Lapsen vaatteet vaikuttaa moniin asioihin. Pukekaa lapset hyvin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että semmosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näimpä se taitaa mennä, ikävä kyllä :/ Ja jos se kulahtaneissa vaatteissa kulkeva lapsi saakin runsaasti huomiota niin seassa voi olla sääliä kun lapsella ei ole siistejä ja hienoja vaatteita :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Näimpä se taitaa mennä, ikävä kyllä :/ Ja jos se kulahtaneissa vaatteissa kulkeva lapsi saakin runsaasti huomiota niin seassa voi olla sääliä kun lapsella ei ole siistejä ja hienoja vaatteita :'(

no eiköhän silloin ongelma oo aikuisten korvien välissä eikä lapsen vaatteissa?!?
tarkotan siis et jos ne vaatteet on kumminkin ehjät...

kyllä lapsen itsetunto tulee aivan jostain muualta kuin että muut ihailee sen hienoja vaatteita! osaamisesta ja vanhempien opettamista käytöstavoista. yms, omien vanhempien arvostuksesta!

Olen ostanut huutiksesta paljon nättejä vaatteita tytölleni todella halvalla, ja lähes joka päivä puen eri asun. Ja itse asiassa minua nyppii kun päiväkodin tädit todella vuolassanaisesti aina kehuvat tytön vaatteita toisten lasten kuulle :( En osta lapselleni vaatteita kehuja varten vaan olen aina ollut esteetikko. Tuntuu pahalta katsoa toisten lasten ilmeitä, kun he sitten näyttävät että heilläkin on tänään tällainen mekko -voi itku.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
On tuossa osa totuutta. Olen toki huomannut, että muodikkaissa näyttävissä vaatteissa olevia lapsia katsotaan enemmän. Ja ehkä kehutaan somiksi, vaikka jos läheltä katsoo, huvittavaa on, että yleensä nämä lapset ovat lähes rumia, ainakn liian pulskia ja omahyväisen näköisiä (se tyyppi lapsia, joilla on mahtavat tukiverkot ja jotka ovat joka kuvassa sen näköisiä, että voi teitä, eikö teidän silmät sokaistu kun saatte katsoa minua, siis sellaiset ulospäinsuuntautuneet, jotka on tottuneet koko ajan olla äänessä, ja mummot on palvoneet niin ovat tottuneet siihen, että heitä pidetään somina. Jotka sanoo, että minä haluan jotain ja lmummot ja äidit kilpaa ostavat). Eli oikeasti hyvin harvoin kauniissa vaatteissa olevat lapset ovat sisäisesti kauniita, koska ovat kasvaneet samanlaisiksi kuin vanhempansa, arvottaman ihmisiä ulkonäön mukaan ja pitämään itseään parempana sen vuoksi, että ovat omasta mielestä hienoissa vaatteissa (lue: kehitysmaiden lasten orjatyönä tekemissä pintamuotirytkyissä)

:o :o
Sis jos mun lapsella on nätit vaatteet ni lapsi omahyväinen ja minä arvotan ihmiset ulkonäön mukaan ja pidän itseäni kaikkia muita parempana??
No jo on soopaa.

Kyllähän tuo on valitettavan totta. Itse sain aikoinani pilkkaa ja naurua osakseni kun vaatteeni eivät oikein kehuja kestäneet, puhtaita kyllä olivat ja ehjiä, mutta useimmiten veljien tai muiden sukulaisten vanhoja :/ Muistan tuon vielä sen verran karvaasti, että omat lapseni eivät kulje kulahtaneissa rytkyissä. Saa olla kirpputoriltakin, mutta nättiä pitää olla joka tapauksessa.

kaikilla neljällä on muodikkaita vaatteita..osa ostettu kirppiksiltä ja osa uusina.itsekin pukeudun muodikkaasti joten miksen pukisi myös lapsiani??myös voidaan tosin kiusata jos on muodikkaat vaatteet ym.itse kärsin koulussa siitä kun mulla oli viimesen päälle kaikki =( ei sekää kivaa ollu...

