Lapsenvahtihanke kesälle 2011, mission impossible!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pulassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pulassa"

Vieras
Joo-o. Näyttäisi nyt pahasti siltä, ettemme onnistu saamaan epullemme kesäksi hoitajaa.
Joten on joko pakko:
Jättää lapsi oman onnensa nojaan kotiin työpäivien ajaksi
Ottaa lapsi mukaan työpaikalle, fiksua!!!
TAI
Irtisanoudun töistä parin viikon sisään (kuukauden irtisanomisaika)
PERKELE!
Yksityistä lapsenlikkaa hommatessa menee niin pahasti persnettoa, että tulee halvemmaksi minun irtisanoutuminen KARENSSEINEEN. :(
Ei siinä mitään, mutta kun olen mieluisassa työpaikassa ja vakipaikkakin minulla on.
Mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi.

On muuten laitonta jättää alle 10-vuotias lapsi yksikseen kotiin. :headwall:

[QUOTE="pulassa";23535578]Joo-o. Näyttäisi nyt pahasti siltä, ettemme onnistu saamaan epullemme kesäksi hoitajaa.
Joten on joko pakko:
Jättää lapsi oman onnensa nojaan kotiin työpäivien ajaksi
Ottaa lapsi mukaan työpaikalle, fiksua!!!
TAI
Irtisanoudun töistä parin viikon sisään (kuukauden irtisanomisaika)
PERKELE!
Yksityistä lapsenlikkaa hommatessa menee niin pahasti persnettoa, että tulee halvemmaksi minun irtisanoutuminen KARENSSEINEEN. :(
Ei siinä mitään, mutta kun olen mieluisassa työpaikassa ja vakipaikkakin minulla on.
Mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi.

On muuten laitonta jättää alle 10-vuotias lapsi yksikseen kotiin. :headwall:[/QUOTE]

Onko sieläpäin sellasia koululaisten kesäleirisysteemejä?

Mummot, kummit, naapurit, ystävät? Onko KETÄÄN, jonka kanssa saisit sumplittua lapsen peträän katsomista? Minkäikäinen lapsi kyseessä...?
Mä kääntäisin kyllä jokaisen kiven ja kannon, ennenkuin sanoisin itseni irti tuollaisen takia...:/

Kysy kavereilta? Meillä oli viime kesänkin ystävän 3 ala-asteelaista päivät. Omia lapsia on tuplasti mutta kivaa meillä kaikilla oli.

Meille mahtuu paitsi jos on eläimille allerginen :)

Mikä se laki oikein on jossa kielletään alle 10- vuotiaan jättäminen yksin kotiin? Täällä siihen usein viitataan, mutta kukaan ei koskaan osaa kertoa edes mistä laista on kyse, saati pykälää.

Tuskin olette ainoa perhe joka painii tuon saman asian kanssa, joten mitä jos ottaisin yhteyttä lapsen kavereiden vanhempiin ja järjestätte yhdessä hoitoa. Yhdessä sen yksityisen hoitajan palkkaaminen ei tule kalliiksi. Ja tosiaan leirejä löytyy monilta paikkakunnilta, niitä vain mainostetaan tosi huonosti muualla kuin kunnan tai muun organisaation omilla nettisivuilla.

[QUOTE="vieras";23535593]Mummot, kummit, naapurit, ystävät? Onko KETÄÄN, jonka kanssa saisit sumplittua lapsen peträän katsomista? Minkäikäinen lapsi kyseessä...?
Mä kääntäisin kyllä jokaisen kiven ja kannon, ennenkuin sanoisin itseni irti tuollaisen takia...:/[/QUOTE]

Eikö kummallakaan vanhemmalla ole yhtään lomaa? Entä mahdollisuus ottaa palkatonta?

Oletteko ottaneet selvää esimerkiksi seurakunnan ja nuorisotoimen tarjoamista kesäleireistä jne?

Minä ihmettelen myös, että mikä laki ja kai se sama laki sitten määrää myös kaupunkia järjestämään sen hoidon lapselle?

Meillä ekaluokkalainen menee kesäkuussa sellaiseen kesäkerhoon mikä kestää 9-15. Siihen jää vielä tunti aikaa ennen kuin mies pääsee töistä, mutta sen verran tuo on nyt muutenkin täällä, kun minä aloitin juuri työt. En tosin ole jokapäivä töissä. Mutta kesäkerho loppuu viikkoa ennen kuin miehen kesäloma alkaa niin siinä ollaan sitten ilman mitään hoitoa ja miehen kesäloman jälkeenkin taitaa olla joku tauko ennen kuin koulu alkaa.

