Lapseni on lievästi jälkeenjäänyt ja aloittaa nyt ekaluokan tavallisessa luokassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minua pelottaa ihan hirveästi. Hänet tapetaan siellä. :(
Jo esikoulussa lapsen tiedostamattomia mokia lapset nauroivat ivallisesti. Kavereita hänellä ilmeisesti on, mutta yleisesti häntä kai pilkataan vaan.

Lapsi ei ole liikunnallisesti kovin taitava, ei osaa luistella, ajaa polkupyörällä ilman appareita, hiihtää...

Minua pelottaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jo esikoulussa lapsen tiedostamattomia mokia lapset nauroivat ivallisesti. Kavereita hänellä ilmeisesti on, mutta yleisesti häntä kai pilkataan vaan.

Lapsi ei ole liikunnallisesti kovin taitava, ei osaa luistella, ajaa polkupyörällä ilman appareita, hiihtää...

Minua pelottaa!
Voin vain aavistaa tunteesi. Yritä jaksaa.

Tää riippuu niin luokasta ja oppilaista. Oon ite ope ja oon kyllä silti sitä mieltä että usein lapset osaa ottaa erilaisuuden paljon paremmin huomioon kuin aikuiset. Mutta auttaisko jos ope puhuis tästä asiasta muulle luokalle etukäteen? Lapset on tosi fiksuja, täytyy vain valmistella asiaa hiukan.

Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
Tää riippuu niin luokasta ja oppilaista. Oon ite ope ja oon kyllä silti sitä mieltä että usein lapset osaa ottaa erilaisuuden paljon paremmin huomioon kuin aikuiset. Mutta auttaisko jos ope puhuis tästä asiasta muulle luokalle etukäteen? Lapset on tosi fiksuja, täytyy vain valmistella asiaa hiukan.

No just joo. Lapseni yrittää olla normaali oppilas, sehän vesittyy heti jos opettaja rupeaa luokalle puhumaan, että tuo yksi 'taavetti' on kehitysvammainen. :headwall:

Ole tarkkana koulun alussa, kysele ja vaadi vanhempana lapsesi oikeuksia työrauhaan. Onko lapsellasi avustaja? Nykyinen ajatus integroida kaikki oppilaat tavallisiin luokkiin on kaunis, mutta jos luokan koko on pitkästi yli kahdenkymmenen oppilaan ja avustaja on luokan käytössä vain puoli päivää, varma kärsijä on erityislapsi. Tämä on siis näkemykseni opettajana, joka saa työkseen opettaa 25-28 oppilaan luokkia taito- ja taideaineissa. Nämä aineet ovat ´niitä aineita, joihin integroidaan oppilaat ensimmäisenä ja joihin vastaavasti avustajia annetaan niukimmin. Jos opettaja vaati jotain, pahimmillaan hänen ammattitaitonsa kyseenalaistetaan, mutta jos vanhempi vaatii avustajaa, testejä ym. ne yleensä järjestyvät melko nopeasti.

Minua pelottaa!

Mun pojalla oli saman juttu. Kävi toimintaterapiat ym läpi ja sai diagnoosiksi monimuotoinen kehityshäiriö. Koulun aloitti vuotta myöhemmin kuin normaalisti. PYöräilemäänkin oppi vasta pari vuotta sitten, 9 vuotiaana.
Luistelu ei onnistu oikein vieläkään. Koulussa on kuitenkin pärjännyt ihan hyvin, nyt nelosella keskiarvo oli 8,7, vaikka epäilivät, että tulee oppimisessa vaikeuksia.

Onko ollut missään vaiheessa puhetta erityisluokalle menemisestä? Siellä on pienemmät ryhmät ja uskon että siellä ei niin ainakaan helposti törmää tuohon kiusaamisongelmaan, kun lapsia vähempi ja opeilla enempi aikaa ja kun lisäksi muillakin jotain ongelmaa.

No just joo. Lapseni yrittää olla normaali oppilas, sehän vesittyy heti jos opettaja rupeaa luokalle puhumaan, että tuo yksi 'taavetti' on kehitysvammainen. :headwall:

Niin siis tuskin asiaa tarvii näin ilmaista! Voidaan ihan yleisesti puhua siitä miten kaikki ollaan erilaisia, toinen hyvä toisessa asiassa, toinen toisessa. ja siitä miten toiselle ei saa nauraa, jos epäonnistuu jossain vaan voi auttaa jne. Lapset kun yleensä osaa sitten ottaa nämä asiat huomioon, toisin kuin aikuiset, jotka näyttävät lajittelevan ihmiset laatikohinsa (kuten sinäkin nyt!) Ja siis mulla on kyllä kokemusta vastaavasta ja kyllä se puhuminen yleensä auttaa. Mitä muuta tuossa tilanteessa voi tehdä?