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
On tuossa osa totuutta. Olen toki huomannut, että muodikkaissa näyttävissä vaatteissa olevia lapsia katsotaan enemmän. Ja ehkä kehutaan somiksi, vaikka jos läheltä katsoo, huvittavaa on, että yleensä nämä lapset ovat lähes rumia, ainakn liian pulskia ja omahyväisen näköisiä (se tyyppi lapsia, joilla on mahtavat tukiverkot ja jotka ovat joka kuvassa sen näköisiä, että voi teitä, eikö teidän silmät sokaistu kun saatte katsoa minua, siis sellaiset ulospäinsuuntautuneet, jotka on tottuneet koko ajan olla äänessä, ja mummot on palvoneet niin ovat tottuneet siihen, että heitä pidetään somina. Jotka sanoo, että minä haluan jotain ja lmummot ja äidit kilpaa ostavat). Eli oikeasti hyvin harvoin kauniissa vaatteissa olevat lapset ovat sisäisesti kauniita, koska ovat kasvaneet samanlaisiksi kuin vanhempansa, arvottaman ihmisiä ulkonäön mukaan ja pitämään itseään parempana sen vuoksi, että ovat omasta mielestä hienoissa vaatteissa (lue: kehitysmaiden lasten orjatyönä tekemissä pintamuotirytkyissä)

Sis jos mun lapsella on nätit vaatteet ni lapsi omahyväinen ja minä arvotan ihmiset ulkonäön mukaan ja pidän itseäni kaikkia muita parempana??
No jo on soopaa.

Niinpä :laugh:. Täyttä skeidaa.
Mun lapset on ainakin ihan yhtä ihania, fiksuja ja kivoja, oli niillä sitten päällä kalliimpi vaate tai tuttavan lasten vanhat kulahtaneet oloasut.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:

No jo on soopaa.

Niinpä :laugh:. Täyttä skeidaa.
Mun lapset on ainakin ihan yhtä ihania, fiksuja ja kivoja, oli niillä sitten päällä kalliimpi vaate tai tuttavan lasten vanhat kulahtaneet oloasut.

No Jopas Pomppas korkialle, samaa mieltä Erin ja kumpp. kanssa

Siis puen lapseni erilaisesti/persoonallisesti. Ja tyttöni ei todellakaan itse meuhkaa vaatteistaan, enkä minä. En minä opeta, että nyt sinulla on paaaaljon hienommat vaatteet kuin muilla. Vaan kasvatan empaattisuuteen enkä itsensä korostamiseen :) Nuo päiväkodin tädit voisivat olla huomioimatta VAATTEITA ja keskittyisivät LAPSEEN, oli tämä minun pointtini :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tytön äiti:
Siis puen lapseni erilaisesti/persoonallisesti. Ja tyttöni ei todellakaan itse meuhkaa vaatteistaan, enkä minä. En minä opeta, että nyt sinulla on paaaaljon hienommat vaatteet kuin muilla. Vaan kasvatan empaattisuuteen enkä itsensä korostamiseen :) Nuo päiväkodin tädit voisivat olla huomioimatta VAATTEITA ja keskittyisivät LAPSEEN, oli tämä minun pointtini :)

Peesailen. Onhan se kivaa saada kehuja lasten vaatteista, mutta vielä kivempaa on kuulla miten hienosti se lapsi niiden vaatteiden sisällä on tänään päiväkodissa pärjännyt, ja mitä uusia juttuja oppinut =).
Meidän lasten vaatteita kehutaan aika ajoin päiväkodissa, mutta harvemmin toisten lasten kuullen. Minä itsekin kyllä kehun usein lasten hoitokavereiden vaatteita, esimerkiksi tänään eräs poika näytti uutta Salama McQueen-paitaansa, ja totesin tottakai että se on tosi hieno.

