Lapseni aloittelee hevosharrastusta, mitä pitää ottaa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hevostyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hevostyttö

Vieras
Itse en ole koskaan ollut kiinnostunut hevosista ja alue on ihan outo. No nyt 4v tyttöni pääsee tallille ekaa kertaa ja on ilmeisen innostunut aloittamaan harrastuksen. Saa nähdä mitä tästä seuraa. Miten tallille pitäisi pukeutua? Ohjelmassa ratsastusta ja hoitamista. Menenkö mukaan? Toisaalta huoli on vielä pienestä kova, että pärjääkö yksin, mutta kuulemma talleilla on paljon aikuisia, enkä edes tiedä mitä siellä tekisin, kun en tosiaan ymmärrä hevosten päälle mitään eli olenko vaan sotkemassa siellä... Kumpparit on varmaan paras kenkävalinta? Sieltä pyydettiin myös käsineet mukaan, kelpaakohan tavalliset sormikkaat? Kypärän saa lainaan. Jos lapsi innostuu, niin sitten ostetaan omia oikeita ratsastustarvikkeita, mutta millaiset on parhaita korvikkeita?

4 vuotias on aivan liian pieni menemään sinne ilman äidin tai isän vahtimista, ei ne aikuiset häntä siellä vahdi ja sitten on vielä jonkin hevosen jaloissa. Eikä tuon ikänen pysty hevostakaan hoitamaan ilman aikuisen apua. Eli lapsi ratsastustunneille jos haluaa, ja ehdottomasti itse valvottuna. Vaatteet sellaiset joilla ei ole väliä, kengissä olisi hyvä olla kanta erikseen että jalustin ei pääse luistamaan nilkkaan. Kypärän varmaan kannattaa ostaa, jos lapsi innostuu asiasta.

Se lienee tärkein. ratsastustunnit on hirmuisen kalliita. Voitte ottaa puolen tunnin talutustunteja, jos tyttö tykkää. Mutta hieman on liian pieni tallille touhuaan muuten.

Ratsastussormmikkaat maksaa 3e esim. prismassa, niissä on nuo näppylät jotta ohjat ei luiskahda kädestä.

Kumpparit on hyvät, ja saumattomat luistamattomat housut.

Itse tallille ehdottomasti mukaan, ne tallityöntekijät mitään lapsenvahteja ole!

Itse lähdet tottakai mukaan :) Ja vaatteet sellaiset että ei haittaa hepan karvat ja muu lika. Saappaathan on hyvät. (Kantaa oltava). Ja mieluitenhan sitten ne housutkin sellasta ettei nyt ihan liukkainta materiaalia...:) Ja jos tosiaan innostuu niin kypärähän se tärkein ostos ja oikealla koolla ettei heilu päässä holtittomasti.

Kiitos vastauksista, tuo juttu minne tyttö on menossa on juuri tarkoitettu pienille ja tallin omistaja itse sanoi, että paikalla on paljon aikuisia eli vanhemman läsnäolo ei ole välttämätöntä. Eli oletan, että tässä tapauksessa ne tallityöntekijät on todellakin myös lastenvahteja kun näin sanotaan. Silti mietin pitäskö mennä kuitenkin mukaan katsomaan miten lähtee sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hevostyttö;23798891:
Kiitos vastauksista, tuo juttu minne tyttö on menossa on juuri tarkoitettu pienille ja tallin omistaja itse sanoi, että paikalla on paljon aikuisia eli vanhemman läsnäolo ei ole välttämätöntä. Eli oletan, että tässä tapauksessa ne tallityöntekijät on todellakin myös lastenvahteja kun näin sanotaan. Silti mietin pitäskö mennä kuitenkin mukaan katsomaan miten lähtee sujumaan.

Ne "aikuiset" ovat 12-13 vee tyttöjä.

Ratsastussormmikkaat maksaa 3e esim. prismassa, niissä on nuo näppylät jotta ohjat ei luiskahda kädestä.

Kumpparit on hyvät, ja saumattomat luistamattomat housut.

