Lapseni kaveri ei pääse meille, koska meillä on koira

  • Viestiketjun aloittaja uskomatnta
  • Ensimmäinen viesti
"minela"
[QUOTE="vieras";27213839]Koettakaa nyt hyväksyä sellainenkin asia, että ei aina ole kyse pelosta tai puremisesta. Kyse on monille myös siitä, että näissä koiraperheissä usein siisteys ja muut siihen liittyvät seikat eivät ole välttämättä samalla tasolla kuin perheissä, joissa ei ole eläimiä. Hyväksyn, että jotkut vain vierastavat tällaisia koteja ja se on vain hyväksyttävä. Siinä ei ole mitään älytöntä kuten ap yrittää viestittää.[/QUOTE]


No kyllä minusta on todellakin älytöntä, että kaverin luokse ei päästetä, kun pelätään koirankarvoja tai likaa. Siis jos allergiasta ei ole kyse. Käytkö itse tupatarkastuksella aina ennen kuin päästät lapsesi kyläilemään?

Hyväksyn kyllä kuitenkin toisten tekemät päätökset, enpä niihin voi tai halua vaikuttaa. Mutta ei, en ymmärrä sitä, että lapsen kaverisuhteita aletaan rajoittaa koirankarvojen pelossa. Se on älytöntä, minun mielestäni.

(Toki emme tiedä, onko tästä kyse aloittajan tapauksessa)
 
"vieras"
Kaikki eivät vain satu pitämään koirista. Meillä lisäsyy voisi olla miehen paha allergia, eli jos lapsi käy koiraperheessä niin kaikki vaatteet pitää sen jälkeen pestä + lapsen käydä pesulla ettei mies joudu käyttämään allergialääkettä talvella. Tällä hetkellä on kyllä allerginen vain kissalle, ei koiralle, mutta jos tilanne ois sama koiran osalta niin en tiedä miten toimittaisiin.
 
"vieras"
Minä en pelkää, että koira purisi, mutta inhoan sitä mikä ilmeisesti on jotain koiran tutustumista, josta pitäis olla vaan hirveen innoissaan. Tarkoitan siis sitä, kun koira pyörii siinä jaloissa, parhaimmillaan tunkee nokkaansa haaruksiin ja selkeästi vailla jotain, eikä omistaja tee elettäkään käskeäkseen koiran pois.
 
vieras vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höpsötihöö;27213627:
harva koira puree. Minun 32v koirakokemukseni ja elämäni aikana ei ole purrut vielä yksikään. Kyllä se on paljon kiinni myös itsestä. Miten käyttäydyt, provosoitko, millainen se omistaja on jne. koirissa usein ei ole mitään vikaa!
Juu, juu. Niinpä tietenkin. Miten vieras voisi osata käyttäytyä koirien kanssa oikein, jos pelkää niitä??? Ja eikö tässä nimenomaisessa tapauksessa ole silloin fiksua jättäytyä pois koko kylästä?

Voi olla, että on allergiaa, joko lapsella tai perheenjäsenillä. Voi olla, että pelkäävät koiria, joko lapset tai vanhemmat tai molemmat. Voi myös olla, että vanhemmat tietää ettei lapsi välttämättä osaa käyttäytyä asiallisesti koirien kanssa.

Ja ettei sinua ole purrut yksikään koira... hienoa! Yhtä hyvin voisit vedota, ettet ole jäänyt yhdenkään auton alle, koska osaat varoa suojatiellä. Minua on lapsena purrut koira, kaverin koira. Provosoida en ehtinyt, kun kävi kimppuun heti, kun ovi kaverin kanssa avattiin.
 
"vieras"
[QUOTE="minela";27213922]No kyllä minusta on todellakin älytöntä, että kaverin luokse ei päästetä, kun pelätään koirankarvoja tai likaa. Siis jos allergiasta ei ole kyse. Käytkö itse tupatarkastuksella aina ennen kuin päästät lapsesi kyläilemään?

