Lapseni päiväkodissa on aivan mahdoton poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut ja vihainen äiti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut ja vihainen äiti!

Vieras
Kyseessä siis 5v poika.. Tönii, hakkaa, potkii 4v tytärtäni (ja muitakin lapsia). Kiroilee kuin viimeistä päivää. Nämä tapahtumat olen itse nähnyt ja sanonut hoitajille että lapseni ei tarvitse kokea väivaltaa, ei edes sillä uhkailua tai tuollaista järkyttävää kielenkäyttöä päiväkodissa. Selvä, jutellaan vanhemmille jnejne on hoitajien vastaukset.

Tänään tyttäreni kanssa oltiin iltapesulla ja sanoi että ei halua mennä päiväkotiin huomenna, toki kysyin että miksi ihmeessä? Kertoi että "Kalle sano että ottaa kotoa puukon mukaan ja tekee näin.." Näytti minulle kädellä edestakaista liikettä vatsan seudulle, siis selkeästi puukoniskuja.

Nyt nimittäin mulla kiehuu!! Tekis mieli marssia sen pennun kotiin tai ilmottaa soskuun siitä porukasta, ei kaks muutakaan lasta ole ihan normaaleja, väkivaltaa käyttäävät ihan samoin kuin veljensä. Siinä perheessä ei ole kaikki hyvin! Todella surullinen olen lapseni puolesta.. Minne soitan? Päiväkodin tädeille ei sanominen ole auttanut tähänkään mennessä.. Osaisko joku neuvoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on kuvailemasi kaltainen 5-vuotias poika:
Et kyllä kuullosta kauhean terveeltä tapaukselta itsekään. "Tekis mieli marssia sen pennun kotiin..."

Ihan terve olen kun lastani puolustan, ja kyllä aion lapsen vanhemmille sanoa suorat sanat. Vaikka sitten marssimalla sinne kotiin. Heti täällä on joku tollo puolustelemassa penskaansa joka sabotoi muiden lasten päivät päiväkodilla.. Huhhuh.. Terve et ole sinä jos et ole huolissasi poikasi käytöksestä!!

pyytäisin tapaamista lapsen vanhempien kanssa jotta pääsisi itse keskustelemaan, en todellakaan hyväksyisi tuollaista käytöstä. Eikä kuulosta todellakaan siltä että on ihan ok oloista.. Samoin ottaisin lapsen kanssa puheeksi sen seuraavaksi kun viet omaa lastasi tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on kuvailemasi kaltainen 5-vuotias poika:
Et kyllä kuullosta kauhean terveeltä tapaukselta itsekään. "Tekis mieli marssia sen pennun kotiin..."

Ihan terve olen kun lastani puolustan, ja kyllä aion lapsen vanhemmille sanoa suorat sanat. Vaikka sitten marssimalla sinne kotiin. Heti täällä on joku tollo puolustelemassa penskaansa joka sabotoi muiden lasten päivät päiväkodilla.. Huhhuh.. Terve et ole sinä jos et ole huolissasi poikasi käytöksestä!!

Miten niin en ole huolissani. Et tosiaan ole "terve" yliskammaristasi kun noin väität. En edes viitsi laittaa tähän neuvoja ja vinkkejä kun asenteesi on tuollainen. Me olemme saaneet todella hyvää hoitoa ja terapiaa lapselle, elämä hymyilee pikkuhiljaa. Kiitos vain.

Kauhea tilanne! Lapsen ei tule missään tilanteessa joutua pelkäämään tuolla lailla! Soittaisin ensin pk:n johtajalle ja kertoisin koko jutun. Jos mitään muutosta ei tule, tekisin lastensuojeluilmoituksen. Voimia!

Päiväkodin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus. Luuletko ap tosiaan että henkilökunta laulaa sinulle sen toisen lapsen asioista vaikka koskisi myös omaa lastasi. Ei todellakaan. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
pyytäisin tapaamista lapsen vanhempien kanssa jotta pääsisi itse keskustelemaan, en todellakaan hyväksyisi tuollaista käytöstä. Eikä kuulosta todellakaan siltä että on ihan ok oloista.. Samoin ottaisin lapsen kanssa puheeksi sen seuraavaksi kun viet omaa lastasi tarhaan.