Mutta pakkohah se on pärjätä. Toi ap:n heittämä juttu irtisanoutumisesta on mun mielestä täysin naurettava. Ei kai kukaan tuollaista vaihtoehtoa mieti.

Jos lapsi haluaa niin viekää leirille, ja kysykää muilta vanhemmilta miten ovat hoidon järjestäneet. Olisko jollakin perheellä isompi lapsi, joka hoitaa pienempiä sisaruksia ja voisi ottaa teidänkin lapsen pientä korvausta? Monilla paikkakunnilla ei kaikille teineille ja nuorille aikuisille riitä kesätöitä, niin ottaisivat mielellään lapsenhoitokeikan kesäksi...

o paikkakuntaa, paikkakuntaa...täällä on reippaita ex päikäntätejä ym jotka tulevat halvemmalla kuin ikinä ukoisit, terv. epätoivoisesti kakkostyötä etsivä...

Itse olin yläaste- ja lukioikäisenä kahtena kesänä lapsenvahtina kunnan "tonnitöiden" kautta. Millä nimellä niitä nyt sitten nykyään kutsutaankaan. En tiedä mistä niihin ilmoittaudutaan työnantajaksi, mutta kannattaisihan se mahdollisuuskin selvittää.

Nyt on nimittäin niin, että teinien ja opiskelijoidenkin on vaikeaa saada kesätyötä, ainakaan koko kesäksi. Kysele aktiivisesti kavereilta, fb:stä? Tutuilta, työpaikoilta jne. olisiko ketään vastuuntuntoista nuorta vailla kesätyötä. Tuntuu ihmeelliseltä ellei näin ole. Meillä järjestyy kesähoito ekaluokkalaiselle näin.

[QUOTE="pulassa";23535578]

On muuten laitonta jättää alle 10-vuotias lapsi yksikseen kotiin. :headwall:[/QUOTE]

Ei varmasti ole laitonta. Moni koululainen on yksikseen monta tuntia koulupäivinä.

kunnassa saa tonnin nuoren palkkaamisesta? Sehän on hienoa. Itsellä tuo ap:n tilanne edessä hoitovapaan jälkeen, mutta erona se että olen aina yh eli ei vain kesäaikana tuo hoito-ongelma, koska kun aina elämä ei mene käsikirjoituksen mukaan! Ja työ vuorotyötä 6-14, 13.30-21.30 sekä 11-18 vkl niin melko hankalaa...Siis iltavuorot ja vkl pitäisi maksaa palkkaa jollekkin, eli aika iso lovi kk palkasta :( vaikka saisikin lopulta kotital.vähennyksen...Enkä myöskään näkisi lastani kuin hetken aamulla iltavuoroviikoilla... Isovanhempia ei ole eikä niin hyviä tuttuja että uskaltaisi jättää esim. iltavuorojen ajaksi lapsen hoitoon. Kimuranttia, sanoisin. Vuorotyö muuten ok muttei perheelliselle.

Me ollaan ihan eri puolella Suomea, mutta mielenkiinnosta kysyn, millä palkalla teidän teini tulisi lastenvahdiksi? Jos ajatellaan vaikka kuukaudeksi, työaika 9-15 arkipäivisin?

No minä asun lännessä ja olen kotiäitinä, voisin ottaa lapsesi ihan ruokapalkalla ja vaikka 10e päivä eli olisko 15-20e päivä. Että kyllä niitä paikkoja on kun vaan otat selvää.

Mä olen näin aikuisiässä tajunnut, että mun vanhemmilla oli asiat aika hyvin, kun siskon kanssa lähdettiin mummolaan aina heti kun loma alkoi ja tultiin pois vasta kun koulut alkoi. Saattoi toki välissä olla perheen yhteinen ulkomaanmatka ja vanhemmat lomallaan tulivat myös mummolaan, mutta siis 2,5 kk maalaistalossa. Unelmajärjestely kaikkien kannalta - tosin mummosta en ole ihan varma, mutta luulen, että tykkäsi. Autettiin me kuitenkin maatalon töissäkin.

Päijät-Hämeeseenkin ilmoittautuu yksi, joka voi ottaa lapsen hoitoon. Jään itse kesäksi lasten kanssa kotiin, joten kyllä siihen pari hoidettavaa mahtuu...

Yhteistyössä