Hyväksyn kyllä kuitenkin toisten tekemät päätökset, enpä niihin voi tai halua vaikuttaa. Mutta ei, en ymmärrä sitä, että lapsen kaverisuhteita aletaan rajoittaa koirankarvojen pelossa. Se on älytöntä, minun mielestäni.

(Toki emme tiedä, onko tästä kyse aloittajan tapauksessa)[/QUOTE]

Jos olen itsekin käynyt kyseisessä paikassa ja tiedän etukäteen perheen siisteystason niin joo voi olla että kiellän.

Vaikka miten koiralla on puhtaampi suu kuin ihmisellä en silti oikein rakasta ideaa että koira syö lapsen kanssa samaa jätskiä jne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27214020]Tällä palstalla ei saa sanoa että kilttikin koira voi purra ja pahasti:([/QUOTE]

Miten helvetissä se koira puree kun se on tarhassa? Oppii aukaisemaan ensin tarhan portin, sitten ulko-oven ja juoksemaan sieltä sinne missä lapset on ja puraisemaan vierasta lasta ennen kuin kukaan ehtii väliin?
 
äide
Meillä on koiria ja paljon vierailee myös lapsia. Koirat ovat monesti "vetonaula" jos ollaan esim.vaunuilemassa ja lapsia kerääntyy välillä laumoittain silittelemään. Täytyy sanoa, että kyllä huomaa kuinka jotkut lapset eivät ole saaneet koirien kanssa olla ja silitellä. Jotkut voivat aristella, mutta kovasti ovat uteliaita ja haluavat tulla ainakin katsomaan. Joitain saa neuvoa melkein kädestä pitäen kuinka koiran lähellä täytyy käyttäytyä, ei voi huutaa tai repiä korvista jne.

Olen sitä mieltä, että jos vain mahdollista (ei allergiaa tai vastaavaaa) ja lähipiiristä löytyy joku tuttu luotettava koira omistajineen, PÄÄSTÄKÄÄ lapsenne tutustumaan edes vähän koiran lähellä käyttäytymiseen ihan vain lapsenne edun nimissä. Vaikka itse olisitte allergisia (jos esim.vaatteet voi myöhemmin pestä ilman suuria allergia oireita kotona) tai pelkäisitte koiria, on lapselle hyötyä lapsena, nuorena ja aikuisena siitä, että osaa perus käyttäytymissääntöjä kuinka koiran lähellä käyttäydytään. Siitä on hyötyä vaikka jos tahtomattaan törmää koiraan eikä ole varma onko se vihainen.

Tosi usein lenkilläkin juoksee lapsia kirkuen innoissaan silittämään koiriamme ja saan rauhoitella välillä kovastikin. Onneksi koiramme ovat super kilttejä, mutta saattavat nekin joskus pelästyä. Ja koirat ovat aina koiria, kyllä se on jokaisen koiran omistajan muistettava. Siksi itse ajattelen, että nykymaailmassa (joka on pullollaan koiria) on hyvä tietää kuinka ei ainakaan itse provosoi koiraa esim.puremaan (esim.säikytä satuta jne.).
Tämä siis vain minun mielipide.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27213853]Juuri näin. Vaikka miten olisi hyväksi allergiaterveydelle, en mielelläni laita lasta lattialle leikkimään perheessä jossa on koiria ja siten paljon koirankarvoja.[/QUOTE]

Siis jos ei ole kyse allergiasta niin en kyllä pysty käsittämään miksi lapsi ei saisi leikkiä paikassa missä on koirankarvoja. Elääko se lapsi jonkun bakteerikuplan sisällä ettei vaan vahingossakaan ikinä joudu kosketukseen lian kanssa?
 
"minela"
[QUOTE="vieras";27214019]Jos olen itsekin käynyt kyseisessä paikassa ja tiedän etukäteen perheen siisteystason niin joo voi olla että kiellän.

