Lapsestani sanottiin kauniisti..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tikruus:
neuvolassa.
että on lihava, täytys jättää pois välipalat ja keventää ruokaa.

Lapsi on 1v2kk ja pituutta oli 81.5cm ja painoa 13.5kg, onhan se paljon mutta kuitenkin...
No kyllähän se tosi on et on pullukka ku meilä 4v painaa tuon verran. pakkohan sille ruokaa on antaa mut ei kannata kumminkaan makeaa hirveesti syöttää. Meilä ne saa sillontällöin jäätelöä ja keksiä mut muut herkut yleensä silloin ku käy vieraita tai mennään kyllään.
no teillä mennään sitten ihan alakäyrillä,saahan lapsi tarpeeksi syödäkseen?
Saa toki mut ei ole kovia syömään. Ennemmin valitsen laihan kuin läskin.
Meilä syödään itsetekemiä kaupan kokojyvä leipiä joten terveellisesti leipään nähden. Tietty ruoka ja kurrkkua, salaattia jokapäivä.
Mä taas olen tyytyväinen kahdesta normaalipainoisesta lapsestani :kieh: . En haluaisi laihaa tai läskiä... :whistle: . Ap:n lapsi ei ole minkään käyrän mukaan läski.
näin on,ja paremmin lapsi jaksaa kun normaali painon rajoissa kun liian laiha,ei ne liian laihatkaan ole oppinut syömään oikein,kultanen kekitie löytyy tässä asiassa ja mun mielestä vauvan pyöreät vauvat ihanempia kuin luiset vauvat,jollainen meidän tyttö oli vauvana ja kateellisena aina katsoin muiden ihania pullaposkia,vauvan kuuluukin olla söpö ja tosiaan kohta ap:n lapsi ottaa pituudella painon kiinni ja lisää liikuntaa joten ei mitään hätäpäivää.

Mulla on kans olleet lapset tuonikäisinä aika pyöreitä. Mutta koskaan ei heitä ole silti lihaviksi haukuttu, puhumattakaan että olisi heidän kuultensa noin sanottu! Monestihan lapset hoikistuvat kun ikää tulee pikkuisen enemmän, kun alkaa liikkua ja syöminenkin ehkä vähenee.

neuvolassa.

Lapsi on 1v2kk ja pituutta oli 81.5cm ja painoa 13.5kg, onhan se paljon mutta kuitenkin...
aika outoa meillä poika saman kokoinen mut vuoden vanha.. eikä ikinä oo sanottu mitään, eikä myöskään lastenlekurit.. sanottu vaan ett'ä ruokaa sen verran kun tarvii

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
neuvolassa.

No kyllähän se tosi on et on pullukka ku meilä 4v painaa tuon verran. pakkohan sille ruokaa on antaa mut ei kannata kumminkaan makeaa hirveesti syöttää. Meilä ne saa sillontällöin jäätelöä ja keksiä mut muut herkut yleensä silloin ku käy vieraita tai mennään kyllään.
no teillä mennään sitten ihan alakäyrillä,saahan lapsi tarpeeksi syödäkseen?
Saa toki mut ei ole kovia syömään. Ennemmin valitsen laihan kuin läskin.
Meilä syödään itsetekemiä kaupan kokojyvä leipiä joten terveellisesti leipään nähden. Tietty ruoka ja kurrkkua, salaattia jokapäivä.
Mä taas olen tyytyväinen kahdesta normaalipainoisesta lapsestani :kieh: . En haluaisi laihaa tai läskiä... :whistle: . Ap:n lapsi ei ole minkään käyrän mukaan läski.

Nimenomaan,eli siihen normaaliin jokainen tähdätköön,mutta 1v2kk ikäsestä lapsesta ei tosiaan voi vielä sanoo mitään,meilläkin oli poitsu tuon ikäsenä pullea vauva,mutta sitten alkokin pituutta tulla 1,5cm kuukaudessa ja paino jäi hännille ja nyt aika tasasesti paino ja pituus menee.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Laihat on yleensä kauniimpiaki. Eikä lapset isompana muista et on sanottu laihaksi. Ainakaan 4v.
ja vaik muistaiski niin ennemmin niinpäin.
Just. Pitääkö se laihuuden ihannointi aloittaa tosiaan jo pikkulapsena. Vähän pyöreämmät lapset pysyvät terveempinä, ja saahan lapsi toki syödä kunnollista ruokaa niin paljon kuin haluaa. En todellakaan lähtis pikkulasta laittamaan millekään "laihdutuskuurille". Hassu ajatuskin!