Aivan. Tämän pojan äiti näki kerran, kun poikansa tönäisi tyttäreni kumoon päikkärin eteisessä ja ei reagoinut millään lailla. Ei ilmekään värähtänyt, ei käskenyt pyytämään anteeksi, ei torunut.. Itse sitten sanoin pojalle että sinä et täällä ketään töni. Sain äidiltä niin murhaavan katseen että oikein pelotti. Sillä vähän epäilen että tehoaako mikään puhuminen vanhemmille. Tosiasia on se että päiväkoti vaihtuu jos tilanne ei ratkea tämän viikon sisällä. Olen todella todella surullinen.. Tuntuu ihan kamalalle lapsen puolesta! Osittain myös tämän pojan puolesta olen surullinen, koska hänellä ei selkeästi ole kaikki hyvin. Ihan rehellisesti sanottuna.

Jos 5 v lapsi on sellainen, että kiroilee, käy toisten lasten päälle ja päätteeksi uhkaa ottaa kotoa puukon ja iskeä sillä toista päiväkotilasta tai ylipäätään ketään toista ihmistä tai eläintä, ei todellakaan kotona ole asiat kunnossa. Jossain mättää ja pahasti!

On järkyttävää, että joku äiti tai isi voi kertoa, että joo, meidän villekalle on just tommonen kuin ap kuvasi ja meidän poika on todellisuudessa aivan ihana ja suloinen lutuinen ja empaattinen ja meidän koti tosi hyvä tavallinen rauhallinen kunnollinen koti ja vika villekallen käytökseen on niiden vanhempien ja niiden lasten, joita villekalle kiusaa...

Pienemmistäkin ja vähäisimmästkin asioista soitellaan lastensuojeluun ja tehdään ilmoitusta. Meistä tehtiin ilmoitus, koska uhmaikäinen ja temperamenttinen muksu hermostui kun eräässä kahviossa "lelut eivät totelleet " ja alkoi siitä huutamaan pitkin lattiaa.

Kyllä. Tämä oli ilmoituksen syy.
Ai mitäkö minä tein? Aikani kantelin huutavaa sylissäni ja yritin kiinnittää huomiota muuhun kaikkeen ja lopulta päästin rimpuilevan tenavan lattialle hetkeksi purkamaan pahinta kiukkaan, mutta kun kiukkukohtaus oli pitkä ja ääni kantava..

Joten ap voi aivan hyvällä omallatunnolla tehdä vaikka nimettömän lastens. ilmoituksen, ottaa yhteyttä päiväkodin esimieheen etteivät hoitajat puutu tilanteeseen, pyytää lapselle toista hoitpaikkaa ja/ tai jättää viemättä lastaaan tonne pk:iin.

Mun tytön pk:ssa oli vastaavanlainen tapaus. Eli lapsi, joka uhkasi repiä tytöltäni silmät päästä, leikata puukolla pään irti, yms.

(ja kun kerroin asiasta palstalla, niin yhtäkkiä olinkin paska ihminen, joka katsoo muiden lapsia pitkin nenänvarttaan, ei ymmärrä että pikkuraasulla on taatusti paha olla ja purkaa sen tuolla lailla muihin lapsiin, olen kultalusikka suussa syntynyt joka ylenkatsoo vähäosaisempia, jne :o :laugh: )

Puhu asiasta päiväkodissa, ihan vakavissasi. Puhu pk:n johtajalle. Sano, että viet asian eteenpäin jos ei muutosta tapahdu.

