lapsen tuska - äidin syyllisyys

  • Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
surullinen äiti
kamala miten tunnen syyllisyyttä kun lapsi poltti liedellä oman kätensä. poika on 1v ja aivan liian pieni kärsiäkseen kovista kivuista ;( siinä itki äiti ja poika kun piti lääkäriin mennä. tuntui pahalta sanoa että minun sylistä hän pääsi lyömään kätensä liedelle ja tuloksena kamalat rakkulat sormissa ja kämmenessä. huomenna selviää onko kysessä jopa 3.asteen palovamma. :(
pakko purkaa ajatuksia johonkin...
 
Vieras
Voi pientä. Muistitko antaa oikeanlaisen ensiavun?

Mä suosittelen että hommaatte heti liesisuojan! Ihan oikeesti se on ruma mutta meillä on vältytty sen ansiosta monelta tapaturmalta.

Pikaista paranemista lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän tuo muistaa enää vuoden päästä asiaa, mutta se on aivan varma että minä muistan ikuisesti!!
Esikoiseni poltti kätensä kerran levylle, laittoi siis kämmenen siihen päälle. Rakkulathan siitä nousi ja kipeä oli :( Oli silloin n. 1-vuotias. Muistaa vieläkin, että levy on kuuma ja nykyään on erinomaisen varovainen ruoanlaittaja :) Varoittelee muitakin, mutta ei ole saanut traumoja, eli on sopivan, ei liian varovainen.

Niin ja meillä ei liesisuojaa ole koskaan tarvittu, kerta riitti, sen jälkeen opettelimme yhdessä miten levy laitetaan päälle ja miten nopeasti se kuumuu jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän tuo muistaa enää vuoden päästä asiaa, mutta se on aivan varma että minä muistan ikuisesti!!
Esikoiseni poltti kätensä kerran levylle, laittoi siis kämmenen siihen päälle. Rakkulathan siitä nousi ja kipeä oli :( Oli silloin n. 1-vuotias. Muistaa vieläkin, että levy on kuuma ja nykyään on erinomaisen varovainen ruoanlaittaja :) Varoittelee muitakin, mutta ei ole saanut traumoja, eli on sopivan, ei liian varovainen.

Niin ja meillä ei liesisuojaa ole koskaan tarvittu, kerta riitti, sen jälkeen opettelimme yhdessä miten levy laitetaan päälle ja miten nopeasti se kuumuu jne.

Mä en uskalla odottaa sitä ekaa tapaturmaa. Siis sitä isoa tapaturmaa. Ja hommattiin suoja!
Säikähdin siittä niin paljon ku vetäs kattilan päällesä.Joka oli täynnä vettä.Jos se vesi olis kerenny kiehua niin poika olis varmasti jo kuollu! Oli ihan läpimärkä ku kaato suoraan päähäsä sen.
 
ap
kylmässä vedessä pidin sitä kättä ja sit vielä jatkettiin tk:ssa. meillä ei liesisuoja toimi kun on tasoon upotettu keraaminen liesi, tai ainakin luulen että niihin ei ole vielä kehitelty mitään. jos joku tietää, ilmoittakoon!!
tuo oli ihan omaa tyhmyyttäni ottaa poika syliin kun tein ruokaa. eipä tarvi enää ottaa, annan mieluummin pojan huutaa ja keittää sen maidon loppuun, tai hoitaa pojan ja antaa palaa vaikka maidon pohjaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän tuo muistaa enää vuoden päästä asiaa, mutta se on aivan varma että minä muistan ikuisesti!!
Esikoiseni poltti kätensä kerran levylle, laittoi siis kämmenen siihen päälle. Rakkulathan siitä nousi ja kipeä oli :( Oli silloin n. 1-vuotias. Muistaa vieläkin, että levy on kuuma ja nykyään on erinomaisen varovainen ruoanlaittaja :) Varoittelee muitakin, mutta ei ole saanut traumoja, eli on sopivan, ei liian varovainen.

