Lapset 3- ja 4-vuotiaat, 2-krs koti. Käytännöllistä?

  • Viestiketjun aloittaja Mam2
  • Ensimmäinen viesti
Mam2
Meillä on 2-kerroksinen koti, jossa alhaalla keittiö, oh ja wc, ylhäällä 3 makkaria ja pesutilat.
Oon niiiiiin kyllästynyt siihen, ettei lasten huoneet ole siinä kerroksessa, missä sitä koko ajan ollaan, eli aika luonnollisesti arki-illat sujahtavat keittiössä ja olohuoneessa...
Mä en halua, että lapset on eri kerroksessa kuin minä ja taas just raivattiin olohuoneesta lelut pois, kun ei sitäkään enää jaksanut...
Meidän lapset ei toimi niin, että luontevasti hakisivat leluja huoneistaan olohuoneeseen ja varsinkaan veisivät takaisin.
Onko jollain sellainen 2-krs koti ja pienet lapset, että tällainen arkielämä tuntuu sujuvalta? Mä oon lopen kyllästynyt. Meidän seudulta ei vaan löydy tarpeeksi isoa 1-krs kotia, joten jotenkin täytyisi vain eteenpäin porskuttaa.
 
Meillä on 2 kerrosta myös, alakerrassa k,khh, olohuone,ja 1 mh.
Yläkerrassa 4 mh,leluhuone ja pelihuone sekä saunatilat.

Ja sitähän se on.Kahen kerroksen väkeä!!
Miellä on vielä olohuoneessa runsaasti leluja, vaikkakin periaate se että pari laatikkoa vain ja leluhuoneessa loput.

Leikkivät jo nuo pienimmät (2,5 ja 4,5 veet) leluhuoneessa yläkerrassa mutta saavat alas tuoda tavaroita.

Mä oon sitä mieltä että lasten koti myös ja lasten ehdoilla mennään vielä.
Iltaisin kerätään tavarat ja palautetaan paikoilleen.

 
sama
Meillä ihan samanlainen asunto ja lapset 3v ja kohta 2v. Leikit ovat olohuoneessa. Ja käytännössä yläkerrassa ei tehdä muuta kuin nukutaan ja peseydytään... Onhan se aika epäkäytännöllistä. Kohta saadaan vähän sisustettua lastenhuonetta ja suunnittelen siirtäväni osan leluista sinne. Jos isompi jo leikkisi välillä siellä itsekseen, niin saisivat molemmat välillä "omaa rauhaa" leikeilleen.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Mam2:
Meillä on 2-kerroksinen koti, jossa alhaalla keittiö, oh ja wc, ylhäällä 3 makkaria ja pesutilat.
Oon niiiiiin kyllästynyt siihen, ettei lasten huoneet ole siinä kerroksessa, missä sitä koko ajan ollaan, eli aika luonnollisesti arki-illat sujahtavat keittiössä ja olohuoneessa...
Mä en halua, että lapset on eri kerroksessa kuin minä ja taas just raivattiin olohuoneesta lelut pois, kun ei sitäkään enää jaksanut...
Meidän lapset ei toimi niin, että luontevasti hakisivat leluja huoneistaan olohuoneeseen ja varsinkaan veisivät takaisin.
Onko jollain sellainen 2-krs koti ja pienet lapset, että tällainen arkielämä tuntuu sujuvalta? Mä oon lopen kyllästynyt. Meidän seudulta ei vaan löydy tarpeeksi isoa 1-krs kotia, joten jotenkin täytyisi vain eteenpäin porskuttaa.
Meillä on onneksi alakerrassa yks työhuone/makkari ja pesutilat. Yläkerrassa on makuuhuoneet. Leluja on molemmissa kerroksissa...onneksi suurin osa on ylhäällä. Mutta ymmärrän ärsytyksen! Meillä tämä tilanne vähän pelastuu tosiaan sillä ku alhaalla sauna yms ja se yks makkari. Leluja saadaan toki kantaa ees sun taas, mutta illalla siivotaan enivei.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mam2:
Meillä on 2-kerroksinen koti, jossa alhaalla keittiö, oh ja wc, ylhäällä 3 makkaria ja pesutilat.
Oon niiiiiin kyllästynyt siihen, ettei lasten huoneet ole siinä kerroksessa, missä sitä koko ajan ollaan, eli aika luonnollisesti arki-illat sujahtavat keittiössä ja olohuoneessa...
Mä en halua, että lapset on eri kerroksessa kuin minä ja taas just raivattiin olohuoneesta lelut pois, kun ei sitäkään enää jaksanut...
Meidän lapset ei toimi niin, että luontevasti hakisivat leluja huoneistaan olohuoneeseen ja varsinkaan veisivät takaisin.
Onko jollain sellainen 2-krs koti ja pienet lapset, että tällainen arkielämä tuntuu sujuvalta? Mä oon lopen kyllästynyt. Meidän seudulta ei vaan löydy tarpeeksi isoa 1-krs kotia, joten jotenkin täytyisi vain eteenpäin porskuttaa.
Meillä on onneksi alakerrassa yks työhuone/makkari ja pesutilat. Yläkerrassa on makuuhuoneet. Leluja on molemmissa kerroksissa...onneksi suurin osa on ylhäällä. Mutta ymmärrän ärsytyksen! Meillä tämä tilanne vähän pelastuu tosiaan sillä ku alhaalla sauna yms ja se yks makkari. Leluja saadaan toki kantaa ees sun taas, mutta illalla siivotaan enivei.
Lapset 6kk ja 3v.
 
