lapseneläke ja käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia kaipaan

Vieras
onko maistraatille lähetettävä kuitit, vai riittääkö, että laittaa suurinpiirtein, paljonko o mihinkin rahaa käytetty?

mihin kaikkee rahaa saa käyttää?

Korvaako se elatusmaksun? Sukulaisperheen lapset sitä saavat, mutten ole koskaan kysynyt siitä, mutta minusta ei tule muita "elareita" yhteiskunnalta. Joten jos korvaa ne, niin saathan sitä eläkettä käyttää tavallisiin asioihin. Jos taas on lapsen perintöä, niin sen käyttämisestä pitää tehdä selvitys ja kuitit jne.

Korvaako se elatusmaksun? Sukulaisperheen lapset sitä saavat, mutten ole koskaan kysynyt siitä, mutta minusta ei tule muita "elareita" yhteiskunnalta. Joten jos korvaa ne, niin saathan sitä eläkettä käyttää tavallisiin asioihin. Jos taas on lapsen perintöä, niin sen käyttämisestä pitää tehdä selvitys ja kuitit jne.

korvaa elarit, eli ei saa muualta elareita, ainoastaan lapsilisä tulee tämän lisäksi.

No sitten sanoisin, että jos summa on kohtuullinen niin saahan sen käyttää ihan elämiseen, siis vuokraan, ruokaan ja vaatteisiin. Jos nyt jollakin olisi suuren suuri lapsen eläke ( voiko sellaista edes olla) niin kai olisi joku katto minkä saisi tuhlata. Mutta tämä vaan arvailua. sen eläkkeenhän tarkoitus turvata lapsen elätys joten ei kai sen käyttöä voi niin tarkkaan rajata. Eri juttu olisi jos lapsi olisi nälässä ja rääsyissä ja vanhempi reissaisi ja ryyppäisi sillä eläkkeellä.

isä kuoli kun olin aika pieni ja sain jotain eläkettä ja käsittääkseni siitä ei tarvinnu mitään kuitteja mihinkään toimittaa. Ihan normaalisti käytettiin mun menoihin

mä kans oon saanu lapseneläkettä isän kuoleman takia ja ei meilläkän mitään kuitteja lähetelty. joka kuukausi läsähti joku summa rahaa tilille siihen asti että täytin 18-v. muistaakseni oli jotain 180e luokkaa/kk. en tiiä onko riippuvainen kuolleen vanhemman tuloista tms..?

Lapsen eläke on tarkoitettu elämiseen ja se voi tulla vanhemman tilille. Meillä lapsen eläke menee lapsen omalle tilille ja maistraatista sanottiin, että 600,- voi kuussa käyttää ilman kuitteja. Ilmeisesti tämä tulkinta on maistraattikohtainen, joten kannattaa kysyä.
Jos lapsen omaisuus on 20000,- tai enemmän, silloin täytyy tehdä vuosittain tilitys lapsen varojen käytöstä.
Eli jos lapsella ei ole suurempaa omaisuutta ja tulona eläke, niin maistraatille ei tarvitse tehdä tiliä.
Näin olen asian ymmärtänyt, jos jou tietää tarkemmin voi korjata.

Seiska jatkaa: Olen vanhempana lapseni edunvalvoja ja teen vuosittain tilityksen maistraattiin, koska lapseni omaisuus ylittää tuon 20000,- Tilityksen mukana toimitetaan tiliotteet mutta kuitteja esim. polkupyörän ostosta ei tarvitse laittaa mukaan, jos nostot lapsen tilitltä eivät ylitä 600,-/kk.
Mutta tosiaan nuo perhe-eläkkeet maksetaan usein vanhemman tilille ja silloinhan niiden käytöstä ei tarvitse antaa selvitystä. Eläke on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatukseen kuolleen vanhemman osalta.

Yhteistyössä