Lapsen "tekeminen" vs. adoptio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami

Vieras
Oon pitkään, vuosikausia miettiny adoptiota. Mies ei ole lämmennyt ajatukselle, on kuunnellu mitä olen puhunu jne. mutta ite on sitä mieltä, että mieluummin omia. Jo pelkästään rahatilanne mietityttää häntä (no ketäpä ei jos sinne jopa 15 000 euroa hurahtaa). Lisäksi häntä mietityttää aika, mikä adoptointiin kuluu, vuosia.

Tuntuu, että tää on jo melkein pakkomielle :D Tänään katoin "tosi tarina: ikiomaksi" missä adoptoidut lapset puhuivat. Se taas pisti ajatukset adoption piiriin. Oon katellu noita ohjelmia ja olen lukenut interpedia ym. sivuja, joten on jo tiedossa esim. mistä maasta voisimme adoptoida, mistä ei. Meillä on jo pari lasta ennestään. Alan löytää yhä enemmän ja enemmän järkeviä syitä adoptoinnille tunnesyiden lisäksi.

Aina ku katon noita adoptoituja lapsia telkkarista tms. niin alkaa hymyilyttään ja niin oottasin että mekin saatais biologisten lasten lisäksi vielä pari adolasta. Voisin keskittyä tämän ajan töihin, kun oottasimme (adolapsen odotusaika kokonaisuudessaan voi viedä 5v). Ehdottomasti haluaisin sisarukset, 2-3kpl, jotta on myös verisidettä heillä toisistaan. Antaisin kodin lapsille, jotka sitä tarvitsevat ja saisin ja joutuisinkin ottamaan vastaan uusia haasteita. Ne eivät minua pelota, tiedän että niihin valmistaudutaan huolella ja tarvittaessa tukea ym. on saatavilla. Meillä on nyt jo erikoislapsi, jonka kautta ollaan saatu paljon vertaistukea ja on ollut mahtavaa. Lapsellamme ei ole kuitenkaan suurta elämää vaikeuttavaa vammaa, kuten että olisi vaikka täysin halvaantunut tms. Eli eletään silti normaalia elämää.

Se, että lapsi revitään täysin vieraaseen kulttuuriin tuo varmasti omat haasteensa, tottakai, mutta toisaalta, jos toinen mahdollisuus on asua hoitokodissa, jossa ei kuitenkaan saa millään samanlaista perheenmallia kuin perheessä asuessa, niin kumpi on parempi vaihtoehto sitten. Ja adolapsillehan yritetään aina ensin etsiä kotimaastaan perhe, aina sitä ei kuitenkaan löydetä. Erilaisuus ja kaikki sen mukana tuomat jutut... Niitä varmasti tulee eteen, mutta ei meidän erikoislapsikaan ole "tavallinen", hänenkin kanssaan niitä on varmasti jossain vaiheessa. Ehkä joskus hänkin tulee kysymään ja ihmettelemään ja itkemään miksei ole kuten toiset. Elämä on elämää ja yhdessä perheen tuella ja rakkaudella niistä mennään yli tavalla tai toisella, joskus vaikka ryömien mudassa jos ei muuten.

Ajatus raskaudesta ja synnyttämisestä ei enää niin paljon houkuttele, toki jos päädytään siihen, ettei koskaan adoptoida, niin varmasti jossain vaiheessa sitten mietitään biolapsia, ehkä jo piankin. Mutta minulla ei ole mitään pakkoa olla raskaana, synnyttää ja saada biolapsi. Uskon, että voisin kiintyä ihan samalla lailla ajan kanssa adolapseenkin, viimeistään silloin, kun adolapsi osoittaa kiintymyksensä meihin.

Olen miettinyt myös sijaisvanhemmusjuttuja ja ne kiinnostaa hirveästi. En kuitenkaan ole varma, onko minusta siihen, että meille tulisi lapsia asumaan ja jossain vaiheessa heidät voitaisiinkin viedä meiltä pois. Kiintyisin varmasti heihinkin ja kun perheen tilanteet paranis, niin lapset mahdollisesti lähtisivät pois. Toinen on se, että heitä ei saa mukaan, jos muuttaa esim. ulkomaille.

Tässä olisi nyt ajatuksia, kiva jos jaksoit lukea tänne saakka. Olisi kiva kuulla adoptiokokemuksia tai muuten vain mietteitä. En aio miestäni painostaa tämän asian suhteen mitenkään, odotan rauhassa hänen päätöstään asiasta. Tällä hetkellä hän ei ainakaan ole valmis, jos näin on vielä vuodenkin päästä, niin sitten adoptiohaaveet saavatkin jo jäädä.