Se, että päiväkodissa on lapsi jolla on ehkä huonot kotiolot ja joka siksi oireilee, on todella ikävää, mutta ei yhdenkään muun lapsen kuulu kärsiä siitä että toisella on kotona asiat huonosti. Selitä siinä sitten itkevälle ja pelokkaalle lapselle että "Laurilla on kotona pikkaisen kurjaa ja siksi se on tuollainen, sun pitää vaan kestää ". Ei tuollaista pidä yhdenkään lapsen kestää :attn:

Olisin huolissani siitä kiusaajasta. Kysyisin hänen vanhemmiltaan, ovatko saaneet kaiken tarvitsemansa avun. Saattaisin ottaa yhteyttä myös paikkakuntani sosiaalitoimen lapsityöhön, että tarkistavat tilanteen, jos eivät ole tietoisia lapsen ongelmista. Päiväkodin hoitohenkilökunta ei voi kanssasi toisten asioista keskustella.

Onneksi ap:llä ei ole erikoislapsia. Olisi varmaan antanut hullut pentunsa pois. Katsos, kun lapsilla voi olla erilaisia ongelmia, jotka eivät johdu vanhemmista. Vai mahtuuko sinne pieneen päähän sellaista ajatusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Vov:
Päiväkodin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus. Luuletko ap tosiaan että henkilökunta laulaa sinulle sen toisen lapsen asioista vaikka koskisi myös omaa lastasi. Ei todellakaan. :headwall:

Öö.. Mitäs sen henkilökunnan mulle pitäis tän pojan asioista kertoa? Olenko sanonut että haluan jonkun diagnoosin? Olen sanonut että väkivallan on loputtava, tai ilmoitan perheestä sosiaalitoimeen ja lapsi saa lastensuojelun kautta asianmukaista terapiaa tms mikä nyt hänelle onkaan sopiva auttamismuoto. Taisit nyt hieman väärin käsittää..

Alkuperäinen kirjoittaja hiphei:
Onneksi ap:llä ei ole erikoislapsia. Olisi varmaan antanut hullut pentunsa pois. Katsos, kun lapsilla voi olla erilaisia ongelmia, jotka eivät johdu vanhemmista. Vai mahtuuko sinne pieneen päähän sellaista ajatusta?

Yhtä paljon lapseen sattuu kun erityislapsi lyö, yhtä paljon lapsi pelkää kun erityislapsi terrorisoi. Ei se tee asiasta lainkaan sen hyväksyttävämpää...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun tytön pk:ssa oli vastaavanlainen tapaus. Eli lapsi, joka uhkasi repiä tytöltäni silmät päästä, leikata puukolla pään irti, yms.

:o :o :o Järkyttävää.

Tuollaista ei todellakaan tarvitse kenenkään (VARSINKAAN) lapsen kuunnella :'(

Teille jotka ovat sitä mieltä ettei lapsen kotona ole asiat kunnossa jos lapsi käyttäytyy kuten ap on kuvaillut: Olette niin väärässä kuin ikinä vain voitte olla. Okei, toki on niitä perheitä missä vanhemmilla on ongelmia mutta suurin osa on ihan tavallisia koteja. Lapsella voi olla esim. diagnosoimaton adhd, add tms. Eikä diagnoosia usein edes tehdä vielä 5-vuotiaalle. Tuolloin vasta lapsi ohjataan usein ensimmäistä kertaa jatkotutkimuksiin.

(ja kun kerroin asiasta palstalla, niin yhtäkkiä olinkin paska ihminen, joka katsoo muiden lapsia pitkin nenänvarttaan, ei ymmärrä että pikkuraasulla on taatusti paha olla ja purkaa sen tuolla lailla muihin lapsiin, olen kultalusikka suussa syntynyt joka ylenkatsoo vähäosaisempia, jne :o :laugh: )

Miten teillä tilanne lopulta ratkesi?

Joo, kyllä tännekin on näemmä eksynyt pari äitiä/isää joiden mielestä vika on minussa. Ilmeisesti heidän lapsensa pieksää muita siksi kun päiväkotikaverin äidillä on päässä vikaa. :D

Erityislapsi tai ei, silti väkivallan käyttö tai sillä uhkailu ei ole oikein eikä luvallista..

Yhtä paljon lapseen sattuu kun erityislapsi lyö, yhtä paljon lapsi pelkää kun erityislapsi terrorisoi. Ei se tee asiasta lainkaan sen hyväksyttävämpää...