Niin ja meillä ei liesisuojaa ole koskaan tarvittu, kerta riitti, sen jälkeen opettelimme yhdessä miten levy laitetaan päälle ja miten nopeasti se kuumuu jne.

Mä en uskalla odottaa sitä ekaa tapaturmaa. Siis sitä isoa tapaturmaa. Ja hommattiin suoja!
Säikähdin siittä niin paljon ku vetäs kattilan päällesä.Joka oli täynnä vettä.Jos se vesi olis kerenny kiehua niin poika olis varmasti jo kuollu! Oli ihan läpimärkä ku kaato suoraan päähäsä sen.
Niin.. no lapset haluavat tehdä sitä mitä aikuisetkin. Meillä on helpottanut se, että ovat aina olleet mukana kotitöissä ja opetelleet yhdessä aikuisen kanssa käyttämään uunia, pyykkikonetta jne. Sillä tavalla oppii ns. oikean käyttötavan tavaroille, eikä vahinkoja ole sattunut tuon yhden tapaturman jälkeen. Joistakin on sovittu, että käytetään/tehdään vain yhdessä (esim. perunoiden pilkkominen isolla kasvisveitsellä), mutta joitakin osaavat jo tehdä itse (kastikkeet jne.).


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän
Niin.. no lapset haluavat tehdä sitä mitä aikuisetkin. Meillä on helpottanut se, että ovat aina olleet mukana kotitöissä ja opetelleet yhdessä aikuisen kanssa käyttämään uunia, pyykkikonetta jne. Sillä tavalla oppii ns. oikean käyttötavan tavaroille, eikä vahinkoja ole sattunut tuon yhden tapaturman jälkeen. Joistakin on sovittu, että käytetään/tehdään vain yhdessä (esim. perunoiden pilkkominen isolla kasvisveitsellä), mutta joitakin osaavat jo tehdä itse (kastikkeet jne.).

Tuota noin. Minulla on neljä lasta ja kaikki ovat saaneet olla AINA mukana kaikessa. Mutta kerroppa minulle että miten estät vilkasta 1veetä joka on joka paikassa yhtäaikaa. Niin miten estät sen ja selitätä että hellaan ei saa koskea!!!
Mä uskon että se ei onnistu sinultakaan yhtään mitenkään. Eli meillä on parempi kun on se suoja. Ja sekään ei kaikkea estä ku voi hakea jakkaran alle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän
Niin.. no lapset haluavat tehdä sitä mitä aikuisetkin. Meillä on helpottanut se, että ovat aina olleet mukana kotitöissä ja opetelleet yhdessä aikuisen kanssa käyttämään uunia, pyykkikonetta jne. Sillä tavalla oppii ns. oikean käyttötavan tavaroille, eikä vahinkoja ole sattunut tuon yhden tapaturman jälkeen. Joistakin on sovittu, että käytetään/tehdään vain yhdessä (esim. perunoiden pilkkominen isolla kasvisveitsellä), mutta joitakin osaavat jo tehdä itse (kastikkeet jne.).

Tuota noin. Minulla on neljä lasta ja kaikki ovat saaneet olla AINA mukana kaikessa. Mutta kerroppa minulle että miten estät vilkasta 1veetä joka on joka paikassa yhtäaikaa. Niin miten estät sen ja selitätä että hellaan ei saa koskea!!!
Mä uskon että se ei onnistu sinultakaan yhtään mitenkään. Eli meillä on parempi kun on se suoja. Ja sekään ei kaikkea estä ku voi hakea jakkaran alle.
Enhän selitäkään, että hellaan ei saa koskea. Otan lapsen syliin, näytän miten pienillä käsillä laitetaan hella päälle, mitä sitten tapahtuu (levystä tulee kuuma), laitetaan siihen kattila, katsotaan kuinka vesi kiehuu (ja tehdään kupillinen teetä!). Selitän samalla, mitä ja miksi tapahtuu. Tätä toistetaan viikkojen ajan, jos tarpeen, näytetään siis oikea käyttötarkoitus sille asialle, kuten nyt vaikka hella.

