Lapsen unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fag
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fag

Vieras
Meillä on kohta 5 vuotta täyttävä poika. Reipas ja terve, mutta luonteeltaan ehkä aika herkkä. Hän on pikkuveljensä kanssa päiväkodissa puolikasta viikkoa.

Pikkulapsena hän nukkui hyvin. Ehkä n vuosi sitten alkoi se, että hän ei malttanut nukkua vaan saattoi herätä yölläkin leikkimään. Tämä (luonnollinen?) vaihe meni ohitse ja nyt olen huolissani hänen unettomuuskausistaan. Välillä hän siis nukkuu n klo 21-07 ilman ongelmia. Päiväunia hän ei yleensä enää nuku. Mutta sitten on kausia, kuten nyt, jolloin hän nukkuu vähemmän kuin minä. Esimerkiksi toissayönä hänet laitettiin nukkumaan klo 20.30 aikaan. Hän valvoi kuitenkin vielä töistä tullessani klo 22.30 (huokaili sängyssään, lueskeli, kävi vessassa). Aamulla hän heräsi n klo 6 aikaan, köllötteli sängyssään huokaillen äänekkäästi ja odottaen että muut heräävät.
Viime yö meni seuraavasti. Hän nukahti nopeasti n klo 21, mutta heräsi klo 2.30 aikaan (olin sattumalta itse juuri silloin päänsäryn vuoksi hereillä odottelemassa että särky lakkaa). Taas hän huokaili ja kääntyili ja pyöriskeli..n klo 4 aikaan havahduin, kun hän koputteli yöpöytäänsä ilmeisesti yrittäen hienovaraisesti viestittää olevansa hereillä ja kokeillakseen onko muut jo hereillä, ja lueskeli kirjaa. Klo 4.45 hän hipsi makuuhuoneeseeni ja kysyi:" Milloin oikein on se aamu, kun tuntuu niin pitkältä ajalta vaan olla ja odottaa?" Ilmeisesti hän oli sitten (ehkä katkonaisesti nukkuen) tuolta puoli kolmesta odottanut aamun tuloa.

Tällaisia tosi lyhyitä unia hän nukkuu siis joskus pitkäänkin. En ymmärrä, miksei hän nuku, sillä en pidä tuota normaalina. Päivisin hän on väsyneen oloinen, mutta ei silti nuku päiväunia (köllöttelee kyllä unta odotellen sängyssään). Mitään eritystä ei perheessämme ole eikä päiväkodissakaan, eikä hän itsekään osaa kertoa mitään mieltä painavaa tms joka estäisi unentuloa..

Olen neuvoton, onko tämä normaalia tämän ikäiselle?

Ihmisten unen tarve ja luonnollinen vuorokausirytmi on tosi vaihtelevia. Kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että poika tarvitsee todella vähän unta.
Meillä on tyttö, joka tarvitsee unta noin 7-8 tuntia yössä ja poika joka tarvitsee unta 10-12 tuntia yössä ja mikään rytmitys ei auta, toinen vaan tarvitsee unta huomattavasti enemmän kuin toinen. Pojan ongelma on lisäksi aamu unisuus ja illalla piristyminen. Uni ei illalla tule ja sitten alkaa hermostuttaa kun aamulla on tiedossa kamala herätys ja uni ei ainakaan tule.

Meillä vähän sama tilanne esikoisen kanssa joka vähän yli 5v,meillä tämä alkoi about vuosi sitten.Ja oli ensin aika kausi luontoista eli tuli melkein joka viikko ja sitten meni aikaa ettei ollut mitään kunnes sitten taas alkoi tulemaan samanlaista ja lopulta vein neidin lääkäriin samalla kun oli se 5v neuvola.Ja lääkäri tyyliin sanoi että mitäs sitä tänne olet tuomassa kun ei ole mitään ongelmia :( Sanoi vain että no joillakin se unenlaatu ja määrä vain vaihtelee suuresti ja kysyi sitten että no mites itse nukut tai miten mies nukkuu??JA totesi vain että jos vielä kouluiässä samanlaista niin katsotaan sitten uudestaan.Meillä ei nukuta päikkäreitä ollenkaan joten kai se vain niin on että neitikin tulee vähemmällä uni määrällä toimeen itse nukun tosi vähän joka yö joten kai se on perinnöllistä.Kyllä se minäkin ihmettelin että miten 5v voi nukkua saman verran tai vähemmän kun esim minä nukun :o Meillä mennään nukkumaan siinä 20.30 jolloin neiti siis jo nukkuu ja lääkäri sanoi että voitte koittaa että menee vasta 22.00 nukkumaan ja sitä koitettiin muutama kuukausi mutta silti sama meno jatkui ja joskus jopa nukkui sitten vielä vähemmän kun kuitenkin neiti herää aina viimeistään 7.00 joten ei sekään ollut hyvä asia.

Ensin meillä neuvolasta silloin vuosi sitten sanottiin että johtuu kasvukivuista ja siihen sitten tyydyin koska neidillä on sitä ollut aika paljon,mutta nämä ei enään ole sitä kun ei mitenkään silloin valita jalkoja tai muuta.

Meillä myös 5v poika, jolla unentarve on väliin tosi vähäistä. Oon miettinyt monasti että onko moinen normaalia, mut ilmeisesti on.. =) Meillä lapset menee sänkyyn 20.30-21 välillä ja luetaan satu, 4v nukahtaa yleensä heti, mut 5v jää hereilleen sänkyyn ja sit vain pyörii hereillään. Aiemmin oli aamu uninen, mut nykyisin alkanut jo 7 maissa nousemaan ylös, joskus jopa 3-4 välillä käy kysymässä, joko on aamu?? Täytynee kai vain uskoa, että kai hän nukkuu tarpeeksi..?

Yhteistyössä