Lyöminen on aina kiellettyä. Oli lapsi erityislapsi tai ei, mutta tuolla lapsella tuskin on iän puolesta mitään diagnoosia ja pk:ssa on vaikea tehdä isompia toimintasuunnitelmia- tai malleja ilman diagnoosia.

Saako erityis--eikun anteeks erikoislapset sitten hakata ja uhkailla toisia lapsia päiväkodissa? :o Kukas niille on sellaisia erikoisvapauksia antanut?

Kaikki ylivilkkaat lapset laitoshoitoon, alkoholistit pakkohoitoon ja kuolemantuomio käyttöön!! Ettei vaan kenenkään tarvitse pelätä, että jos se taas...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miten teillä tilanne lopulta ratkesi?

Joo, kyllä tännekin on näemmä eksynyt pari äitiä/isää joiden mielestä vika on minussa. Ilmeisesti heidän lapsensa pieksää muita siksi kun päiväkotikaverin äidillä on päässä vikaa. :D

Erityislapsi tai ei, silti väkivallan käyttö tai sillä uhkailu ei ole oikein eikä luvallista..

Nostin hitonmoisen mekkalan, ja päiväkodissa ilmeisesti tehtiin jotain koska en ole enää lapseltani tällaisia juttuja kuullut. Olen myös vaivihkaa kehottanut lastani hakeutumaan toisten lasten seuraan, kauemmas tästä joka kiusasi.
Tuolla kyseisellä lapsella taisi olla menossa hieman (paljon) hankalampi kausi tuolloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen poski:
Teille jotka ovat sitä mieltä ettei lapsen kotona ole asiat kunnossa jos lapsi käyttäytyy kuten ap on kuvaillut: Olette niin väärässä kuin ikinä vain voitte olla. Okei, toki on niitä perheitä missä vanhemmilla on ongelmia mutta suurin osa on ihan tavallisia koteja. Lapsella voi olla esim. diagnosoimaton adhd, add tms. Eikä diagnoosia usein edes tehdä vielä 5-vuotiaalle. Tuolloin vasta lapsi ohjataan usein ensimmäistä kertaa jatkotutkimuksiin.

Vaikka kuinka olisi tavallisesta kodista niin tuollaista ei todellakaan tarvitse pikkulapsen joutua kuuntelemaan. On nyt hemmetti siinäkin, pitäisikö ap:n pikkulapselle sanoa että älä välitä vaikka toinen uhkaa puukottaa?!

Jossain menee kyllä raja siinä ymmärtämisessäkin ja pitää ruveta toimimaan.Halojaa taas, vaikka lapsi kaipaa apua (niinkuin tuollaisia puhuva lapsi kaipaa diagnoosista huolimatta) niin ei se oikeuta tekemään mitä tahansa.

Ikävä tilanne, pakkohan tuolle on jotain tehdä...mutta minusta päiväkodin helnkilökunta on avainasemassa, pk:ssahan tuo kaikki kuitenkin tapahtuu!!!!
Olisi se tietty ihan hyvä varmaan pojan vanhempienkin kanssa puhua, mutta jotenkin musta tuntuu, että hoitajien pitää tehdä se ensin...ja jos mikään ei muutu, niin yhteispalaveria.
Tosi kurjaa pienelle tytölle tuo! :/

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kaikki ylivilkkaat lapset laitoshoitoon, alkoholistit pakkohoitoon ja kuolemantuomio käyttöön!! Ettei vaan kenenkään tarvitse pelätä, että jos se taas...

Ai ehdotinko tuollaista? :D En käsittääkseni.

Se on vaan karu totuus, että ei se pikku Mikael saa terrorisoida muita lapsia päiväkodissa, oli sitten yli- tai alivilkas. Lapsilla, sekä tavallisilla että erityisillä, on oikeus olla kokematta fyysistä tai psyykkistä terroria hoitopaikassaan!
Suurin osa erityislasten vanhemmistakin kai allekirjoittaa tämän, vai kuinka on?

Yhteistyössä