Koulussa varsinkin tuo rupeaa näkymään. Valitettavasti.
Vähän aiheesta sivuun:
Viimeksi eilen katsoin kaupassa yhtä pikkupoikaa, jolla oli tosi tosi likainen (siis muualtakin kuin polvista ja takamuksesta) ja vanha ja ennenkaikkea liian pieni toppahaalari päällä. Haalari oli varmasti jotain "retroa" eli vuodelta miekka ja kilpi. Semmoinen tummansininen tikkitakki-kangasta oleva. Ei voi mitään, mutta tuli mieleen se, että toivottavasti olivat ostamassa pojalle sopivankokoista toppahaalaria!

Osittain totta. Nimittäin siinä, että lähes täydellä varmuudella lapsi joutuu koulussa kiusatuksi jos hänen vaatteensa ovat likaisia ja haisevia. Tämän havainnon olen tehnyt yläkoulun puolella opettaessani. Siskoni opettaa alakoulun puolella ja hänellä on sieltä täysin sama havainto.

Tavallisen kasvatuksen saaneet lapset eivät kiusaa käytetyistä ja epämuodikkaistakaan vaatteista. Harva lapsi on luonnostaan niin pinnallinen. Lapsen kyllä pystyy helpostikin opettamaan sellaiseen pinnallisuuteen mutta onneksi nämä lapset ovat vielä vähemmistö koulumaailmassa. Avainasemassa on siis juuri kotikasvatus.

Mielestäni jokaisen vanhemman velvollisuus olisi opettaa lapsilleen, että jo pelkästään ympäristökysymysten vuoksi on tärkeää kierrättää vaatteita ja muuta kulutustavaraa. Lapsi oppii, että on arvokasta luonnonsuojelutyötä käyttää kierrätysvaatteita. Kierrätysvaatteiden käyttö ei sulje pois käytännöllisyyttä, esteettisyyttä ja mukavuutta pukeutumisessa.

Minä puen lapseni kauniisiin ja siisteihin vaatteisiin. En suostu laittamaan mitään mikä on liaan vanhahtavaa tai kulahtanutta. Kalliita en kuitenkaan osta. Tämäkin juurtaa varmaankin juurensa siihen että itsellä ei ollut niitä hienoimpia vaatteita lapsena ja nyt haluan korjata sen oman lapseni kohdalla. Ja vaikka lapseni pukeutuisi siisteihin uutta huutaviin vaatteisiin en aio kasvattaa häntä katsomaan muita ylhäältä vaan pyrin että hänestä tulee jalat maassa-tyyppi.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä näkeekin:
Koulussa varsinkin tuo rupeaa näkymään. Valitettavasti.
Vähän aiheesta sivuun:
Viimeksi eilen katsoin kaupassa yhtä pikkupoikaa, jolla oli tosi tosi likainen (siis muualtakin kuin polvista ja takamuksesta) ja vanha ja ennenkaikkea liian pieni toppahaalari päällä. Haalari oli varmasti jotain "retroa" eli vuodelta miekka ja kilpi. Semmoinen tummansininen tikkitakki-kangasta oleva. Ei voi mitään, mutta tuli mieleen se, että toivottavasti olivat ostamassa pojalle sopivankokoista toppahaalaria!

joo kyllä mä oon sitä mieltä että vaatteiden (etenkin ulkovaatetuksen) pitää olla sopivan kokoista.
meillä lapset kulkee kierrätysvaatteissa.
hyvältä tuntuu se että meidän lapset saavat ennen kaikkea positiivistä palautetta itsestään eivätkä vaatteista joita jokaisen on mahdollista hankkia!
siitä se lasten itsetunto kasvaa että heidät hyväksytään juuri sellaisena kuin he ovat eikä sen mukaan mitä heillä on päällä!
mua totta puhuen säälittää lapset joiden vanhemmilla on niin huono itsetunto että heidän tarvitsee päteä lapsensa vaatetuksen/ harrastusten kautta.. ei voi olettaa että näille lapsille kehittyy hyvää itsetuntoa.
mulla itselläni on huono itsetunto mutta mä en lapsiani häpeä, he ovat sellaisia kuin ovat ja mä rakastan ja arvostan heitä sellaisina.

olipa sekava teksti :D

Mä olen edelleenkin niin tyhmä, etten millään älyä lähteä mukaan tuohon kilpavarustelutoimintaan.