Vaikka miten koiralla on puhtaampi suu kuin ihmisellä en silti oikein rakasta ideaa että koira syö lapsen kanssa samaa jätskiä jne.[/QUOTE]

Aivan, minäkin voisin harkita, päästänkö lapsen kotiin, jonka tiedän todella lääväksi. Mutta en silti ymmärrä, että miten pelkkä tieto koirasta tarkoittaa automaattisesti läävää (tai miten lapsi syö samaa jätskiä tarhassa olevan koiran kanssa).
 
---
Isot koirat ja lapset ei mielestäni sovi samaan tilaan.

Se on kuitenkin niin että JOS kerrankin sen luonto vie, sen kerrankin JOS se hamuaakin asemaa perheessä, sen kerrankin JOS puraisee... se voi olla siinä.

Liian monta JOSsia. :/

Niin, ja elämäni koirien kanssa elänyt olen.

muoks - Ne todellkin lopulta ovat kuitenkin KOIRIA yhä. Se pitää muistaa.
Sama pätee ihmisiin. Kerrankos sitä joku perheenisä tai äiti saattaa naksahtaa...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27214020]Tällä palstalla ei saa sanoa että kilttikin koira voi purra ja pahasti:([/QUOTE]

Juu ja naapurin eskokin voi pimahtaa hetkenä minä hyvänsä ja ampua koko vierailevan poppoon ladon taakse. Parempi siis sulkea lapsi bunkkeriin, ettei vaan yksikään luontokappale häntä kohtaa.

Valitettavaa, mutta ei sitä lasta nyt ihan kaikelta voi suojella. Ja ehkä se naapurin kiltti musti ei ole se suurin vaaranpaikka, toki JOSSITELLA voi.
 
Sama pätee ihmisiin. Kerrankos sitä joku perheenisä tai äiti saattaa naksahtaa...
Ja aika monet "koiraihmiset" alkaa vertailemaan koiria (eläimiä) ihmisiin ja kykyyn toimia ajattelun pohjalta. Hienoa!

Koira on koira. 27 vuotta elänyt koirien kanssa, hyvin käyttäytyvien koulutettujen koirien kanssa. Siitä huolimatta koirat on koiria. Jopa näiden "koiraihmisten" pitäisi tajuta se.
 
Viimeksi muokattu:
mä...
Isot koirat ja lapset ei mielestäni sovi samaan tilaan.

Se on kuitenkin niin että JOS kerrankin sen luonto vie, sen kerrankin JOS se hamuaakin asemaa perheessä, sen kerrankin JOS puraisee... se voi olla siinä.

Liian monta JOSsia. :/

Niin, ja elämäni koirien kanssa elänyt olen.

muoks - Ne todellkin lopulta ovat kuitenkin KOIRIA yhä. Se pitää muistaa.
Sekoaa se ihminenkin yhtälailla. Kumpiakohan sitä on enemmän; perheen isän tappamia lapsia vai koiran? On ihan turha jossitella tuollaista.
 
Minä en henk.koht. pidä juurikaan koirista, mutta en silti halua tartuttaa omaa asennettani lapseen / lapsiini.
En ikinä kieltäisi lasta kyläilemästä koirallisen kaverin luona vaan sen takia, että siellä on koira.
Eri asia sitten, jos paikka todellakin olisi joku hirveä läävä, mutta eihän pelkkä koira sellaista tee.
 
[QUOTE="vieras";27214138]Ettekö te lue aloituksia? Kaverin vanhemmille on kerrottu, etteivät koira ja lapsi olisi samassa tilassa, vaan koira olisi vierailun ajan tarhassa.[/QUOTE]

Tottakai luetaan, mutta siihen vastataan mihin keskustelu rönsyilee. Pidäs housut jalassa siellä.
 