Ja KUN lapsi on koko ajan mukana ruoanlaitossa, ei tarvitse leikkiä hellalla. Tämän varmaan tiedät, kun lapsesi ovat mukana kaikessa? hellahan ei silloin ole lelu tai edes hirveän kiinnostava, se on työväline.

Juu, 1-vuotiaat ovat vilkkaita, mutta kertaus on opintojen äiti, eli niin kauan opetellaan kunnes osataan. En ole edes mikään hirveän kärsivällinen ihminen, mutta silti en ole liesisuojaa koskaan tarvinnut =) Kukin tavallaan, ei minua häiritse vaikka kaikilla muilla sellainen olisikin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lieköhän
Niin.. no lapset haluavat tehdä sitä mitä aikuisetkin. Meillä on helpottanut se, että ovat aina olleet mukana kotitöissä ja opetelleet yhdessä aikuisen kanssa käyttämään uunia, pyykkikonetta jne. Sillä tavalla oppii ns. oikean käyttötavan tavaroille, eikä vahinkoja ole sattunut tuon yhden tapaturman jälkeen. Joistakin on sovittu, että käytetään/tehdään vain yhdessä (esim. perunoiden pilkkominen isolla kasvisveitsellä), mutta joitakin osaavat jo tehdä itse (kastikkeet jne.).

Tuota noin. Minulla on neljä lasta ja kaikki ovat saaneet olla AINA mukana kaikessa. Mutta kerroppa minulle että miten estät vilkasta 1veetä joka on joka paikassa yhtäaikaa. Niin miten estät sen ja selitätä että hellaan ei saa koskea!!!
Mä uskon että se ei onnistu sinultakaan yhtään mitenkään. Eli meillä on parempi kun on se suoja. Ja sekään ei kaikkea estä ku voi hakea jakkaran alle.
Enhän selitäkään, että hellaan ei saa koskea. Otan lapsen syliin, näytän miten pienillä käsillä laitetaan hella päälle, mitä sitten tapahtuu (levystä tulee kuuma), laitetaan siihen kattila, katsotaan kuinka vesi kiehuu (ja tehdään kupillinen teetä!). Selitän samalla, mitä ja miksi tapahtuu. Tätä toistetaan viikkojen ajan, jos tarpeen, näytetään siis oikea käyttötarkoitus sille asialle, kuten nyt vaikka hella.

Ja KUN lapsi on koko ajan mukana ruoanlaitossa, ei tarvitse leikkiä hellalla. Tämän varmaan tiedät, kun lapsesi ovat mukana kaikessa? hellahan ei silloin ole lelu tai edes hirveän kiinnostava, se on työväline.

Juu, 1-vuotiaat ovat vilkkaita, mutta kertaus on opintojen äiti, eli niin kauan opetellaan kunnes osataan. En ole edes mikään hirveän kärsivällinen ihminen, mutta silti en ole liesisuojaa koskaan tarvinnut =) Kukin tavallaan, ei minua häiritse vaikka kaikilla muilla sellainen olisikin.
Hei en minäkään tarvinnu ennenku tämä neljäs synty tähän perheeseen.
On muuten kerenny paljon muutakin mitä monet muut ei ole edes hoksannu.
Ja kyllä mä ennemmin se suojan siinä pidän ku menetän hermot siinä että onko poika käyny levyt taas vääntämässä päälle tai voinko sekunniksi siirtyä hellanluota että ei jätkä ole siinä roikkumassa. Että niin.
Ja arvaa kuinka monta miljoonaa kertaa asiasta on selitetty...

