Lapseni on 1-4 kertaa kuukaudessa mummolassa yötä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkytys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkytys?

Vieras
En tiedä kuinka monia tämä asia järkyttää. Mummulassa yökyläileminen on ollut välillä pinnalla keskusteluissa netissä, ja paljon syytöksiä on sadellut puolin ja toisin.
Meidän 1,5-vuotias lapsemme on ollut 11-kuukauden iästä lähtien mummolassa yötä, joskus jopa joka viikonloppuna kuukaudessa.
Ja ei ole siitä, että vanhemmat eivät jaksaisi vaan siittä, että isovanhemmat HALUAVAT ja jaksavat vielä ottaa lapset yöhoitoon.
Esimerkiksi oma isäni ei olisi halunnut eläkkeelle jääädä, mutta nyt eläkepäiville kuulemma on tekemistä, kun on esimmäinen lapsenlapsi hänelle.
Muuten lapsi ei ole hoidossa mummolassa muuta kuin satunnaisesti.

Mites teillä?:)

Kiva että lapsilla on hyvät ja rakastavat isovanhemmat :) Siinä ei ole mitään pahaa eikä moitittavaa..? Ehkä en yksi vuotiasta laittaisi moneksi yöksi tosin edes mummolaan!

Meillä on myös 1-2 kertaa kuukaudessa hoidossa, joskus jopa kolme. En ole kehdannut ääneen myöntää, mutta onneksi! Lapsi on ihana ja helppo, mutta oma jaksaminen on joskus hakusessa ja nämä yökyläilyt kyllä auttavat paljon. Meillä on 1v3kk ikäinen ja ei vielä nuku koko yötä heräämättä ja se verottaa todella paljon, varsinkin kun olen näitä yökukkujia ja pyörin sängyssä todella kauan ennenkuin nukahdan.

Lapsi on ollut 2kk ikäisestä asti ainakin kerran kuukaudessa mummolassa hoidossa.

3lasta, eikä kukaan niistä ole ollut yhtään yötä yökylässä missään. Ei niin, ettenkö antaisi, vaan se, ettei ole ketään kuka ottaisi edes vanhinta 5-vuotiasta. Olen avoimesti kateellinen ja paheksun niitä, jotka hoidattavat lapsiaan isovanhemmilla kauppareissujen ja yörientojen takia.

Meidän pieni on siis vain yön kerrallaan. Alkuillasta/iltapäivästä viedään,että kerkeävät touhuamaan yhdessä ja paapan kanssa "saunovat" yhdessä. Aamupäivästä haetaan.

Veisin lapsen kyllä yökylään isovanhemmille pienenä, jos se olisi perheen jaksamisen tai muun syyn (esim. toinen vanhempi poissa ja toinen vaikeasti sairaana) vuoksi tarpeellista, ja isovanhemmille sopisi. Ja kunhan lapsi keksii itse haluta ja innostua niin sekin on syy yökyläilyille, jos vain isovanhemmatkin haluavat ihan huvin vuoksi. Tottakai isovanhempien halukkuus / innokkuus vaikuttaa asiaan myös, mutta minulle isovanhempien halu ei ole riittävä syy jättää kovin pientä pientä (vauvaikäistä, puhetaidotonta tms.) yökylään. Lapseni on ihminen, ei mikään viihdytyskone, lelu tai seuranpitäjä.

Mutta aina on hieno asia, jos lapsella on paljon tuttuja, rakastavia aikuisia elämässään, ja vanhemmilla on mahdollisuus jakaa vastuuta sen verran että voivat huolehtia omasta hyvinvoinnistaankin.

Meidän lapsi käy mummolassa vähintään kerran viikossa kylässä ja yötä on noin 1-2kertaa kuukaudessa. Jos menee koko viikko ettei käy niin sieltä jo soittelevat että milloin tulee kylää. Koskaan en ole pyytänyt hoitamaan, pyytelevät ihan itse enkä raaski aina kieltäytyäkkään kun lapsi tykkää ja isovanhemmat jaksaa. Joskus lapsi on useamminkin, mutta nekään eivät ole pois "minun vuoroltani" vaan lapsen isällä on jotain menoa eikä kerro siitä minulle ja lapsi onkin isävuorollaan ollut yötä mummolassa. Hyvä että on ketkä välittävät.

muksut ovat joka viikonloppu pe-su välisen ajan mummolassa ja kesät kokonaan kesäkuun alusta elokuuhun siihen kun hoito/ koulu alkaa.

talvisin myös ovat joulunajan ja uuden vuoden eli parisen viikkoa. lisänä myös muita viikkoja talvella.

