Lapsen vesirokkorokotus + oma raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "www"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"www"

Vieras
Olemme päättäneet ottaa atooppiselle lapsellemme vesirokkorokotteen. Nyt mietityttää vaan oma raskaus. Olen luultavasti sairastanut vesirokon (oma äitini muistaa niin, mutta ei ole 100% varma), vasta-aineita minulta ei ole otettu. Mutta oletetaan että olen sen sairastanut. Tuo rokotehan voi tehdä joillekin HARVOILLE reaktiona muutaman näpyn. Mikäli niin käy, niin periaatteessa rokko voi tarttua niiden kautta. Mietin vaan, että otanko turhan riskin altistua rokolle raskausaikana? Mutta jos olen tuon vesirokon jo sairastanut, niin eihän siinä pitäisi olla tartuntariskiä, vaikka lapsi saisi noita näppyjä?

Olen vaan saanut päähäni, että jos olenkin niitä harvoja joille rokko tarttuu toisen kerran.

Onko teidän lapset saaneet vesirokkonäppyjä rokotteen reaktiona? Tai oletteko jutelleet ammattilaisen kanssa juuri tästä kun itse on raskaana.

Oh-hoh, mulla on käsitys ettei rokotetta saisi ottaa raskauden aikana ja rokotteen jälkeen tulisi odottaa jokin aika ennenkuin saisi yrittää raskautta. Mut en mä enää tämän jälkeen ole 100 varma. Meillä vaan oli vesirokkotapaus perheessä kun nuorin lapsista oli vasta 3vk. Silloin tuli luettua rokosta kaikki mahdollinen.

Mut soitapa neuvolalääkärille ja kysy siltä, miten sun kannattaa toimia (siis ap).

oho: Juuri näin se menee, ettei saisi pistää raskauden aikana, eikä raskautua 3kk sen jälkeen

Ja meidän neuvolalääkäri sanoi vaan: Aika pieni riskihän siinä on, voitte rokotta lapsen. No joo, tämän tiedän varsin hyvin itsekin, mutta en haluaisi mitään riskejä ottaa. Luulen kyllä että asia on ok. Ajattelin vaan että jos joku olisi tiennyt vielä paremmin.

Voisko sen rokotteen kanssa odottaa, ettet enää olisi raskaana? Mun mielestä viikko ennen ja jälkeen synnytyksen oli myös riskialtista aikaa sen sikiön/uuden vauvan kanssa. Mut esim. 3kk syntymän jälkeen ehkä itse rokotuttaisin vanhemman lapsen...

Raskaus on vähän alle puolivälin vasta. Ja kun esikoinen on niin atooppinen niin haluaisin rokotuttaa ennen kuin päivähoidossa alkaa rokko riehua. Siinä kuitenkin altistuisin rokolle.

Juu kyllä muutamia vuosia sitten kun olin raskaana työpaikallani riehui vesirokko, ja itse en ole sitä sairastanut. Neuvolatäti sanoi heti,että pistetään rokote nyt. Ja niin laitettiin rokote, ja olin silloin muistaakseni 10- 12 vkolla raskaana. Kaikesta huolimatta syntyi ihan terveet vauvat.

[QUOTE="vieras";25900590]Juu kyllä muutamia vuosia sitten kun olin raskaana työpaikallani riehui vesirokko, ja itse en ole sitä sairastanut. Neuvolatäti sanoi heti,että pistetään rokote nyt. Ja niin laitettiin rokote, ja olin silloin muistaakseni 10- 12 vkolla raskaana. Kaikesta huolimatta syntyi ihan terveet vauvat.[/QUOTE]

Aika hurja neuvolantäti sulla ollut....

No, ei ap:lta vois iitä vasta-aineita mitata? Meillä mitataan jos epäily että ei oo sairastanut. Mutta vesirokko on kyllä sellainen sairaus, että sen yleensä muistaa, eli jos oma äiti sitä mieltä on, niin se usein on oikein.

Ja- jos se tauti kuitenkin joskus iskee, heti yhteys äitipoliin, aloittavat tarv. lääkityksen!

th: Mitäs sinä olet sitten tuosta rokotteesta mieltä? Ja meidän neuvolantäti sanoi että luotetaan siihen että äiti muistaa, kun hän muisteli että kaikki lapset oltiin yhtä aikaa, mutta ei mennyt vannomaan.Th ei kokenut tarpeelliseksi ottaa tässä tapauksessa vasta-aineita.

Meillä on kaksi lapsista rokotettu ja heille ei kummallekaan tullut mitään rokotusreaktioita rokotteesta.
Minun käsittääkseni on todella minimaalinen riski saada vesirokko siitä, että joku saa rokotteen. Joskus näitä prosentteja luin, kun sukulaislapsella leukemia ja ne oli siis todella pienet.

Molemmille lapsille on annettu vesirokkorokotus. Kummallekaan ei tullut mitään jälkioireita. Tietenkin, jokainenhan on yksilö, miten reagoi rokotuksiin.

Jos asia kovasti vaivaa mieltä, pyytäisin ottamaan ne vasta-aineet. Kuinka vanhana äitisi mukaan sairastit vesirokon? Muistaisiko muut sisarukset sitä paremmin?

vieras: Joo, olen lukenut samoja ja mietinkin sitä että vaikka immuunipuolustus olisi laskenut niin tuota rokotetta suositellaan läheisille. Jos rakkuloita tulisi niin niistä se voi tosiaan tarttua, mutta kai virusmäärä on pienempi kuin oikeassa rokossa?

Multa otettiin raskausaikana vasta-aineet, kun esikoisen päivähoidossa oli vesirokkoa eikä kukaan muista minun sitä sairastaneen. Löytyi vasta-aineet silti. Suosittelen siis ottamaan ne sinulta, jolloin voi käydä ilmi että huoli on ihan turha :) Toi kahteen kertaan sairastaminen on kuulemma aika epätavallista.

[QUOTE="vieras";25900735]Meillä on kaksi lapsista rokotettu ja heille ei kummallekaan tullut mitään rokotusreaktioita rokotteesta.
Minun käsittääkseni on todella minimaalinen riski saada vesirokko siitä, että joku saa rokotteen. Joskus näitä prosentteja luin, kun sukulaislapsella leukemia ja ne oli siis todella pienet.[/QUOTE]

Thl:n rokottajan käsikirja sanoo näin:
"Rokoteviruksen leviäminen vesirokolle alttiiseen toiseen ihmiseen on mahdollista mutta harvinaista. Rokotevirus voi tarttua iholeesiosta, joka on kehittynyt rakkulaksi. Rakkuloita tavataan lähes yksinomaan immuunipuutteisten potilaiden rokotuksissa. Yhdysvalloissa on raportoitu vain kolme transmissiotapausta immuunipuolustukseltaan normaalista rokotteen saajasta siihen mennessä kun 15 miljoonaa rokoteannosta oli käytetty."

Yhteistyössä