Lapsen vaatteiden määrä?

  • Viestiketjun aloittaja vaatteet on...
  • Ensimmäinen viesti
vaatteet on...
Mikä on "tavanomainen" määrä vaatetta 3-5 -vuotiaille?
Paljon teillä on yhdelle lapselle vaatetta, ulkovaatteita lukuunottamatta?

Tämä olisi arvio tytölle tarvittavalle määrälle. Miltä nämä määrät kuulostaa?
10x t-paita
10x pitkähihainen t-paita
10x neuleet

10x housut
5x legginssit
10x hame/mekko

5x yöpuku
20x alushousut
6x sukkahousut
15x sukat
 
"Vieras"
neuleita riittää 1-2. Yläosia(mekot/tunikat ja paidat) yhteensä 15. housut+legginsit yhteensä 10-15. Noin muuten olen samoilla linjoilla kanssasi, tykkään pestä pyykkiä vähän harvemmin.
 
"vieras"
Meillä on varmaan enemmänkin, mutta sais olla tosi tosi paljon vähemmän. Ei tuu edes kaikkea käytettyä, eikä ne mahdu mihinkään. Ja en siis ole läheskään kaikkia ostanut, vaan saatuja ovat monet, pitäis vissiin osata kieltäytyä...
 
Ihan ok:lta kuulostaa.

Oman kohta 3v:n vaatteita en ole laskenut, paitoja on varmasti enemmän (kova sotkemaan ja tykkään vaihtelusta), toisaalta neuleita ei taida olla kuin pari. Housuja enemmän mutta mekkoja tällä hetkellä vain pari syksyä varten, suunnitelmissa hankkia lisää nyt kun tuntuvat pitkästä aikaa kelpaavan.
 
Kymmenen neuletta kuulostaa paljolta yhdelle lapselle. Olen itse käyttänyt järjestelmää tuossa iässä lapsille, jossa arkipäiviksi käyttöön kaksi paitaa ja kaksi alaosaa. Niistä saa neljä erilaista yhdistelmää, joten ei näytä, että lapsi on samoissa vaatteissa joka päivä. Pyykkimäärä pysyy kuitenkin kohtuullisena. Jos joku vaate likaantuu, se tietysti vaihdetaan. Vaatevarasto suunniteltu niin, että kaikki vaatteet sopivat yhteen.

Tuli mieleen, etten noita neuleita ehkä oikein osaa käyttää, mutta neuletakit ja collegetakit ovat olleet mielestäni käytännöllisiä ihan vauvasta jo. Alusvaatteita lukuunottamatta lapsilla ehkä puolet tuosta vaatemäärästä leikki-ikäisenä. Noiden teini-ikää kurkottelevien tyttöjen vaatekaapit ovatkin ihan eri asia, mutta he ostaakin kuukausirahoillaan lisää vaatteita.
 
Kuulostaa ihan hyvältä. Vaatteiden tarve voi olla kyllä tosi lapsikohtaistakin (mieltymykset/sottaaminen jne.) Meillä vanhempi kieltäytyy ihan kaikista neuleista systemaattisesti. Ensi talvena viimeistään yritetään taas... ;)

Ja meillä on kyllä vaatteita nuoremmalla varmasti silti liikaa, ollaan saatu lahjaksi sen jälkeen ku ostettu tarvittavat. Mutta ei haittaa, kiva vaihdella :)
 
Viimeksi muokattu:
vaatteet on...
[QUOTE="Vieras";28902443]neuleita riittää 1-2. Yläosia(mekot/tunikat ja paidat) yhteensä 15. housut+legginsit yhteensä 10-15. Noin muuten olen samoilla linjoilla kanssasi, tykkään pestä pyykkiä vähän harvemmin.[/QUOTE]

Noihin "neuleisiin" laskin siis neulepaidat, -takit ja myös mahdolliset collaritakit- &paidat ja vastaavat. Itse en vain pidä oikeastaan muista kuin neuleista. :) Pari ei kyllä mitenkään riitä kun ajattelee kylmempiä vuodenaikoja, joka päivähän sitä on joku paita t-paidan päällä.
 