Minusta on hienoa että heillä on tuollainen mahdollisuus.

Ihanaa, kun lapsellanne on isovanhemmat, jotka haluavat viettää aikaa hänen kanssaan. Lapselle on suuri rikkaus, kun hänen elämässään on monia rakastavia aikuisia. Olen myös iloinen teidän vanhempien puolesta, kun saatte miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa. Parisuhteen toimivuus kun on koko perheen hyvinvoinnin edellytys.

3lasta, eikä kukaan niistä ole ollut yhtään yötä yökylässä missään. Ei niin, ettenkö antaisi, vaan se, ettei ole ketään kuka ottaisi edes vanhinta 5-vuotiasta. Olen avoimesti kateellinen ja paheksun niitä, jotka hoidattavat lapsiaan isovanhemmilla kauppareissujen ja yörientojen takia.

Miksi ihmeessä paheksut, jos olet samaan aikaan kateellinen?

Minusta kyse ei usein ole hoidattamisesta, vaan isovanhemmat haluavat hoitaa. Omat parhaat muistoni lapsuudesta liittyi juuri isovanhempieni kanssa olemiseen. Kurja tilannehan se on varsinkin lasten kannalta, jos lähipiirissä ei ole ketään, kuka haluaisi heidän kanssaan viettää aikaa. Aika hurjalta tuo muiden paheksuminen silti kuulostaa.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
esikoinen oli n.4 kuisesta eteenpäin 1-2 kk:n välein mummullaan yökylässä (mummu oli tosi inoissaan ensimmäisestä ja ainoasta lapsenlapsestaan),se oli ihanaa ja seurauksena teinipojalla edelleen hyvät ja läheiset välit mummuunsa. Melkein 5v taas ei edes muista kuka hänen mummonsa on, nähdään 2-3 kertaa vuodessa (meidän pitää aina mennä heille 400 km päähän vierailemaan,meille eivät jaksa tulla vaikka muuten autoilevat ulkomaille asti). Silloinkin kun nähdään mummo jaksaa n.10-15 min. olla pienestä kiinnostunut. Surullista. :(

Me myös kyläiltiin ahkeraan mummolassa kun oltiin pienempiä. Ei nyt mitenkään säännöllisesti (esim. kerran kuussa), mutta kuitenkin. Varsinkin kesällä mummon loma-aikaan saatettiin olla parikin viikkoa putkeen! Eikä siis vanhempien tahdosta, vaan isovanhempiemme ja omistamme. He myös on aina käyneet täällä ahkeraan kylässä, ja välillä vahtimassakin meitä jos toinen oli kipeä ja vanhemmilla oli jotain tärkeää.

Mummolan pihalle rakennettiin jopa meitä varten leikkimökki ja hommattiin uima-allas sekä keinut ja liukumäki. Itse muistankin viihtyneeni varsinkin pienenä mummolassa hyvin, ja mummon ja papan avustuksella tuolla syntyivätkin ehkä parhaat leikit (järjestettiin leikkiarpajaisia, pidettiin mukamas konsertti- ja gaalailtoja, leivottiin, askarreltiin kinder-ukoille koteja....). Vaikka kai me oltiin sillä tavalla helppoja kun meistä oli seuraa toisillemme.

Nykyäänkin nuo vielä soittelevat aina iltaisin, ja usein kyselevät että koskas tulen käymään (mieluiten tietysti yöksi). Ja edelleen välillä passaavat kuin pientä lasta :D. Nytkin käydessään mummo juuri kysyi että koskas tulet, niin päästään katselemaan Peppi Pitkätossua (meidän oma tällänen ns. tapamme, kun tota tuli pienenä aina kateltua mummolassa). Ja olen sentään 20 :D.

Riippuu vähän, onko lapsi hoidossa vai ei. Jos lapsi on hoidossa ja joka viikonloppu isovanhempien kanssa, koska on vanhempien kanssa? Jos on kotihoidossa, niin mikäs sitten.

Yhteistyössä