Lapseni juo yskänlääkettä jotenkin väärinkäyttäen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greta äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Greta äiti

Vieras
Lapseni 16 v. ostaa jotain reseptivapaita yskänlääkkeitä ja väärinkäyttää niitä. En ymmärrä, onko sellaisia lääkkeitä olemassa? Mitä tuosta seuraa ja miten apteekissa myydään sellaisia ns. lapsille ?!
Naapurin farmaseutti sanoi minulle postilaatikolla,että koita vähentää lapsesi yskänlääkkeiden ostoa. Hän ostaa niitä vääriin tarkoituksiin. Muuta ei halunnut sanoa. Olen ymmälläni enkä tiedä, mitä tekisin.
Tyttären käytöksessä ei ole mitään kummallista. On nyt koulussa.

Ainakin mustanparran yskänlääke ja resipect sisältää kodeiiniä, joka muuttuu MORFIINIKSI maksassa. Tyttärelläsi on ongelma, hän on huumeriippuvainen. Hakekaa apua !!!!!

Apua hänelle joo... Tiedätkö juoko sellaisenaan vai käsitteleekö yskänlääkkeen enne käyttöä?

Minulla on historia yskänlääkkeen väärinkäyttäjänä. Kyllä siitä olot sai. Myöhemmin aloin väärinkäyttämän monia muitakin lääkkeitä.

Puutu asiaan. Se on oikeasti vaarallista.

Minulla ei ole mitään käsitystä, miten hän sitä käyttää ja mitä käsitteleminen tarkoittaa ? Olot ovat siis jotain humalan tuntemusta ? Tottakai otan nuoren puhutteluun. Hänellä menee koulu hyvin,kaverit on kivoja. En ole huomannut hänen käytöksessään mitään erikoista.

No luulisi että jos siitä jokin sekaisin menee,niin vatsa.

Vaikea uskoa,että jostain reseptivapaasta yskänlääkkeestä sais päänsä sekaisin,olkoonkin vaikka kodeiinia sisältäisi,koska uskon että sitä on siinä aika häviävän pieni määrä...

Itsekkin oon lääkkeitä väärinkäyttänyt(rauhottavia ym) mutta että yskänlääkettä...
Vaikka mistä näistä nykyajan nuorista tietää..kait...

Alkuperäinen kirjoittaja Greta äiti;29239277:
Minulla ei ole mitään käsitystä, miten hän sitä käyttää ja mitä käsitteleminen tarkoittaa ? Olot ovat siis jotain humalan tuntemusta ? Tottakai otan nuoren puhutteluun. Hänellä menee koulu hyvin,kaverit on kivoja. En ole huomannut hänen käytöksessään mitään erikoista.

Tarkoitan käsittelyllä sitä, että yskänlääkkeestä erotellaan vaikuttava (siis päihdyttävä) aine. Mutta erottelu on jokseenkin työlästä, joten ehkä ei sitä tee. Tiedätkö onko ollut vatsaongelmia? Ripulia, kramppeja, tms.?

Tuolla on jotain vaikutuksia:
Dekstrometorfaani – Wikipedia

Ei sitä käytöksessä välttämättä huomaakaan. Omat vanhempanikin olivat täysin tietämättömiä käytöstäni (ja ovat yhä tietämättömiä). Itse käytin yleensä yötä vasten tai sitten koulupäivän aikana jäin kotiin.

http://psyvault.net/viewtopic.php?t=1867
Käyppä tuolta lukemassa. Ei oo terveellistä käyttää huumaus tarkoituksessa, aiheuttaa aivoissa vauriota pitkässä käytössä. Usein ne yhdistää siihen vielä muuta reseptivapaata tavaraa esim. matkapahoinvointi lääkkeitä. Tiedoksi vaan ketjussa naureskeleville tää on tätä päivää teinien kanssa. t. se täti joka hoitaa teidän päihdeongelmaiset lapset :(

Resilaria, eli DXM:ää.
Tulee aika jyty trippi kun erottelee paskat pois ja huitasee sen putelin naamaan, eikä tule ripulia.
Ei tosin mitään perinteistä psykedeeliä, lähempänä enemmänkin ketamiinin vaikutuksia.
Tekee ilmeisesti jotain damagea aivoihin, ainakin jälkimainingit tuntuu sellaisilta, sano mukulallesi että kiskoisi edes jotain parempia aineita jos jotain on kiskottava.

[QUOTE="vvv";29239295]No luulisi että jos siitä jokin sekaisin menee,niin vatsa.

Vaikea uskoa,että jostain reseptivapaasta yskänlääkkeestä sais päänsä sekaisin,olkoonkin vaikka kodeiinia sisältäisi,koska uskon että sitä on siinä aika häviävän pieni määrä...

Itsekkin oon lääkkeitä väärinkäyttänyt(rauhottavia ym) mutta että yskänlääkettä...
Vaikka mistä näistä nykyajan nuorista tietää..kait...[/QUOTE]

Itse aloitin lääkärin määräämällä lääkkeellä. Ei tullut mitään vatsaongelmia. Reseptivapaisiin lääkkeisiin lisätään esimerkiksi sorbitolia mikä sitten voi aiheuttaa pahojakin vatsavaivoja. Mutta kyllä porukka vatsavaivatkin sietävät kun vaan saavat pään sekaisin ja hyvänolontunteen mitä yskänlääkkeistä saa.