Itse tallille ehdottomasti mukaan, ne tallityöntekijät mitään lapsenvahteja ole!

Tiedätkö onko noita käsineitä eri kokoja prismassa, siis ihan pieneenkin käteen istuvia? Eikös muuten neljävuotiaitten ratsastustus ole talutusta, joten mihin niitä käsineitä tarvitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hevostyttö;23799973:
Tiedätkö onko noita käsineitä eri kokoja prismassa, siis ihan pieneenkin käteen istuvia? Eikös muuten neljävuotiaitten ratsastustus ole talutusta, joten mihin niitä käsineitä tarvitaan?

Käsineitä tarvitaan vaikka siihen, kun lapsesi pitää tiukasti ohjaksista kiinni ja hevonen yllättäen venyttää kaulaansa, ettei pikkukätösiin sattuisi.

noin pieni tarvii sinne kyllä äidin mukaan. vaatteet jotka ei sotkeennu helposti pitää olla. ne ei saa olla luistavat. myös käsineet, joissä on hyvä pito. ja kumisaappaat, joissa on kanta. kannattomilla kengillä ei saa ratsastaa. alku lähtee talutusratsastuksena ja kun taidot kertyy, niin sitten siirrytään ratsastamaan ilman taluttajaa. ja kypärä kannattaa hommata itse. luulen, että noin pienelle ei tallilta kypärää löydy. ja kotona sitten kannattaa miettiä miten siellä tallilla käyttäydytään. eli että siellä ei juosta eikä huudeta. koska hevoset säikähtää helposti ja voi sattua pahojakin tapaturmia kun ne säikähtää

Mene kaikesta huolimatta mukaan, älä jätä olettamusten varaan lapsen turvallisuutta. Seuraat sitten vaikka sivusta jos sinua ei tarvita ja saatat itsekin oppia jotain.
Ekalle kerralle ei ehkä hanskoja tarvi, riittää tavallisetkin sormikkaat jos ei noita kuminäppyläisiä löydy sopivaa kokoa.

Ja tuosta kun jossain vaiheessa lähdet ostamaan kypärää ja turvaliiviä, mene alan liikkeeseen, missä osataan kunnolla ohjata hyvien ja sopivien tuotteiden pariin. Prismat ym. myyjät ei välttämättä osaa sanoa juuta eikä jaata onko joku turvaliivi sopiva lapselle jne.
Ja kypärä kannattaa hankkia uutena. Se ei tarvi kuin yhden tipahtamisen, kolahduksen seinään tms. niin kypärän rakenne saattaa ratkaisevasti heiketä etkä voi tietää kuinka käytettyä kypärää on kohdeltu.

Minä en 4 v:tä päästäisi ensimmäisillä kerroilla yksin tallille olipa siellä kuinka paljon aikuisia tahansa. Vasta kun tallilla olevat aikuiset tuntevat lapsen, he osaavat ennakoida hänen toimensa kuten sinä osaat.

Sellaiset neulotut näppylähanskat käteen, niin ei tule palovammoja, sillä ainakin minun käyttämälläni tallilla talutustuntilaisetkin opettelevat ohjaamaan hevosta/ponia oman tasonsa mukaisesti. Jos harrastus jatkuu, niin turvaliivi on ehdoton hankinta kypärän lisäksi. Tuon ikäisen kanssa kannattaa katsoa tarkkaan, tarvitaanko jopa kaksi kypärää, joista toinen kesä- ja toinen talvikäyttöön, sillä kesälläkin kypärän pitää olla tukevasti päässä.

Meillä 5v sai ratsastus/tallitunteja lahjaks.
Eka meinasin et tyttö saapi mennä sinne lahjan antajan kanssa, mut taidankin mennä itse.
En ole ollut hevosten kanssa tekemisissä moneen vuoteen, ja jos tytär sattuu nuita kopukoista nyt kiinnostumaan niin sama aloittaa istekin se heppoihin tutustuminen samaan aikaan.
Jos ton ikäinen aloittaa heppaharrastuksen, niin väistämättäkin se on sitä myös vanhemmalle.