Pojalla on aina puhtaat, ehjät ja muutenkin siistit vaatteet, mutta minään näyttelykappaleena en häntä pidä; myös käytetyt vaatteet kelpaavat kunhan ovat em. kriteerien lisäksi tilanteeseen sopivat, mukavat päällä ja helpot pukea. Se, värit sointuvat pojan vaatteissa toisiinsa, johtuu siitä, että olen jonkunasteinen esteetikko ja samaa periaatetta noudatan omassa pukeutumisessanikin.

Jotensakin naurettavaa on se, kun vanhemmat toteuttavat lastensa kautta ties mitä prinsessapatoutumiaan tai -unelmiaan, vaikka näkee kauaksi, että lapsella ei moisissa hörsylöissä ole mukavaa olla.

Onhan se totta että ulkonäkö vaikuttaa, jopa lasten kohdalla, siihen kuinka ympäristö suhtautuu. Siisti ja kivannäköiset vaatteet, harjatut hiukset, puhdas naama ja niistetty nenä kummasti tekevät lapsesta söpömmän ja söpömpi lapsi saa enemmän psitiivista huomiota kuin likainen ja kulahtaneissa ja resuisissa vaatteissa oleva.

Jopa ammatti-ihmiset ottavat kauniin vauvan syliin useammin ja kauniiden vauvojen tarpeista huolehditaan paremmin kuin vähemmän kauniiden ja jopa vauvojen äidit antavat enemmän hoivaa ja hellyyttä söpömmille vauvoille. Sama jatkuu varhaislapsuudessa ja aikuisiässäkin. kauniita ja siististi puettuja lapsia pidetään älykkäämpinä, lahjakkaampina, fiksumpina ja sosiaalisempina, kaunis nainen saa enemmän palkkaa kuin vähemmän kaunis...

Tietenkään lasta ei saa opettaa kiusaamaan muita ulkonäön takia, mutta turhaa jeesustella sill äettä ulkonäöllä ei ole mitään väliä. Sillä on väliä aikuisillekin ja joko tiedostaen tai tiedostamattamme jokainen meistä arvioi muita ihmisiä myös ulkonäön perusteella.

muuten, kun muutettiin pääkaupunkiseudulta tänne ouluun takas niin siinä vaiheessa huomas että täällä ei kukoistakaan se reimatec-kulttuuri mikä tuolla etelässä oli valloillaan :) lapset sekä tarhassa että kouluissa on puettu siististi, mutta suht halpoihin (jopa merkittömiin) vaatteisiin ja ajatelkaa, selviävät silti pidemmästä syksystä ja talvesta hengissä

Siis tää nyt ei voi olla totta....vai onks tää jotain kehä kolmosen sisäpuolta..?
Siistiä ja ehjää pitää olla- tosin nää sottavarpuset saattaa jopa päiväkodin tätien valvonnassa sututa vaatteensa...

Mites 70 luvun retrot?? Miksi aidot retrovaatteet on in mutta 90 luvun vaatteet out??

Mulle kotona opetettiin että tutustutaan ihmiseen siä vaatteiden sisällä... ja nää pissikset jotka puettiin aina viimesimpiin luomuksiin oli ainakin tää syrjäseudulla ala-asteikäisenä suuren kateuden kohteena- ja näin ollen myös hiukka syrjittyjä..

mä ainakin puen pojalle sellasia vaatteita mistä mä ite tykkään..en pue sitä sellasiin vaatteisiin ajatellen et sais lisää huomiota.. ja meillä myös ostetaan vaatteita kirppikseltä.. ja aina on meidän pojalla ehjät vaattet päällä että silleen ainakin siistit

Yhteistyössä