Lapsentekoon nyt vai myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisakoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaisakoo

Uusi jäsen
27.05.2008
2
0
1
Tässäpä taas tarinaa naisena olemisen vaikeudesta...

Vauvakuume on siis kova, yritystäkin takana jo parisen kuukautta. Nyt on tilanne kuitenkin se, että minulle olisi tiedossa työpaikka/sijaisuus noin vuoden ajaksi. Haastattelussa tiedusteltiin, että löytyykö lapsia ja kun vastasin ei, kiiteltiin siitä, että pystyn "keskittymään täysin työntekoon". Samaten tiedusteltiin myös kautta rantain, onko mahdollisesti jotain syytä, miksi en voisi tuota työtä tehdä koko vuotta (esim. mahdolliset muuttamiset ;) ) Ihan mielenkiinnosta, mahdetaanko miehiltä ikinä kysyä tuollaisia?

Minähän siis saatan olla raskaana tälläkin hetkellä, kun tuota yritystäkin on ollut. Varmaa tietoa tästä saa kuitenkin vasta myöhemmin. Onko siis teidän mielestänne "väärin" ottaa vastaan työtä, kun voi olla, etten sitä loppuun saakka pysty hoitamaan? Kannattaisiko vauvahaaveet unohtaa (taas) hetkeksi aikaa, ja laskea kalenterista koska voi taas ryhtyä yrittämään? Vai ottaakko työ vastaan ja kaikessa rauhassa jatkaa yrittämistä?

Itse olen sellainen ihminen, että "pelkään" jättäväni työnantajan pulaan. Ja murehdin, mitä minusta ajatellaan, jos kesken määräaikaisen työsuhteen ilmoitankin jääväni pois. Tosiasiahan kuitenkin on, että en ehkä tälläkään hetkellä ole raskaana ja voi olla, että yrittämisestä huolimatta en ole raskaana vielä puolen vuoden päästäkään. Tosiasia on kuitenkin myös se, että tämän määraikaisen jälkeen saattaa tulla taas uusi määräaikainen, ja taaskaan ei ole aika "sopiva". Löytyykö täältä muita samankaltaisessa tilanteessa olevia/olleita, ja mikä oli teidän ratkaisunne?

siis raskaudesta ei saisi kysyä, eikä se saa olla este ettei sinua työhön valita. tosiasia tietysti on että jos työ on sellaista missä tehdään esim. rankkoja nostoja niin eihän sitä pysty tekemään enää mahan kanssa.
vastasit mielestäni tosi hyvin itse jo kysymykseen, että ei tiedä käykö tärppi vielä ja et voi sanoa ei jatkuvasti työpaikoille sen takia että jos vaikka tuletkin raskaaksi, mun mielestä aloitat työt ja JOS OLET NIIN ONNEKAS ETTÄ TÄRPPÄÄ voit rauhassa katsella sen ekan kolmanneksen ja kerrot sitten asiasta töissä, et ole ensimmäinen joka raskaaksi tulee määräaikaisessa työsuhteessa etkä varmaan viimeinenkään, jos pomosi on ihminen ja inhimillinen sellainen hän onnittelee sinua ja etsii toisen tilallesi sitten kun vauvalomalle jäät...
meille palkattiin juuri vakituiseksi ihminen joka oli pätevin hakijoista, vaikka hän ehti olla vain hetken ennen mammalomaa töissä, mun mielipide siis että töihin vaan ja mammailemaan sitten kun tärppää... :D onnea molempiin projekteihin =)

Hei! Meillä pikkaisen samanlainen tilanne. Elikkäs suunniteltiin pillerien jättämistä kesäkuussa pois,koska nykyinen työni loppuu silloin. Nyt sain kuitenkin määräaikaisen työn,omalta alaltani mitä halusinkin,niin pistihän se miettimään. Mutta koska emme vielä yritä niin aloitamme vasta aikaisintaan elokuussa kun työni alkaa,työ päättyy toukokuussa-09,jonka jälkeen olis oikein hyvä jäädä lomalle. Saattaisi mullakin olla mahdollisuus jatkaa vielä tän jälkeen,mutta aika senkin näyttää. Pelaan itselleni ainakin suuremman äippärahan. Onhan riski että tärppääkin heti,jolloin en ehtisi työtäni tehdä loppuun. Mutta ei raskaus/perheasiat kuulu työnantajille,eivät saisi edes kysellä.

Joten tottakai otat työn,ja jos et vielä olekaan raskaana,voittehan pitää taukoa muutaman kuukauden,jos varmemman päälle haluatte toimia. Totta on myöskin ettei välttämätta tärppää pitkään aikaan,mutta kun näitäkään asioita emme voi ennustaa.

Kiitoksia vastauksista! Toki tuon työn aion ottaa, ei ole oikein varaa olla ottamattakaan =) Työ on toimistotyötä eikä sisällä esim. rankkoja nostoja. Työpaikka on kuitenkin miesvoittoinen ja mietityttää otetaanko uutinen vauvalomasta erilailla vastaan jos kyseessä on esimies tai esinainen. Järjellä ajateltuna ymmärrän senkin, että vauva tulee jos on tullakseen ja siitä selviävät kaikki osapuolet, sekä työnantaja että minä.

Ei muuta kun otat työn vastaan jos niin hyvin käy. Ja jatkat yrittämistä. Minusta on väärin ns. kieltää naiselta lepsen teko. Jonain päivänä se voi olla myöhäistä. Ja jos ottaisit paikan vastaan ja tulisit sitten raskaaksi. Minkäs sille voi.. =) Niin vain kävi ja pomo ei voi sille mitään. Onnea sinulle!

Yhteistyössä