Noihin "neuleisiin" laskin siis neulepaidat, -takit ja myös mahdolliset collaritakit- &paidat ja vastaavat. Itse en vain pidä oikeastaan muista kuin neuleista. :) Pari ei kyllä mitenkään riitä kun ajattelee kylmempiä vuodenaikoja, joka päivähän sitä on joku paita t-paidan päällä.
Ai juu, jos nuo collaritakit ym laskee niin kyllä meilläkin neuleosastolta. Taitaa kymmenisen vaatetta löytyä. :)
 
Millionneaharmaana
Meillä kaapissa on yleensä sopivat ja hiukka isot eli se seuraava koko. Pojal on se 10pitkähihasta ja 10lyhythihasta paitaa. Pikkukalsareita varmaan 20 pitkiä10,päälihousuja 10. Sukkia 10. Ns Sisätakkeja ja neuleita yht 10. Yöpaitoja 10.
Mut tosiaan kun osa housuista kokoa 80 ja osa 92.riippuu niin mallista onko sopivia kun lapsi todella hoikka et kaikki farkut ja sammarit tippuu joten velourhousut parhaat.
 
:D:D:D
Ihan hassua ettei kenenkään mielestä toi määrä ole liian vähän!
Mulle ei ikinä riittäisi että lapsen vaatteissa ois noi vähän vaihtoehtoja, tykkään (ja lapsi tykkää) monista eri väreistä ja "tyyleistä ja vaatteiden täytyy ehdottomasti sukista lähtien sointua kauniisti yhteen. Säätkin vaihtelee ja vaikuttaa pukeutumiseen joten siinäkin mielessä pitää olla valinnanvaraa. Oon myös tosi tarkka lajittelemaan pyykit, joten kaikkia ei saa pesuun saman tien kun pitää odotella että tulis edes lähes täysi koneellinen samaa väriä/pesuohjelmaa, mutta kuitenkin joka päivä jotain (yleensä koko setti) likaantuu joten pyykkiä tulee ihan reilusti.
Niin paljon syitä miksi tarvii enemmän :D :D
 
..
[QUOTE="vieras";28902732]Vähemmälläkin pärjäisi kyllä mun mielestä ihan hyvin. Mutta tosiaan lapset erilaisia siisteydeltään ja äidin pyykkäysinnostuskin vaikuttaa.[/QUOTE]
Joo meillä pestään lasten (2) pyykkiä noin kerran viikossa. Yöpuvut vaihdetaan joka yön jälkeen ja alushousut aamuin-illoin. Lisäksi paidat ja housut ovat yhden päivän käytössä. Tästä seuraa se että vaatetta tarvitsee olla tarpeeksi, eli esim. pyjamia vähintään 8 kpl ja alushousuja 16 kpl.

Lasten pyykki pestään erillään pääasiassa värisyistä, meillä aikuisilla on vain tummia vaatteita tai hienopestäviä.
 
5 vuotiaalla meillä (noin) :

10x lyhythihainen paita
10x pitkähihainen paita (sisätää tunikat ja neuleet)
2 x neuletakkia
2-3 x huppareita (vetoketjullisia ja ilman)
1x fleecetakki
2x juhlamekko
4x kesämekko
3-5 x housut / hame

Lisäksi alushousuja, sukkiksia, taitseja, legginsejä, säärystimiä ja jumppapuku :)
Eikä saa unohtaa 2 rooliasua ;)

Vaatetta on sen verran että viikon pärjää pesemättä. Vaatteet on myös sellaisia, että suurimman osan voi yhdistellä muiden kanssa. Eli värit mätsää ;) Mun mielestä neidillä on liikaa vaatetta, mutta varsinkin kauniita vaatteita tulee ostettua ihan vahingossa.... Eli pärjäisi vähemmällä määrällä vaatetta. Isommilla lapsilla meillä onkin paljon vähemmän vaatetta. Niille joutuu kesken viikkoa pesemäänkin jotain. Esim lempparihousut tai jonkun puseron.. :)

Lisäys : niin onhan neidillä tietenkin pari yöpukua ja yhdet verkkarit.
 
