lapsesta teiniksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
lueskelin tuossa tota ketjua noista 12v tytöistä, ja jäin pohtimaan..(oon tästä samasta puhunut täällä jo aiemminkin..)

Tuo mun keskimmäinen on nyt 12v, lapsi vielä, murrosikää pukkaa, ja sitä myötä teinin tavat ja olemus..

monen mielestä 12v on siis täysin lapsi,leikkii vielä, ei saa hiuksia värjätä jne

mut sit taas kun puhutaan 14v lapsesta (sekin on vielä lapsi!!) niin ollaankin sitä mieltä et pitäisi saada pyöriä yötämyöden kaupungilla ja bileissä (tästä muistaakseni eilen oli ketju..)

oman tyttöni kohdalla nyt tän 12v ja 14v iän välissä on tosiasiassa tällä hetkellä 16kk väliä..

missä vaiheessa se muutos sit tapahtuu, leikkivästä lapsesta rellestävään teiniin? täysin holhottavasta vapaasti elävään nuoreen?

Mä en muistaakseni ole koskaan missään kirjoittanut, että 14-vuotiaan pitää remuta ja rellestää yötä myöten bileissä. :whistle:
Meillä on nyt 12-vuotias tuo kakkonen, murrosiän merkit on kyllä selkeästi jo. Ei tuo poika ole enää pikkulapsi, mutta ei kyllä teinikään. Mun mielestäni se aika tai raja milloin muuttuu teiniksi menee ihan hujauksessa, se vaan yhtäkkiä on siinä. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta:
Riippuu varmaan siitä lapsesta, minkäluonteinen on. Jos ei kuuntele mitään, vaikea asettaa rajoja

äh, kirjoitin vähän hassusti..en tarkoittanut tuota, vaan sitä milloin aikuisten mielestä se lapsi muuttuu teiniksi ja koska sen pitäis antaa sit tehdä melkein mitä vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Riippuu varmaan siitä lapsesta, minkäluonteinen on. Jos ei kuuntele mitään, vaikea asettaa rajoja

äh, kirjoitin vähän hassusti..en tarkoittanut tuota, vaan sitä milloin aikuisten mielestä se lapsi muuttuu teiniksi ja koska sen pitäis antaa sit tehdä melkein mitä vaan..

Ei meillä aikanaan teinitkään saa tehdä ihan mitä haluaa! Sääntöjä vaan fiilataan välin löysemmälle ja tarvittaessa tiukemmalle ihan sen mukaan, miten lapsi noudattaa sovittuja sääntöjä.

No mun mielestä 14-vuotias on teini(tälläinen kotona), mutta niin kauan kun on alaikäinen niin eipä saa tehdä "mitä vaan". On selvät säännöt ja rajat, lapsen kasvaessa tietenkin saa olla esim. myöhempään ulkona jne, mutta ilmoittaa pitää missä kulkee ja kenen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

No tuossa mennään metsään kyllä teinin kasvattamisessa.
:xmas:

|O mä en taas osaa selittää mitä mä tarkoitan :headwall:

(eikä oo ekakerta :ashamed: )

en tarkoita kenenkään kasvatusmenetelmiä, enkä yksittäisten lasten kasvamista, vaan yleisesti sitä miten noita lapsia kohdellaan / niistä ajatellaan tuon ikäisinä.

jos tuo mun tyttö nyt värjäis päänsä vihreäks ja ottais lävistyksen , se olis epänormaali ja mä maailman huonoin äiti, mut 16kk päästä se oliskin ihan ok ja mä huippu mutsi kun annan lapsen totetuttaa itseään..

tai jos se nyt sais olla 21 asti ulkona mä olisin liian lepsu ja ls-ilmoitusta oltais tekemässä, mut sen 16kk päästä mä olisinkin hirveä natsiäiti ja lapsesta olis tulossa kovaa vauhtia joku hirviö..

Yhteistyössä