[QUOTE="wieras";29239327]Itse aloitin lääkärin määräämällä lääkkeellä. Ei tullut mitään vatsaongelmia. Reseptivapaisiin lääkkeisiin lisätään esimerkiksi sorbitolia mikä sitten voi aiheuttaa pahojakin vatsavaivoja. Mutta kyllä porukka vatsavaivatkin sietävät kun vaan saavat pään sekaisin ja hyvänolontunteen mitä yskänlääkkeistä saa.[/QUOTE]

Juu kyllä juuri näin, ja oikein näppärät etsivät netistä keinot millä se sorbitoli uutetaan pois siitä että saa kunnon pöhinän ilman ripulia... löytyy kuulkaas ihan kuvin varustettua faktatietoa kotikemistille ;) t. edelleen se täti jne.

[QUOTE="vvv";29239295]No luulisi että jos siitä jokin sekaisin menee,niin vatsa.

Vaikea uskoa,että jostain reseptivapaasta yskänlääkkeestä sais päänsä sekaisin,olkoonkin vaikka kodeiinia sisältäisi,koska uskon että sitä on siinä aika häviävän pieni määrä...[/QUOTE]

Kyllä esim Resilarista saa pienen tripin. Joka tosin muuttuu todella pian huonoksi oloksi ja ripuliksi.. Yskänlääkkeistä voi myös erotella sen "päihdyttävän" aineen, mutta se on sellanen kokkaushetki, että jos tyttö sitä kotonaan olis harrastanut niin kyllä sen olis huomannut.

Otan tytön puhutteluun, kun kotiutuu. Seuraavaksi keskusteltuamme otan yhteyttä terveydenhoitajaan. Olen itse naiivi,en ole ymmärtänyt YSKÄNLÄÄKKEIDEN käyttämistä tuommoiseen tarkoitukseen. Lapsi on saatava seurantaan/hoitoon, mikä tilanne sitten onkin ? Kauhealta kuulostaa nämä teidän tarinat. Olen kuitenkin kiitollinen niistä. Pystymme puuttumaan asiaan nyt ! Onneksi farmaseutti sanoi asiasta, vaikka se tuntuikin kummalliselta silloin.

Kyllä esim Resilarista saa pienen tripin. Joka tosin muuttuu todella pian huonoksi oloksi ja ripuliksi.. Yskänlääkkeistä voi myös erotella sen "päihdyttävän" aineen, mutta se on sellanen kokkaushetki, että jos tyttö sitä kotonaan olis harrastanut niin kyllä sen olis huomannut.
Ai pienen?
Ja ei sitä raakana ole tarkoitus tietenkään lipittää, vaan eroteltuna.

Ei siihen kokkailuun mene oikeilla aineksilla kuin hetki.

Ihme jantteri, jauhaa ihan mitä sattuu vaikka ei selvästi tiedä mitään asiasta.

Mäkin uskon että kotona olisi jotain huomattu jos tyttö hoitaisi erottelut. Ja itse en ainakaan tuon ikäisenä olisi jaksanut alkaa ostelemaan tarvikkeita erottelua varten ja alkaa säätämään.

Sinulle " ressu" , minulla on oikea hätä asian kanssa. En tarvitse neuvoja, käyttäisi, jotain parempaa. Minä en semmoisista tiedä, enkä ole kiinnostunut ja toivottavasti ei lapsenikaan. Hae sinäkin apua, jos jotakin käytät tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Greta äiti;29239351:
Otan tytön puhutteluun, kun kotiutuu. Seuraavaksi keskusteltuamme otan yhteyttä terveydenhoitajaan. Olen itse naiivi,en ole ymmärtänyt YSKÄNLÄÄKKEIDEN käyttämistä tuommoiseen tarkoitukseen. Lapsi on saatava seurantaan/hoitoon, mikä tilanne sitten onkin ? Kauhealta kuulostaa nämä teidän tarinat. Olen kuitenkin kiitollinen niistä. Pystymme puuttumaan asiaan nyt ! Onneksi farmaseutti sanoi asiasta, vaikka se tuntuikin kummalliselta silloin.

Juu kannattaa puuttua reilusti, että saa tollasen homman poikki. Tarkka ja asiallinen farmaseutti :) toivottavasti teillä on vaan sellanen teini tyhmäily juttu ja menee ohi kun aikuinen siihen puuttuu :wave:

Suuret tsempit sinne!

Huono tuollaista on seurata, ja monesti väliintulo vain pahentaa asioita.
Vetoaisin kuitenkin itse ennenkaikkea siihen että hän odottaisi edes vanhemmaksi niitä päihteiden kokeilemisia, koska aivot on vielä pahasti kesken kehitysvaiheessa, kyllä niitä aivoja kerkee sulattamaan sitten vanhempana, kun on enemmän sulateltavaakin.

Toinen hyvä syy on että ne kuuluu aikuisten maailmaan, kannattaa nauttia siitä lapsena ja nuorena olosta niin paljon kuin pystyy ja tehdä niitä juttuja, koska aivan varmasti jälkeenpäin hänkin tulee aikuisena kiroamaan sitä että on astunut suotta liian nuorena aikuisten maailmaan.

t: kaikkea jo nuorena maistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29239360:
Ai pienen?
Ja ei sitä raakana ole tarkoitus tietenkään lipittää, vaan eroteltuna.

Ei siihen kokkailuun mene oikeilla aineksilla kuin hetki.

Ihme jantteri, jauhaa ihan mitä sattuu vaikka ei selvästi tiedä mitään asiasta.

No ei olekaan "tarkoitus", mutta jos puhutaan nyt nuorista niin enemmän ne sitä raakana lipittää kun tajuaa edes erotella.

Tiedän vain sen, mitä itse olen tehnyt. En olekaan ammattiväärinkäyttäjäkokki niinkuin ilmeisesti sinä, ammattismies :D

Yhteistyössä