Lapsen tekeminen yksin

  • Viestiketjun aloittaja jgggyby
  • Ensimmäinen viesti
jgggyby
Onko kukaan tehnyt näin? Ajatuksena siis vaikkapa löytää netistä joku fiksu hyvännäköinen italialainen, ranskalainen tms. tumma ja upea mies ja käydä kokemassa parin viikon lomaromanssi.

Mulla on myös suomalainen ystävä, joka on ilmaissut vapaaehtoisuutensa hommaan. Mutta hän on jo 2-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja (tai siis lapsi viettää vain joka toisen viikonlopun äitinsä luona) ja pahimmassa tapauksessa onnistuisi jotenkin kiemurtelemaan minunkin lapsen huoltajuuden itselleen hyvin toimineen aiemman kokemuksensa vuoksi...

Mitä mieltä olette? Täysin itsekäs ratkaisu? Julmaa? Vai järkevää?
 
"eee"
Tämä on varmaan vitsi, mutta vastaan kuitenkin.

Lapselle isäehdokasta valitessa kannattaisi ehkä ottaa huomioon muitakin miehen ominaisuuksia kuin tumma ulkonäkö. Esim. älykkyys, perinnölliset sairaudet, urheilullisuus, musikaalisuus, taiteellisuus tms.

Yhden tai kahden viikon lomaromanssi saisi sattua todella kohdilleen tai käydä aikamoinen tuuri, jotta sinä sattuisit hedelmöittymään juuri kyseisenä ajankohtana.
 
kjhiuhuioh
[QUOTE="oho";28686851]Uskomatonta, että joku edes miettii tuollaista. Lapsella tulee olla rakastavat MOLEMMAT vanhemmat.[/QUOTE]

Aika harvalla lapsella tänä päivänä on molemmat vanhemmat. Ja joillain edes yhtä olemassaolevaa vanhempaa ei millään mielikuvituksella pystyisi tituleeraamaan äidiksi tai isäksi.

Mä en usko, että tulen parin vuoden aikana löytämään elämänkumppania, jonka kanssa haluaisin kasvattaa yhteisen lapsemme samassa taloudessa. Ja mitä enemmän asiaa pitkitän, niin mahdollisuus ikinä saada omaa lasta hupenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti ja Corona77
"vieras"
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/970473-yksinainen-nainen-keinohedelmoityksessa/sivu43.html#post28666045

Saat lisä tietoa tuosta linkistä. Voit sitten hakea kenguruu:hun, joka on täynnä sinkkunaisia, joilla lapsia.
 
Yksin odottava
[QUOTE="Vieras";28686886]Raskasta se tulee olemaan. Ainakin ensimmäiset kaksi vuotta.

En kyllä tuomitse ajatusta, mutta itse en jaksaisi.[/QUOTE]

Eipä tunnu olevan mitään logiikkaa siinä, miten ekat kaksi vuotta kellekin ovat raskaita tai kevyitä. On ihan perhe tai lapsikohtaista tuo, kun on katsellut lähipiirini monimuotoisia lapsiperheitä.

Elämä on arvaamatonta, suuntaan ja toiseen.
 
Yksin odottava
Eikä se tällä hetkellä yhärimies joka olis vapaaehtoinen luovuttaja, pysty ikinä saamaan lapsesi huoltajuutta jo sä et vaadi isyydentunnustamista ja elareita kyseiseltä mieheltä.
Paitsi, että lapsen isällä on oikeus vaatia isyyden selvittämistä... Kas kun isälläkin on oikeuksia.

Selvintä on lähteä anonyymeillä soluilla hankkimaan lasta. Luovuttajamies on käynyt oman prosessinsa läpi ja tietää mitä tekee ja laki systematisoi oikeuksia suuntaan ja toiseen. Laki ei mitenkään turvaa äidin, isän tai lapsen oikeuksia kaveriluovutuksissa, jossa naisen ja miehen väliset sopimukset eivät sitten mahdollisesti pidäkkään. Joku viaton isketään-baarista-siittäjä ei ole eettisesti kestävä ratkaisu siittäjän eikä mahdollisen tulevan lapsen kannalta.
 
"Vieras"
Eipä tunnu olevan mitään logiikkaa siinä, miten ekat kaksi vuotta kellekin ovat raskaita tai kevyitä. On ihan perhe tai lapsikohtaista tuo, kun on katsellut lähipiirini monimuotoisia lapsiperheitä.

Elämä on arvaamatonta, suuntaan ja toiseen.
Jos mies on narkkari, alkoholisti tai mielenvikainen, niin sitten on helpompaa yksin kuin kaksin. Mutta muuten vauvan ja pienen lapsen kanssa on aina helpompaa kun on kaksi vanhempaa. Ja vain idiootti tekee lapen alkoholistin, narkkarin tai mielenvikaisen kanssa.

