä mitään, jos isännöitsijälle ilmoittaa. Mutta jos keksii ilmoittaa lastensuojeluun (vähän väritetyn version), niin siitä voisi jotain seuratakin.

Minkä ikäisiä lapset on? Pienille ei ikkunasta valvominen riitä, kouluikäisten nyt olettaisi olevan ryntäilemättä yllättäen vaaravyöhykkeelle.

Siis onhan se naapuri siinä mielessä oikeassa, että jonkinlainen turvallisuusriski hommassa on ollut. Mutta koska lapset tekivät työn aikuisen valvonnan alla ja rekkakuskilla on oletettavasti asianmukainen vastuu työnsä osaamisesta, niin en usko naapurista olevan muuta vaivaa kuin turhaa mölyä. Mutta jos jotakin olisi sattunut, niin sille rekkakuskille ja edustamalleen firmalle tulisi melkoiset rapsut sekä pahimmillaan toimenpidekielto. Bisneksien kannalta huono homma antaa lasten auttaa.

Joka tapauksessa älytöntä suukopua ja arvelen ettet sinäkään sitä diplomaattisesti hoitanut syyllisyytesi määrää ajatellen. Jos siis nimittelit ja uhkailit, kenties todistaja rekkakuskista,niin voit ihan oikeastikin olla vähän huolissaan.

Naapureille voi huutaa, mutta aina pitää olla tarkkana ettei ylitä sanoillaan rajoja. Naapureista tehdyt kunnianloukkausilmoitukset ovat kovin suosittua nykyään. Jo pelkän lapion heristämien aidan takaa naapureille sai naapurit ekemään ilmoituksen poliisille ja kyseinen heristäjä muutti sen takia pois.

jos mun lapsia joku tulis kuvaamaan omalla pihalla niin tekisin ihan 100% ilmon poliisille! kellään ei ole mitään asiaa näin toimia jos lapset rauhassa omalla tontilla. tekisin ilmoituksen siinä mielessä että tekisin selväksi poliisille etten tiedä mikä on mieheiään mutta ollaan huomattu että lapsia kuvaa.
isot autot kiehtovat lapsia aina. jos vanhempi näköetäisyydellä/vieressä vahtimassa niin vahinkojen vastuu vanhemman. sarjassamme talorempan yhteydessä yhtä sun toista autoa pihalla ollut ja muksut joukossa touhuumassa....

No ei tuossa nyt mitään vaaratilannetta ollut lapsille, kyllä ammattimies olisi osannut sanoa jos sellainen olisi ollut ja sanonut ettei lapset saa auttaa.

Tietääkö se naapuri ettei se saa noin vaan mennä kuvaamaan toisten pihoille eikä toisia ihmisiäkään ilman niiden lupaa? Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään massatapahtuma vaan ihan yksityinen taloyhtiön piha.

Että voithan sinäkin sille naapurille vähän vihjata ettei se hänen toimintansakaan ole ihan nyt tyystin kaikkien hyvien käytöstapojen mukaista... Oma piha on aivan sama kuin oma koti, kellään ei ole asiaa tulla kuvaamaan toisten pihoille ilman lupaa.

Vittumainen naapuri sulla ap, otan osaa.

Eli jos lapset innoissaan auttavat oikeissa töissä, se on vaarallista ja väärin..?? En ymmärrä palstan logiikkaa.

Ap:lle teillä ei ole mitään huolta, kun rekkakuskin puolesta asia on ok. Napurinhan se huolissaan täytyy olla, jos kuvaa luvatta vieraita lapsia.

Kökkö naapurihan sulla on :hug:... Jos tilanne olisi ollut vaarallinen lapsillesi, niin rekkakuski olisi siitä todellakin huomauttanut.

Koeta jaksaa olla naapurisi kanssa. Viileät mutta asialliset välit jatkossa.

Rekkakuskin vastuulla ja valvonnassa ovat lapsesi olleet ko aikana. Ammattilainen, joka tulee suorittamaan häneltä tilattua työtä pihapiiriin pitää itse huolen työturvallisuudesta. Se on hänen velvollisuutensa ja näin hän oli toiminut, koska ei käyttänyt nostinta lasten ollessa lähellä. Ei ole tapahtunut mitään väärää!Fiksuja ja aloitekykyisiä lapsia sinulla! Onnittelut hyvästä kasvatuksesta! Olit hyvä vanhempi kun kohteliasiuuttasi kävit kysymässä rekkamieheltä ovatko lapset olleet häiriöksi.

Naapurisi on pimeä. Kerro hänelle, että lasten kuvaaminen ilman huoltajien lupaa ei ole oikein.

Siis en kyllä käynyt huutamassa naapurille vain asiallisesti sanoin sille mikä asia oli. en siis uhkaillut häntä vaan hän minua isännöitsijälle ilmoittamisesta. Ja tosiaan se rekkamies itse piti asiaa ok:na että lapset voi auttaa siinä ja hän käski aina syrjään kyn alkoi nostaa kyytiin. lapset olivat kouluikäisiä.

niin ja tämä kyseinen naapuri on uhkaillut myös heittää omin käsin katolle yhden lapsista. Ja lisäksi valittaa ihan inhimillisistä asioista jos vaikka lapsilla on joku keppi tai lelu jäänyt pihalle. Aivan kuin omistaisi koko pihan. Tällä naapurilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin häätää meidät lapsiperheet pois. Nytkin sanoi ettei tartte kuin
parinimeä paperiin niin me saadaan häätö. Aivan kuin tuo aamullinen asia olisi sellainen pätevä peruste.

Ilmoita sinä isännöitsijälle häirinnästä ja uhkailusta ja kotirauhan rikkomisesta vedoten kuvaamiseen.
"Kotirauhan vahva suoja;
Kotirauha varjelee kaikkia asumiseen tarkoitettuja
alueita, on kyseessä sitten asunto,
hotellihuone tai vaikkapa teltta. Myös asuntojen
porraskäytävät, pihat ja niihin välittömästi
liittyvät rakennukset kuuluvat yleensä
kotirauhan piiriin.
Kotirauhan kaltainen vahva suoja kieltää
salakatselun myös käymälöissä, sovituskopeissa
tai peseytymistiloissa sekä muissa
paikoissa, joissa toimitetaan intiimejä asioita.
Kotirauhan piirissä oleskelevien ihmisten
kuvaamiseen on aina oltava kuvattavien
suostumus. Hiljaisesta suostumuksesta käy
poseeraus ja leveä hymy kameralle.
Sopiiko siis tähtäillä umpitunnelissa
rymyäviä körmyjä, jotka rehvastellen esittelevät
itseään? Entä vekaroita, noita otollisia
kuvauskohteita?
”Kuvattavan on oltava
vakaassa mielentilassa ja annettava suostumuksensa
vapaaehtoisesti”, Vuortama linjaa.
Lasten ikuistamiseen tarvitaan lähes
poikkeuksetta holhoojan suostumus. Teiniikäinen
lapsi voi antaa suostumuksen tavallisesti
jo itse."

Rivitalon piha on yksityistä aluetta, joten naapuri olisi tarvinnut lupasi lasten kuvaamiseen. Eikä lapsia saa muutenkaan luvatta kuvata.

Yhteistyössä