Eikö häntä eskarista ohjattu koulukypsyystesteihin? Tai oletko asiasta eskarissa puhunut? Onko hänellä mahdollisesti vain motorisiaongelmia vai luuletko että oppiminekin tuottaa vaikeuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:
Eikö häntä eskarista ohjattu koulukypsyystesteihin? Tai oletko asiasta eskarissa puhunut? Onko hänellä mahdollisesti vain motorisiaongelmia vai luuletko että oppiminekin tuottaa vaikeuksia?

Kypsyyttä on. Motorisesti kömpelö ja hidas. Äly leikkaa, lukee, laskee, kirjoittaa, piirtää (jokseenkin karkeasti kyllä ).

Lähtökohtaisesti ei pitäisi lähteä määrittelemään "normaalia oppilasta" vaan nimenomaan oppia hyväksymään ja ymmärtämään ihan jokaisen erityispiirteitä. Toimin itse1-2 -luokkalaisten erityisluokanopettaja ja olen huomannut, että avoimuus on ollut ihan ehdoton lähtökohta sille, että oppilaat hyväksyvät toinen toisensa. Tiedostan kyllä yleisopetuksen kohdalla olevat ongelmat: e-luokkalaiset ovat aina jollain diagnoosilla jokainen ja ymmärtävät tällöin paremmin toistensa erityistuen tarpeita. Jos opettaja ei saa selittää toisille, mistä johtuu se, että jollakulla on vaikeuksia oppia lukemaan/liikkua/puhua (tai mitä tahansA), se herättää toisissa ihmetystä ja koska ekaluokkalaisilla ei ole vielä riittävästi resursseja käsitellä näitä asioita itse, voi tulla kiusaamista.

Lopuksi: ymmärrän täysin ap:n huolen. Tiivis yhteistyö open kanssa on varmaan paras keino pysyä kartalla koululaisen päivistä luokassa ja tietysti lapsen kanssa keskusteleminen.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:

Kypsyyttä on. Motorisesti kömpelö ja hidas. Äly leikkaa, lukee, laskee, kirjoittaa, piirtää (jokseenkin karkeasti kyllä ).

No mikäs hätä tuossa sitten on? Ymmärtäisin huolesi paremmin jos kehitysviivettä olisi myös henkisellä puolella, mutta tuohon motoriikkaan voitte paljon itsekin vaikuttaa. Miten teillä on treenattu liikkumista?

Siis onko lapsella oikeasti jokin kehityksen viivästymä vai onko hän vain hitaampi oppija? Ihmettelen vain, ettei asiaa ole perusteellisesti tutkittu jos oikeasti on jotain.

"Äly leikkaa, lukee, laskee, kirjoittaa, piirtää (jokseenkin karkeasti kyllä ). "

Ihan normaalilta lapselta tuo minusta kuulostaa vai millainen ihmelapsi pitäisi olla?

Minun lapsellani on ADHD ja hän oli talvella osastojaksolla sairaalassa, siellä toimintaterapeutti havaitsi, että sarjatyöskentely on haastavaa lapselle eli että jos jalat tekee toista ja kädet toista liikettä. Tämän takia lapselle on haasteellista oppia uimaan, hiihtämään, luistelemaan ja pyöräilemään. (Mutta mielestäni lapsi oppi jo jollakin lailla uimaan ja pysymään pinnalla pari vuotta sitten ja taito on mielestäni siitä parantunut.) Minulla lapsi on menossa syksyllä eskariin ja hän meneekin sellaiseen ryhmään jossa on vain 10 lasta. Ja erityislapsia ryhmästä on vain oma lapseni ja joku toinen eli yhteensä 2. Lapsellani on myös avustaja eskarissa mukana, sekin taatusti on hyvä juttu. Hyvää lapsella on myös se, että hän on kiinnostunut tämän kevään aikana oppimaan erilaisia uusia juttuja esim; kirjoittamaan kirjaimia. Hän osaa myös laskea montako eläintä/ihmistä jne. on jossakin kuvassa mukana. Ja sosiaaliset taidot toisten lasten kanssa ovat myös parempaan suuntaan menneet.