Kai ihan itsekkäistä syistä. Mä vaan haluan. Mä haluan lapsen, mä haluaisin kokea erilaisen vanhemmuuden. Toisaalta ihan sellanenkin asia, että omat lapset saisivat kasvaa adoptiolasten kanssa, oppisivat ymmärtämään erilaisuutta. Minulle adoptointi ulkomailta on vain tällä hetkellä läheisempi vaihtoehto kuin biologisen lapsen saaminen. Oon miettiny sitä vuosikausia ja ihan jo sellasetki asiat lisää halua adoptoida, kuten että mun ekassa synnytyksessä oli omat komplikaatiot ja toisessa raskaudessa omansa. Oikeestaan on miljoona pientä syytä, ja sitten on vaan se yksi ainut syy: rakkaus lapseen, halu saada oma lapsi. Se on vähän niinkuin vauvakuume, joka tuli: vauva oli pakko saada. Nyt on vuosia ollut adoptiokuume, se vaan tuntuu omalta ratkaisulta. Eikä tämä ole hetken huuma, aina kun itsekin päädyn siihen, että ei adoptoida, on jo pelkästään liian monimutkasta... niin kohta mä taas löydän itseni katsomasta noita sivuja, missä on erimaalaisia lapsia. Se on vaan joku tunne, eikä se lähde siitä, että mä auttasin jotain pientä ja polosta lapsiparkaa, vaan kyllä se lähtee ihan mun sydämestä, että mä haluan lapsen.

Uskon, että voisin kiintyä ihan samalla lailla ajan kanssa adolapseenkin, viimeistään silloin, kun adolapsi osoittaa kiintymyksensä meihin.

Tuo lause oli minusta se, mikä sai minut miettimään et oletko sopiva adoptiovanhemmaksi. Että lapsen pitäisi osoittaa kiintymyksensä ennenkuin sinä siihen kiintymiseen pystyt. Näin sen ei pitäisi mennä.
Varmaksi ei voi sanoa että lasta heti rakastaa, mutta useimmiten niin kuitenkin ainakin jollain tasolla on, siitä kiintymyssuhde sit syvenee ajan ja tutustumisen myötä ja se ei voi millään lailla riippua siitä kykeneekö lapsi kiintymään milloin tai siis ei voi ajatella et lapsen tulee pystyä siihen ensin ja sit vasta itse pystyy.

Mä aina luulen, että mulla on paljonkin sanottavaa adoptiosta haaveileville, mutta sitten kun alan kirjottaa kaikki katoaa. "Mä auttaisi jotain pientä ja poloista lapsiparkaa" kuulosti kyllä ihan kamalalle, ei kukaan halua olla pieni ja poloinen parka jonka avulla omat biolapset saa kokea erilaisuutta...

Ehkä sun kannattaisi vain pitäytyä biologisissa lapsissa, kun miehesikin on niin vastahakoinen adoption suhteen? Kyllä sen lapsen pitää olla toivottu oikeista lähtökohdista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uskon, että voisin kiintyä ihan samalla lailla ajan kanssa adolapseenkin, viimeistään silloin, kun adolapsi osoittaa kiintymyksensä meihin.

Tuo lause oli minusta se, mikä sai minut miettimään et oletko sopiva adoptiovanhemmaksi. Että lapsen pitäisi osoittaa kiintymyksensä ennenkuin sinä siihen kiintymiseen pystyt. Näin sen ei pitäisi mennä.
Varmaksi ei voi sanoa että lasta heti rakastaa, mutta useimmiten niin kuitenkin ainakin jollain tasolla on, siitä kiintymyssuhde sit syvenee ajan ja tutustumisen myötä ja se ei voi millään lailla riippua siitä kykeneekö lapsi kiintymään milloin tai siis ei voi ajatella et lapsen tulee pystyä siihen ensin ja sit vasta itse pystyy.

Itseasiassa näin se usein menee, kun lukee adoptiovanhempien tarinoita. Monet sanoo, että jo epäusko jo tuli monta kertaa, että miksi tähän edes ryhdyttiin, kun lapsen kanssa ei mikään onnistu. Mutta kun se palkitaan aikanaan, kun lapsikin kiintyy ihan oikeasti vanhempiinsa, niin siinä vaiheessa on vanhemmatkin olleet todella onnellisia ja tunteneet, että siihen lapseen rakastuu ihan oikeasti. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan...