Vaikka lapsi olisi kuinka helppo, niin kaksi hoitavaa vanhempaa tekee hodosta helpompaa.
 
ufgutfutf
Eikä se tällä hetkellä yhärimies joka olis vapaaehtoinen luovuttaja, pysty ikinä saamaan lapsesi huoltajuutta jo sä et vaadi isyydentunnustamista ja elareita kyseiseltä mieheltä.
Tämä yksinhuoltajamies todella haluaisi siskoksen lapselleen ja muutenkin on erittäin lapsirakas tyyppi, joten pelkona tietysti on se, että millaisia erimielisyyksiä tapaamisista kehkeytyisi, kun kuitenkin tunnemme toisemme ja asumme samassa kaupungissa. Mulla ei ole muutenkaan mitään taloudellisia intressejä potentiaalisia isäehdokkaita kohtaan, enkä myöskään haluaisi jakaa hoitovastuuta kenenkään kanssa...

Täysin anonyymien luovuttajien kohdalla mua taas vaivaisi, etten pysty valitsemaan ulkoisia tai muitakaan ominaisuuksia itse. Väistämättä tulee mieleen kaikin tavoin keskivertoa vaatimattomampi mies, jos vapaaehtoisesti on mennyt runkkailemaan kuppiin...

Kiitos noista aiemmista linkeistä!
 
"lapsekas"
Eikö täällä kukaan ajattele kuin vanhempien oikeuksia? Minä minä minä...

Kyllä sillä lapsellakin on oikeus tietää kuka hänen isänsä on! Ja arvatkaa vaan kalvaako tuollainen lasta elämän eri vaiheissa? Se voi vaivata paljonkin jos ei yhtään tiedä mikä isä on miehiään tai mistä on oikeasti tullut, eikö isä välittänyt? Miksei? Miksi äiti teki niin kuin teki? Ajatelkaas kun lapsi aikuistuu ja todetaankin jokin sairaus tms. eikä lapsi saa tällöinkään koskaan tietää oliko isällään jotain vastaavaa tai mitään selvitystä asiaan jos tauti on isän puolelta.

Oletan että AP ei ole nyt ihan tosissaan mutta aika itsekkäältä kuulostaa myös näitä miehiä kohtaan. Kyseistä tilannetta einyt ihan tieten tahtoen viitsisi kenellekään aiheuttaa. Mitä jos lapsi syntyykin kehitysvammaisena? Hajoaako unelmat sitten siihen?
 
Siis tällä hetkellä EI kellään miehellä ole oikeutta vaatia isyyden tutkimista. Jos äiti ilmoittaa ettei halua isyyttä selvitettävän, sitä EI SELVITETÄ! Prosessi keskeytetään ja elareiden maksu siirtyy Kelalle. Kannattais ottaa asioista selvää ennen kun tulee puskista vinkumaan...
 
"vieras"
Siis tällä hetkellä EI kellään miehellä ole oikeutta vaatia isyyden tutkimista. Jos äiti ilmoittaa ettei halua isyyttä selvitettävän, sitä EI SELVITETÄ! Prosessi keskeytetään ja elareiden maksu siirtyy Kelalle. Kannattais ottaa asioista selvää ennen kun tulee puskista vinkumaan...
Miten sitten Kata Kärkkäisen lapsen isyys selvitettiin, vaikka Kata vastusti, mutta mies vaati. Ja on Katan tyttären vahvistetu isä.
 
"vieras"
Jos isä haluaa käynnistää isyyden selvittämisen ja äiti tästä kieltäytyy on isällä mahdollisuus vaatia tätä ainoastaan käräjäoikeuden kautta.

Jos isä oikeasti haluaa tunnustaa lapsensa, lienee kontakti käräjäoikeuden kanssa pikku juttu.

Suomessa luovutettujen siittiöiden avulla syntynyt lapsi on oikeutettu halutessaan selvittämään luovuttajamiehen tai -naisen (tai molempien) henkilöllisyyden 18 vuotta täytettyään. Luovutettujen solujen avulla syntyneellä lapsella ei kuitenkaan ole esim. oikeutta perintöön.
 
tuli mieleen
Entä jos sä saisit jonkun taudin siltä ihanalta tummalta ulkomaalaismieheltä? Mä en ainakaan uskaltais ottaa sellasta riskiä.
Sanot, ettet halua jakaa hoitovastuuta. Mieli voi muuttua muutaman valvotun kuukauden jälkeen. On täysin arpapeliä millanen lapsi sieltä tulee, voihan se olla unelma nukkuja ja helppo, mut entä jos ei ookkaan? Onko sulla mitään tukiverkkoo?
 
annapalaa!
en jaksanut lukea muiden vastauksia, mutta kerron oman kantani.

Minulla on kaksi tuollaista vieraan siittämää lasta. En ikinä valehtelisi käyttäväni ehkäisyä, jos joku kysyy. Mutta monesti miehet ei edes kysele, laittavat menemään vaan. Mieshän ei siinä varsinaisesti mitään menetä, jos joku hedelmöittyy. Mutta tällöin ei minusta ole oikeutettu vaatimaan tapaamisia tai elatustukia!
En usko että kukaan joka meidän perheen Tuntee, sanoisi että lapseni jäisivät jostain paitsi. He ovat erittäin onnellisia ja hyvätapaisia. Rakkautta he saavat ystäviltä ja suvultakin.
Mielestäni jokaisen joka lähtee lastenteko hommaan, tulisi olla valmis olemaan yh. sekä miehen että naisen. Koska ikinä ei voi tietää miten toinen ihminen muuttuu, tai elämä muuten yllättää...