Ja sen vielä lisään että meillä on kaikki.Siis ihan kaikki pesuaineet katonrajassa. Ihan vaan siksi että se ainutkaan kerta ei tapahtuis että niitä maistellaan.
 
ap
kertaus on opintojen äiti eli niin kauan opetellaan kunnes osataan!
annan siis pojan polttaa se käsi uudestaan ja uudestaan kunnes muistetaan :D

no joo, sori oli ihan pakko!!!
taidan lähteä nukkumaan!!! (äkkiä ennen kuin suutut)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kertaus on opintojen äiti eli niin kauan opetellaan kunnes osataan!
annan siis pojan polttaa se käsi uudestaan ja uudestaan kunnes muistetaan :D

no joo, sori oli ihan pakko!!!
taidan lähteä nukkumaan!!! (äkkiä ennen kuin suutut)
Elä tästä suutu... toisilla on vaan helpomminoppivia lapsia ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuo oli vaan minun omaa huolimattomuutta!!
Tiedätkö muuten että kaikkia tapaturmia ei vaan voi estää. Niin harmillista kuin se onkin. Mutta älä sinä siittä itsiä syyttä. Hoidat nyt pikku potilasta ja annat hellyyttä ja särkylääkettä niin kyllä se siittä paranee.
 
ap
tuossa tilanteessa ei olis auttanut mikään suoja, valitettavasti. lapset ovat toooodella nopeita.
lääkettä menee pojalle säännölliseen ja katsotaan mitä huomenna tekevät. poju vetäisi paketin kädestä illan päätteeksi. näytti nousseen taas yks iso rakkula, puhkaisevat ainakin sen. toivottavasti ei ole 3.asteen, silloin menis jo vähän vaikeammaksi homma!
 
ap
perjantaina mennään taasen käymään polilla ja katsotaan tilannetta. tänään se kämmen ei ollut kyllä kaunista katseltavaa, mutta ei se lääkäri paljon kommentoinut. sanoi vaan että perjantaina uusiksi. jäi sit kysymättä et miltä se näyttää hänen silmin :eek:
tänään vasta huomasin minkä mokan teki tk:n vastaanottovirkailija kun menimme eilen sinne. hän ryntäsi suinpän hoitohuoneeseen ja huusi että kylmää vettä kylmää vettä... laittoi veden niin jäiselle kun hanasta sai ja käski pitää siinä kättä. yritin sanoa että ollaan lioteltu jo 20min mutta ei kuunnellut. pieni käsi olis voinut paleltua jos minä en jossain vaiheessa olis huomannut että siinä on paleltumisvaara. olin alussa itsekin ihan sekaisin niin en tajunnut asiaa heti. kun hetken oli lioteltu viileän (ei kylmän) veden kanssa, poika nukahti siihen paikkaan, käsi vesihanan alla. oli huutanut yhtäsoittoa lähes tunnin. onneksi ei tullut paleltumaa, mutta kyllä otti se täti päästä kun ei kuunnellut yhtään mitä puhuin sille :eek: :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
perjantaina mennään taasen käymään polilla ja katsotaan tilannetta. tänään se kämmen ei ollut kyllä kaunista katseltavaa, mutta ei se lääkäri paljon kommentoinut. sanoi vaan että perjantaina uusiksi. jäi sit kysymättä et miltä se näyttää hänen silmin :eek:
tänään vasta huomasin minkä mokan teki tk:n vastaanottovirkailija kun menimme eilen sinne. hän ryntäsi suinpän hoitohuoneeseen ja huusi että kylmää vettä kylmää vettä... laittoi veden niin jäiselle kun hanasta sai ja käski pitää siinä kättä. yritin sanoa että ollaan lioteltu jo 20min mutta ei kuunnellut. pieni käsi olis voinut paleltua jos minä en jossain vaiheessa olis huomannut että siinä on paleltumisvaara. olin alussa itsekin ihan sekaisin niin en tajunnut asiaa heti. kun hetken oli lioteltu viileän (ei kylmän) veden kanssa, poika nukahti siihen paikkaan, käsi vesihanan alla. oli huutanut yhtäsoittoa lähes tunnin. onneksi ei tullut paleltumaa, mutta kyllä otti se täti päästä kun ei kuunnellut yhtään mitä puhuin sille :eek: :eek:
No entäs se, kun laittavat väärät sidetaitokset sairaalassa palohaavaan... :snotty:
 
Surkea äitikö?
Miellä neiti 2,5 v poltti kätensä tuossa syksyllä oikeen kunnolla.