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mä aina luulen, että mulla on paljonkin sanottavaa adoptiosta haaveileville, mutta sitten kun alan kirjottaa kaikki katoaa. "Mä auttaisi jotain pientä ja poloista lapsiparkaa" kuulosti kyllä ihan kamalalle, ei kukaan halua olla pieni ja poloinen parka jonka avulla omat biolapset saa kokea erilaisuutta...

Ehkä sun kannattaisi vain pitäytyä biologisissa lapsissa, kun miehesikin on niin vastahakoinen adoption suhteen? Kyllä sen lapsen pitää olla toivottu oikeista lähtökohdista.

Luitko koko lauseen? Tai menikö jotenkin ohi tuo lause?

"Se on vaan joku tunne, eikä se lähde siitä, että mä auttasin jotain pientä ja polosta lapsiparkaa, vaan kyllä se lähtee ihan mun sydämestä, että mä haluan lapsen."

Huom. EIKÄ SE LÄHDE SIITÄ, että mä auttaisin...

Onko sinut adoptoitu ulkomailta? Miten itse olet kokenut adoptoinnin, niinku loppujen lopuksi?

Mikä on sitten se oikea lähtökohta, mistä lasta saa toivoa?

- Pelastamismotiivi ei adoptiossa kauas kanna. Maailman lapsia voi auttaa paljon paremminkin. Adoption motiivina pitää olla se, että haluaa lapsia, Tommi sanoo.

http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_perhejavapaaika/0504_pa

Tää on vielä pakko laittaa. Tätä minäkin oon korostanut, että lapsen haluan. Ja sitten noita muita syitä, jotka tukee sitä on useita. Toivottavasti Phoebs ja vieras lukee tämän vielä, ettei jäänyt väärä kuva, varsinkin tuosta väärin luetusta/ymmärretystä lauseesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy:
Mitä tarkoittaa ERIKOISlapsi? Onko jotenkin normaalia fiksumpi vai mitä tämä tarkoittaa?

Ei :D Erikoislapsella tarkoitan lasta, joka tavalla tai toisella poikkeaa muista lapsista vammansa tai sairauden perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Mitä tarkoittaa ERIKOISlapsi? Onko jotenkin normaalia fiksumpi vai mitä tämä tarkoittaa?

Ei :D Erikoislapsella tarkoitan lasta, joka tavalla tai toisella poikkeaa muista lapsista vammansa tai sairauden perusteella.

Eli vaatii erityistä tukea tai hoitoa.

No, näin nopeasti lukemalla tuo kirjoituksesi kuulosti ihan järkevältä. Tietty miehesikin pitäisi kääntyä adoption kannalle, mutta muuten en näe tuossa mitään ongelmia. Tietty adoptioneuvonnassa (tms) sitten käyvät asioita läpi ja selvittelevät noita motivaatioita tarkemmin ja osaavat sitten sanoa onko teistä adoptioperheeksi.

t: adoptioveljen sisko joka ei itsekään pidä adoptioa poissuljettuna vaihtoehtona

Sijaisperheistä on jatkuvasti huutava pula. Ja Suomessa on paljon lapsia, jotka tarvitsisivat turvallisen kasvuympäristön, sijaiskodin. Se voisi olla miehellesikin parmepi vaihtoehto. Tulee kyllä uusia lapsia taloon, mutta niihin ei sitouduta loppuelämäksi. Eli on siis "kevyempi" versio kuin adoptio eikä prosessikaan olisi niin hankala, aikaavievä eikä kallis. Sijaisvanhempina saisitte jotain hyvää aikaiseksi täällä kotimaassa ja haastetta siinäkin olisi, ehkä vielä enemmän kuin adoptiossa. En pidä ulkomailta adoptointia mitenkään huonona ajatuksena, en missään nimessä. Mutta yhtä hyvin voisitte auttaa lapsia Suomessa ja silti "saada" sen lapsen. Aika usein meinaan käy niin, ettei se lapsi voi koskaan enää palata biologisten vanhempiensa luo, vaikkeivät lasta adoptioon antaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Sijaisperheistä on jatkuvasti huutava pula. Ja Suomessa on paljon lapsia, jotka tarvitsisivat turvallisen kasvuympäristön, sijaiskodin. Se voisi olla miehellesikin parmepi vaihtoehto. Tulee kyllä uusia lapsia taloon, mutta niihin ei sitouduta loppuelämäksi. Eli on siis "kevyempi" versio kuin adoptio eikä prosessikaan olisi niin hankala, aikaavievä eikä kallis. Sijaisvanhempina saisitte jotain hyvää aikaiseksi täällä kotimaassa ja haastetta siinäkin olisi, ehkä vielä enemmän kuin adoptiossa. En pidä ulkomailta adoptointia mitenkään huonona ajatuksena, en missään nimessä. Mutta yhtä hyvin voisitte auttaa lapsia Suomessa ja silti "saada" sen lapsen. Aika usein meinaan käy niin, ettei se lapsi voi koskaan enää palata biologisten vanhempiensa luo, vaikkeivät lasta adoptioon antaisikaan.