Elämä on juuri niin ihanaa kun siitä teet. Minä en anna kenenkään tai minkään olla onneni tiellä. Lapseni ovat parasta elämässäni! Lapseni on rakkauteni, syyni kaikkeen mitä olen ja mitä teen.
Lasten saaminen ei ole itsestään selvyys. Minusta on väärin että lapsen isää lähdetään valikoimaan...
Jokainen lapsen alku joka päättää kohdussani kasvaa ihmiseksi asti, on minulle lahja, olkoon hänellä minkä värinen tukka tai mikä sairaus vaan.

Haluaisin lisää lapsia, mutta minulle on tärkeää että voin elättää itse jälkeläiseni. Jos tekisin kolmannen, menisi elämänlaatumme varmasti alaspäin. tätä en tahdo!

Onnea ;)
 
"vieras"
Typerä idea ja minusta väärin tehdä tietoisesti isättömiä lapsia. Jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus isään ja äitiin, toki aina se ei valitettavasti ole mahdollista, mutta että tarkoituksella.. Ei ei ei.
 
"vieras"
Tein kolmannen yksin. Minun jokaisella lapsellani on tasan samat oikeudet olla täällä kuin kaikilla muillakin. Jaos nyt jotain lupia lapsenteolle ruvettais jakelemaan, niin takaan etten olisi (läheskään) viimeinen siinä listalla.. ;) Joten..
 
annapalaa!
Parempi lapsella on olla ilman isää, kun seurata onnetonta parisuhdetta. Nainen jos haluaa opiskella, olla töissä ja saada lapsia, niin ei kauhean montaa vuotta ole siihen lapsenteko aikaan. Silloin jos ei ole parisuhteessa, niin tarkoittaako se ettei muka ole oikeutettu onneen?
Kaikki vaan eivät uskalla olla itsenäisiä, ottaa raskaampaa taakkaa kannettavaksi. vaan alistuvat sitten elämään huonommissakin suhteissa. Onpas siinä sitten ihanne perhe :D lapsille loistavaa esimerkkiä :D.

Tietenkin jos isä haluaa osallistua, eikä aiheuta ongelmia, niin kivahan se on. Mutta isän rooli on monesti vain sponsori.
 
"Vieras"
en jaksanut lukea muiden vastauksia, mutta kerron oman kantani.

Minulla on kaksi tuollaista vieraan siittämää lasta. En ikinä valehtelisi käyttäväni ehkäisyä, jos joku kysyy. Mutta monesti miehet ei edes kysele, laittavat menemään vaan. Mieshän ei siinä varsinaisesti mitään menetä, jos joku hedelmöittyy. Mutta tällöin ei minusta ole oikeutettu vaatimaan tapaamisia tai elatustukia!
En usko että kukaan joka meidän perheen Tuntee, sanoisi että lapseni jäisivät jostain paitsi. He ovat erittäin onnellisia ja hyvätapaisia. Rakkautta he saavat ystäviltä ja suvultakin.
Mielestäni jokaisen joka lähtee lastenteko hommaan, tulisi olla valmis olemaan yh. sekä miehen että naisen. Koska ikinä ei voi tietää miten toinen ihminen muuttuu, tai elämä muuten yllättää...

Elämä on juuri niin ihanaa kun siitä teet. Minä en anna kenenkään tai minkään olla onneni tiellä. Lapseni ovat parasta elämässäni! Lapseni on rakkauteni, syyni kaikkeen mitä olen ja mitä teen.
Lasten saaminen ei ole itsestään selvyys. Minusta on väärin että lapsen isää lähdetään valikoimaan...
Jokainen lapsen alku joka päättää kohdussani kasvaa ihmiseksi asti, on minulle lahja, olkoon hänellä minkä värinen tukka tai mikä sairaus vaan.

Haluaisin lisää lapsia, mutta minulle on tärkeää että voin elättää itse jälkeläiseni. Jos tekisin kolmannen, menisi elämänlaatumme varmasti alaspäin. tätä en tahdo!

Onnea ;)
Onpas typerää. Et edes mieti kenelle lapsia teet. Muutenkin ihan pöhkö näkökanta asioihin: mies ei menetä mitään, miehellä ei oikeuksia...

Kuulostaa vielä siltä että elät vain lastesi kautta. Ei tervettä tuokaan.
 
"viivi"
Kaveri hankki kolmannen lapsensa tietoisesti yksin. Mutta ei mitää säätöjä baarissa vaan ihan Väestöklinikan kautta.
Ei ole valitellut vaikka varmaan välillä on ollut raskastakin.
On kuitenkin onnellinen lapsestaan ä.
 

Yhteistyössä