Lapseni kysyi vaikeita seksiin liittyviä kysymyksiä? MItä vastaisit? Ov

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastaukset hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vastaukset hukassa

Vieras
9-vuotias tyttö on lähiaikoina kysyny "miten vauvat pääsee pois vatsasta?" "mitä seksi tarkoittaa?" Onneksi ei sentään ole vielä kysynyt miten vauva pääsee vatsaan. Sanoin, että mietin hyvää vastausta. Tyttö kysyy varmasti pian uudelleen. Mitä te vastaisitte noihin kysymyksiin? Mitään haikaratarinoita en tahdo kertoa.

Vuohi on helppo tapaus: sen synnytys on niin luonnollinen ja se hyväksyy kilinsä - toisin kuin jalostetut otukset. Aloita pienistä - oikeesti ne vauvatkin ovat tosi pieniä. Muuten tulee kammo---:

Meillä tyttö kysyi jo 4-vuotiaana, miten vauvat saa alkunsa ja miten tulevat mahasta pois. Ihan totuudenmukaisesti kerroin, ottaen huomioon kuitenkin lapsen iän.

Perusteellisempi seksikeskustelu käytiin nyt tytön ollessa 9v.

Kerro totuus haikarasta!

"8:6 Mine näen ia cwlen/ ettei he miten oikein opeta/ Eikengen Pahuttans cadhu/ ia sano/ Mite mine sis tein? He ioxeuat caiki heiden ioxuuns/ ninquin iocu tuyma Hingisti sodhassa.

Minä näen ja kuulen/ ettei he mitään oikein opeta/ Eikenkään pahuuttansa kadu/ ja sanoo/ Mitä minä siis tein? He juoksewat kaikki heidän juoksunsa/ niinkuin joku tyhmä hingisti sodassa.

8:7 Haicara Taiuas alla tiete henen aigans/ Mettinen/ Curki ia Päsky warinottauat palaiamisens aiasta. Mutta minun Canssan/ ei tadho HERRAN Lakia tiete.

Haikara taiwasalla tietää hänen aikansa/ mettinen/ kurki ja pääsky waarinottawat palaajamisensa ajasta. Mutta minun kansani/ ei tahdo HERRAN lakia tietää.

8:8 Quinga te sis madhat sanoa/ Me tiedheme mite oikius on/ ia Pyhe Ramattu on meiden edessen? Ja se on quitengi sula walhe/ mite ne Kirianoppeneet/ sääteuet.

Kuinka te siis mahdat sanoa/ Me tiedämme mitä oikeus on/ ja Pyhä Raamattu on meidän edessän? Ja se on kuitenkin sula walhe/ mitä ne kirjanoppineet/ säätäwät."

(Siemen on Jumalan sana, sanovat toisaalla.)

Omille lapsille kerroin huomattavasti nuorempina, kun kyselivät, että seksi on aikuisten juttu ja siinä tehdään lapsia. Vauvat tulevat mahasta ulos kahdella tapaa eli joko vatsa leikataan auki tai sitten pimpin kautta, jossa on oma kanava vauvan ulostuloa varten.

Kerro vaan ihan suoraan mitä seksi on ja miten ne vauvat tulee ulos. Helpompaa se on sitten tulevaisuudessakim, kun tietää asiat tarpeeksi ajoissa.

Oma äitini ei ikinä kertonut, miten lapsia hankitaan, vaan aina sanoi "Lapset tulevat isän silmäkulmasta", no sitten ku olin 9-vuotias, niin en tajunnut mistä oli kysymys, ja sain kuulla kaverilta miten oikein on. Mielestäni olisi ollut helpompaa kuulla asia vanhemmiltani, kuin kaveriltani.

Vanhempani eivät ikinä pitäneet minulle keskustelua, kuinka vauvat tulevat ja mitä seksi on.

Hae kirjastosta joku lapsille / nuorille suunnattu kirja aiheesta, lukekaa se yhdessä ja jutelkaa sitten. Parempi käydä läpi faktat ja kirjan avulla helpompi selittää.