Eri juttu jos itsellä ois heppoja, silloinhan se laps ois tallilla syntymästään lähtien.
Nyt kun joutuu käymään hevostelemaan muualla, niin harrastiksesta tulee pitemmän päälle aika kallis.

Meidän 5 v aloitti viime syksynä ratsastuksen talutuksen muodossa. On tykännyt ihan hirmuisesti! Meillä oli vanha talvihaalari vaatteena joka saa likastua, kumisaappaat ja hansikkaat. Tuntui kyllä, eettä meidän tenava oli ainoa jolla vanhat rytkyt päällä :) Kypärän lainasimme tallilta. Mitään uutta ei ostettu, katselimme aluksi miten alkaa tämä harrastus mennä. Välineitä hankimme vasta nyt kun näimme, että lapsi haluaa jatkaa ratsastusharrastustaan.

Se n. puoli tunnin ratsastus kuluu niin nopeasti, että jää toki tallille. On mukava katsella pikkuisia ponien selässä, ja lapsellesi luo varmasti turvallisuuden tunteen. Aina kun lapsi ohittaa sinut poninsa kanssa maneesissa tai haassa, on ilme aivan haltioitunut! Meillä oli noita 12-13 v. tyttöjä taluttamassa ja se riitti mielestäni oikein hyvin. Kun ratsastus oli ohi, me menimme mukaan talliin ponia viemään ja pitämään silmällä hoitotöissä oman lapsemme turvallisuutta. Oli silminpistävää, ettei nuo 12-13 v. tytöt vielä pysty huolehtimaan pikkuisesta lapsesta (eikä sitä heiltä voi odottaakaan), mutta omat saappaat vaan jalkaan ja mukaan tallille.

Turvaliivi on saman muotoinen kun esim. toppaliivi, ohuempi ja tukeva. Vain yhdellä lapsella oli tuo turvaliivi meidän n. 10 lapsen ryhmästä. Oikein hyvä ostos se on, ei siinä.

Ja vielä se, että kunhan nyt menette sinne tallille tutustumaan sen eka kerran, niin sittenhän tiedät miten siellä pelisäännöt menee, jokaisessa on varmasti omansa ;)

Ilmeisesti menen sitten sinne mukaan, onhan se hyvä mahdollisen jatkon kannalta, että minäkin vähän hevosiin tutustuisin ja näen millaiset käytännöt siellä on. Housujen on varmaan oltava pitkät, ei siis mitään capreja siinä tapauksessa että on lämmin päivä? Lapsella on sellaiset lasten puutarhahanskat, olisikohan tyhmää ottaa ne mukaan ekalle kerralle? Nyt mietin myös mitä itse puen päälleni :D ei mitään hienoja tietenkään :D

Puutarhahanskat on hyvät jos ei hierrä sormia. Tuskin ekalla tunnilla paljoa ottavat vielä tuntumaa ohjaksilla.

Pitkät housut on suotavat jos lyhyissä lahkeet nousee liian ylös, tulee helposti hiertymiä sääriin, polviin ja reisiin.

Pistähän itelles sään mukaan vaikka farkut ja t-paita lenkkareiden kera :)

Minun tyttö aloitti ratsastuksen 4-vuotiaana ja on nyt 6v. Sillä on kypärä, jossa myös leukasuoja. Nahkasormikkaat ja kannalliset kumpparit (esim.nokia). Saappaita en osta, ennenku jalka lopettaa kasvamasta :D Aluksi piti farkkuja tai samettihousuja, mut nykysin on ratsastushousut ja kisavaatteet, kun aloitti kouluratsastuksen ja pitävät pieniä kisoja oman talliporukan kesken..:)

Sen olen huomannut et tarvikemäärä vain kasvaa. Eka tunti meni verkkareissa pyöräilykypärä päässä ja nyt on omalle hoitohepalle jo suat ja harjat ja oma satula peitto ja ratsastus vaatteita enemmän kuin tavallisia.. Kypäriäkin taitaa olla useampi...