Mietin vain sitä, että kuinka niihin lapsiin kiintyy. Hankala sitten, jos vaikka haluaaki muuttaa ulkomaille, kun lasta ei saa mukaan... Ei ole lapsellekaan hyväksi sitten, että joutus taas uuteen sijaiskotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mamia:

Miksi ei voida puhua asioista asioiden oikeilla nimillä? Häpeäkö? Jos on erityistä tukea tarvitseva lapsi niin onko muuta erityistä tukea kuin silloin suoraan sanottuna joltakin osin vammainen lapsi.
Mitä erikoista lapsessa on? Sanoka siis suoraan vammainen lapsi.
Ystävälläni on kehitysvammainen lapsi ja hän myös puhuu 'erikoislapsesta' ja suuttuu jos minä puhun vammaisesta lapsesta
(niin,minullakin on vammainen lapsi )
Jotkin häpeää kai totuutta tai haluaa hiukan kaunistella totuutta,minä ajattelen taas että on parempi puhua asioista asioiden oikeilla nimillä:)

Alkuperäinen kirjoittaja asioista asioiden oikeilla nimillä:

Miksi ei voida puhua asioista asioiden oikeilla nimillä? Häpeäkö? Jos on erityistä tukea tarvitseva lapsi niin onko muuta erityistä tukea kuin silloin suoraan sanottuna joltakin osin vammainen lapsi.
Ystävälläni on kehitysvammainen lapsi ja hän myös puhuu 'erikoislapsesta' ja suuttuu jos minä puhun vammaisesta lapsesta
Jotkin häpeää kai totuutta tai haluaa hiukan kaunistella totuutta,minä ajattelen taas että on parempi puhua asioista asioiden oikeilla nimillä:)

Asiaa en ihan siksi sano tässä, että minua ei tunnisteta täällä. Muuten puhun normaalielämässä ihan oikeilla nimillä.

No kuinka todennäköinen teidän ulkomaille muutto olisi? Voidaan niitä sijoituslapsia muutenkin siirtää joskus paikasta toiseen. jos teillä on muutto hyvinkin todennäköinen ja jopa lähisuunnitelmissa, niin jättäisin kyllä sitten sen adoptionkin vielä hautumaan. Ulkomaille muutto on sen verran iso elämänmuutos, ettei siihen syssyyn nyt enää adoptiota tai sijoitusta kannata sotkea.

Kyllä niihin sijoituslapsiinkin kuulemma kiintyy, sehän on aika luonnollistakin. Mutta siinä vaan pitää olla se realiteetti mukana, että lapsi ei välttämättä ole luonasi täysi-ikään saakka. Toisaalta, kaikki lapsethan on lainaa vain :) . Mutta jos siis haluat oikein oman lapsen, niin miksi se pitää tehdä adoption avulla? Miksette vaan "tee" sitä lasta? Adoptiossa molempien vanhempien pitää olla täysillä asiassa mukana. Ei niin, että toinen on puoliväkisin maaniteltu siihen mukaan. Jos siis miehesi ei oikein tunnu lämpenevän ajatukselle, niin sinuna en yrittäisi kääntää hänen päätään. Siinä käy muuten helposti niin, että hän lähtee mukaan vain siksi, kun sinä sitä haluat.

Tuokin on vähän mitä tässä hakee. Itselläni on vauvakuume ollut päällä jo vuoden verran ja tosiissaan haaveilen kolmosesta ja mies samoilla linjoilla. Jos nyt sitten päätettäisiin että aika on sopiva niin ei kyllä tulisi mieleenkään ajatella sijaislapsen hankintaa.