Viimeksi muokattu:
"jou"
[QUOTE="Vieras";28902443]neuleita riittää 1-2. Yläosia(mekot/tunikat ja paidat) yhteensä 15. housut+legginsit yhteensä 10-15. Noin muuten olen samoilla linjoilla kanssasi, tykkään pestä pyykkiä vähän harvemmin.[/QUOTE]

Samaa mieltä.
 
"vieras"
Riippuu siitäkin onko lapsi hoidossa kotona vai päiväkodissa/perhepäivähoidossa. Hoitoon pitää viedä aina yksi vaarekerta vaihtovaatteita. Mun lasteni päivähoitaja vaihtaa lapsille sukat aina ulkoilun jälkeen, eli niitäkin tarvitaan melko monet, jos ei halua ihan päivittäin pyykkikonetta käyttää.
 
pojalla reilu 4 v
2 farkut
3 verkkarit
2 ohuet puuvillahousut
2 vk housut. ..toiset korkealla vyötäröllä
2 vk takkia toinen tekninen
1 vk-haalari
N 15 t-paitaa, 3 collaria, 4 hupparia, 2 fleecetakkia, pari neule tta ja pari kauluspaitaa...sukkia ja kalsareita n 20 molempia, sormikkaita, kurahanskoja, vk rukkasia 3, lippiksiä ja pipoja eiri paksuisia n 6
2 kumisaappaat takit ja kurahousut
2 lenkkarit
Syyskengät
N 15 pitkähihapaitoj
 
"vieras"
meillä oli pojilla paljon vaatteita, sitten viisastuin ja olen siirtynyt käytäntöön jossa jokaista vaatetta on korkeintaan 10kpl ja karsin heti vähemmäksi jos vaatteet eivät mahdu siististi yhdelle hyllylle(siis kaikki vaatteet samalle hyllylle).
 
toinen minimalismiin pyrkivä
Meillä on ollu lapsilla ihan liikaa vaatteita! Nyt olen inspiroitunut minimalismi blogeista ja yrittänyt vähentää. Aluksi ajattelin että 7 yläosaa olisi ok, mutta nyt kun lapset aloittavat hoidon niin havahduin että se onkin meille liian vähän. Ehdin pesemään pyykkiä kerran viikossa ja pahimpina päivinä menee kuitenkin se kaksi yläosaa (maidot kaatuu päälle tms.) Lisäksi hoidossa pitää olla varalla vähintään se yksi vaatekerta. Kokeilen nyt siis pärjättäisikö 10. Nämä siis paitoja/mekkoja/tunikoita.

Alaosia menee vähemmän kun eivät niin helposti saa ruokaosumia ja mekkojen kanssa ei tartte kun sukkikset. Housuja/legginsejä siis 5.

Huppareita on pari ihan ulkoilua varten nyt kun ilmat vähän viilenevät. Lisäksi pari villa/neuletakkia talven ja syksyn viimoihin (ja siihen kun äiti n ollut illalla laiska lämmittämään uunia ja aamulla on alakerta kuin jääkaappi...).

Sukkahousuja en ole ikinä askenut, pääasia että ovat väritykseltään sopivia paitoihin. Pikkuhousuja myöskään en ole ikinä laskenut, niitä kun tarvitsee eri ikäkausina vähän eri määrään (potalle opettelija tai sitten jo kokenut vessa vieras).

Eli ei kauhean minimalistista, mutta huomattava parannus aiempaan vaatevuoreen.
 

Yhteistyössä