sk
Meillä on alakerrassa tupakeittiö, 2 mh ja pesutilat. Yläkerrassa kaks makuuhuonetta ja aula. Yläkerrassa siis ainoastaan nukutaan, alakerrassa työhuone, lasten leikkihuone sekä oh ja keittiö. Toimii erittäin hyvin!
 
sk
Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Meillä on alakerrassa tupakeittiö, 2 mh ja pesutilat. Yläkerrassa kaks makuuhuonetta ja aula. Yläkerrassa siis ainoastaan nukutaan, alakerrassa työhuone, lasten leikkihuone sekä oh ja keittiö. Toimii erittäin hyvin!
Ja lapset siis 5v sekä 2,5 vuotiaat kaksoset.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Meillä on alakerrassa tupakeittiö, 2 mh ja pesutilat. Yläkerrassa kaks makuuhuonetta ja aula. Yläkerrassa siis ainoastaan nukutaan, alakerrassa työhuone, lasten leikkihuone sekä oh ja keittiö. Toimii erittäin hyvin!
No juu, tuo leikkihuone se pelastaa tilanteen. :) Me tarvittais sellainen ehdottomasti! Kuitenkin kaikista eniten haluaisin niin, että olisi kaikki yhdessä tasossa, niin saisivat lapset leikkiä omissa huoneissaan ja leikit voisivat joskus jatkua vaikka useita päiviä, kun ei tarttis aijna kokonaan raivata pois. Myöskin se, että tyttö esim. käy nuken kanssa "retkellä" ja silloin kavereiden kotona pukkailevat vaunuja ympäri taloa ja käyvät eri huoneissa. Ei meillä onnistu... :(
 
Huom
Meillä on kolmekerroksinen enkä vaihtaisi ikinä yksikerroksiseen. On vaan niin kätevää, kun on nukkumatilat eri kerroksessa kuin oleskelutilat. Voi olla ja elää ihan "vapaasti" lasten nukkumaanmenon jälkeenkin eikä tarvitse aina olla koko huusholli niin tiptop vieraita ajatellen.
 
Mulla on vain yksi lapsi. Osa leluista on pysyvästi alakerrassa takkahuoneessa (ja keittiössä). Olohuoneessa ei meillä edes leikitä.

Mä en edes ole tajunnut että elämä olisi muka hankalaa :) 3-4veet osaavat viedä tavaran paikoilleen, jos sen osaavat myös tuoda.
 
Meillä samanlainen koti kuin ap:llä.

Lapset 7v, 12kk ja kohta syntyy vauva. Lapset leikkivät yleensä aamulla hetken yläkerrassa, kun teen heille aamupalaa, lisäksi saattavat leikkiä josakin vaiheessa päivää puolesta tunnisat tuntiin ylhäällä, jolloin teen yleensä ruokaa.

Muutoin olohuoneessa on lapsille ns. leikkipaikka jossa voivat leikkiä. Leluja on toki alakerta leviällään, joka ajoittain vähän raastaa hermoja, mutta kunhan lapset kasvavat siihen ikään, että osaavat kulkea turvallisesti portaissa yksin, niin lelut siirtyvät yläkertaan.

Alakerrassa voidaan sitten touhuilla jotain vähän pienempää, vaikka askarrella tjtn.
 

Yhteistyössä