Ihan itsekkäästi, en edes kokisi sen enempää halua tehdä hyvää tai auttaa jotain lapsiparkaa vaan haluaisin vain meille sen kolmannen lapsen. Tuli se sitten adoption kautta tai biologisesti, mutta kuitenkin niin että tämä olisi meidän lapsi ihan 100%.

No kuinka todennäköinen teidän ulkomaille muutto olisi? Voidaan niitä sijoituslapsia muutenkin siirtää joskus paikasta toiseen. jos teillä on muutto hyvinkin todennäköinen ja jopa lähisuunnitelmissa, niin jättäisin kyllä sitten sen adoptionkin vielä hautumaan. Ulkomaille muutto on sen verran iso elämänmuutos, ettei siihen syssyyn nyt enää adoptiota tai sijoitusta kannata sotkea.

Kyllä niihin sijoituslapsiinkin kuulemma kiintyy, sehän on aika luonnollistakin. Mutta siinä vaan pitää olla se realiteetti mukana, että lapsi ei välttämättä ole luonasi täysi-ikään saakka. Toisaalta, kaikki lapsethan on lainaa vain :) . Mutta jos siis haluat oikein oman lapsen, niin miksi se pitää tehdä adoption avulla? Miksette vaan "tee" sitä lasta? Adoptiossa molempien vanhempien pitää olla täysillä asiassa mukana. Ei niin, että toinen on puoliväkisin maaniteltu siihen mukaan. Jos siis miehesi ei oikein tunnu lämpenevän ajatukselle, niin sinuna en yrittäisi kääntää hänen päätään. Siinä käy muuten helposti niin, että hän lähtee mukaan vain siksi, kun sinä sitä haluat.

Ei ookaan tarkoitus pakottaa. Mies miettii asiaa, suurin asia, miksi mietityttää on se pitkä prosessi. Noh, kuinka todennäköistä se on, sitä en tiedä... Mutta jos ajatellaan, että adolapsi tullessaan olis vaikka 3v, niin onhan siinä 15v aikaa ennenkuin lapsi on täysi-ikänen ja minä en osaa mennä sanomaan, mitä me tuon 15v aikana tullaan tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja asioista asioiden oikeilla nimillä:

Tähän vielä puuttuakseni, kaikki erityistä tukea tai hoitoa tarvivat lapset eivät ole vammaisia. En häpeä suinkaan lasteni ongelmia ja voin kyllä hyvin kutsua down-esikoistamme vammaiseksi lapseksi, mitä hän onkin.

Kuopuksella taas ei ole vielä mitään diagnoosia mutta erilaisia kehityksen viivästymiä ja oireita useammilta osa-alueilta, autismiepäilynä odottaa tutkimuksiin pääsyä. En pysty häntä vammaiseksi kyllä vielä sanomaan ja erityislapsi-sanaakin käytän aika varovaisesti kun tuntuu että sekin edellyttäisi jotain "mustaa valkoisella" lapsen diagnoosista. Mieluiten siis käytän hänestä termiä erityistarpeinen lapsi, sillä noita erityistarpeita hänellä on kuitenkin aika paljon eikä hänen kanssaan arki suju niin kuin terveen 3v:n.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Tuokin on vähän mitä tässä hakee. Itselläni on vauvakuume ollut päällä jo vuoden verran ja tosiissaan haaveilen kolmosesta ja mies samoilla linjoilla. Jos nyt sitten päätettäisiin että aika on sopiva niin ei kyllä tulisi mieleenkään ajatella sijaislapsen hankintaa.

Ihan itsekkäästi, en edes kokisi sen enempää halua tehdä hyvää tai auttaa jotain lapsiparkaa vaan haluaisin vain meille sen kolmannen lapsen. Tuli se sitten adoption kautta tai biologisesti, mutta kuitenkin niin että tämä olisi meidän lapsi ihan 100%.

Tätä minäkin tarkotin. Kun se sijaislapsi ei ole oma lapsi. Eikä se poissuljettu vaihtoehto välttämättä ole siinä vaiheessa, kun ei ole enää tarkoitusta hankkia omia bio- tai adolapsia ja jos sillä hetkellä hyvältä vaihtoehdolta tuntuu.

Ei vauvakuumeeseen hankita koiraa eikä sijaislasta.

Myös poikkeavan lahjakkaat ovat erityislapsia. Ei heillä ole vammaa tai sairautta. Eli eivät ole vammaisia. En näe myöskään esimerkiksi asperger-lapsia vammaisina tai sairaina.

Asiaa voi katsoa monelta eri kantilta.

Yhteistyössä