Keittiönoita
Kun meillä oli vielä koira, niin lapset kavereineen olivat lastenhuoneissa ja niihin ei ollut koiralla silloin mitään asiaa. Jos oli koirapelkoinen kaveri, niin pidin koiran paikallaan sen aikaa, että lapsi sai päällysvaatteet pois päältään ja mentyä lastenhuoneeseen. Vaikken itse osaakaan pelätä lemmikkieläimiä, ymmärrän silti muiden pelon. Vaikeasti allergisilla ei valitettavasti ollut meille mitään asiaa, koska tosiasiassa asuntoa ei saa täysin puhtaaksi allergeeneistä.

Tuo on mielestäni erikoista, että koira olisi ulkona lasten ollessa sisällä, mutta siltikään lapsi ei pääse kylään. Olisiko koira kuitenkin vain tekosyy ja todellinen syy jokin ihan muu?
 
"vieras"
Yrittäkää koiranomistajat ymmärtää että on monenlaisia ihmisiä eivätkä kaikki yksinkertaisesti vain tykkää koirista. Jossakin perheessä voidaan olla allergisia, ei haluta karvoja tai muuta likaa omiin vaatteisiin, pelätään vieraita koiria ja niin edelleen. Ei siitä pidä loukkaantua.

On turhaa sanoa pelkäävälle ihmiselle ettei se koira mitään tee. Muistan vieläkin tapauksen lapsuudestani kun olin leikkipuistossa jossa oli oikein kyltti jossa kiellettiin tuomasta koiria sinne. Joku tuli vapaana olevan koiran kanssa joka lähti ajamaan minua takaa ja lähdin juoksemaan henkeni edestä, oikeasti pienestä lapsesta se koira näytti isommalta kuin minä itse ja oikeasti luulin että kuolen. Itkin ja huusin, eivät saaneet koiraa kiinni ja taisivat vielä nauraa päälle... Lopulta kiipesin johonkin kiipeilyviritelmään jonne koira ei päässyt.

Lapsuudestani muistan myös erään tytön päiväkodista jolla oli toinen puoli kasvoista kokonaan todella isoilla arvilla, poski oli ollut aivan halki. Hän oli silittänyt jotain pienikokoista koiraa jonka uskottiin olevan kiltti ja koira oli käynyt kasvoihin kiinni. Samoin muistan kun en uskaltanut tulla yksin koulusta koska jouduin kävelemään talon ohi jossa oli usein vihainen koira vapaana pihalla. Murisi ja uhkasi hyökätä vaikken tehnyt mitään. Sanottiin ettei se mitään tee. No, eräänä päivänä kävi todella pahasti postinjakajaan kiinni ja se koira lopetettiin.

On ihmisiä jotka pelkäävät koiria ja pelkäävät myös lastensa puolesta. Ja lukuisia muita syitä miksei jotkut halua päästää lastaan leikkimään jonnekin jossa on koira. Tuomitsemisen sijaan voisitte yrittää ymmärtää ettei kaikki ajattele tai koe asioita samalla tavalla eikä kenenkään ole pakko koirista tykätä vain siksi että te tykkäätte ja kun ovat teidän "perheenjäseniä".
 
Se on ap se kun teillä on "susikoira" :D Jos teillä olis kiltti "lassie" tai joku muu valtaväestön silmissä kiltti koira niin tilanne voisi olla hyvinkin eri. Mutta "susikoira" - oi se on NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN vaarallinen ja arvaamaton.

TOsiasiassa kuitenkin esim collie ("lassie" siis) on huomattavasti arvaamattomampi rotu kuin saksanpaimenkoira.

Mua aina niin jurppii nää "maallikkojen" asenteet tiettyjä rotuja kohtaan :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja höpsötihöö;27213627:
harva koira puree. Minun 32v koirakokemukseni ja elämäni aikana ei ole purrut vielä yksikään. Kyllä se on paljon kiinni myös itsestä. Miten käyttäydyt, provosoitko, millainen se omistaja on jne. koirissa usein ei ole mitään vikaa!
miten tämä tieto lohduttaa, jos lapsi tulee purruksi?
tai mitenkään liittyy siihen jos joku koiria pelkää?
 

Yhteistyössä