En minäkään nyt läskiksi sanois, onhan meen neiti pyöreä, ollut koko pienen ikänsä.
Mutta sanosin mielummin että on vielä suurin osa vauvan pyöreyttä. On neidin jaloista jo yhdet poimutkin hävinnyt, kävelyn oppimisen myötä.
Ja kun rupee enemmän ja enemmän kävelee niin mä uskon että se loppu pyöreyskin siittä häviää piakkoin :) :hug:

vieras
siis kyllä voi joskus jotain herkkua syödä, esim. viimesen kahden vkon aikana söi lakritsa patukan.
Muttei syö karkkia,pullaa,keksiä tms, koska meillä ei koskaan niitä ole :)
Nyt on viimisin kahden kk:n aikana oppinut kävelemään. Ulkona se ei kylläkään vielä onnistu.
voi pulleus johtua kun ei vielä liiku niin paljon.se tasottuu kun alkaa kävelemään kunnolla.niin oli meidän keskimmäisellä.

äippäx2
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Muuten, siinä taannoisessa Prismassa jossa käsiteltiin lasten ruokailua, oli juttua siitä että jos vanhemmat laittavat lapsen lautaselle liikaa ruokaa lapsi ei osaa sitä säännöstellä, vaan syö enemmän.
Mäkin katoin sen ohjelman ja se oli tosi mielenkiintoinen ja suosittelisin kaikkien vanhempien sen katsovan.

Liikalihavuus ei ole koskaan lapsen vika vaan vanhempien,jotka eivät kontrolloi lapsen syömistä. Vanhempien pitää asettaa rajat.

Sekin oli muuten jännä juttu mikä ilmeni ohjelmassa,että jos jostain ruuasta tehdään liian "kiellettyä" ja että lapsi joutuu sitä odottamaan niin se sai vain lapsen ahmimaan sitä "kiellettyä" ruokaa vain entistä enemmän.

Eli herkkuja ym. ei saisi lapselta piilottaa ja tehdä siitä liian kiellettyä,vaan ruokien pitää olla esillä ja lapsen ymmärtää,että niitä voi silloin tällöin syödä. Siinä ohjelmassa niistä lapsista tuli ihan villejä,kun kello soi ja saivat lähteä syömään rusinoita =).

Ap:n lapsi on minusta ihan normaali ja tuon ikäisellä on paljon pyöreyttä vielä jäljellä. Jos jotain nyt haluaa tehdä niin pienentää vähän ruokien annoskokoa niin lapsi syö vähemmän.

Joko ap:n lapsi kävelee? Meillä ainakin pyöreys lähti pois kun lapset oppivat kävelemään ja alkoivat koko ajan liikkumaan enemmän ja näin ollen kuluttivat enemmän.

Laihat on yleensä kauniimpiaki. Eikä lapset isompana muista et on sanottu laihaksi. Ainakaan 4v.
Mutta kaikkein kauneimpia ovat normaalipainoiset lapset, eivät suinkaan liian laihat tai liian lihavat.
Miksi aina unohdetaan normaalipaino, se paras vaihtoehto, ja vängätään vaan liian laihasta vs. liian lihava?

Mun mielestä tuollaisista ei pitäisi ottaa itseensä, koska en hän sitä haukkumalla tarkoittanut, vaan kertoi tosi asiat, jotta myöhemmiltä ongelmilta vältyttäisiin. Ei se tee sinusta huonoa äitiä eikä lapsestasi huonoa lasta.

Mari
neuvolassa.

Mun poika kanssa 1,2v, pituutta 84cm ja painoa 13,3kg. Paino jo syksyllä
9kk 14,2kg, mut sit lähti liikkumaan kunnolla, ni painonnousu pysähty. Nyt kävelee ja juoksee ni paino pudonnut kilon syksystä.

eppu
Tähän ketjuun on ihan pakko ottaa osaa sillä meilläkin esikoinen on iso neiti ikäisekseen, ollut aina. Reilun vuoden iässä oli n. 13.5 kg ja 79.5 cm, ja 2 vuotiaana 17.3 kg ja 95.5 cm. Nyt 2.5 vuotiaana käyttää vaatekokoa 110, ainakin. Moni luulee jo reilusti yli 3-vuotiaaksi. Neiti kasvaa lähes samaa tahtia, kuin isänsä lapsena, neuvolakortista olen verranut. Isukkikin oli pienenä iso ikäisekseen, nykyisin melkein 2 metrinen ja hoikka. Vauvaiässä saatiin kommenttia neuvolassa siitä, että kasvu menee käyrien yläraoilla. Yks sijainen, terkkari siis, sanoi, kerran, että ompas lihava vauva, neiti oli silloin vielä täysimetyksellä, 4 kk ikää ja melkein 8.5 kg. No joo, pullukkahan se oli, mutta ei lihava. Minä olen sitä mieltä, olen terkkari itekkin, että lapset kasvaa omilla käyrillään, pääasia että kasvavat!!!

Yhteistyössä