Vastaan niin kuin asiat on. Eli että ensisijaisesti vauvat tulee kohdusta emättimen kautta ulos eli pimpistä, siellä on vauvoille suunniteltu kulkureitti. Toinen vaihtoehto on sektio eli lääkäri leikkaa mahaan aukon sitä varten ja ompelee sen sitten kiinni. Seksi on sellaista mitä aikuiset tekee keskenään, se on sellaista toistensa yksityisten paikkojen koskettelua joka tuntuu hyvältä. Seksi kuuluu aikuisille ja sen täytyy aina olla vapaaehtoista ja kivaa, muuten sitä ei kuulu tehdä. Seksiin voi kuulua myös yhdyntä, jossa pippeli on pimpissä. Ja sieltä pippelistä voi tulla siittiösoluja joista joku löytää munasolun luo ja hedelmöittää sen, mutta seksiä voi olla muutenkin kuin vauvantekoaikeissa. Ja vauvoja voi "tehdä" myös ilman yhdyntää, joskus tarvitaan lääkärin ja koeputken apua.

Ei se oo niin vaikeeta. Tai ehkä se on jos jättää noin myöhäiseksi? Meillä 5v lukee ihmiskehon ensyklopediaa (tätä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/steve-parker:-ihmiskeho---suuri-ensyklopedia), siellä on hyvät kuvat sekä synnytyksestä että sukupuolielimistä, ja yksi pieni neutraali anatomiakuva siitäkin mitä on yhdyntä (pippeli pimpissä -osuus on ainoa joka on tuon 5v:n kanssa puhumatta kun ei ole sitä asioikseen kysynyt).

Ei juma.. Kyllä on nyky ihmiset vieraantuneet siitä mikä on normaalia.

Ei kyllä ole vaikea kysymys, mulla oli tyttö koiran synnytyksessä mukana, kun tyttö oli ekalla ja 7v , ehti nähdä kahden pennun syntymän ja sitten lähti kouluun. Nyt on kohta 9v ja tietää miten emoa voi auttaa. Tietää myös että samanlailla ihminen tai mikä tahansa nisäkäs synnyttää.

On myös nähnyt koiran astutuksen. Ei oo seksistä kysynyt, ei taida olla ees kuullut ko.sanaa. Mutta enpä lähde valehtelee vasn kerron sitte ikätasoisesti.
Pojalla oli 6lk koulussa seksuaalivalistusta sekä ihmisen biologiaa.. siinä sitten juteltiin ehkäisyn tärkeydestä yms. Eikä kukaan hävennyt. Ei oo vaikeeta

9-vuotias tyttö on lähiaikoina kysyny "miten vauvat pääsee pois vatsasta?" "mitä seksi tarkoittaa?" Onneksi ei sentään ole vielä kysynyt miten vauva pääsee vatsaan. Sanoin, että mietin hyvää vastausta. Tyttö kysyy varmasti pian uudelleen. Mitä te vastaisitte noihin kysymyksiin? Mitään haikaratarinoita en tahdo kertoa.

Siis oikeastiko ette monikaan ole katsonut luonto-ohjelmia tai teillä ei ole lisääntyviä lemmikkejä? Luulisi lapsen jo jossain vahingossa törmäävän synnytyksiin. Kyllä mä olen kertonut lapselle jo varmaan 3 vuotiaana mistä on tullut (arpi vatsassani) koska ei mahtunut tulemaan alakautta kuten vauvat yleensä. Ja meillä on saatu pikkuveli maailmaan ja selostettu mistä se tuli (no se tuli alakautta). Nyt 5 vuotiaana tietää kuukautisistakin ja on katsonut synntysvideoita. Ja onhan niitä kirjojakin missä kerrotaan. Meillä on lastenkirja missä kerrotaan ihan seksistäkin ja vaihtoehtoisista tavoista hankkia lapsia (koeputkihedelmöitys, adoptio).

Yhteistyössä