Mä tein riisi puuroa ja kuten aina lapset mukana touhuissa. Neiti istui lieden vieressä ( juu tiedän tosi typerää) ja sekoitti puuroa kuten aina ennenkin. Puuro oli valmista ja siirtin sen toiselle levylle ettei pala pohjaan. Siinä samassa neiti siirtyi lähemmäs kattilaa ja laittoi koko kämmenensä kuuman levyn päälle ja nojasi siihen vielä kunnolla. Minä seison vieressä!!! Lasten mummo oli myös siinä vieressä.

Äkkiä vaan hanan alle, soitto miehelle että tulee kotiin ja mulle kuskiksi jotta lääkäriin päästään. Koko matka pidettiin pakaste pussia kädessä. Pyyheken sisässä niin ettei paleltumis vaaraa ollut.

Lääkäri anto lääkettä ja hoitaja paikkas ja laitto rasvaa.

Parin päivän päästä käytiin uudestaan ja koko kämmen oli kahden valtavan vesikellon peittämä ja jokaisessa sormen päässä oli rakkula, polkuanturan näköinen. Pronakseenia neiti iltaisin sai, jotta yöt nukkui hyvin. Yhtään ei olut kipeän oloinen ja koko sen kuukauden kiltisti antoi aina haavaa/kämmentä hoitaa.

Nyt parantunut niin hyvin ettei edes arpea näy. Äidillä on nyt edelleen syyllisyys, siitä en pääse, mutta lapsi on oppinut varovaiseksi hellan kanssa. Mukana kokkaamassa lapset edelleen ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti:
kamala miten tunnen syyllisyyttä kun lapsi poltti liedellä oman kätensä. poika on 1v ja aivan liian pieni kärsiäkseen kovista kivuista ;( siinä itki äiti ja poika kun piti lääkäriin mennä. tuntui pahalta sanoa että minun sylistä hän pääsi lyömään kätensä liedelle ja tuloksena kamalat rakkulat sormissa ja kämmenessä. huomenna selviää onko kysessä jopa 3.asteen palovamma. :(
pakko purkaa ajatuksia johonkin...
Minä oon polttanu suunnilleen saman ikäisenä käteni kuumalla liedellä.... en muista koko jutusta mitään eikä kädessäkään mitään näy. Mutta äidin tuskan voin kuvitella erittäin hyvin. :'(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
perjantaina mennään taasen käymään polilla ja katsotaan tilannetta. tänään se kämmen ei ollut kyllä kaunista katseltavaa, mutta ei se lääkäri paljon kommentoinut. sanoi vaan että perjantaina uusiksi. jäi sit kysymättä et miltä se näyttää hänen silmin :eek:
tänään vasta huomasin minkä mokan teki tk:n vastaanottovirkailija kun menimme eilen sinne. hän ryntäsi suinpän hoitohuoneeseen ja huusi että kylmää vettä kylmää vettä... laittoi veden niin jäiselle kun hanasta sai ja käski pitää siinä kättä. yritin sanoa että ollaan lioteltu jo 20min mutta ei kuunnellut. pieni käsi olis voinut paleltua jos minä en jossain vaiheessa olis huomannut että siinä on paleltumisvaara. olin alussa itsekin ihan sekaisin niin en tajunnut asiaa heti. kun hetken oli lioteltu viileän (ei kylmän) veden kanssa, poika nukahti siihen paikkaan, käsi vesihanan alla. oli huutanut yhtäsoittoa lähes tunnin. onneksi ei tullut paleltumaa, mutta kyllä otti se täti päästä kun ei kuunnellut yhtään mitä puhuin sille :eek: :eek:
No entäs se, kun laittavat väärät sidetaitokset sairaalassa palohaavaan... :snotty:
teilläkö on käynyt noin? mitä ne laittoivat?
 

Yhteistyössä