ps. edelliseen. Olen alusta asti ollut tallilla mukana tytön kanssa ja hurahdin vähän itsekkin. Välillä otan itsellekkin tunteja ja mukava tytön kanssa ratsastaa kahdestaan (ohjaaja kentällä huutelee välillä). Mahtava äiti-tyttö harrastys :)

[QUOTE="moi";23800806]ps. edelliseen. Olen alusta asti ollut tallilla mukana tytön kanssa ja hurahdin vähän itsekkin. Välillä otan itsellekkin tunteja ja mukava tytön kanssa ratsastaa kahdestaan (ohjaaja kentällä huutelee välillä). Mahtava äiti-tyttö harrastys :)[/QUOTE]

Oi, että kuulostaa ihanalta. Minä olen kerran lapsena ratsastanut oikealla hevosella ja se oli kyllä hauskaa. Voi kun uskaltaisikin aikuisena opetella. Oikeasti minä vähän pelkään niitä isoja hevosia ja sen takia meinasin, että minusta voi olla haittaa siellä tallilla kun en tiedä yhtään miten käyttäytyä. Tietysti ponit niillä on vasta käytössä tässä vaiheessa ja niitä en pelkää.

tyhmänä täällä vielä kyselen, että jos sattuu olemaan oikein lämmin päivä niin oliskohan minulle sopivat kengät croksit vai pitäisiköhän olla umpinaisemmat. Jos joudun menemään talliin niin onko siellä miten likaista? Oikeasti ihan pihalla näistä kuvioista!

On mulla joskus Crocsit ollut tallioloissa, mutta sinne kyllä menee hevosten alusia ja roiskuu vettä jos tekee muuta kuin seisoo koko ajan seinän vieressä liikkumatta. ;)

Tuon ikäisellä hevos-ja ratsastusharrastus alkaa tosiaan hevosten hoidosta ja talutusratsastuksesta. Sitten kouluikäisenä voi mennä vaikka alkeiskurssille. Ihan pikkulapsen keskittymiskyky ei riitä täysmittaisille ratsastustunneille, missä pitää tehdä koko ajan niinkuin opettaja sanoo.

Näin alkuun hyvät kamppeet lapselle on juurikin jotkut likaantumista kestävät käytännölliset vaatteet ja kumpparit. Kirppiksiltä voi katsella ratsastushousuja jos näyttää siltä että talutusratsastus kiehtoo enemmänkin. Loppujen lopuksi ne ratsastushousut on kuitenkin mukavimmat ja käytännöllisimmät satulassa. Kypärä kannattaa ostaa alan liikkeestä, eikä missään nimessä käytettyä!

Jos innostus jatkuu ja muksu menee joskus alkeiskurssille, sitten tulee ajankohtaiseksi nämä turvaliivit ja ratsastuskengät/saappaat. Yleensä lapsilla on joko "kumi-aiglet" tai ratsastuskengät + minichapsit- yhdistelmä. Nahkaisia saappaita ei ole järkevää ostaa kuin vasta joskus kun jalan kasvu on loppunut tai lapsi alkaa kisaamaan tosimielellä.

Tallin säännöt teille varmaan kerrotaan heti alkuun, mutta yleispäteviä asioita jotka pätevät varmasti joka paikassa on mm
-Tallissa ei juosta tai huudeta
-Hevosten karsinoihin ei mennä ilman lupaa eikä kaltereiden väleistä kannata työntää sormia
-Ruokinta-aikaan talli yleensä rauhoitetaan kaikesta liikkeestä
-Hevosia ei saa syöttää ilman lupaa
-Jokaiselle hevoselle on yleensä omat tavarat jotka löytyvät omalta paikaltaan jonne ne myös palautetaan käytön jälkeen
-Ulkotarhoihin ja aitauksiin ei saa mennä ilman lupaa

Ja nämähän ovat ihan niin ihmisten kuin eläinten turvallisuuden vuoksi. En millään pahalla näitä siis tarkoita, mutta jos ei ikinä ole ollut tallilla, voi tulla uutena asiana tuollaiset. :)

Tsemppiä uuteen harrastukseen ja mukavia hetkiä hevosten parissa!

Yhteistyössä